Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل دارا بودن ظرفیت‌هایی همچون اقتصاد بر پایه دانش بومی و اتکاء به توان علمی و پژوهشی داخلی همواره از ملزومات بسترساز توسعه صنعت در چارچوب اقتصاد مقاومتی به‌حساب می‌آیند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، از دیرباز همواره اقتصاد یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های قدرت به‌حساب می‌آید که می‌تواند عامل عقب‌ماندگی یا پیشرفت کشورها در عرصه‌های مختلف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطعاً یکی از روش‌های تقویت این مؤلفه قدرت، استقلال، تقویت توان داخلی و بی‌نیازی به واردات محصولات خارجی است که این امر بدون دستیابی به تکنولوژی‌های خاص و کسب علوم مورد نیاز امکان‌پذیر نمی‌باشد.

شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل دارا بودن ظرفیت‌هایی همچون اقتصاد بر پایه دانش بومی و اتکاء به توان علمی و پژوهشی داخلی همواره از ملزومات بسترساز توسعه صنعت در چارچوب اقتصاد مقاومتی به‌حساب می‌آیند. این شرکت‌ها با تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته‌ها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه مناطق مختلف تأثیر زیادی دارند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر اهمیت نقش این شرکت‌ها در رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی تأکید و آن‌ها را مؤثرترین مؤلفه‌های تحقق پایدار اقتصاد توصیف کردند. لذا با توجه به نام‌گذاری سال 99 به عنوان سال «جهش تولید»، آیا دولت و مسئولان توانسته‌اند بسترهای لازم را برای رشد و تعالی این شرکت‌ها ایجاد کنند؟

رضا قنبری، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، فرمایشات رهبری را منصه ظهور رسانده‌اند، بدین معنی که هم دارای علم هستند و هم اقتصاد و این دو منبع اصلی قدرت به‌حساب می‌آید و در این شرکت‌ها ارزش افزوده بسیار بالایی با تکیه بر نیروی انسانی متخصص به وجود می‌آید که این ارزش افزوده می‌تواند کشور را از نفت بی‌نیاز کند.

شرکت‌های دانش‌بنیان از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی هستند

وی بزرگ‌ترین حسن شرکت‌های دانش‌بنیان را خصوصی بودن آن‌ها دانست و خاطر نشان شد: شرکت‌های خصوصی به دلیل اینکه به دنبال هماهنگ‌سازی و پیشرفت سریع هستند، از چابکی قابل توجهی در پیشبرد اهداف خود هستند که متأسفانه این چابکی در شرکت‌های دولتی دیده نمی‌شود از این رو می توان گفت شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی به‌حساب می‌آیند.

قنبری یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان باعث می‌شوند مشکلات مردم توسط مردم و با علم مردم حل شوند و از حل این مشکلات، اقتصاد مردم رشد کند از این رو بزرگ‌ترین مشکل در این راه فرهنگ استفاده از دانش، فرهنگ سخت‌کوشی و فرهنگ حمایت است لذا متأسفانه ما در بسیاری از موارد فرهنگ حمایت را تنها در دادن وام برای انجام یک فعالیت می‌دانیم که فرهنگ اشتباهی است زیرا گاهی تنها کافی است در برخی موارد به جوانان میدان دهیم تا ببینیم چه دستاوردهای شگفت‌انگیزی به وجود می‌آید.

منطقه نوآوری در مشهد ایجاد می‌شود

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی تصریح کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با استانداری خراسان رضوی، شهرداری مشهد و دانشگاه فردوسی مشهد داشتیم، قرار شد تا در جهت حمایت و توسعه صنایع دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها، «منطقه نوآوری» در مشهد با محوریت دانشگاه فردوسی ایجاد شود که قسمتی از این منطقه «کارخانه نوآوری» است که در حال حاضر در محل سابق کارخانه کوکاکولای مشهد در حال ساخت است.

وی با اشاره به اینکه این طرح برگرفته از منطقه نوآوری شریف است که پیش از این توسط دانشگاه شریف تهران ایجاد شده بود و یکی از اقدامات بسیار خوب در جهت توسعه و حمایت استارت‌آپ‌ها و صنایع دانش‌بنیان به‌حساب می‌آید، گفت: در حال حاضر کارخانه نوآوری در منطقه کوثر مشهد، مراحل ساختمان‌سازی آن رو به پایان است و آماده بهره‌برداری است و باید منتظر باشیم که پیمانکار این پروژه فعالیت خود را در آنجا شروع کند.

خراسان رضوی سومین قطب دانش‌بنیان کشور

قنبری افزود: هم‌اکنون خراسان رضوی سومین قطب دانش‌بنیان کشور و رتبه دوم در حوزه فناوری‌های نو به‌حساب می‌آید و ما به دنبال این هستیم تا با احداث منطقه نوآوری در مشهد، استان را جزء 5 منطقه برتر نوآوری در خاورمیانه قرار دهیم و این افق با اتفاقاتی که در حال روی دادن است دور از انتظار نیست.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با تأکید بر اینکه پیشرفت و توسعه صنایع دانش‌بنیان نیاز به یک فرهنگ‌سازی عظیم دارد، ادامه داد: منطقه نوآوری مشهد باید تبدیل به نماد نوآوری و فناوری در استان شود تا با تمرکز شرکت‌ها نوآوری و دانش‌بنیان در این منطقه، هر فردی که به دنبال سرمایه‌گذاری، ایجاد یک استارت‌آپ یا خرید یک محصول نوآورانه باشد، اولین جا به این منطقه مراجعه کند و به خواسته خود برسد.

ضرورت تصویب قوانین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

وی در پایان با تأکید بر تصویب و ایجاد قوانین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان عدم تحقق تعهدات دولتی است زیرا جامع مشتری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان دولتی هستند و در بیشتر موارد به‌جای دریافت به‌موقع مطالبات مالی از دولت، اوراق بهادار دریافت کرده و از پس مخارج خود جهت تولید مضاعف برنمی‌آیند.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه انرژی به دلیل این‌که بازوی اجرایی دولتی دارند بیشترین ضرر را در پی دریافت مطالباتشان از دولت و افزایش روزافزون نرخ دلار متحمل می‌شوند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی تصریح کرد: تعداد بی‌شماری از شرکت‌های دانش‌بنیان استان قراردادهایی بر مبنای ریالی بسته‌اند که به دلیل کرونا اجرای آن‌ها به تعویق افتاده و در شرایط کنونی و افزایش نرخ دلار از پس تعهدات خود برنمی‌آیند لذا باید تمهیداتی صورت گیرد و شرایط حیاتی این شرکت‌ها در نظر گرفته شود تا بتوان از زمین‌ خوردن این شرکت‌ها جلوگیری و اعتباراتی به آن‌ها تخصیص داده شود.

نظام آموزشی باید به سمت حرفه‌آموزی و گسترش فناوری‌های دانش‌بنیان برود

حامد سازگاران، یک از کارآفرینان موفق خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: در یکی از شرکت‌های خصوصی مشغول فعالیت بودم که در آنجا شاهد این بودم که در داخل کشور فناوری و توانایی ساخت برخی تجهیزات و وسایل به ظاهر ساده وجود ندارد و مجبور به واردات این محصولات از سایر کشورها بودیم.

وی افزود: این موضوع انگیزه‌ای شد تا به این سمت برویم و محصولاتی را تولید کنیم که پیش از این باید از کشورهای خارجی وارد می‌کردیم از این رو فعالیتمان را در حوزه طراحی، مهندسی معکوس تجهیزات الکتریکی، اندازه‌گیری و آزمایشی شروع کردیم.

این کارآفرین موفق خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در حال حاضر درآمد سالیانه شرکت به حدود یک میلیارد تومان در سال رسیده است که این نتیجه تلاش بی‌وقفه من و همکارانم است و اگر بخواهم به افرادی که تازه وارد عرصه کارآفرینی شده‌اند توصیه‌ای داشته باشم، باید بگویم که از تلاش کردن خسته نشوید و باید وقت بیشتری را صرف رسیدن به اهداف خود کنند تا بتوانند در فعالیت خود موفق شوند و انتظار رسیدن به موفقیت در زمان کوتاه را نداشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه نظام آموزشی باید به سمت حرفه‌آموزی و گسترش فناوری‌های دانش‌بنیان برود، گفت: من فارغ‌التحصیل دانشکده فنی و حرفه‌ای هستم و به جرئت می‌توانم بگوییم که اکثر افراد کارآفرین موفق خراسان رضوی افرادی هستند که در دانشکده‌های فنی تحصیل کرده‌اند زیرا خروجی این دانشکده‌ها به گونه‌ای است که افراد به راحتی وارد بازار کار می‌شوند.

این کارآفرین موفق خراسان رضوی در پایان بیان کرد: متأسفانه نوسانات ارزی تأثیر مستقیمی در کسب و کارهای شبیه ما داشته است و این امر باعث شده تا سود ما از قراردادهای طولانی مدت به‌شدت پایین آید لذا درخواست داریم تا قوانینی جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب و صندوق حمایتی در این خصوص ایجاد شود همچنین می‌توان با کاهش حق بیمه کارکنان یا کاهش ضریب‌های مالیاتی از کارآفرینان در بخش فناوری‌های دانش‌بنیان حمایت کرد تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند در مسیر توسعه کشور به‌خوبی گام بردارند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی شرکت های دانش بنیان اقتصاد مقاومتی حساب می آید منطقه نوآوری شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۴۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری فناکمال حمنی، که در راس یک هیئت تجاری برای شرکت در نمایشگاه ایران اکسپو به تهران سفر کرده است در حاشیه بازدید از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خانه نوآوری و فناوری (IHIT) گفت: تمام قسمت‌ها برای من جذاب بود ولی قسمت تجهیزات پزشکی بیشتر توجه من را به خود جلب کرد.

وی اظهار کرد: علاوه بر سطح بالای فناوری ، صمیمیت و خلوصی که در ایرانی‌ها دیدیم؛ عزم ما را بیش از پیش برای توسعه همکاری‌ها با ایران جزم کرد. به گفته او، امروز نمایندگان الجزایر شاهد آمادگی ایرانی‌ها برای انتقال فناوری به تمام نقاط جهان بودند و از این میزان امادگی ایرانیان بسیار حیرت زده شدند.

 

وی ضمن اعلام خرسندی از بازدید دستاورد‌های ایرانی گفت: اقتصاد ایران بسیار پیشرفته است؛ بطور مثال شتابدهنده خطی پزشکی امید. تاکنون فناوری ساخت این دستگاه در انحصار آمریکا، انگلیس و چین بوده است و ایران چهارمین کشور در جهان است که توانسته است این فناوی دقیق، پیچیده و حساس را بومی سازی کند.

وی اضافه کرد: به گفته مسئولین هزینه خرید این دستگاه از خارج از کشور حدود یک و نیم میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌کرد که اکنون با یک سوم این قیمت، این دستگاه در اصفهان ساخته شده است و این امر نشاندهنده قدرت ایرانی است.

دیگر خبرها

  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • تمهیدات جدید بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم
  • رسالت مالکیت فکری، شناسنامه‌دار کردن تولد نوآوری‌هاست
  • جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها
  • تصویب سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی
  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد