Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح شهید سلیمانی با همت بسیج و کادر درمان در خراسان‌جنوبی در حال اجرا است و همه مردم از نظر بیماری کرونا مورد غربال‌گری قرار می‌گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری، دستورات فرماندهی‌کل سپاه و پیرو تفاهم‌نامه سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت به‌منظور قطع زنجیره انتقال ویروس منحوس کرونا در کشور، طرح مشترکی به‌نام شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی در کشور در حال اجرا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روحیه جهادی سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» این روزها به الگویی برای مقابله با کرونا در کشور تبدیل شده و دانشگاه علوم پزشکی در کنار پایگاه های بسیج طی این طرح بیماریابی، آموزش، تست سریع، قرنطینه و حمایت از مبتلایان به کووید ۱۹ را دنبال می‌کنند.

اینبار دفاع از حریم سلامت را تنها به دست‌اندرکاران بخش بهداشت و درمان نسپرده‌اند و گروه‌های مردمی بسیج محلات در کنار بسیج جامعه پزشکی، عزم خود را برای مقابله جدی‌تر با این ویروس در جای‌جای این استان جزم کرده‌اند.

در شهر بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی چند روزی است که بسیجی‌ها و کادر درمان در یک صف مشترک برای قطع زنجیزه بیماری کرونا، غربال‌گری مردم و سلامت شهروندان وارد میدان شده‌اند.

در این طرح تیم‌های مراقبتی، حمایتی و نظارتی از طریق دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و عملیات محله توسط بسیج، به صورت فعال در صحنه حضور می‌یابند تا منسجم و یکپارچه، سدی در مقابل این بیماری منحوس ایجاد کنند و با اولویت دادن به اقشار آسیب‌پذیر، خانواده‌های کم‌درآمد، سالمندان و بیماران زمینه‌ای، بتوانند بیش از گذشته در مسیر مقابله با بیماری کرونا گام بردارند.

همسویی کمک‌های مومنانه در کنار این خدمات، یکی از نکات برجسته اجرای طرح سردار سلیمانی به شمار می‌رود و خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند و بیمار کرونایی دارند، با بسته‌های معیشتی و بهداشتی، طی دوران قرنطینه در منزل حمایت می‌شوند.

خانه‌های مردم در خراسان جنوبی چند وقت دیگر به پایگاه سلامت تبدیل می‌شود و پزشک و پرستار برای درمان و بررسی وضعیت سلامت بیماران کرونا به منازل بیماران مراجعه می‌کنند.

استفاده از آزمایش‎های سریع با زمان پاسخگویی ۲۰ تا ۴۰ دقیقه نیز راهکاری مناسب برای تعیین تعداد بیماران در هر منزل است و بر اساس آنچه در این طرح مطرح شده، بیمار موظف به معرفی تمام کسانی است که طی روزهای گذشته با آنان در ارتباط بوده است.

تمامی تمهیدات لازم برای اجرای این طرح جهادی در بیرجند و دیگر مناطق استان اتخاذ شده و بنا بر اعلام شبکه بهداشت و درمان این شهرستان طرح خانه به خانه به سرعت اجرا می شود.

همکاری 150 بسیجی در طرح شهید سلیمانی در بیرجند

حسین خراسانی‌مطلق فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه بیرجند در این خصوص گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر همکاری بسیج در شناسایی بیماران کرونایی، ۱۵۰ بسیجی در این طرح همکاری خواهند کرد.

وی افزود: در مرحله نخست تعدادی از بسیجیان به عنوان سلامت‌یار به صورت تلفنی یا با مراجعه حضوری درِ منازل، شرح حال اعضای خانواده را دریافت می‌کنند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه بیرجند گفت: در اجرای این طرح گروه‌های پرستاری آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند که در صورت شناسایی افراد دارای علائم بیماری، پرستاران در محل خانه افراد حضور پیدا کرده و میزان اکسیژن خون، فشار خون و تب افراد مشکوک را می‌سنجند.

وی بیان کرد: در معاینات بالینی گروه پرستاری، افراد دارای علائم مبنی بر ابتلا به کرونا به پزشک ارجاع داده می‌شوند.

خراسانی افزود: تیم پزشکی با حضور در منازل افراد، مراحل درمان را آغاز می‌کنند و در صورت نیاز فرد مبتلا، قرنطینه یا به مراکز درمانی انتقال داده خواهد شد.

وی گفت: علاوه بر شناسایی افراد مبتلا به کرونا، کمک، حمایت و مراقبت از بیماران کرونایی، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، سالمندان و افراد پرخطر از دیگر فعالیت بسیجیان در این طرح در نظر گرفته شده است.

بسیج جامعه پزشکی به‌عنوان کمیته مراقبت همکاری دارد

هاشم هیهات مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: طرح سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با هدف مقابله با بیماری کرونا به شیوه محله محور با همکاری بسیج و وزارت بهداشت در حال اجرا است.

وی افزود: این طرح پایگاه محور است و براساس پایگاه‌های بسیج و مساجد سطح شهرستان انجام می‌شود.

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان جنوبی با بیان این‌که این طرح در کل کشور در حال انجام است، خاطرنشان‌کرد: بسیج جامعه پزشکی به‌عنوان کمیته مراقبت همکاری دارد.

هیهات یادآورشد: مراحل هماهنگی‌های بین بخشی 13 آبان ماه انجام شد و از 12 آذرماه در چند شهرستان آغاز شده است.

اجرای طرح شهید سلیمانی در کل خراسان‌جنوبی

وی ادامه‌داد: از 22 آذرماه در کل استان خراسان‌جنوبی این طرح آغاز شده و تا چهار ماه ادامه دارد.

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان جنوبی با بیان این‌که افراد زیادی در این طرح همکاری دارند، گفت: پنج تیم این طرح شامل مراقبت، نظارت، حمایت، آموزش و عملیات محله است.

هیهات اضافه کرد: مسئولیت تیم مراقبت، نظارت و آموزش با دانشگاه علوم پزشکی و تیم حمایت و عملیات محله با سپاه است.

وی با اشاره به این‌که تیم مراقبت 15 نفره است، گفت: در حال حاضر در سطح شهرستان بیرجند 10 تیم مراقبت شامل 40 نفر پرستار و 10 نفر پزشک همکاری می کنند.

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: در شهرستان‌ها دو محله را به صورت پایلوت آغاز کرده ایم تا موانع و مشکلات آن بررسی شود.

هیهات اضافه کرد: به دلیل محدودیت پزشک و پرستار در سطح شهرستان‌ها، تعداد پزشک و پرستار کمتری خواهیم داشت.

وی گفت: امیدواریم طی یک ماه بتوانیم کل استان را پایش و به بیمارانی که مبتلا و مثبت هستند خدمات ارائه بدهیم؛ بیمارانی که نیاز به موارد پزشکی داشتند از حضور پزشک و پرستار بهره‌مند می شوند.

تیم های حمایتی بسیج در خدمت بیماران کرونا

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان جنوبی افزود: اگر افراد مبتلا نیاز به خدمات خرید داشتند؛ تیم‌های حمایتی از آنها حمایت می کنند به طوری که اگر خانواده ای محروم باشد و نیاز بود در خانه بماند، تیم حمایتی از آنها حمایت و مایحتاج آنها را تهیه می کند تا فرد بیمار از خانه خارج نشود.

هیهات گفت: تیم های مراقبت علاوه بر اینکه بیماران را تحت کنترل قرار می دهند افرادی که بیماری زمینه ای دارند و به بیماری کرونا مبتلا نشده اند را تحت کنترل قرار می‌دهند تا این افراد در خانه بمانند و مبتلا نشوند.

وی افزود: هم چنین آموزش‌هایی به آحاد جامعه داده می شود تا هرچه بیشتر جلوی بیماری را بگیریم تا شعار "هرخانه یک پایگاه سلامت" محقق شود و مردم خودشان مراقب سلامت خودشان باشند.

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر روستای چهکند و امیرآباد بیرجند در حال پایش است.

مردم در اجرای طرح شهید سلیمانی همکاری کنند

هیهات بیان‌کرد: مردم با همکاران ما که حکم ماموریت و کارت شناسایی دارند و از طرف پایگاه های بسیج مراجعه می کنند همکاری کنند.

وی بیان کرد: اگر هم افرادی مبتلا هستند و علائم مشکوکی دارند به سامانه 4030 اطلاع دهند و از طریق این سامانه افرادی که به این سامانه تماس می گیرند کنترل و مراقبت می کنیم.

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان جنوبی یادآور شد: هر چقدر همشهریان بیشتر همکاری کنند؛ موفقیت ما در این طرح بیشتر خواهد بود.

قرنطینه معکوس

همچنین استاندار خراسان جنوبی در نشست بررسی راهکارهای اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: مهمترین گام در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی اجرای «قرنطینه معکوس» است، به این ترتیب که افراد در معرض خطر شامل سالمندان و افراد با بیش از ۶۰ سال سن، زنان باردار و اقشار کم درآمد تحت مراقبت و کنترل قرار می‌گیرند.

وی افزود: در این طرح نیروهای بسیجی همراه با کارشناسان حوزه بهداشت و درمان به اجرای پروژه قرنطینه معکوس اقدام می‌کنند و این کار با هدف دور کردن این افراد از محیط‌های آسیب‌زا و حفظ سلامتی آنها است.

ملانوری با اشاره به آمار دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر اینکه ۸۲ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا، بیماران با بیش از ۶۰ سال سن بوده‌اند تصریح کرد: در طرح محله محور با مراجعه به افراد سالمند و تامین نیازهای اولیه آنها، میزان مراجعه به بیرون از منزل کاهش می‌یابد.

اجرای موفق طرح شهید سلیمانی نیازمند همکاری حوزه های مختلف و مردم

وی گفت: طرح شهید حاج قاسم سلیمانی طرحی خانه محور و محله محور است که از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بوده و در کل کشور اجرا می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در قالب این طرح به خانواده‌ها تفهیم می‌شود که مقابله با بیماری و مدیریت برای پیشگیری از ابتلا را باید از محیط خانه شروع کنند و اجرای موفق این طرح نیازمند هماهنگی و همکاری حوزه‌های مختلف و مردم است.

بنابراین گزارش؛ اجرای موفق طرح "شهید سلیمانی" می تواند راهی برای جلوگیری از انتشار گسترده ویروس کرونا در کشور و خراسان‌جنوبی باشد که امیدواریم با همکاری همه مردم، شعار "هر خانه یک پایگاه سلامت" محقق شود و شاهد قطع زنجیره کرونا و نابودی این ویروس منحوس باشیم.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شهید حاج قاسم سلیمانی دانشگاه علوم پزشکی طرح شهید سلیمانی بیماران کرونا پزشک و پرستار بیماری کرونا پایگاه سلامت اجرای طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۳۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد

به گزارش «نماینده»، همایون سامه یح در مورد وضعیت ناخوشایند پرستاران، گفت: طی چهار سال گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چندین مرتبه جلسات مختلفی با مسئولان مربوطه در خصوص وضعیت معیشت پرستاران و مهاجرت آنها برگزار کرد تا بتواند این مسئله را ریشه‌ای پیگیری کند.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس یازدهم با انتقاد از تورم حاکم در جامعه، افزود: امروز تنها پرستاران و کادر درمانی گلایه مند وضعیت نامناسب حقوقی خود نیستند، شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که کارمندان، کارگران و سایر گروه‌های شغلی دیگر از کوچک شدن سفره‌های خود ناراضی هستند، امیدواریم تیم اقتصادی دولت اقدامی عاجلی برای حل مشکلات اقتصادی کشور داشته باشند تا حقوق دریافتی عموم جامعه کفاف مخارج زندگی آنها را بدهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: زمانی که حقوق کارمند یا کارگری 10 میلیون تومان است و از این مبلغ حدود 9 میلیون آن برای اجاره بهای منزل استیجاری پرداخت می‌کند، چاره‌ای جز انتخاب شغل دوم و سوم و حتی تخلف را ندارد، همه این گزینه‌ها منجربه ایجاد مشکلات متعدد در طولانی مدت خواهد شد.

تناسبی بین حقوق دریافتی و تورم نیست

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر حقوق‌ها متناسب با تورم جامعه نبوده است و همین مسئله مشکلات متعددی را در کشور ایجاد کرده است، یادآور شد: با تمام هشدارهایی که در خصوص عدم تناسب حقوق و تورم در جامعه شاهد هستیم امیدواریم دولت و مسئولان اقتصادی راهکار متناسبی برای این مهم داشته باشند.

افزایش درآمد، رشد صادرات، ورود ارز و رشد نقدینگی بهترین راهکار حل مشکلات اقتصادی است

نجف آبادی با ابزار امیدواری برای برداشته شدن تحریم‌ها خارجی بر علیه ملت ایران که معیشت آنان را تحت تاثیر قرار داده، گفت: بهترین راهکار کاهش مشکلات معیشتی گروه‌های مختلف شغلی افزایش درآمد، رشد صادرات، ورود ارز و رشد نقدینگی است که می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات عنوان شده را هم پوشانی کند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: بر اساس نیاز کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی به خدمات بهداشتی و درمانی به خصوص پرستاری، منجر به مهاجرت و یا پذیرش پرستاران ما می‌شود که آنان با مهاجرت می‌توانند امکانات و درآمد بسیار بهتری برای خود رقم بزنند.

کمبود پرستار در کشور جدی است

وی در خصوص تحلیل کمبود پرستاران با توجه به روند فعلی در کشور، گفت: در واقع ما چندین مرتبه به سازمان نظام پرستاری مراجعه کرده و در مورد کمبود پرستار نسبت نیاز کشور و سوء استفاده از پرستاران در بخش خصوصی به دلیل پایین بودن حقوق آنها تذکر داده‌ایم؛ امروز کادر درمانی در بخش دولتی و خصوصی تحت فشار هستند.

این نماینده مجلس با انتقاد از افزایش پرستاران بیکار در جامعه، یادآورشد: متاسفانه دولت با مشکل تامین بودجه برای حقوق پرستاران مواجه است و طبیعتأ زمانی که در بخش دولتی پرستاران ما با این مشکلات مواجه هستند در بخش خصوصی نیز از آنان سوء استفاده می‌شود.

بودجه‌ای برای افزایش حقوق پرستاران نیست

وی با تاکید بر نبود بودجه برای افزایش حقوق پرستاران، اظهار داشت: دولت، مجلس و نظام پرستاری بر این عقیده هستند که باید حقوق پرستاران افزایش یابد اما زمانی که توان دولت در این حد است چه انتظاری می‌توان داشت.

نجف آبادی در پایان با بیان اینکه مشکلات پرستاران منجر به دلسردی آنان می‌شود و سیستم درمانی کشور را دچار مخاطره می‌کند، خاطرنشان کرد: برخی از پرستاران که شرایط مهاجرت دارند استعفا داده و اقدام به خروج از کشور می‌کنند، اما برخی دیگر که شرایط و توان مهاجرت ندارند و به دلایل مختلف از جمله وابستگی به خانواده، عشق به وطن و یا نداشتن مشکلات مالی درکشور ماندگار می‌شوند، اما چنین شرایطی دلسردی و بی‌انگیزگی را برای آنان رقم می زند، بی تردید بی توجهی به مشکلات کادردرمان به ویژه پرستاران منجر به ایجاد مخاطراتی برای سیستم درمانی کشور خواهد شد.

دیگر خبرها

  • این گروه از کارکنان دولت فوق‌العاده خاص دریافت می‌کنند/ اعلام جزییات
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور
  • اختصاص ۱۰ همت برای کادر درمان در بودجه ۱۴۰۳
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده خاص کادر درمان
  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت به کادر درمان
  • تلاش برای مردمی کردن اقتصاد در خراسان جنوبی
  • گام های بسیج سازندگی خراسان جنوبی برای مردمی کردن اقتصاد
  • افتتاح ۶۰ پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی در خراسان جنوبی
  • کودکان زیر ۷ سال رایگان درمان می‌شوند