Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «نوشدارویی پیش از مرگ سهراب»، خاطرات برخی از پزشکان و نخبگان جامعه پزشکی کشور در هشت سال دفاع مقدس را بیان کرده و سعی دارد تا نسل جوان را بیش از پیش با ایثارگری این قشر فداکار آشنا کند.

این کتاب که در ۲ جلد منتشر شده حاوی ۶۰ خاطره از کادر پزشکی است که از جمله آنها می‌توان به حسن ابوالقاسمی، فوق تخصص خون و انکولوژی اطفال، محمداسماعیل اکبری، فوق تخصص جراحی سرطان، حسین الیاسی، فوق تخصص گوارش، خسرو ایازی، متخصص جراحی و سیدمحمد پورحسینی، متخصص ژنتیک پزشکی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدتقی تقدیری فوق تخصص اعصاب اطفال، معصومه جورجانی فارماکولوژیست، حسینعلی جلوه‌مقدم متخصص بیهوشی، احمد خالق‌نژاد طبری فوق تخصص جراحی اطفال، عباس خدایاری نمین متخصص جراحی فک و صورت، منوچهر دوایی جراح و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، محمد حسین دهقان فیروزآبادی متخصص چشم و مصطفی ربانی متخصص جراحی مغز و اعصاب از دیگر کادر پزشکی هستند که خاطرات دوران دفاع مقدس آنان در این کتاب جمع‌آوری و منتشر شده است.

همچنین خاطرات دوران دفاع مقدس فریدون عزیزی فوق تخصص غدد، بهرام عین‌الهی متخصص چشم و فلوشیپ قرنیه، سیدعباس فروتن فیزیولوژیست، محمدرضا کلانتر معتمد فوق تخصص جراحی عروق، علیرضا مرندی فوق تخصص نوزادان و ناصر سیم‌فروش متخصص ارولوژی در این کتاب منتشر شده است .

در طول جنگ پزشکان رشته‌های گوناگون خصوصاً ارتوپدها،‌ جراحان و جراحان مغز و اعصاب به بهترین نحو ممکن از فرصت بدست آمده بهره برده و علی‌رغم کمبودها و فشارهای جهانی و تحریم‌ها صحنه‌هایی خلق کردند که غیر قابل توصیف است. اعمال جراحی بلافاصله پس از هر عملیات در بیمارستان‌های صحرایی پشت خط مقدم گویای تلاش پزشکان در ابعاد علمی و انسانیست.

احمد لاجوردی، نویسنده این کتاب در مقدمه آن آورده است: پشت خاکریزها استوار ایستادند. دشت‌های گلگون از خون شرف، ایثار، کوه‌های رفیع و سربلند و برف‌های سرخ شده از اثر زخم‌ها، دره‌های عمیق، شیارهای ناامن، سیم‌خاردارهای بی‌شمار از فاو، شلمچه، سوسنگرد، چزابه، بازی‌دراز، مهران، سردشت، هورالهویزه، .... شاهدند که در هشت سال دفاع مقدس از میهن چه عزیزانی رفتند، چه عزیزانی ماندند و چه مادران، پدران و همسرانی ماندند در حسرت یک خداحافظی ساده یا گوری که بر آن نماز گذارند، مانده‌ها ماندند، ای کاش خوب می‌ماندند و خوب بمانند.

این دیدگاه است که تفاوت را خلق می‌کند

جنگ اصولاً چیز خوبی نیست. یعنی هیچ عقل سلیمی هیچ جنگی را نمی‌پذیرد و فلسفه اجتماعی ما هم که مبتنی بر اسلام و احادیث و روایات قرآن هست توصیه به جنگ نکرده، اما دفاع مقدس همیشه مقدس است و این کاری هم به آدم‌ها ندارد چون یک کار فطری است. مثلاً در عراق قدیم، علما و روحانیون با دست خالی با تهیج مردم، کارهایی می‌کردند یا همین حالا یک جهادی اعلام می‌شود از طرف حضرت آیت‌الله سیستانی و مردم به جبهه سرازیر می‌شوند. بنابراین این دو تا با هم خیلی فرق می‌کند. جنگ یک چیز است و دفاع یک چیز دیگر، قطعاً اگر به عنوان مثال ما برنامه‌ریزی کرده بودیم برای حمله و کشورگشایی به کشورهای همسایه، این توان را نداشتیم که حرکت‌های ذهنی و دلی مردم را تا این حد متحول کنیم، اما عکس قضیه این بود که یک اتفاقی افتاد، هجمه‌ای به ایران شده و به اندازه تمام ابعادی که این هجمه داشت، ‌این طرف قضیه را تحریک کرد. به عنوان مثال وقتی وارد خاک ما شدند و بخشی از خاک ما به تصرف دشمن درآمد، یک انگیزه دینی و ملی برای دفاع از کشور برانگیخته شد و همه بر مبنای اعتقادشان برنامه‌ریزی کردند.

آماده بودن برای جنگ نرم؛‌ مؤثرترین و کارآمدترین ابزار برای حفظ مملکت

هشت سال دفاع مقدس برگ زرینی در تاریخ کشورمان ورق زد که با طوفان ویران‌کننده استقامت و ایمان مردم فرو نشست و با گذشت سال‌ها از این نبرد تاریخ‌ساز،‌ آثار آن در جای جای کشور دیده می‌شود. از آنجایی که نسل جوان امروز علی‌رغم دیدن، شنیدن و لمس کردن این آثار هنوز با واژه دفاع مقدس مأنوس نشده و درک درستی از این واژه پرمحتوا ندارد، وظیفه سنگینی بر دوش آحاد مردم چه هنرمند، چه فرهنگی و از هر قشر و دیار و سرزمینی می‌گذارد تا با بیان خاطرات رزمندگان و درج شرح زندگی شهدا و جانبازان، شناخت کاملی از رژیم بعثی عراق به نسل جوان بدهد و تفاوت بین استکبار و جمهوری اسلامی ایران و جوی را که در آن برهه از تاریخ بر کشور حاکم بود نمایان سازد.

از دیدی دیگر

دیدگاه‌ها از جبهه بسیار متفاوت است. ولی یک اصل غیر قابل تغییر در همه خاطرات به چشم می‌خورد، کسانی که به هر دلیل خواسته یا ناخواسته به جبهه رفته‌اند، جنگیده‌اند و یا خدماتی ارائه کرده‌اند، هرکدام در یک اصل سهیم‌اند. هیچ کدام دید مادی نداشته‌اند. هیچ‌کدام نرفتند تا در آینده پستی بگیرند. نرفتند تا از امتیازات بعد از آن سود ببرند. رفتند چون امیدی به بازگشت نداشتند. نرفتند تا برگردند. رفتند تا از اصالت‌ها دفاع کنند. جنگ با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش شروع و تمام شد. هیچ‌کدام از میلیون‌ها آدمی که درگیر جنگ بودند، در آن لحظه به فکر سود مالی‌ای که ممکن است در آینده داشته باشند، نبودند. گرچه بعدها متأسفانه بسیاری از معیارها به هم ریخت و آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت و سهم‌خواهان فقط خود را وارث جنگ و میراث‌هایش دانستند و می‌دانند.

چپاولگران تاریخ وقتی منافع خود را در خطر می‌بینند و در منجلاب کاستی‌های خود غرق می‌شوند، در آستین عروسک‌های خیمه شب‌بازی بسیاری دارند که در هر برهه از تاریخ بسته به نیاز رو می‌کنند. در حال حاضر داعش نمونه عینی آن است و صدام که نمونه کوچکی از این اسباب‌بازی کودکیشان بود. آمد و آتش بر این مملکت زد. مردم شریف ما، انسان‌هایی بودند که از گواتر تا بازرگان و از سرخس تا آبادان دلاورانه ایستادند و سختی‌ها و مصیبت‌ها را به جان خریدند و در نهایت سرافرازانه از این آزمایش سترگ بیرون آمدند و غرب و شرق با تمام قدرتشان و با تمام کمک‌های مالی و تسلیحاتی و شیمیایی‌شان نتوانستند بر اراده این ملت نستوه غالب آیند.

کتاب «نوشدارویی پیش از مرگ شهراب»، تألیف احمد لاجوردی در 379 صفحه، شمارگان 500 نسخه از سوی انتشارات نسل روشن روانه بازار نشر شده است.

ایبنا/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تخصص جراحی دفاع مقدس فوق تخصص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۷۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال و سال آینده رزن ورودی بهورز خوبی خواهد داشت

ایسنا/همدان رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: از نظر بهورز در سال گذشته طی یک مرحله ۱۶۰ نفر و در مرحله دیگر ۲۰۰ نفر بهورز در سطح استان همدان جذب شده که سهم شهرستان رزن از این تعداد، در مجموع ۲۸ نفر بوده و امسال و سال آینده این شهرستان ورودی بهورز خوبی خواهد داشت.

دکتر محمدمهدی مجذوبی سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت در دیدار با فرماندار رزن، اظهار کرد: در حوزه بهداشت شهرستان رزن دارای مرکز بالای ۳۰ سال و فرسوده بوده که باید این مراکز به عنوان پروژه جدید تعریف شوند.

وی با بیان اینکه در حوزه بهداشت در بحث شاخص‌ها شهرستان رزن رتبه‌های اول و دوم استان را به خود اختصاص داده و این باعث افتخار است، تصریح کرد: در حوزه فوریت‌های پزشکی شهرستان رزن دارای شش مرکز فوریت بوده که میانگین حضور بر بالین بیمار توسط همکاران مراکز فوریت رزن با متوسط استانی برابری می‌کند.

مجذوبی با اشاره به اینکه در حوزه درمان رزن اتفاقات خوبی در سال گذشته داشته‌ایم، افزود: ضریب اشغال تخت بیمارستانی طی یک‌سال اخیر در شهرستان رزن ۲۰ درصد اضافه شده است که این امر نشان از ارائه خدمات خوب حوزه درمان شهرستان رزن به مردم، تنوع خدمات، افزایش امکانات و تجهیزات و تعداد پزشکان متخصص حوزه درمان این شهرستان دارد.

وی ادامه داد: در استان همدان دارای دو پروژه بسیار مهم در حال اجرا شامل بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی شهرستان رزن و  پروژه مرکز جامع سرطان بیمارستان بعثت همدان هستیم که تمام انرژی خود را برای تکمیل این دو طرح گذاشته‌ایم که تا پایان دولت سیزدهم به انجام برسد.

بهره‌برداری پروژه بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی در دهه فجر، اهتمام دانشگاه علوم پزشکی را می‌طلبد

فرماندار شهرستان رزن هم اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان به منظور اتمام پروژه بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی در حال ساخت شهرستان رزن اهتمام و پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا در دهه مبارک فجر بتوانیم از این پروژه برای خدمت‌رسانی به مردم بهره‌برداری کنیم.

علی‌اصغر غفاری‌آثار با تأکید بر ضرورت نیاز شهرستان به پزشک متخصص و جراح افزود: در سطح شهرستان تنها دارای یک پزشک به مدت هشت روز از ماه و در بخش رادیولوژی تنها یک پزشک به مدت ۱۵ روز در ماه و یک پزشک بیهوشی در مدت ۱۵ روز از ماه هستیم که در این رابطه حضور پزشک ثابت در این موارد در تمامی روزهای هفته برای شهرستان ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه پزشک متخصص چشم، متخصص گوش، حلق و بینی نداریم و متخصص اورولوژی فقط یک روز در هفته در سطح شهرستان در حال خدمت‌رسانی است، گفت:  تنها یک پزشک عمومی در بیمارستان داریم که خواستار افزایش پزشک عمومی بیمارستان به سه پزشک عمومی هستیم ضمن اینکه بخش آزمایشگاه بیمارستان ولیعصر(عج) شهر رزن نیاز به تأمین دستگاه اتوآنالایزر دارد.

غفاری‌آثار یادآور شد: از ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان درخواست داریم تا به منظور اتمام و تکمیل مراکز جامع سلامت روستاهای چایان و سورتجین تا هفته دولت اقدامات و حمایت‌های لازم را انجام دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از بیمارستان رزن نیازمند اهتمام دانشگاه علوم پزشکی
  • امسال و سال آینده رزن ورودی بهورز خوبی خواهد داشت
  • علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟
  • روایت حیرت‌ انگیز یک نویسنده از خاطره‌بازی دو فرمانده ایرانی و عراقی سال‌ها پس از جنگ تحمیلی
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس چه بود؟
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس در دست بررسی است
  • حماسه‌سازی رزمندگان باعث ناکامی دشمن در جنگ تحمیلی شد
  • ابلاغ تعرفه‌های جدید پزشکی
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • انجام نخستین عمل رادیکال نفروکتومی در بیمارستان شهید بهشتی تفت