Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعدی نقشبندی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال ۱۷۰ هکتار از جنگل‌های روستای نشور دچار آتش سوزی شده و پوشش گیاهی و درختی آن از بین رفت که منابع طبیعی در نظر دارد با استفاده از توان مردمی و جامعه بهره‌برداران بومی نسبت به احیای پوشش جنگلی این منطقه اقدام کند.

وی اضافه کرد: در این راستا همزمان با روز جهانی خاک طرح کاشت دانه گونه‌های درختی شامل بلوط، بادام کوهی و بذور درختان بومی منطقه زاگرس را تحت عنوان طرح زاگروسانه یا همایش مردمی زاگرس نشینان به مدت یک هفته آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری کردستان یادآور شد: این گونه‌ها مورد تایید مراکز تحقیقاتی کشور بوده و سعی شده علاوه بر بومی بودن آنها از گونه‌های اقتصادی نیز به منظور بهره‌مندی مردم بومی استفاده شود.

امسال عملیات بیولوژیک توسعه جنگل‌های استان کردستان در ۲ هزار هکتار از مناطق و عرصه‌های طبیعی در دستور کار است که با اجرای ان تاثیر قابل توجهی در توسعه اقتصادی و حفظ آب و خاک منطقه خواهد داشت.

امسال در ۱۴۷ فقره آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی یک هزار و ۲۱۶ هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان در آتش سوخت که از این میزان ۲۶۵ هکتار آتش سوزی در جنگل‌های طبیعی، ۸۷۳ هکتار در مراتع و ۷۷ هکتار در اراضی جنگلی این استان اتفاق افتاده است.

۴۴ هکتار از عرصه‌های طبیعی که دچار آتش سوزی شد در بانه، ۳۰۶ هکتار در سنندج، ۷۰ هکتار در سقز، ۱۴۹ هکتار در مریوان، ۳۳۴ هکتار در کامیاران، ۱۰۳ هکتار در بیجار، ۴۰ هکتار در قروه، ۹۷ هکتار در سروآباد، ۲۳ هکتار در دهگلان و ۴۶ هکتار در دیواندره بود.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد.

در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.

برچسب‌ها کردستان منابع طبیعی و آبخیزداری کامیاران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان منابع طبیعی و آبخیزداری کامیاران کردستان منابع طبیعی و آبخیزداری کامیاران اخبار کنکور آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۵۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ثبت تصاویری از گله بزرگ‌ترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی در این جنگل‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، حمزه عشوری امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ اظهار کرد: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویر زیبا از چهار رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

وی افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های استان گیلان است.

عشوری با بیان اینکه مرال یا گاو وحشی به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند، تصریح کرد: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط‌بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.

وی ادامه داد: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: تنوع سرزمینی و ویژگی‌های آب و هوایی، استان گیلان را به تابلوی متنوع و چشم‌نواز از حیات وحش در شمال ایران تبدیل کرده است.

کد خبر 747472

دیگر خبرها

  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم