Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جبهه پولیساریو تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره منطقه «صحرای غربی» را اقدامی تأسف برانگیز خواند.

خبرگزاری رویترز انگلیس پنجشنبه شب به نقل از این جبهه گزارش داد: «این جبهه از تصمیم واشنگتن در به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر اقلیم صحرای غربی ابراز تأسف می‌کند ولی این تصمیم موضع جبهه در قبال این اقلیم را تغییر نخواهد داد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ساعتی پیش در حساب توییتری خود نوشت: «امروز یک گشایش تاریخی دیگر اتفاق افتاد. دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و پادشاهی مغرب بر سر برقراری روابط کامل دیپلماتیک توافق کرده‌اند- این پیشرفتی بزرگ در راستای صلح در خاورمیانه است».

رئیس جمهور آمریکا در توییتی نیز نوشت که حاکمیت مغرب بر منطقه صحرای غربی را به رسمیت شناخته است. او در این خصوص نوشت: «مغرب در سال ۱۷۷۷ ایالات متحده آمریکا را به رسمیت شناخت و بهتر است که ما حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسیم».

یک مقام ارشد آمریکا نیز به دنبال اعلام این توافق، گفت که ترامپ و محمد ششم، پادشاه مغرب تلفنی گفت‌وگو کردند. مغرب بعد از اردن، مصر، امارات، بحرین و سودان، ششمین کشور عربی است که با رژیم صهیونیستی روابط خود عادی‌سازی می‌کند. امارات، بحرین و سودان طی ماه‌های گذشته با وساطت آمریکا با رژیم اسرائیل روابط خود را عادی‌سازی کرده‌اند.

جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ بعد از اعلام خبر عادی‌سازی روابط بین مغرب و رژیم صهیونیستی بر سر عادی‌سازی روابط گفت که عادی ‌سازی بین این رژیم و عربستان سعودی «اجتناب ناپذیر» است.

او گفت که اکنون فقط مسئله زمان مطرح است و دیر یا زود روابط آنها با یکدیگر عادی خواهد شد (جزئیات بیشتر).

دیوان پادشاهی مغرب نیز رسما اعلام کرد که دولت ترامپ حاکمیت این کشور بر منطقه صحرای غربی را به رسمیت شناخته است.

علاوه بر جبهه پولیساریو، مرکز موسوم به «دیدبان مقابله با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مغرب» نیز این اقدام دولت مغرب را محکوم کرد.

«احمد ویحان»، رئیس این مرکز گفت که مردم مغرب با همه توان خود با عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل مقابله خواهند کرد.

بین مغرب و جبهه پولیساریو طی چند دهه بر سر منطقه صحرای غربی تنش و درگیری نظامی بوده که آخرین این درگیری‌ها ماه آبان گذشته بود. جبهه پولیساریو این منطقه را منطقه‌ای مستقل می‌داند و خواستار به رسمیت شناختن این منطقه است.

صحرای غربی و پولیساریو

جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ترامپ رژیم صهیونیستی اسرائیل آمریکا عادی سازی روابط جبهه پولیساریو صحرای غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۲۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند

معاون نخست وزیر قزاقستان در دیدار با معاون سیاسی نخست وزیر حکومت طالبان اظهار داشت بسیاری از کشورها تمایل دارند در بخش‌های مختلف با حکومت کنونی افغانستان روابط داشته باشند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «سریک ژومانگارین» معاون نخست وزیر قزاقستان در دیدار با «مولوی عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌ وزیر حکومت طالبان گفت: اکنون افغانستان یک کشور آرام در منطقه است و به همین منظور کشورهای جهان می‌خواهند در بخش‌های مختلف روابط خود را با کابل برقرار نمایند.

ژومانگارین در این دیدار آمادگی قزاقستان برای همکاری در بخش‌های فرهنگی و اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان افغان را اعلام کرد.

وی همچنین خواستار آغاز پروازهای مستقیم کابل به آستانه شد.

عبدالکبیر نیز تاکید کرد: امارت اسلامی مرزهای افغانستان را کاملاً کنترل کرده، مواد مخدر و فساد را ریشه کن کرده است و حاکمیت ملی مستقلی را را احیا نموده است.

در کمتر از سه سال گذشته، حکومت طالبان بارها اعلام کرده است با ایجاد امنیت همه جانبه در افغانستان بیش از هر زمان دیگری، شرایط برای اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی در این کشور مساعدتر شده و میزان تبادلات تجاری میان افغانستان و دیگر کشورهای منطقه به خصوص همسایگانش افزایش یافته است.

ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستانطالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابدبرگزاری نمایشگاه تجاری افغانستان و قزاقستان در کابل

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مذاکرات نظامی مغرب و ناتو
  • حکومت‌های منطقه با جبهه مقاومت همراهی کنند
  • عذرخواهی ناشر هندی بابت اقدام توهین‌آمیز به امام (ره)
  • سال ۲۰۲۴ هر لحظه دیوانه‌تر می‌شود!
  • ناشر هندی بابت اقدام وهن‌آمیز به امام خمینی(ره) عذرخواهی کرد
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • لشکر پیروز ۲۵ کربلا در جبهه مقاومت درخشیده است
  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟