Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدعلی کی‌نژاد به مناسبت سی و ششمین سالگرد تشکیل این شورا به سوالات مطرح پیرامون شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت عالی جذب پاسخ داد.

وی خاطرنشان کرد: ستاد انقلاب فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حضور ۷ نفر برای ساماندهی وضعیت فرهنگی کشور به‌ویژه دانشگاه‌ها تشکیل شد و مدتی بعد از فعالیت و حضور دستگاه‌های اجرایی در این ستاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس فرمان امام خمینی(ره) تشکیل و ادامه پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حال حاضر ۴۵ نفر عضو حقیقی و حقوقی در این شورا حضور دارند که هر دو هفته یکبار جلسات شورا تشکیل می‌شود و جلسات دیگری نیز با عنوان شوراهای اقماری در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل می‌شود.

وی افزود: سیاست‌های فرهنگی کشور در رابطه با فرهنگ عمومی و همچنین در خصوص بحث‌های مختلف آموزش عالی، علم و فناوری در شورا بررسی و تصویب می‌شود و اخیراً بحث‌های اجتماعی نیز به این مباحث اضافه شده است و البته پیش‌تر موضوعات مرتبط با فضای مجازی نیز در این شورا بحث می‌شد که با تشکیل شورای عالی فضای مجازی این موضوعات در آنجا سیاست‌گذاری می‌شود.

رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال مجری برنامه پیرامون نحوه جذب اعضای هیئت علمی گفت: یکی از سرمایه‌های کشور بحث نیروهای متخصص است و بعد از انقلاب نیز جهشی در مسائل علمی و دفاعی داشتیم که نتیجه آن حضور دانشمندان و نیروهای متخصص در کشور است.

وی تصریح کرد: از ابتدای تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و با توجه به رهنمودهای حضرت امام(ره) همواره حفظ سرمایه‌های علمی و توسعه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی در دستور کار این شورا قرار گرفته است.

کی‌نژاد اضافه کرد: در سال ۱۳۸۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای با عنوان جذب هیئت علمی داشت که بیش از یک سال جلساتی را در این زمینه تشکیل شد و بر اساس مصوبه ۶۰۸ این شورا، هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی و هیئت های اجرایی جذب تشکیل شدند.

وی گفت: هیئت عالی اجرایی جذب متشکل از ۷ الی ۹ نفر از اعضای هیئت علمی هر دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی هستند و رئیس دانشگاه و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز به‌عنوان شخصیت حقوقی و هفت نفر از افراد علمی و معتمدین در آن عضویت دارند.

رئیس هیئت عالی جذب در مورد هیئت‌های مرکزی جذب اظهار داشت: این هیئت مرکزی نیز متشکل از ۷ الی ۱۱ نفر است که جلسات آن در وزارت علوم و بهداشت تشکیل می‌شود و اخیراً نیز دانشگاه آزاد اسلامی به آن اضافه شده، البته هیئت مرکزی جذب در محتوا ورود پیدا نمی‌کنند.

دکتر کی‌نژاد با بیان اینکه هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی است، ادامه داد: هیأت عالی جذب سیاست‌های اجرایی را در چارچوب سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین می‌کند و همچنین بر عملکرد هیأت‌های مرکزی و اجرایی نظارت دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد قوانین جذب اعضای هیئت علمی گفت: جذب هیئت علمی طی فراخوان در رسانه‌ها اعلام می‌شود و پس از ثبت نام متقاضی پرونده وی در هیئت‌های اجرایی بررسی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شغل استادی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: در سطح دنیا نیز برای اساتید دانشگاه‌ها شاخص‌هایی تعیین شده است و در کشور ما نیز استاد دانشگاه باید دارای صلاحیت‌های علمی، تخصصی و عمومی باشد.

رئیس هیئت عالی جذب افزود: از ابتدای تشکیل هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، از  ۲۶هزار و ۸۹۴ پرونده متقاضی جذب فقط ۷۹۶ پرونده در اولویت جذب قرار نگرفتند چرا که علاوه بر ضوابطی که برای بررسی صلاحیت‌های علمی و عمومی وجود دارد، خود فرد نیز تشخیص می‌دهد که توانایی استاد شدن را دارد یا خیر.

کد خبر 5092374

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری جذب هیات علمی دانشگاه های ایران روز دانشجو شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان سنجش وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی ویروس کرونا آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان دانشگاه ها جذب هیات علمی محمد مهدی طهرانچی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت دوره های فراگیر ارشد هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۵۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعارض منافع مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی وجود دارد؟

عبدالحسین خسروپناه درباره سرنوشت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی در کنکور سراسری افزود: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را فقط شورا می تواند تغییر دهد و فعلاً مصوبه افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی تغییر نکرده است.

وی افزود: قرار بود بر اساس این مصوبه، از مناطق محروم دانشجو جذب شود و افزایش ظرفیت به منظور رفع نیاز آن مناطق طراحی شده بود. ضمن اینکه بر اساس این مصوبه قرار شده بود افرادی که در این ظرفیت جذب شوند باید تعهد خدمت دهند تا در آن مناطق محروم خدمت کنند. قرار بود سازمان برنامه و بودجه هم زیرساخت های وزارت بهداشت را تامین کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: بخشی از این مصوبه که افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پذیرش بود، اجرا شد و در بخش هایی هم بیش از ۲۰ درصد ظرفیت اضافه شد. طبیعتاً تامین نشدن زیرساخت ها ما را در آینده با افت تحصیلی در آموزش پزشکی مواجه کند و می تواند برای آینده خطرناک باشد.

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون سلامت در شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در کمیسیون سلامت هم پزشکان، هم مهندسان مرتبط با مباحث پزشکی، هم روانشناسان و هم دیگر دست اندرکاران و صاحب نظران علم و فناوری کشور حضور دارند، از این رو  شایبه تعارض منافع منتفی است. موضوع مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی در این کمیسیون در حال بررسی است.

خسروپناه اظهار داشت: این مصوبه در کمیسیون سلامت در حال بررسی است و در حال جمع آوری اطلاعات جامعی در این زمینه هستند که آن را در صحن شورا ارائه کنند. اگر اعضای شورا این جمع بندی را پذیرفتند و آن را مصوب کردند یک مهلتی برای سال های آینده برای اجرای این مصوبه درنظر گرفته می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ابلاغ مصوبه‌ای درباره «هیات علمی دانشگاه فرهنگیان»
  • پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت گرامیداشت روز معلم و استاد
  • تشکیل هیات امنای واحد برای ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • مصوبه«تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان
  • مصوبه «تعیین ترکیب اعضای هیئت مرکزی جذب هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان» ابلاغ شد
  • مصوبه «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» ابلاغ شد
  • آغاز بررسی پیش‌نویس سند کوآنتوم / تشکیل هیئت امنای واحد برای ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • حکمرانی نخبگانی، سلسله مراتبی نیست بلکه یک شبکه است/ هیئت‌های اندیشه‌ورز با حضور حداکثری نخبگان در استان‌ها تشکیل شود
  • هیات های اندیشه ورز در استان ها تشکیل شود
  • تعارض منافع مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی وجود دارد؟