Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش جماران، «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا در حال چیدن مهره های دولتش است. در تضاد کامل با کابینه بسیار سفیدپوست و مرد ترامپ، بایدن تا به امروز افرادی را برگزیده که در میان شان شمار رنگین پوستان و زنان بسیار چشمگیر است. رئیس جمهور منتخب آمریکا، برای اولین ‌بار در طول تاریخ این کشور، بیش از 13 زن را کاندیدای تصدی امور دولتی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیم ارتباطات و رسانه ‌ای دولت بایدن کاملا در دست زنان خواهد بود.

بایدن از همان ابتدا اعلام کرد که قصد دارد تا با میدان دادن به زنان، دین خود را به این طیف از رأی‌ دهندگان آمریکایی ادا کند؛ مأموریتی که با انتخاب اولین آفریقایی-‌آسیایی تبار که همزمان نخستین زن معاون رئیس‌ جمهور در آمریکا نیز محسوب می‌شود، آغاز شد. 

در حقیقت وی توانست به خوبی از این واقعیت که رای دهندگان زن از مرد بیشتر هستند بهره ببرد و روی جذب رای دهندگان زن موج سواری کند؛ برخلاف ترامپ که به زن ستیزی معروف است. در انتخابات امسال آمریکا حدود 53 درصد واجدان شرایط رای دادن زن بودند.

 

 

در 40 سال گذشته، همیشه تعداد زنانی که در انتخابات شرکت کرده ‌اند، از مردان بیشتر بوده؛ واقعیتی که موجب می ‌شود، هر کس که بخواهد در این کشور رئیس‌جمهور شود، به طور جدی به مساله زنان نیز توجه کند.

انتخابات پیش‌ رو نیز از این منظر یک استثنا نیست.

اما همزمان، شخصیت دونالد ترامپ و برخی اظهارنظرهای او از سویی و حضور یک زن در سطح معاونت ریاست‌ جمهوری از سوی دیگر به حساسیت‌ ها درباره مساله زنان افزوده است.

در همین راستا رئیس ‌جمهور منتخب آمریکا گروهی 7 نفره را به‌ عنوان تیم ارتباطات خود برگزیده که تمامی اعضای آن زن هستند.

 

بایدن در بیانیه ‌ای که به این منظور صادر کرد، نوشت: «مفتخرم که اولین تیم ارتباطاتی ارشد کاخ سفید متشکل از زنان را اعلام کنم. این نیروهای با تجربه و واجد شرایط، دیدگاه‌ های متنوع نسبت به کارشان و تعهد مشترک برای بازسازی بهتر این کشور دارند.» تیم انتقالی رئیس‌ جمهور اعلام کرد «زنانی با دیدگاه‌ه ای متنوع، باتجربه و بااستعداد» برای این نقش ‌ها انتخاب شدند که تعهد رئیس ‌جمهور آتی به «تشکیل دولتی را نشان می ‌دهد که شبیه به آمریکا باشد و از روز اول بتواند برای خانواده‌ های شاغل مثمرثمر باشد.»

علاوه بر «جن ساکی» مدیر ارتباطات کاخ سفید در دوره باراک اوباما که به ‌عنوان سخنگوی کاخ سفید منصوب شد، «کیت بدینگفیلد» به ‌عنوان مدیر ارتباطات کاخ سفید و «سیمونه سندرز» به‌ عنوان مشاور ارشد و سخنگوی ارشد «کامالا هریس» معاون رئیس‌ جمهور منتخب انتخاب شده ‌اند.

دونالد ترامپ شیوه‌های ارتباطات رسانه ‌ای کاخ سفید را در دولت خود دگرگون کرده بود و بر خلاف دولت ‌های گذشته تیم ارتباطاتی وی کمتر کنفرانس مطبوعاتی برگزار می ‌کرد و اغلب موارد ترامپ با ایفای نقش به عنوان دبیر مطبوعاتی خود به پرسش ‌های رسانه ‌ها پاسخ می ‌داد و در برخی موارد با تماس با برنامه‌ های مورد علاقه خود در فاکس نیوز تیم رسانه ‌ای کاخ سفید را دور می ‌زد.

این نخستین بار نیست که جو بایدن در معرفی گزینه ‌های مد نظر خود توجه ویژه‌ ای به زنان می ‌کند. «جنت یلن» کاندیدای تصدی وزارت خزانه ‌داری و رئیس بانک مرکزی دولت اوباما، «آوریل هینز» گزینه پیشنهادی برای نمایندگی تجاری آمریکا، «لیندا توماس گرینفیلد» نماینده احتمالی آمریکا در سازمان ملل و «نیرا تندن» مدیر پیشنهادی اداره مدیریت و بودجه نیز از دیگر گزینه‌ های پیشنهادی بایدن هستند.

تمامی این مهره چینی ‌ها در حالی رخ می‌دهد که با پیروزی کاندیدای دموکرات‌ ها در انتخابات 3 نوامبر (13 آبان)، برای نخستین بار یک زن به معاونت رئیس‌ جمهوری آمریکا برگزیده شد. بایدن پس از پایان رقابت‌ های درون حزبی و زمانی که به‌ عنوان گزینه اصلی این حزب برای رقابت با دونالد ترامپ معرفی شد، سناتور کامالا هریس و از رقبای هم حزبی خود را به ‌عنوان معاونت ریاست جمهوری برگزید.

تا قبل از انتخاب بایدن، زمانی که سخن از زنان کاندیدا برای ریاست‌ جمهوری آمریکا یا معاون‌ اولی مطرح می ‌شد، نام کامالا هریس در میان دیگر گزینه ‌ها چندان به گوش نمی ‌رسید

آنچه که بایدن را در پررنگ ‌تر کردن نقش زنان در کابینه و کاخ سفید مصمم‌ تر می ‌سازد، علاوه بر سیاست‌ های حزب، تمایل بیشتر زنان رای ‌دهنده به کاندیدای دموکرات ‌ها در انتخابات 2020 است.

 

 

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، 55 درصد زنان آمریکایی به بایدن رای دادند که در این میان حمایت 59 درصدی زنان حومه ‌نشین از کاندیدای دموکرات‌ ها نقش عمده ‌ای در پیروزی اخیر وی داشته است.

جالب آنکه زنان حومه ‌نشین که 25 درصد ترکیب جمعیتی رای‌ دهندگان آمریکایی را تشکیل می ‌دهند، در انتخابات دور پیش از ترامپ حمایت کردند و این دوره با وجود تمام درخواست‌ های او ترجیح دادند به کاندیدای دموکرات ‌ها روی خوش نشان دهند.

یکی از دلایل این اقبال، رفتار زن ستیزاته دونالد ترامپ در دوره ریاست جمهوری وی در آمریکا عنوان شده است.

زن ستیزترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا

مجموعه توهین های ترامپ به زنان و آزار و اذیت آنها، دارای سابقه چندین ساله است.

این میلیاردر نیویورکی در همه دوران تبلیغات انتخاباتی اش در سال 2016 هم به دلیل مواضع و اظهاراتش علیه زنان، به عنوان زن ستیزترین کاندیدای انتخاباتی تاریخ آمریکا شناخته شده بود.

طبق نظرسنجی ها، از هر سه زن آمریکایی، یک نفر به ترامپ حس خوبی نداشت!

اولین توهین های او از دورانی که به تاجری مشهور بدل شد، آغاز شد و اوج آن به توهین رکیک به «هیلاری کلینتون» و «مگین کلی»، مجری شبکه فاکس نیوز، ختم شد. وقتی در یکی از مناظرات، کلی از او خواست درباره استفاده از واژه هایی مانند «خوک، سگ و دیگر حیوانات» در حق زنان توضیح دهد، ترامپ پاسخ داده بود منظور او فقط «رزی اودانل» (کمدین تلویزیونی که پیش از این ترامپ را مسخره کرده بود)، است.

 

 

پس از آن مناظره، او، کلی را غیرحرفه ای و بی سواد خواند و از او خواست درباره خود تجدیدنظر کند.

واقعیت آن بود که ترامپ در کارنامه اش سابقه توهین به زنان را داشت. انتظار می رفت واکنش ها و بازتاب های منفی به اظهارات سخیف و رکیک جنسی ترامپ درباره زنان در ریزش آرای دونالد ترامپ تاثیر بگذارد اما چنین نشد.

در بخش زیر به برخی دیدگاه های ترامپ درباره زنان اشاره می شود:

در یکی از صحبت هایش در سال 1991 چنین گفته بود: «اهمیتی ندارد زنان درباره یک مرد تا زمانی که جذاب است و توانایی جذب زنان را دارد، چه فکری می کنند. این زن است که باید فکری به حال خود کند. او، همیشه دغدغه حفظ جوانی و زیبایی خود را دارد!»

در یکی دیگر از صحبت هایش درباره خانمی که وکیل و از نیروهایش بود و با تسلیم گواهی دکتر از او درخواست مرخصی برای شیردادن به فرزند سه ماهه خود را کرد، گفت: «تو نفرت انگیزی!». با این سخنش نشان داده بود مقام زن در حیطه مادری برایش اهمیت ندارد و کوچک ترین احترامی برای نوزادان آمریکایی نیز قائل نیست؛ نوزادانی که نسل آتی آمریکا در دست آنان خواهد بود.

او در توییتی، به «کریستین استوارت»، بازیگر هالیوود، توهین کرد: «بهتر است رابرت پتینسون دیگر به کریستین استوارت فکر نکند. این دختر، مثل سگ به او کلک زد و باز هم خواهد زد و شما هم شاهد خواهید بود. حیف رابرت!». نگاه او به خانم استوارت به عنوان زن بازیگر یکی از پردرآمدترین صنعت های رسانه ای یعنی هالیوود، نشان از حقیر دانستن نقش زنان در حوزه هنر است.

انتشار فایل های صوتی از مصاحبه های ترامپ با برنامه رادیویی «هوارد استرن» پس از افشاگری روزنامه واشنگتن پست از یک ویدئو کوتاه از اظهارات رکیک جنسی ترامپ درباره زنان نیز صورت گرفته است و موارد متعدد از توهین هایی که نشان از سطح تفکر جنسیتی او درباره زنان دارد.

پیش از برگزاری انتخابات سال 2016 هم ویدئویی منتشر شد که ترامپ درباره تجاوز و تعدی به زنان و تلاشش برای اغوای یک زن متاهل صحبت می‌ کرد؛ ویدئویی که همان زمان هم با واکنش منفی اعضای ارشد حزب جمهوری خواه روبرو شد.

10 زنی که ترامپ را به «تعرض جنسی» متهم کردند

در اوج تبلیغات 2016، شماری از زنان ترامپ را به «تعرض جنسی» متهم کردند؛ پرونده ای که اصلا مشخص نشد در نهایت راه به کجا برد و با انکار زبانی ترامپ مختومه شد!

این زنان عبارت بودند از:

1- جسیکا لیدز: او زنی اهل نیویورک است که می گوید در اوایل دهه 1980 هنگامی که با ترامپ در هواپیما همسفر بوده، دونالد بدون اجازه به او تعرض کرده است. ترامپ این اتهام را به شدت رد کرده است.

2- ناتاشا استوینوف: وی که از نویسندگان مجله «پیپل» است می گوید در جریان مصاحبه ای که در سال 2005 با ترامپ داشته، دونالد او را بدون اجازه بوسیده است. ترامپ این اتهام را نیز رد کرده است.

3- سامر زرووس: او یکی از شرکت کنندگان در برنامه تلویزیونی ترامپ بوده و مدعی است در سال 2007 و در یک هتل، ترامپ چندین بار تلاش کرده بود به او تعرض کند. دونالد ترامپ مدعی است او را هیچوقت در هتلی ملاقات نکرده است.

4- راشل کروکس: او گفته ترامپ در سال 2005 بدون اجازه او را بوسیده است.

 

 

5- تمپل تاگارت: او ادعا می کند ترامپ به او تعرض کرده است.

6- کریستین اندرسون: او مدعی است در اوایل دهه 1990، ترامپ در یک کلوپ شبانه به او تعرض کرده است.

7- جیل هارث: وی می گوید ترامپ در سال 1997 او را به گوشه ای رانده و به او تعرض کرده است.

 

 

8- کتی هلر: او مدعی است ترامپ به زور خواسته به او تعرض کند.

 

 

9- تاشا دیکسون: او که در سال 2001 برنده ملکه زیبایی آمریکا شده بود می گوید ترامپ وارد اتاق تعویض لباس آنها می شده است.

10- کارنا ویرجینیا: کارنا پس از مناظره سوم به رسانه ها روی آورد و گفت ترامپ در سال 1998 به او تعرض کرده است.

ترامپ و سخنگوی ستاد انتخاباتی او تمام این اتهامات را رد کردند.

با وجود همه این تفاسیر، شمار زیادی از رای دهندگان زن در سال 2016 به او رای دادند؛ اقدامی که هنوز کسی دلیلش را نمی داند. با این حال گویا زود از کرده خود پشیمان شدند؛ پشیمانی ای که دیگر سودی نداشت.

تنها یک روز بعد از سوگند خوردن ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در سال 2017، زنان مخالفش تظاهراتی علیه او در شهرها و ایالت های مختلف آمریکا برگزار کردند. در پایتخت آمریکا، این تظاهرات به حدی بی سابقه بود که برخی آن را «بزرگترین تظاهرات تاریخ آمریکا» نامیدند.

 

 

علت چنین واکنش گسترده‌ ای به ریاست جمهوری ترامپ، نه برنامه‌ های احتمالی او برای زنان، بلکه مواضع او، اظهارنظرهای خبرسازش و افشاگری‌ هایی بود که از نظر منتقدانش، «ضد زن» توصیف می‌شدند.

ضمن اینکه در بخش هایی از جامعه آمریکا بعد از به وجود آمدن جنبش «می‌ تو» یا «من ‌هم»، زنان، مردان قدرتمندی را که از قدرت خود سوء استفاده کرده و زنان را آزار داده بودند، رسوا کرده و از قدرت پایین کشیده بودند.

چندین زن، دونالد ترامپ را نیز به آزار و بدرفتاری جنسی متهم کردند. این آزار به گفته آنها شامل بوسیدن به زور، دستمالی و تحقیر بوده. ترامپ این اتهام ها را صد درصد رد کرده و گفته بخشی از یک برنامه برای تخریب اوست.

آمریکا نیجریه نیست، اما در آمریکا هم زنانی که از تجاوز سخن می‌ گویند دروغ‌ گو و بی‌ آبرو خطاب می ‌شوند. ترامپ نیز دقیقا همین کار را کرده است. شاکیان را «افراد وحشتناکی» خوانده و گفته که خبرنگار تایمز که او را به آزار جنسی متهم کرده، آن‌ قدر جذاب نبوده که بخواهد به او تجاوز کند! در واقع ترامپ با برچسب زدن به او با عنوان «انسانی نفرت ‌انگیز» ثابت کرد که تمام حرف‌ های این خبرنگار درست بوده است.

توهین و تحقیر همسرانش

حتی همسر سابق ترامپ هم از بدرفتاری های وی مصون نبود. «ایوانا» اولین همسرِ ترامپ، در استشهادی که برای طلاقشان در سالِ‌ 1990 تهیه کرده بود، برخوردِ ترامپ با خود در سالِ 1989 را نوعی «تجاوزِ جنسی» توصیف کرده است. 

 

 

«ملانیا» همسر کنونی ترامپ هم بارها در انظار عمومی توسط وی مورد بدرفتاری و تحقیر قرار گرفته است که از آن جمله می توان به مورد خطاب قرار دادن وی با الفاظ مربوط به حیوانات اشاره داشت.

 

 

توهین به زنان رنگین پوست مجلس

توهین و فحاشی، ادبیات معمول ترامپ است. توئیت توهین آمیز ترامپ در مورد زنان رنگین پوست مجلس نمایندگان آمریکا هم شاهد دیگری بر این مدعاست.

 

 

رئیس جمهور آمریکا در توییت ها و سخنانی «الکساندریا اوکاسیو کورتز»، «ایلهان عمر»، «آیانا پریسلی» و «رشیده طلیب» نمایندگان زن رنگین ‌پوست کنگره آمریکا را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت که این افراد اگر آمریکا را دوست ندارند، به کشورهای خود بازگردند. ایلهان عمر در سومالی به دنیا آمده و شهروند آمریکاست، اما سه نماینده دیگر متولد آمریکا هستند. این چهار نماینده به شدت نسبت به اقدامات رئیس جمهور آمریکا در قبال مهاجران و پناهجویان معترض هستند.

توهین به کلینتون

ترامپ در یکی از تجمعات انتخاباتی‌ اش، از واژه ‌ای بسیار رکیک درباره هیلاری کلینتون استفاده کرد. این واژه به حدی زشت و قبیح بود که حتی رسانه‌ های آمریکایی از بازپخش آن در گزارش ‌های خود خودداری کردند و فقط به این اشاره کردند که ترامپ از واژه جنسی بسیار بد در مورد کلینتون استفاه کرد. 

سی ان ان، درباره این جمله غیراخلاقی ترامپ گفت: «ترامپ، عباراتی را به کار برد که صورت پیرزنان نیز از شنیدن آنها تا بناگوش سرخ می ‌شود». شدت وقاحت این عمل ترامپ به حدی بود که حتی چهره ‌های شاخص جمهوری خواهان آمریکا نیز از او اعلام برائت و دوری کردند. 

پرخاش به رهبران زن جهانی

سی ان ان هم در گزارشی به توهین ترامپ به رهبران زن پرداخته و نوشته است: هرچند ترامپ در گفت‌ و گو با رهبران مرد سعی کرده خودش را تا حدی کنترل کند؛ اما هنگام گفت ‌وگو با رهبران زن حالتی «تقریبا سادیستی» پیدا می‌کرده است؛ برای مثال او در گفت ‌وگوهای تلفنی مستقیم با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، به شکلی تحقیرآمیز صحبت می‌ کرده است.

 

 

او مرکل را «احمق» خوانده و او را متهم به بودن در جیب روس‌ ها کرده است. یک منبع در گفت‌ وگو با سی ‌ان ‌ان در این‌ باره می گوید گفت ‌وگوهای ترامپ با مرکل به‌ حدی غیرمعمول بودند که مقامات آلمانی این گفت ‌وگوها را سربسته نگه می ‌داشتند و فقط گروه کوچکی در جریان قرار می‌گرفتند. یک منبع مطلع دیگر می‌گوید «برخی از چیزهایی که ترامپ به آنگلا مرکل گفته، باورکردنی نیستند». با این‌حال مرکل با بیان واقعیات به سخنان توهین ‌آمیز ترامپ پاسخ داده است.

گفت ‌وگوهای ترامپ با «ترزا می»، نخست‌ وزیر پیشین انگلیس نیز «تحقیرآمیز و همراه با قلدری» توصیف شده ‌اند.

او «مگان مارکل»، همسر شاهزاده هری (پسر ولیعهد انگلیس) و عروس ملکه الیزابت را هم «حال به هم زن» خوانده است.

 

 

به‌ طور معمول صحبت ‌های ترامپ با رهبران زن با گله و شکایت ‌ها و توهین های ترامپ آغاز می‌ شده است.

حتی همسر جو بایدن هم از توهین های ترامپ مصون نمانده است. در دوره تبلیغات انتخاباتی، رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی در شهر «بول هد» در ایالت آریزونای آمریکا گفت: او (کامالا هریس) در یک تجمع انتخاباتی گفت وضعیت من اسفناک است، اما او نسبت به جو بایدن خواب آلود بسیار باهوش‌تر است. اما من هم اکنون می‌توانم بگویم که شاهد وضعیت متفاوتی هستم. آنها به شدت درمانده شده اند. آنها به شدت مایوس شده اند. اما ما خود را به بی تفاوتی نزده ایم. شما اظهارات او (بایدن) را شنیدید. او مرا با اسم جورج خطاب کرد. این غیرقابل باور است. من نمی ‌دانم که باید خوشحال باشم یا نباشم. همسر وی هم در کنارش ایستاده بود. او خیلی چاق است!

حال باید دید آیا بایدن واقعا ورق را به نفع زنانی که چندین سال از ترامپ توهین و تحقیر و بدرفتاری دیده اند باز می گرداند یا خیر.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 کاخ سفید دونالد ترامپ بایدن و ترامپ زن ستیزی ترامپ ترامپ ضد زن سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۵۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر همسر رئیسی به پاکستان / اهدای دکتری افتخاری (+ عکس)

به گزارش صدای ایران از ایرنا، سفر ۲ روزه آیت‌الله رئیسی و هیات همراه به پاکستان به عنوان کشوری مهم و تاثیرگذار در حوزه جنوب آسیا که دارای روابط دیرینه فرهنگی، تاریخی و تمدنی با ایران اسلامی است، نقطه عطف گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای دو کشور به شمار می‌رود.

در سفر رئیس جمهور به پاکستان که به شهر‌های اسلام‌آباد پایتخت، لاهور شهر فرهنگ و تاریخ و همچنین کراچی قطب اقتصادی این کشور انجام شد، جمیله علم‌الهدی همسر آیت‌الله رئیسی نیز وی را همراهی می‌کرد تا بخشی از رایزنی و مراودات فرهنگی با هدایت و حضور این استاد دانشگاه و عضو هیات علمی شهید بهشتی تهران هدایت و برنامه‌ریزی شود.



جمیله علم‌الهدی همسر رئیس‌جمهور اسلامی ایران که به همراهی هیات ایرانی به پاکستان سفر کرده بود، در بدو ورود به اسلام‌آباد مورد استقبال خانم «عاصفه بوتو زرداری» دختر رئیس‌جمهور و برخی دیگر از مقامات این کشور قرار گرفت و سپس در ادامه با برنامه‌های متعدد و فشرده در حوزه‌های گوناگون اعم از علمی و دانشگاهی، امور اجتماعی و خیریه، گفتگو‌های رسانه‌ای، دیدار با نخبگان، دیدار با بانوان تاثیرگذار پاکستانی، شرکت در همایش اشک مریم و فلسطین و دیدار با مقامات پاکستانی و در نهایت در نشست با فعالان قرآنی پیگیری شد.

دریافت نشان دکتری افتخاری از دانشگاه نومل

جمیله علم‌الهدی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران با دعوت رسمی دانشگاه نومل از معتبرترین دانشگاه‌های اسلام آباد در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی، در این دانشگاه حاضر شد و نشان دکتری افتخاری این دانشگاه را دریافت کرد.

وی همچنین نمایشگاه فرهنگی بین‌المللی که با حضور برخی از سفرای مقیم اسلام‌آباد برگزار شده بود را افتتاح و ضمن ایراد سخنرانی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، به موضوع نقش و جایگاه زنان ایران در توسعه کشور پرداخت و حضور جدی زنان در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری، دانشگاهی و جامعه را از بنیان‌های توسعه اجتماعی و سیاسی ایران برشمرد.

دیدار صمیمی ۲ ساعته با بانوان نخبه پاکستانی

از دیگر برنامه‌های حضور جمیله علم‌الهدی استاد دانشگاه شهید بهشتی حضور در جمع بیش از یک هزار نفر از بانوان نخبه پاکستان بود.

وی در سخنرانی خود در جمع پرشور بانوان نخبه پاکستانی که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید، ضمن قدردانی از ابراز احساسات و جو صمیمی بانوان تاثیرگذار پاکستانی، گفت: صمیمیت و برادری بین ملت ایران و پاکستان و احساس نزدیکی که با شما دارم، احساس حضور در کشور خودم را برای من ایجاد کرده است.

وی در ادامه به اهمیت موضوع خانواده و نقش محوری زنان در حفظ و انسجام بنیان‌های خانواده اشاره کرد و مساله فلسطین و مردم غزه را از موضوعات مهم و مشترک بین نخبگان ایران و پاکستان دانست.

در این برنامه همسر رئیس‌جمهور میزبانی از ۳۰۰ نفر از بانوان مسئول، مقامات و نمایندگان پارلمان پاکستان را برعهده داشت و در این جلسه بانوان نخبه پاکستانی نقطه نظرات خود در حوزه‌های مختلف و در ارتباط با همکاری‌های ایران و پاکستان عنوان کردند.

همچنین در جلسه‌ای جداگانه که با حضور یک هزار نفر از بانوان شاخص و تاثیرگذار و ساختارساز در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای، فعالان قرآنی، اساتید و نخبگان برگزار شد، علم‌الهدی با همراهی «عاصفه بوتو زرداری» دختر رئیس‌جمهور پاکستان حاضر شد و پای صحبت‌های پرشور زنان نخبه پاکستان درباره قدرت منطقه‌ای ایران، جایگاه زنان و ضرورت توسعه همکاری‌های فی‌مابین نشست.

گفتگو با رسانه‌های پاکستانی

از دیگر برنامه‌های مهم سفر همسر رئیس‌جمهور به پاکستان، انجام ۲ مصاحبه اختصاصی با رسانه‌های پاکستانی در اسلام آباد بود که در آن به جایگاه والای زنان ایران در حوزه علم و فناوری، همکاری‌های بین دو کشور و برنامه‌های ایران برای ارتقای بیش از پیش جایگاه زنان، همچنین به مساله فلسطین و لزوم اتحاد ملت‌های مسلمان برای مقابله با تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی تاکید شد.

همسر رئیس‌جمهور با همراهی خانم عاصفه زرداری دختر نخست وزیر این کشور، همچنین در راستای فعالیت‌های اجتماعی خود در موسسه خیریه «سوییت هوم» که در زمینه نگهداری و آموزش و توانمندسازی ایتام در اسلام‌آباد فعالیت می‌کند حاضر شد و در جریان فعالیت‌های این خیریه قرار گرفت.

سفر به قلب فرهنگی پاکستان؛ رونمایی از نسخه اردوی «هنر زنانه زیستن»

روز دوم سفر آیت‌الله رئیسی و هیات همراه به پاکستان با سفر به شهر لاهور پایتخت فرهنگ و تمدن این کشور همراه بود. همسر رئیس‌جمهور در بدو ورود به کراچی مورد استقبال «مریم نواز شریف» سروزیر ایالت پنجاب قرار گرفت و سپس با همراهی وی در نشست فعالان قرآنی این شهر شرکت کرد. دیدار با فعالان و نخبگان علمی، اجتماعی و دینی لاهور و همچنین حضور در دانشگاه

اقتصاد لاهور و سخنرانی با موضوع سبک زندگی اسلامی و هنر زنانه زیستن از جمله برنامه‌های حضور چند ساعته این استاد دانشگاه در شهر لاهور بود.

علم‌الهدی با همراهی «مریم نواز شریف» و نوه اقبال لاهوری در دانشگاه اقتصاد لاهور حاضر شد و نمایشگاه فرهنگی هنری این دانشگاه را افتتاح کرد و در جریان برنامه‌های علمی، فرهنگی و هنری این دانشگاه قرار گرفت.

وی سپس در برنامه ویژه‌ای که به معرفی کتاب «هنر زنانه زیستن» اختصاص داشت حضور به هم رسانید.

در پایان سفر به لاهور، جمیله علی‌الهدی با حضور در خانه فرهنگ ایران در پایتخت فرهنگ و ادب پاکستان حاضر شد و در جمع پرشور فعالان دینی و فرهنگی و اجتماعی این شهر در حالی حاضر شد که شرکت‌کنندگان در این مراسم با شعار‌های حمایتی از حضور وی استقبال پرشوری به عمل آوردند.

تربیت مقدم و ارجح بر ارتقا و پیشرفت

همسر رئیس‌جمهور پس از انجام برنامه‌های فشرده در لاهور که شامل پنج برنامه اصلی بود، این شهر را به مقصد کراچی ترک کرد و در این شهر نیز مورد استقبال «عاصفه زرداری» دختر رئیس‌جمهور قرار گرفت.

وی در کراچی در همایش اشک مریم و ویژه برنامه‌های فلسطین در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران شرکت کرد. حضور در این همایش در حالی انجام شد که علی رغم شرایط خاص امنیتی حدود ۶۰۰ نفر از نخبگان و فعالان حوزه دفاع از حقوق فلسطین این شهر در همایش حضور یافتند. در این همایش خانم «صابر ابومریم» دبیرکل بنیاد فلسطین پاکستان و استاد دانشگاه نومل، خانم «سنا خان» استاد دانشگاه حقوق کراچی و فعال حقوق بین‌الملل در موضوع فلسطین نیز حضور داشتند.



جمیله علم‌الهدی ضمن سخنرانی در این نشست، کسب آموزش و ارتقا برای بانوان را بسیار مهم ارزیابی کرد، اما تربیت را دارای اهمیت بسیار بالاتری ارزیابی کرد.

وی تاکید کرد: بانوان و مادران در جامعه می‌توانند با تعلیم و تربیت جامعه خوب و مترقی را پرورش دهند.

همسر رئیس‌جمهور در این همایش همچنین به موضوعات مربوط به حقوق حقه ملت مظلوم و مقتدر فلسطین و نسبت به موضوعات فرهنگی و اجتماعی و تهدیداتی که غرب نسبت به جوامع اسلامی دارد، هشدار داد.

قرن، قرن سیطره اسلام است

از دیگر برنامه‌هایی که همسر رئیس‌جمهور در آن حضور به هم رسانید، شرکت در سمینار «نقش زنان مسلمان در فرهنگ و تمدن اسلامی» بود که به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت گسترده اساتید و نخبگان علمی دانشگاه دولتی کراچی برگزار شد. در این همایش از ترجمه اردوی کتاب «هنر زنانه زیستن» این استاد دانشگاه رونمایی شد؛ این در حالی است که این کتاب هم اکنون به زبان‌های انگلیسی، عربی، روسی، اردو و برخی زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده است.

علم‌الهدی در این نشست با اشاره به اینکه زنان در ایران در همه عرصه‌های زندگی و اجتماع فعال هستند تاکید کرد: زنان ایرانی نقش مهمی در نهاد‌های آموزشی، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، عرصه‌های سیاسی و فرهنگی دارند.

وی افزود: نقش آفرینی پررنگ زنان ایران به پشتونه حمایت و همراهی مردان صورت گرفته است.

این استاد دانشگاه بهشتی با تاکید بر اینکه ایران اسلامی متولی فرهنگ و تمدن اسلامی است و احترام به زن در فرهنگ ما همراه با ارزش‌های اخلاقی و اسلامی است؛ تصریح کرد: در جامعه ما عفاف، حجاب و حیا به عنوان بخشی از هویت زنان مورد احترام و توجه ویژه قرار دارد.

علم‌الهدی نسبت به تهاجم فرهنگی دشمن در جوامع اسلامی و ضرورت هوشیاری مسلمانان هشدار داد و تاکید کرد: اینکه استعمار غرب از یک سو مدعی آزادی بیان است و از سوی دیگر رسانه‌ها را از پخش سخنان رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منع می‌کند، نشان از دورویی و دوگانگی غرب در بحث آزادی بیان دارد.

همسر رئیس‌جمهور با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، قرن آتی را قرن سیطره اسلام خواند.

دیگر خبرها

  • ترامپ: دانشجویان را «شستشوی مغزی» دادند
  • سفر همسر رئیسی به پاکستان / اهدای دکتری افتخاری (+ عکس)
  • ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا