Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@11:38:40 GMT

دانشسرای عالی پسران تبریز مرمت و احیا می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۸۳۹۲۹

دانشسرای عالی پسران تبریز مرمت و احیا می‌شود

احمد حمزه‌ زاده روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این تفاهم نامه سه جانبه در راستای مرمت، احیا و بهره برداری فرهنگی از این بنای تاریخی، روز گذشته توسط مدیران کل این ادارات و رییس دانشگاه فرهنگیان امضا شد.

وی اظهار داشت: دانشسرای تاریخی پسران تبریز تنها بنای باقی‌ مانده از ۱۷ دانشسرای عالی احداث شده در دوره پهلوی اول است که‌ در آن ها به تعلیم و تربیت فرهیختگان، دانشمندان و نخبگان ملی و بین المللی پرداخته می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه احیای بنای تاریخی و ایجاد موزه دانشسرای عالی تبریز از مهم‌ترین اهداف این تفاهم‌ نامه است، گفت: با توجه به قدمت تاریخی و ارزش این بنای باشکوه، انجام مطالعه و پژوهش های تخصصی، آسیب‌شناسی، استحکام بخشی، مرمت، احیا، بهره‌برداری کاربردی و ایجاد موزه دانشسرای عالی پسران تبریز در راستای حفظ و صیانت از آثار بجا مانده از تعلیم و تربیت فرهیختگان، دانشمندان و افراد برجسته تاریخ کشور در این دانشسرا از دیگر اهداف مفاد این تفاهم نامه است.

حمزه‌ زاده ادامه داد: پس از اتمام مرمت و استحکام بخشی دانشسرای عالی تبریز توسط این اداره کل با تامین محتوای موزه‌ای توسط آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان استان، موزه دانشسرای عالی پسران تبریز در این دانشسرا راه‌اندازی می شود.

دانش‌سرای عالی تبریز از بناهای تاریخی این شهر است که گواهی بر قدمت آموزش در تبریز بوده و پایگاهی مستحکم در طول تاریخ پر فراز و نشیب این دیار برای تعلیم و تربیت معلمان آینده‌ ساز محسوب می‌شود.

دانش‌سرای عالی تبریز در بخش مرکزی شهر، در نزدیکی کاخ استانداری و در ضلع شمال شرقی میدانی به همین نام قرار دارد.

تا پیش از سال ۱۳۱۴، محل فعلی ساختمان دانش‌سرا متعلق به سربازخانه و میدان مشق سربازان روسی بود و پیش از هجوم روس‌ها به تبریز، قزاق‌ها و سربازان ایرانی نیز در این محل به مشق نظامی می‌پرداختند.

در دوره پهلوی اول و به دنبال تصویب قانون تربیت معلم در اسفند ماه سال ۱۳۱۲، نخستین کلاس دوره دانش‌سرای مقدماتی در سال تحصیلی ۱۳۱۳ به صورت موقت در ساختمان جنوبی دبیرستان شاهدخت سابق در کوی حرمخانه برگزار شد.

در سال ۱۳۱۴ و با هدف تامین محلی ثابت برای تاسیس دانش‌سرا از سوی وزارت فرهنگ در تبریز، قسمت عمده زمین‌های متعلق به سربازخانه از سوی شهرداری به وزارت فرهنگ واگذار شده و بخش دیگر نیز با پرداخت مبلغی معادل ۱۶۴ هزار ریال از اشخاص مختلف خریداری شد و در نهایت، در اردیبهشت سال ۱۳۱۵ عملیات ساختمانی با همکاری فنی مهندسان آلمانی و معماران ایرانی احداث دانش‌سرای عالی تبریز آغاز شد.

برچسب‌ها امضای تفاهمنامه آذربایجان شرقی دانشگاه فرهنگیان میراث فرهنگی وزارت آموزش و پرورش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: امضای تفاهمنامه آذربایجان شرقی دانشگاه فرهنگیان میراث فرهنگی وزارت آموزش و پرورش امضای تفاهمنامه آذربایجان شرقی دانشگاه فرهنگیان میراث فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اخبار کنکور دانشسرای عالی پسران تبریز دانش سرای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۳۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از معلمان نخستین مدرسه در زندان تبریز

در این مراسم از ۱۷ معلم مدرسه دولتی امید در زندان مرکزی تبریز و فعالان آموزشی این زندان قدردانی شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در این مراسم با اشاره به نقش و جایگاه معلم در تربیت و آموزش و ارتقای مهارت و رشد و شکوفایی حوزه‌های مختلف تاکید کرد: اگر از دستگاه تعلیم و تربیت غفلت کنیم خسارت‌های جبران ناپذیری به کشور وارد می‌شود.

علیلو افزود: متاسفانه دولت‌ها به جایگاه آموزش و پرورش آنچنان که شایسته است توجه نمی‌کنند و بعضا در راستای منافع سیاسی و جناحی خود استفاده کرده اند و معلمان عاشق و دلسوز به خاطر رفتار‌های سیاسی از گردونه خارج شده اند.

مدیرکل زندان‌های آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه توانمندسازی و آموزش مددجویان از اولویت‌های برنامه‌های تحولی قوه قضائیه است گفت: مدرسه دولتی برای اولین بار در کشور در زندان تبریز برای زندانیان بازمانده از تحصیل دایر شده وتاکنون ۵۸ نفر از آن فارغ التحصیل شده اند.

جوادی تعداد مددجویان در حال تحصیل در این واحد آموزشی را ۲۲۴ نفر در مقاطع تحصیلی نهضت سوادآموزی، ابتدایی و متوسطه عنوان کرد و خواستار مشارکت خیران برای توسعه آموزش در زندان‌های استان شد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می شود
  • تجلیل از معلمان نمونه آموزش و پرورش در تبریز
  • توزیع ۲۸۸۰ تن آسفالت در معابر غرب و شمال‌غرب تبریز
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • تجلیل از معلمان نخستین مدرسه در زندان تبریز
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود