Web Analytics Made Easy - Statcounter

راه آهن بین المللی خواف_هرات امروز از طریق ویدئو کنفرانس و با دستور روسای جمهور ایران و افغانستان به بهره برداری رسید. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، راه آهن بین المللی خواف هرات امروز از طریق ویدئو کنفرانس و با دستور روسای جمهور ایران و افغانستان به بهره برداری رسید.

همزمان با بهره برداری از این راه آهن یک قطار از ایستگاه خواف و یک قطار هم از ایستگاه هرات شروع به حرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اولین اتصال ریلی بین‌المللی، اتصال راه‌آهن به کشور همسایه افغانستان در قالب خط‌آهن خواف - هرات است که اجرای آن به پایان رسید و آماده افتتاح است، این خط ریلی در قالب چهار قطعه به طول ۲۲۵ کیلومتر طراحی شده است و آنچه در تعهد جمهوری اسلامی ایران بود، احداث ۱۴۰ کیلومتر از این خط‌آهن در ۳ قطعه بود، که آماده بهره‌برداری است.

ساخت راه آهن خواف- هرات در راستای توسعه شرق کشور به منظور افزایش سهم ترانزیت ایران در کریدور‌های بین المللی صورت گرفته است. اتصال به خط ریلی افغانستان امکان ارتباط با کشور‌های حوزه قفقاز، حوزه دریای خزر و آب‌های آزاد جنوب را فراهم می‌کند.

ایستگاه راه آهن شمتیغ در مسیر ریلی خواف- هرات با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و افغانستان با تلفیق معماری ایرانی- اسلامی و الهام از سبک خراسانی به روش مدرن اجرا شده است و برای مسافری که از دل کویر به آنجا می‌رسد حس آبادی به همراه دارد.

بهره برداری از راه آهن خواف- هرات می‌تواند جایگاه ایران را در صادرات منطقه به ویژه کشور افغانستان ارتقا دهد. با استفاده از مزایای توسعه صادرات به افغانستان به ویژه مصالح و سوخت ظرف مدت سه سال هزینه‌های احداث این خط ریلی به کشور باز می‌گردد.

کل خط‌آهن خواف-هرات ۲۲۵ کیلومتر در قالب ۴ قطعه است، ما از خو‌اف ایران تا مرز شمع‌تیغ در خاک ایران، به طول ۷۸ کیلومتر را تکمیل کردیم، سپس ۶۲ کیلومتر از این مسیر ریلی از مرز شمع‌تیغ تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان به طول ۶۲ کیلومتر از محل کمک‌های جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی کشور افغانستان احداث شد، بنابراین، از این مسیر ۲۲۵ کیلومتری، ۱۴۰ کیلومتر که در تعهد جمهوری اسلامی ایران بود اجرا شد.

تخمین زده شده که در بهره‌برداری از طریق این مسیر بتوانیم ۳ میلیون تن بار را جابه جا و ترانزیت کنیم؛ و در حوزه مسافری هم در سال اول بهره برداری ۱۰۰ هزار نفر در و به طور میانگین روزانه هزار نفر جابه جا می‌شوند و در افق ۲۰ ساله هم قابلیت جابه جایی ۱ میلیون نفر ایجاد شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خواف هرات افغانستان خط ریلی بهره برداری بین المللی راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۵۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور

سیدحسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل با نوراحمد اسلام‌جار، والی هرات در «باغ اسلامی» این شهر دیدار و درباره توسعه روابط تجاری، اقتصادی دو کشور گفتگو کردند.

در این دیدار طرفین پیرامون موضوعات مرزی و امنیت مرزهای دو کشور، روابط تجاری و اقتصادی و همچنین تسهیل در امر صدور روادید برای شهروندان افغانستان گفتگو نمودند. 

سید حسن مرتضوی در این دیدار اظهار داشت که امنیت و آرامش در افغانستان را برای همه کشورهای منطقه مفید است؛ وی همچنین تاکید نمود در سایه آرامش و امنیت به ویژه در مرزهای دو کشور، فعالیت تجار و فعالان افغانستانی و ایرانی افزایش خواهد یافت.

این دیپلمات ارشد ایرانی با تاکید بر لزوم حمایت از تجار و فعالان اقتصادی، تسهیل در صدور روادید برای شهروندان افغانستان را امری مهم در پیشگیری از ترددهای غیرقانونی به ایران عنوان نمود.

مولوی نوراحمد اسلام‌جار نیز آرامش و امنیت را نیاز اساسی برای ترقی و پیشرفت دو کشور دانسته و تصریح نمود که حکومت سرپرست افغانستان هیچگاه به دنبال برهم زدن آرامش منطقه نبوده و نیست.

والی هرات همچنین با تاکید بر اینکه پیشرفت افغانستان و عمران و آبادانی هرچه بیشتر این کشور را از اولویت های مقامات حکومت سرپرست می‌باشد، راه‌آهن خواف، هرات را یک پروژه مهم و حیاتی برای هر دو کشور خوانده و بر لزوم بهره برداری هرچه سریعتر از این پروژه تاکید نمود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ۳۰ کیلومتراز محور ترانزیتی خوی به رازی آماده بهره برداری شد
  • بهره برداری از محل جدید اعزام و آماده سازی پرواز‌های هواپیمایی کیش
  • خط انتقال آبرسانی دیلم تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد
  • راه آهن اردبیل امسال به بهره برداری می رسد
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • ◄ فهرست 50 اقدام بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون
  • کریدور ریلی خواف هرات گرفتار تحریم‌ های داخلی است
  • اجرای ۱۰ طرح راه سازی در استان همدان
  • ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است