Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-01@08:21:15 GMT

هماهنگی مغز کودکان و بزرگسالان هنگام بازی

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۷۰۸۰۳

به گزارش جام جم آنلاین ،تیمی از محققان پرینستون اولین مطالعه را در مورد نحوه تعامل مغز کودک و بزرگسال در هنگام بازی طبیعی انجام داده اند و آنها شباهت های قابل اندازه گیری را در فعالیت عصبی خود یافته اند. به عبارت دیگر ، فعالیت مغز کودک و بزرگسال هنگام تقسیم اسباب بازی ها و تماس چشمی ، با هم بالا و پایین می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحقیق در آزمایشگاه کودک پرینستون انجام شد ، جایی که محققان دانشگاه چگونگی یادگیری ، گفتگو و درک جهان را برای نوزادان بررسی می کنند.

"الیز پیازا" ، دانشمند تحقیق در این زمینه گفت: "تحقیقات قبلی نشان داده است که مغز بزرگسالان هنگام تماشای فیلم و گوش دادن به داستان ها همگام سازی می شود ، اما اطلاعات کمی در مورد چگونگی ایجاد این" همزمانی عصبی "در سالهای اول زندگی وجود دارد."

Piazza و همكارانش ، یك دانشمند تحقیقاتی وابسته در PNI ؛ اوری هاسون ، استاد روانشناسی و علوم اعصاب ؛ و کیسی لو ویلیامز ، استادیار روانشناسی - اظهار داشتند که همزمانی عصبی پیامدهای مهمی در رشد اجتماعی و یادگیری زبان دارد.

مطالعه ارتباط واقعی و رو در رو بین نوزادان و بزرگسالان بسیار دشوار است. بیشتر مطالعات گذشته در مورد اتصال عصبی ، که بسیاری از آنها در آزمایشگاه هاسون انجام شده بود ، شامل اسکن مغز بزرگسالان با تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI ) ، در جلسات جداگانه بود ، در حالی که بزرگسالان دراز کشیده و فیلم تماشا می کردند یا به داستان گوش می دادند.

اما برای مطالعه ارتباطات در زمان واقعی ، محققان نیاز به ایجاد یک روش دوستدار کودک برای ثبت فعالیت مغز به طور همزمان از مغز کودک و بزرگسال داشتند. محققان با کمک مالی از طریق کمک هزینه انتقال فناوری اریک و وندی اشمیت ، یک سیستم جدید تصویربرداری عصبی دو مغزی ایجاد کردند که از طیف سنجی مادون قرمز عملکردی (fNIRS) استفاده می کند ، که بسیار ایمن است و اکسیژن رسانی در خون را به عنوان پروکسی برای فعالیت عصبی ثبت می کند. این تنظیمات به محققان امکان می دهد هماهنگی عصبی بین نوزادان و بزرگسالان را در حالی که با اسباب بازی بازی می کنند ، آواز می خوانند و کتاب می خوانند ، ضبط کنند.

همین بزرگسال با همه 42 نوزاد و کودک نوپا که در این مطالعه شرکت کرده بودند ارتباط برقرار کرد. از این تعداد ، 21 نفر باید کنار گذاشته شوند زیرا "بیش از حد چرخیدند" و سه نفر دیگر از پوشیدن کلاه خودداری کردند و 18 کودک را از 9 ماهگی تا 15 ماهه ترک کردند.

این آزمایش دو بخش داشت. در یکی ، آزمایشگر بزرگسال پنج دقیقه را صرف تعامل مستقیم با کودک کرد - با اسباب بازی بازی ، آواز قافیه های کودکانه در حالی که کودک در دامان والدین خود نشسته بود. در دیگری ، آزمایشگر به طرف خود برگشت و برای بزرگتر دیگری قصه ای تعریف کرد در حالی که کودک بی سر و صدا با والدین خود بازی می کرد.

این اطلاعات داده ها را از 57 کانال مغز جمع آوری کرده است که در پیش بینی ، پردازش زبان و درک دیدگاه های دیگران نقش دارند.

هنگامی که آنها داده ها را بررسی کردند ، محققان دریافتند که در جلسات رو در رو ، مغز نوزادان با مغز بزرگسالان در چندین منطقه هماهنگ شده است که شناخته شده است در درک سطح بالایی از جهان نقش دارند - شاید کمک به کودکان معنای کلی یک داستان را رمزگشایی می کنند و یا انگیزه های بزرگسال را برای آنها می خوانند.

هنگامی که بزرگسال و نوزاد از یکدیگر روگرداندند و با افراد دیگر درگیر شدند ، اتصال بین آنها از بین رفت.

 

این مورد با انتظارات محققان مطابقت داشت ، اما این داده ها همچنین غافلگیرکننده بودند. به عنوان مثال ، قوی ترین اتصال در قشر جلوی مغز رخ داده است ، که در یادگیری ، برنامه ریزی و عملکرد اجرایی دخیل است و قبلا تصور می شد که در دوران نوزادی کاملاً توسعه نیافته است.

"ما همچنین متعجب شدیم که متوجه شدیم مغز نوزاد اغلب چند ثانیه مغز بزرگسالان را" هدایت "می کند ، این امر نشان می دهد که نوزادان نه تنها منفعلانه ورودی دریافت نمی کنند بلکه ممکن است بزرگسالان را به سمت مورد بعدی که قرار است تمرکز کنند راهنمایی کند: اسباب بازی برای برداشتن ، کدام کلمات را می توان گفت "

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کودکان بزرگسالان والدین مشاوره روانشناسی مغز بزرگسالان اسباب بازی مغز کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۰۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان

به گزارش خبرگزاری مهر، کارگاه آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان بعدازظهر سه‌شنبه با حضور مصطفی رحماندوست، غلامرضا بکتاش و کمال شفیعی در بخش شعر و محمدرضا یوسفی، بهناز ضرابی‌زاده و مونا اسکندری در بخش داستان در کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در آیین افتتاحیه این کارگاه‌ها در حضور خیل کودکان و نوجوانان علاقمند به ادبیات اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی در کنار رسالت ترویج کتابخوانی، محافل ادبی و قرآنی را به منظور برقراری ارتباط کودکان و نوجوانان با ادبیات و نویسندگان راه اندازی کردند.

وی با بیان اینکه این محافل با حضور پیشکسوتان ادبی کشور برگزار می‌شود افزود: کار برای کودکان و نوجوانان باید ظرافت و دقت خاصی داشته باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با تاکید بر اینکه در حوزه ادبیات کودک، ترجمه برای کودکان، نویسندگی برای کودکان و محتواسازی برای این سنین یک ضرورت است یادآور شد: برگزاری جشنواره‌ها و کارگاه‌های آموزشی با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با پیشکسوتان و کسب تجربه است.

وی در ادامه به دومین دوره جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان "دوست من کتاب" اشاره کرد و افزود: این جشنواره از آبان ماه سال ۱۴۰۱ آغاز و آثار بسیاری از سراسر استان‌های کشور به دبیرخانه ارسال شده است.

زارعی با تاکید بر اینکه هیأت داوران این جشنواره از اساتید برجسته ادبیات کودکان و نوجوان کشور هستند خاطرنشان کرد: مصطفی رحماندوست، محمدرضا یوسفی، افسانه شعبانژاد، بابک نیک طلب، غلامرضا بکتاش، حامد محقق، محمود پوروهاب هیأت داوران و از افتخارات ایران اسلامی به شمار می‌روند.

وی جشنواره ملی "دوست من کتاب" را آغازی برای تشکیل یک گروه اندیشه ورز دانست و گفت: به منظور شناسایی استعدادها در این جشنواره شعر و داستان در گروه‌های سنی مختلف از یکدیگر تفکیک شدند.

کمال شفیعی‌مشعوف، دبیر کارگاه آموزشی شعر کودک و نوجوان نیز اظهار کرد: همدان گهواره ادبیات کودک و نوجوان کشور است.

وی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره‌ها با هدف شناسایی استعدادها باید تداوم داشته باشد گفت: امیدوارم مجموعه داستان و مجموعه شعرهای رسیده به دبیرخانه جشنواره به چاپ برسد.

وی با اشاره به اینکه این مهم به منزله مسیرسازی است متذکر شد: چاپ آثار برگزیده در دستور کار مسئولان باشد.

پس از پایان آیین افتتاحیه کارگاه شعر و داستان در دو بخش جداگانه برای علاقمندان ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد.

گفتی است، آیین اختتامیه دومین جشنواره دوست من کتاب، روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ صبح در محل سالن فرهنگی هنری ابن سینا همدان برگزار و برگزیدگان این جشنواره معرفی و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

کد خبر 6093592

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • ۷ نکته مهم برای آرام کردن کودکی که عصبانی و پرخاشگر است
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • شروع مسیری هیجان‌انگیز با مهدکودک
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد