Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، پدری مهربان،که‌ نه تنها کودکان و نوجوانان بلکه پیر و جوان شیفته او بودند و راه و مسلکش، مریدان و رهروان فراوانی داشت، کسانی چون شهید سردار استوار محمودآبادی که به تازگی از میان ما پر کشیده و صدها انسان والا و آزاده دیگر که در مسیر اسلام و انقلاب و در مکتب اهل بیت(ع) و در محضر بزرگانی چون شهید آیت الله دستغیب پرورش یافتند در مبارزه با استکبار و ظلم ستیزی از جان مایه گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهید دستغیب، از جمله ذخایر تمام نشدنی خداوند برای مردم و جامعه اسلامی، رئیس حوزه علمیه استان فارس، نماینده استان فارس در مجلس خبرگان، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز  بودند.

این شهید محراب، از محضر اساتیدی همچون ملا احمد دارابی و ملا علی اکبر ارسنجانی بهره برد، از استادان اخلاق و عرفان این شهید فقید، می‌توان به مرحوم آیت الله محمد جواد انصاری همدانی و آیت الله سید علی قاضی طباطبایی اشاره کرد.

با فرمان کشف حجاب رضاخان مخالفت کرد و به مبارزه پرداخت و چندین بار ممنوع المنبر شده و از سوی ساواک تهدید شد.

سید محمدابراهیم دستغیب، نوه شهید آیت الله دستغیب در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فارس به مناسبت سالگرد شهادت شهید مهراب اظهار داشت: این شهید بزرگوار هرگز از مبارزه با طاغوت دست برنداشت تا بالاخره در سال ۱۳۴۳ ماجرای حمله به منزل او اتفاق می‌افتد که منجر به تبعید و زندانی شدن او و فرزندش مرحوم آیت الله سید محمدهاشم دستغیب می‌شود.

وی به خاطره‌ای از پدر مرحومش سیدمحمدهاشم دستغیب اشاره کرد و گفت: شهید آیت الله عبدالحسین دستغیب پس از ممنوع المنبر شدن، به مسجد جامع عتیق رفته و به جای اینکه به بالای منبر برود همان پایین منبر می‌نشست و با مردم صحبت می‌کرد و وقتی از سوی گارد شاه به او تذکر می‌دادند این شهید بزرگوار در جواب می‌گفت شما اعلام کرده اید که من منبر نروم نگفته اید که حرف نزنم.

نوه آیت‌الله دستغیب در ادامه این گفتگو و در رابطه با ویژگی‌های اخلاقی شهید مهراب تصریح کرد: طبق فرموده ای از حضرت امیر(ع)، پرهیزکاران صاحبان فضیلتند در این جهان، آفریدگار در اندیشه آنان بزرگ است، پس هر چه جز اوست در دیده آنان خرد می‌نماید و شهید دستغیب مصداق واقعی این فرمایش حضرت می‌باشند.

سید محمدابراهیم دستغیب افزود: هر چیزی غیر از خداوند، برای شهید دستغیب حقیر بود و ایشان همه چیز را برای خدا می‌خواستند و حاضر بودند هر چیزی غیر از خدا را از دست بدهند.

وی اضافه کرد: شهید دستغیب در مکتب زاهدانه و عارفانه خود در اخلاق مرکبی داشتند، با توجه به بیان امام محمد غزالی در کیمیای سعادت که می‌گوید فرد سالک باید صفات بد را بشناسد و صفات خوب را تقویت کند، یعنی صفات بد را خارج و صفات خوب را بکارد و به گفته غزالی هرکس در این حالت بمیرد شهید است و شهید نیز مرکبی خاص به خاطر همنشینی با آیت الله قاضی داشت که به مرکز عشق وصل بود.

حجت الاسلام دستغیب در ادامه به زهد و سعی شهید دستغیب اشاره داشت و گفت: بسیاری از افراد پس از سال ها تحقیق و مطالعه به جایی نمی‌رسند، ولی شهید دستغیب در سن ۲۴ سالگی از هشت نفر از علمای نجف اجازه اجتهاد داشتند، آیت الله سیدمحمدکاظم شیرازی از مراجع عظام تقلید آن زمان، در حکم اجتهاد شهید دستغیب چنین ذکر کرده‌اند" ایشان از هر اخلاق ناشایست پاک و به هر اخلاق شایسته آراسته‌اند".

نوه شهید دستغیب در ادامه درباره اتصال شهید مهراب به عشق حقیقی افزود: اگر شما ظرفی را در نظر بگیرید که تکه‌های طلا و براده‌های آهن در آن ریخته باشند، سالک عاشق برای جدا کردن طلا، آهن‌ربایی برمی‌دارد و آهن‌ها را جدا می‌کند، شهید دستغیب خود را با عشق در مسیر سلوک پاک کرده بود و شاگردان او و همراهان ایشان و شهدای انقلاب نیز این نکات را ذکر کرده‌اند و خود نیز اینگونه بوده‌اند و تمام این حرف‌ها از انسان خالص برمی‌آید.

ارادت و تبعیت آیت‌الله دستغیب از ولایت فقیه در عمل قابل ملاحظه بود. وی همواره خود را سرباز ولایت می‌دانست و درباره ولی فقیه زمان خود یعنی امام خمینی می‌گفت: «آقای خمینی مراحل عرفانی‌اش را تمام کرده و فعلا از طرف حضرت احدیت و حضرت ولیعصر(عج) مأمور است به اصلاح جامعه و اصلاح مسلمین و بالاخص اصلاح ایرانیان.»

شهید دستغیب امام خمینی را یک رهبر جامع الشرایط دانسته و تبعیت از ایشان را بر همه علما و مردم لازم می‌دانست و معتقد بود عزت پیدا کردن در گرو تبعیت از ولایت فقیه است.

وی به یکی از نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرده بود: «باید باورت بیاید که حضرت امام نائب امام زمان(عج) است؛ تصور کن که با امام زمان چگونه باید رفتار کرد. احترام به امام، احترام به امام زمان سلام الله علیه است؛ احترام به امام زمان، احترام به خداوند متعال است. می‌خواهی عزت پیدا کنی، عزت در تبعیت از امام است.»

با توجه به نکاتی که ذکر شد، سید محمد ابراهیم دستغیب، با اشاره به الگوی عملی بودن شهید دستغیب در مباحث اخلاقی اظهار داشت: بهترین جمله درباره شهید دستغیب را امام رحمة الله علیه فرمودند که شهید دستغیب معلم اخلاق و مهذٌب نفوس بود، اخلاق عملی ایشان در ارتباط با افراد، مسجدی ها بازاریان و کسبه ثابت می‌کند که تعبیر امام تعبیر دقیقی است و کسی می‌تواند مهذٌِب باشد که قبلاً مهذٌَب شده باشد.

وی افزود: شهید دستغیب مانند نی است که وجودش به نوازنده اصلی متصل است و حرف و نقشش خدایی است و همین نکته راز نفوذ کلام شهید دستغیب است که به تعبیر مولانا، با لب دمساز خود گر جفتمی. همچو نی من گفتنی‌ها گفتمی، به بیان دیگر ایشان هنر یافتن زر از خاک را داشتند چراکه، کاملی گر خاک گیرد زر شود، ناقص ار زر برد خاکستر شود.

محبوبه دستغیب دختر شهید آیت‌الله دستغیب در خاطراتش می‌نویسد: پدرم هیچ گاه ما را نصیحت نمی‌کرد بلکه در عمل به ما می‌آموخت، اظهار کرد: متانت در رفتار او عملی بود و عالمی با تمام معنا عامل بود، و ما همه چیز را در او به عمل می‌دیدیم.

آزاده دستغیب عروس شهید محراب نیز از خاطراتش می‌گوید: همزمان با دستگیری شهید آیت الله دستغیب، همسرم سید محمد هاشم نیز دستگیر می‌شود و به زندانی در تهران منتقل می‌شوند.

همسرم تعریف می‌کرد که ما هر دو در سلول انفرادی جداگانه‌ای بودیم و هر وقت پدرم شکنجه و اذیت می‌شد او صدا و فریادی از درد نمی‌زد، مبادا که من در سلول دیگر، صدای او را شنیده و ناراحت بشوم و این را از دیگر زندانیان شنیده بود که چقدر این شهید را شکنجه کرده اند.

عروس شهید آیت الله دستغیب افزود: یکی از نکات جالب برای من، نحوه زندگی او بود که امکان نداشت اجازه دهد تجملاتی وارد زندگیشان شود و اگر مشاهده می‌کرد که هر کدام از فرزندانش به سمت تجملات پیش می‌روند محال بود که جلوگیری نکند و این اقدام را نه با سختگیری، پرخاش یا خشونت، بلکه ساده زیستی پاسخ می داد.

شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب شیرازی، متولد ۱۲۹۲ برابر با ۱۰ محرم ۱۳۳۲ است که در ۲۰ آذر ۱۳۶۰ یعنی ۱۴ صفر ۱۴۰۲ در روز جمعه و در مسیر محل برگزاری نمازجمعه شیراز ترور و به شهادت رسیدند و در بقعه سید میرمحمد(ع) مدفون می‌باشند.

انتهای پیام/ ن

منبع: فارس

کلیدواژه: شهید دستغیب شهید محراب روحانیت اخلاق ساده محوری ساده زیستی شهید آیت الله دستغیب شهید دستغیب آیت الله سید امام زمان سید محمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۴۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

به گزارش جماران؛ پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی، عروس امام راحل مرحومه معصومه حائری یزدی در پی می آید:

 

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

 به گزارش جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی در پیامی درگذشت همسر مکرّمه آیت الله شهید حاج سید مصطفی خمینی، سرکار حاجیه خانم معصومه حائری یزدی را به فرزند ایشان آیت الله سید حسین خمینی تسلیت گفت.

 متن پیام سید محمد خاتمی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آیت الله حاج سید حسین خمینی

با درود به روان تابناک دو آیت حق حضرت شیخ مرتضی حائری و حضرت سید مصطفی خمینی، درگذشت بانوی با فضلیت سرکار معصومه خانم حائری مادر گرانقدرتان را که واسطه العقد مبارک میان دو بیت شریف حائری و خمینی بود صمیمانه به جنابعالی، سرکار خواهر بزرگوارتان و همه بستگان داغدار تسلیت می گویم و از پیشگاه حضرت حق جل و علا برای این فقیده سعیده آمرزش و رحمت الهی و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسالت می کنم.

با احترام

سید محمد خاتمی

۱۴۰۳/۲/۶

***

تسلیت اخوان انصاری در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

 به گزارش جماران؛ متن پیام محمد علی انصاری، مجید انصاری و حمید انصاری در پی درگذشت همسر مکرّمه آیت الله شهید حاج سید مصطفی خمینی، سرکار حاجیه خانم معصومه حائری یزدی بدین شرح است:

انّا لله و انّا الیه راجعون

بیت شریف و مکرّم حضرت امام خمینی  (رضوان الله علیه)

و بیت معزز و محترم آیت الله شهید حاج آقا مصطفی خمینی  (اعلی الله مقامه)

ضایعه رحلت همسر مکرّمه آیت الله شهید حاج سید مصطفی خمینی، سرکار حاجیه خانم معصومه حائری یزدی موجب نهایت تأثر و اندوه عموم علاقمندان این خاندان شریف و پیروان حضرت امام خمینی (س) گردید.

بانوی فاضله و پرهیزکار و فرزند آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری و نوه حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، موسس حوزه علمیه قم، علاوه بر مراتب فضل و کمالات مکتسبه شخصیه و افزون بر شرافت نسبی و سببی وابستگی به بیوت شریف آیات عظام: حائری یزدی، حجت کوه کمره ای و خمینی، شخصا نیز در مسیر مبارزات آزادیبخش ملت ایران و نهضت امام خمینی بهره مند از فیوضات معنوی فراوانی در همراهی با کاروانسالاران انقلاب اسلامی بوده است.

تحمل رنجهای دوران مبارزه در خاندان امام خمینی و تحمل توأم با نهایت شکیبائی در دشواریهای فراوان زندگی در غربت و هجرتهای مکرر؛ گذر صبورانه از دوران همراهی در تبعید 14 ساله همسر و فرزندان؛ تحمل داغ التیام ناپذیر شهادت همسر در عنفوان جوانی؛ آنهم عزیزی چونان آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی که حقیقتا امید آینده امام و انقلاب و حوزه های علمیه بود ؛ و پس از آن نیز، تحمل قریب پنجاه سال رنج تنهایی و صبوری  بی آنکه حتی یک بار در تمام این دوران لب به شکوه گشوده باشد و یا آنکه به واسطه جایگاه ممتازی که در مسیر افتخار آمیز زندگی دشوار خویش داشته است اندک امتیازی از نام و نشان طلب کرده باشد، اینها و روشن بینی در مسائل اجتماعی و بزرگ منشی و مناعت طبع از  دیگر خصلتهای ارزنده اخلاقی حیات طیبه این بانوی فداکار است.

به سهم خویش، فقدان این بانوی محنت کشیده انقلاب از خاندان حائری بزرگ و خمینی کبیر را به عموم بستگان محترم آن مرحومه، به ویژه به اعضای بیت شریف ایشان و بیوت وابسته به حضرت امام خمینی و خاصتا به فرزندان داغدیده ایشان جناب حجت الاسلام و المسلمین سید حسین خمینی دامت افاضاته و دختر گرامیشان تسلیت می گوئیم.

محمد علی انصاری؛ مجید انصاری؛ حمید انصاری

***

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت مرحومه حاجیه خانم معصومه حائری، فرزند گرامی آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و همسر بزرگوار شهید گرانقدر آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، موجب تاثر و اندوه خاطر شد.

اینجانب با ابراز همدردی، این ضایعه را به بیت محترم امام (ره) و خاندان معزز این بانوی مومنه تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان که تا آخر عمر با صبوری و اخلاص آرمان‌های والای همسر شهیدش را پاس داشت، علو درجات و همجواری با اولیای الهی و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسئلت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

***

پیام تسلیت هادی سروش

بسمه تعالی 

جناب آیت الله آقای حاج سید حسن خمینی (دام بقائه)

در گذشت مخدره مومنه حاجیه خانم معصومه حائری یزدی، عروس بزرگ حضرت امام راحل عظیم الشان و همسر عموی گرامی تان مرحوم آیت الله حاج سیدمصطفی خمینی را تسلیت عرض میکنم.

صحیفه عمر آن بانوی جلیله که مفتخر به فرزندی مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری بود نگارش از خطوطی دارد که نشان از تحمل سختی هایی است که در دوران نهضت و رنج و تبعید طولانی همسرش به جان خرید.

برای روح ایشان رحمت خاصه الهیه را خواستاریم .

هادی سروش

***

پیام تسلیت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

بسمه تعالی

انّا لله وانّا الیه راجعون

محضر بیت شریف امام خمینی(ره) و حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسین خمینی(زیدعزه)

ضایعه درگذشت بانوی با فضیلت و پرهیزکار، سرکار حاجیه خانم معصومه حائری، فرزند بزرگوار مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری یزدی(ره) و همسر گرانقدر شهید آیت سید مصطفی خمینی(ره) را که سال‌ها در مسیر مبارزات ملت ایران رنج‌ها و مصائب زیادی تحمل کرد، به بیت شریف مرحوم امام خمینی(ره) و بیوت معظم آیت الله حائری یزدی و محقق داماد تسلیت می‌گوئیم.

از خداوند متعال برای آن مرحومه مغفوره حشر با حضرت زهرا سلام الله علیها و برای همه بازماندگان صبر و اجر مسالت داریم.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

۱۴۰۳/۲/۶

***

پیام تسلیت سید احمد حسینی

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت مرحومه سرکار خانم حائری یزدی  همسر مکرمه فرزند عالیقدر حضرت امام شهید آیت الله آقا سید مصطفی خمینی مایه تاثر فراوان گردید.

این مصیبت مولمه را به بیت مکرم حضرت امام ویاد گارگرامی آن حضرت  آیت الله سید حسن خمینی،حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسین خمینی فرزند بزرگوار آن بانوی مومنه وهمچنین بیت شریف مرحوم آیت الله آقای شیخ مرتضی حائری یزدی وسایر بستگان تسلیت عرض نموده،برای آن فقیده سعیده رحمت واسعه وبرای بازماندگان محترم صبری جمیل از خداوند سبحان مسالت میکنم.

سید احمد حسینی

***

پیام تسلیت دبیرکل حزب مردم سالاری

 کل نفس ذائقة الموت

ضایعه درگذشت بانوی با فضیلت و مومنه،حاجیه خانم معصومه حائری، فرزند بزرگوار مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری یزدی(ره) و همسر گرانقدر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی(ره) را که در مسیر مبارزه و انقلاب رنج‌ها و مصائب زیادی تحمل کرد، به بیت شریف مرحوم امام خمینی(ره) و جناب حجت الاسلام والمسلمین  سید حسین خمینی  و بیت معظم آیت الله حائری یزدی  تسلیت گفته و از خداوند  سبحان برای آن مرحومه مغفوره علو درجات و برای همه بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.

مصطفی کواکبیان   ١٤٠٢/٢/٧

 

تکمیل می شود...

دیگر خبرها

  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • فرزندان با استعداد خود را به حوزه های علمیه بفرستید
  • نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی
  • پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  • همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت
  • عروس ارشد امام(ره) درگذشت
  • همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت
  • اعطای گواهینامه بین المللی فرودگاهی به فرودگاه شیراز