Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-08@03:34:14 GMT

عقوبت نافرمانی از پدر مادر

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۸۳۲۶۲

عقوبت نافرمانی از پدر مادر

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فرزند پرتال ، از آن جا که خداوند و معصومین (ع) تأیید بر احسان و خوش ‏رفتاری با والدین داشته و نافرمانی، آزار و اذیت و بی ‏حرمتی به ایشان را مذموم دانسته ‏اند، هم‌چنین به سبب بی‏ توجهی فرزندان به جایگاه ارزشمند پدر و مادر در خانواده، مطلبی در این موضوع به شرح ذیل بیان می‏ گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«عاقّ» به معنای آزار دهنده و نافرمان پدر و مادر، اسم فاعل از «عقوق» و در اصل به معنای شکافتن و پاره‌ نمودن است.  به این علّت نافرمانی پدر و مادر را عاق می‏ خوانند که رشته‏ ی طاعت آن‏ ها را پاره نموده است، گفتنی است که نافرمانی والدین از گناهان کبیره می‏ باشد. امام صادق (ع) در این باره فرمودند: «نافرمانی پدر و مادر از گناهان کبیره است، زیرا خداوند متعال عاقّ والدین را گناه‌ کار شقی شمرده‌ است.»

شخصی از امام جعفر صادق (ع) سئوال کرد: پیش‌نمازی است که تمام شرایط امامت را داراست جز این که با پدر و مادرش رفتار تندی دارد و با سخنان درشت آن ‏ها را می‏ رنجاند، آیا به این پیش‌ نماز اقتدا کنم یا نه؟ حضرت فرمودند: «تا زمانی که با پدر و مادرش رفتاری ناشایست دارد و والدین خود را ناراحت کند، پشت سر او نماز نخوان».

 

 افّ گفتن به والدین

قرآن کریم می‏فرماید: «وَ قَضى رَبُّکَ الاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ ایَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ‏ احْساناً امَّا یَبْلُغَنَ‏ عِنْدَکَ الْکِبَرَ احَدُهُما اوْ کِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما افٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً کَریماً »: و پروردگارت حکم کرد که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید، چنان چه که یکی از آن دو یا هر دوی آن ‏ها نزد تو به پیری برسند، پس به آن‏ ها افّ نگو و آزار نرسان و با ایشان به احترام و اکرام سخن بگو. (اسراء، ۲۳)

از این آیه چند نکته به دست می ‏آید:

 در این آیه چند تأکید بر نیکی و احسان به پدر و مادر وجود دارد:

واژه‏ ی «قضا» به امر و فرمان قطعی و محکم گویند؛

 قرار دادن توحید یعنی اساسی‏ ترین اصل اسلامی در کنار نیکی به والدین، تأکید دیگری بر اهمیت این مسئله است؛

 مطلق بودن «احسان» که هر گونه نیکی را در بر می‏ گیرد؛

 واژه‌ی «والدین» که مسلمان و کافر را شامل می شود؛

نکره بودن احسان «احسانا» که برای بیان عظمت آمده است، پنجمین تأکید در این مسئله می‏ باشد.

.واژه‌ی «افّ» دلالت بر تنفر و خشم گوینده دارد.

خداوند به حالات پیری والدین اشاره دارد که انسان در آن موقع از همیشه نیازمندتر به حمایت و محبت و احترام است، البته اطاعت ایشان در هر حالی بر فرزند واجب بوده و آزار ایشان ممنوع می ‏باشد.

 با صدای بلند و اهانت‌ آمیز و داد و فریاد با آن ‏ها سخن مگو و در مقابل ایشان با گفتار نرم و بزرگوارانه برخورد کن.

.

تیز نگاه کردن به والدین

انسان نباید به چهره‌ی پدر و مادرش تیز نگاه کرده و خیره شود. از امام صادق (ع) در این باره نقل شده که فرمودند: «… ِوَ مِنَ‏ الْعُقُوقِ‏ أَنْ‏ یَنْظُرَ الرَّجُلُ‏ إِلَى وَالِدَیْهِ فَیُحِدَّ النَّظَرَ إِلَیْهِمَا» یعنی نوعی از عقوق این است که انسان به پدر و مادرش تیز نگاه کند.

.

 غمگین کردن والدین

یکی از موارد نافرمانی پدر ومادر، غمگین و ناراحت کردن ایشان است. از حضرت علی (ع) روایت شده که فرمودند: «مَنْ‏ أَحْزَنَ‏ وَالِدَیْهِ‏ فَقَدْ عَقَّهُمَا» یعنی کسی که پدر و مادر خویش را غمگین سازد، عاقّ والدین شده است.

.

 دشنام دادن به والدین

از موارد ممنوع و نهی‌ شده دشنام دادن و گفتار زشت و ناپسند با والدین می ‏باشد. پیامبر‌ اکرم‌ (ص) در این زمینه فرمودند: از گناهان کبیره است که انسان پدر و مادرش را دشنام دهد [به این صورت که انسان پدر کسی را دشنام دهد و او هم متقابلاً پدر وی را دشنام دهد یا مادر کسی را دشنام دهد و در نتیجه آن شخص، مادر وی را دشنام گوید].

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: عاق والدین خانواده دشنام دهد پدر و مادرش پدر و مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۳۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنین‌هایی که از شکم‌ مادرشان در اینستاگرام کار می‌کنند

به گزارش تابناک «بچه که نیس، یه وسیله‌اس برای درآمدزایی والدین»، «خب چی میشه؟ یکی دوست داره یه پیج بزنه عکس نوزادی تا بزرگی کودکشو ثبت کنه»، «از جنینی میشه کودک کار اینستاگرامی»، «فک می‌کنم من تنها مادری هستم که به انتخاب پسرم احترام گذاشتم و تا خودش نخواد براش پیج نمیزنم»، «تو کشورهای دیگه کودک تا یه  سنی حق نداره توسط والدین در شبکه مجازی یا لایوها دیده بشه»؛ این‌ها بخشی از پیام‌های مخاطبان در فضای مجازی است که در واکنش به صفحه‌های اینستاگرامی کودک اینفلوئنسرهایی که هنوز متولد نشده‌اند به ثبت رسیده است. 


این درحالیست که رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران شهرام خرازی‌ها ۱۶ اردیبهشت ماه گفت که «والدین با انتشار عکس جنین در فضای مجازی حقوق مادی و معنوی کودک خود را مورد تجاوز قرار می‌دهند.»

چند سالی است که پای کودکان و حتی نوزادان به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باز شده است. پیشتر خبر دستگیری پدری خبرساز شد که پسر ۶ ساله خود را مجبور به استفاده از الفاظ رکیک در فضای مجازی می‌کرد تا با استفاده از شیرین زبانی کودک، تعداد دنبال کنندگان صفحه اینستاگرامی خود را بالا ببرد.
آمار مستند و رسمی از تعداد کودکان  اینستاگرامی موجود نیست، اما مددکاران اجتماعی خبر از رشد تصاعدی این کودکان در فضای مجازی و پایین آمدن روزانه سن اینفلوئنسرهای اینستاگرامی می‌دهند. به طوری که برخی از نوزادها هنوز متولد نشده هزاران دنبال کننده دارند. 


اغلب این صفحه‌ها در اینستاگرام با تصاویری از تست بارداری و سونوگرافی آغاز به کار می‌کند و حتی فیلم لحظه تولد برخی از آن‌ها نیز در فضای مجازی موجود است.


البته استفاده ابزاری از کودکان در فضای مجازی تنها مختص به ایران نیست. این موضوع در سال‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های اصلی حامیان حقوق کودک در دنیا تبدیل شده است. این فعالان علاوه بر مخالفت با ساختن صفحات مجازی به نام کودکان، انتشار تصاویر صورت کودکان در صفحات والدین را نیز ناقص حقوق اولیه و تاثیر گذار بر سلامت روانی کودکان می‌دانند.


آسیه اناری، روان‌شناس بالینی کودکان، می‌گوید که «دنیای امروزی و آینده بر اساس همین ارتباطات شکل می‌گیرد. ما نمی‌توانیم بچه‌ها را از دنیای ارتباط‌های مدرن و تکنولوژی دور کنیم.» والدین با ساختن صفحه اینستاگرام به دنبال آرشیو عکس کودکان‌شان هستند. اتفاقا بعضی از بچه‌ها وقتی بزرگتر می‌شوند از دیدن عکس‌های کودکی خود لذت هم می‌برند. 


اما محمدصادق باطنی، کارشناس شبکه‌های اجتماعی در حوزه کودک، می‌گوید که اینستاگرام جای خوبی برای آرشیو عکس نیست. با انتشار عکس کودک در فضای مجازی « بچه از همان سن کم به تأییدطلبی عادت می‌کند و این تایید را از آدم‌های مجازی دریافت می‌کند و در بزرگسالی که گرفتن تایید سخت‌تر می‌شود، برای اقناع همان بخشی که در شکل‌گرفتنش دخل و تصرفی نداشته، دست به کارهایی می‌زند که باعث آسیب‌های جدی به شخصیت او می‌شود.»
روانشناسان معتقدند که والدین باید به حریم خصوصی فرزندان خود توجه کنند و هر عکسی را منتشر نکنند. علاوه بر این باید قوانین سخت گیرانه‌تری را از جانب شبکه‌های اجتماعی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از کودکان تصویب شود.

 

 

فارس

دیگر خبرها

  • جنین‌هایی که از شکم‌ مادرشان در اینستاگرام کار می‌کنند
  • پسر جوان مادرش را در خانه آتش زد
  • بیمار روانی مادرش را در خانه آتش زد
  • جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • والدین ثبت‌نام کُتب درسی را تا ۲۵ اردیبهشت انجام دهند
  • والدین دارای نوآموز بخوانند
  • حکومت نظامی شهر فرانسوی برای جوانان
  • حدیث روز | نتیجه نافرمانی پدر و مادر
  • اعلام حکم دختری که باعث مرگ مادرش شد