Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

یک دیپلمات پیشین کشورمان در افغانستان راه اندازی راه آهن خواف – هرات را همگرایی منطقه‌ای و اقدامی استراتژیک عنوان کرد.

به گزارش تین نیوز، محسن روحی صفت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مزیت های افتتاح راه آهن خواف به هرات گفت: اصلی ترین موضوع در این پروژه اتصال افغانستان به دریا از طریق این راه آهن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا این کشور محصور در خشکی بوده و هیچ گونه اتصالی به دریا ندارد.

وی با تاکید بر اینکه راه آهن خواف – هرات برای افغانستان از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: کشور افغانستان به دلیل محدودیت دسترسی به خارج تحت یک سری فشارها قرار داشته و با این دسترسی که از طریق راه آهن ایجاد شده می تواند به راحتی با چین و یا اتحادیه اروپا ارتباط داشته باشد.

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه اظهار کرد: طی ۲۰ سال گذشته جلسات، سمینارها و کنفرانس های متعددی در سطح جهانی برگزار شد تا راهی بیابند که افغانستان از محصور بودن در خشکی در آید. علی رغم تمام این کنفرانس ها که در دهلی، ژنو، ژاپن، پاکستان و ... برگزار شد هیچ کدام نتوانستند کار اساسی برای افغانستان در این زمینه انجام دهند.

روحی صفت با اشاره به اینکه طول خط آهن خواف – هرات ۱۴۰ کیلومتر می باشد گفت: افغانستان از این طریق می تواند هم به مسیر راه آهن بندرعباس و از طرف دیگر از طریق تبریز به ترکیه هم متصل شود و این اقدام نوعی همگرایی منطقه ای محسوب می شود و با توجه به اینکه قرارداد سه جانبه ای هم در مورد چابهار میان ایران، هند و افغانستان به امضا رسیده بود تا حدودی هند هم در این مسئله شریک است. به عبارتی کالاها از طریق هند به چابهار رسیده و سپس از طریق خط ریلی جابجا می شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از هزینه های ما نیز در زمینه صادرات کاهش پیدا می کند گفت: پیش از این شاهد بودیم که حدود ۱۰۰۰ کامیون در مرز دوغارون در صف هستند برای اینکه از کشور خارج و یا وارد شوند اما با این اقدام تا حدود زیادی این مشکلات حل می‌شود.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین بیان کرد مسئله دیگر برای ما نقش ترانزیتی این خط آهن است که بسیاری از کالاها از طریق چین به هرات رسیده و بعد به خاف و نهایتا هم وارد کشور می شود. همچنین ترکیه می تواند از این طریق کالاها را جابجا کند. در واقع دسترسی ترانزیتی ما بیشتر از گذشته خواهد بود. مسئله جابجایی مسافر هم می تواند از این طریق انجام شود.

روحی صفت در ادامه اظهار کرد: این مسیر راه آهن می تواند ادامه یافته و به مزار شریف هم برسد. البته مذاکرات مقدماتی برای ادامه خط راه آهن از هرات به مزار شریف هم انجام شده که همان جاده ابریشم معروف از این طریق احیا می شود. این مسئله پیش از این در سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) نیز مصوب شده است.

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به پیش بینی جابجایی سه میلیون تن بار از این طریق می توانیم بگوییم که اقدام صورت گرفته یک اقدام اساسی و استراتژیک در درازمدت است که می تواند هم برای ایران و هم کشورهای همسایه مفید باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: راه آهن خواف هرات راه آهن خواف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۴۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی

وزارت حمل و نقل ازبکستان اعلام کرد این کشور برای ایجاد کریدور حمل و نقل و لجستیک از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی برنامه‌ریزی می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزات حمل و نقل ازبکستان در بیانیه‌ای اظهار داشت برای تقویت تجارت آسیای مرکزی تلاش می‌کند تا بلاروس، روسیه، قزاقستان و پاکستان از مسیر افغانستان به یکدیگر متصل شوند.

وزرای حمل و نقل این کشورها در «ترمذ» ازبکستان اواسط هفته گذشته درباره این کریدور نیز گفتگو کردند.

براساس بیانیه وزارت حمل و نقل ازبکستان، شرکت‌کنندگان در این نشست درباره اتصال آسیای مرکزی و کشورهای مشترک‌المنافع و آسیای جنوبی از طریق توسعه یک کریدور حمل و نقل چند وجهی با هدف افزایش ظرفیت تزانزیت ازبکستان گفتگو کرده‌اند.

این طرح شامل برنامه‌هایی برای تقویت حمل و نقل کالا از طریق تجزیه و تحلیل محموله‌های ترانزیتی، دیجیتالی کردن اسناد و ساده‌سازی فرآیندهای تزانزیتی میان کشورها است.

تعیین سفیر جدید طالبان در ازبکستانتلاش ازبکستان برای گسترش همکاری اقتصادی با افغانستانکاهش 50 درصدی تعرفه ریلی ازبکستان با افغانستان

کشورهای روسیه، قزاقستان و ازبکستان در نوامبر 2023 میلادی یادداشت تفاهمی را برای ایجاد این کریدور در جریان مجمع حمل و نقل سازمان همکاری شانگهای در تاشکند امضا کردند.

به گزارش رسانه‌ها، ازبکستان خاطرنشان کرد که از سال 2021 حمل و نقل بار از طریق افغانستان افزایش چشمگیری داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف - هرات آغاز شد
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی
  • لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه توقیف شد / کنسرسیوم توسعه ریلی: کارکنان راه آهن در اقدامی عجیب لکوموتیو را از قطار جدا کرده و آن را با خود بردند
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان
  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد
  • ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم
  • تکمیل راه آهن خواف هرات