Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمتر از یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۷ دی ۱۳۵۸ سازمان نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد و آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان به عهده این نهاد گذاشته شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، نهضت سوادآموزی یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به‌دلیل اهمیت و ضرورت سوادآموزی، به فرمان امام خمینی‌(ره) در دی‌ماه 1358 در کشور تأسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به فضای انقلابی که در آن زمان در جامعه وجود داشت، تمامی نهادهای مردمی از قبیل مساجد، کمیته های انقلاب، بسیج مستضعفین و کانون های فرهنگی به صورت خودجوش و گسترده با همکاری آموزش و پرورش، اقدام به آموزش و تشکیل کلاس های سوادآموزی در تمامی فضاهایی که امکان تشکیل کلاس در آنها وجود داشت، کردند.

این امر در استان کردستان در آن سالها با توجه به موقعیت مرزی، درگیری مستقیم با جنگ و ناامنی های موجود، اهمیت بیشتری پیدا می کرد و این شرایط، کار را برای فعالان و دلسوزان عرصه دانش سخت تر کرده بود اما با این وجود از جان خود مایه گذاشته و تمام تلاش خود را برای باسواد کردن مردم این خطه به کار می گرفتند.

آموزشیاران در دشوارترین شرایط در روستاهایی که از کمترین نعمات محروم بودند در کنار تدریس برای دانش آموزان، اقدام به تعلیم و آموزش بزرگسالان بی سواد از جمله سالخوردگان می کردند و در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی کردند.

آنان با عشق و علاقه و البته با حقوق ناچیز، به درب منازل در سطح شهرها و روستا مراجعه می کردند و زنان و مردان بی سواد را برای شرکت در کلاس های سوادآموزی دعوت می کردند که البته گاهی اوقات با مخالفت برخی از این افراد و خانواده ها مواجه می شدند.

با این وجود آموزشیاران و معلمان نهضت سواد آموزی ناامید نشده و با سختکوشی و دلسوزی که به خرج می دادند، تعداد زیادی از دختران، زنان و مردان را به کلاس درس کشانده و با روش های جذاب تدریس، سواد خواندن و نوشتن را به آنان یاد می دادند.

تأکید بر لزوم مبارزه با بی‌سوادی در روستاهای کردستان

بهمن مرادنیا استاندار کردستان اظهار داشت: آموزش و پرورش با تمام وجود تلاش خود را برای ارتقا سواد در استان بکار گرفته اما باید کاری کنیم که میزان باسوادی در استان از میانگین کشوری نیز بالاتر باشد.

وی با بیان اینکه کردستان استانی فرهنگی است و پایین بودن سطح سواد شایسته استان نیست، افزود: در رده‌های سنی پایین میزان باسوادی مردم استان از میانگین کشوری بالاتر است اما باید این مهم در سنین بالاتر نیز عملی شود.

استاندار کردستان بر لزوم مبارزه با بی‌سوادی در روستاهای استان تاکید کرد و یادآور شد: در شرایط کرونایی و سخت کنونی بحث آموزش و مشاوره به دانش‌آموزان قابل تقدیر است و این رویه باید با قوت ادامه داشته باشد.

مرادنیا خواستار تبدیل املاک مازاد بر نیاز آموزش و پرورش استان برای ایجاد منبع درآمد شد و تاکید کرد: مشکل مسکن فرهنگیان نیز باید رفع شود و بنده نیز در این راستا تمام تلاش خود را برای کمک به آموزش و پرورش بکار می‌گیرم.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز افزود: سال ۹۶ در هیات دولت مصوب شد که املاک مازاد بر نیازهای آموزش و پرورش به تجاری تبدیل و به محلی برای تامین درآمدهای سرانه مدارس در نظر گرفته شود که تاکنون بخش زیادی از آن اجرا نشده است.

رشید قربانی با بیان اینکه از ۷۶ مکان بررسی شده مجوز ۲۴ مورد آن اخذ و در حال اجرا و ۸۰ درصد کارهای آن انجام شده است، تاکید کرد: از اداره کل راه و شهرسازی انتظار داریم مجوز لازم را برای تبدیل باقی اماکن مازاد بر نیاز آموزش و پرورش را برای تبدیل به تجاری ارائه کند تا از طریق انجام این طرح، درآمدی برای هزینه‌های جاری مدارس ایجاد شود.

وی در ادامه به ارائه هفت هزار و ۲۵۰ مورد مشاوره حضوری و غیرحضوری به دانش‌آموزان و اولیا در سال جاری اشاره کرد و گفت: ۲ هزار و ۸۰۰ مشاوره تحصیلی، یک هزار و ۵۰۰ مشاوره خانوادگی، ۱۵۰ مشاوره بالینی، برگزاری یک هزار و ۵۰۰ جلسه غیرحضوری و ۱۵۰ جلسه حضوری از جمله این خدمات است.

میزان باسوادی در کردستان ۹۳.۷ درصد است

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش کردستان نیز در این نشست اظهار داشت: براساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵، میانگین میزان باسوادی رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال استان ۹۲.۱۸ درصد است که از میانگین کشوری(۹۴‌.۷۳ درصد) ۲.۵۵ درصد پایینتر است.

رمضان یوسفی با بیان اینکه میزان باسوادی در سه شهرستان سنندج با ۹۴.۱، سقز با ۹۲.۴ و بانه با ۹۲.۷ درصد از میانگین استانی بالاتر است، افزود: میزان باسوادی در هفت شهرستان دیگر استان پایینتر از میانگین استانی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین باسوادی در کردستان ۹۳.۷ درصد است، یادآور شد: برنامه‌ریزی کردیم در قالب طرح شتاب بخشی ریشه کنی بی‌سوادی تا افق ۱۴۰۲ میزان باسوادی را در شهرستان‌های زیر میانگین استان به میانگین استانی و کشوری برسانیم.

پرواضح است فرمان امام (ره) در تشکیل نهضت سوادآموزی تدبیری هوشمندانه و گامی ارزشمند در جهت مبارزه با بی سوادی و توسعه علم و دانش و بهره مندی اقشار و سنین مختلف مردم از آموزش بود چرا که ایشان به این نکته واقف بودند که توسعه و پیشرفت هر کشوری در سایه علم و آگاهی ملت آن کشور محقق می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مبارزه با بی سوادی میزان باسوادی میانگین استانی میانگین استان آموزش و پرورش نهضت سواد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۶۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

44 هزار دانش آموز کردستانی سفیر سلامت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان ، در این مراسم خوشگوار معاون تربیت بدنی وسلامت آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه درمدارس کردستان ۴۴ هزار نفراز دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت فعالیت میکنند گفت: دانش اموزان سفیر، در ۱۰ سرفصل، مباحث بهداشتی و سلامت را برای سبک زندگی سالم، پیشگیری از بیماری‌ها و خود مراقبتی به دیگردانش آموزان آموزش میدهند.

طیبی راد معاون پرورشی وفرهنگی آموزش وپرورش کردستان هم با بیان اینکه سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت، شعار امسال سفیران سلامت است گفت: ارتقاء سلامت روحی، روانی و جسمی دانش آموزان با بکارگیری تغذیه سالم، تحرک و چابکی و نشاط از اهداف سند تحول بنیادین آموزش وپرورش است.

مفیدی رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۲ سنندج هم با اشاره به اینکه ارتقاء سطح سواد دانش آموزان در ساحت تربیت زیستی وبدنی آموزش و پرورش از اهداف فعالیت‌های سفیران سلامت است گفت: این مهم از طرف دانش آموزان داوطلب در استان به صورت مطلوب انجام شده است.

دیگر خبرها

  • وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور
  • لزوم آمادگی بسیج فرهنگیان برای حل مسائل آموزش و پرورش
  • شرکت بیش از ۲۶ هزار داوطلب کردستانی در کنکور سراسری
  • حقوق کدام معلمان دو برابر می‌شود؟
  • 44 هزار دانش آموز کردستانی سفیر سلامت
  • لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فرسوده در بویین زهرا
  • لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فروسوده در بویین زهرا
  • وزیر ناتوان و برکنار شده، چطور استاندار استانی چون مازندران می شود؟ /از عجایب و غرایب دولت رئیسی
  • تأکید بر آگاه سازی دانش آموزان از نحوه برگزاری امتحانات نهایی
  • بیش از ۹۵۰ نفر در دوره‌های مختلف تحصیلی سوادآموزی بوشهر جذب شده‌اند