Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-07@09:50:38 GMT

علایم هشداردهنده حمله کرونا به قلب و عروق

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۸۵۰۶۴

محققان دریافته اند که کرونا می‌تواند به سیستم قلبی و عروقی بدن حمله کند و با چند علامت هشدار دهنده می‌توان از حمله کرونا به قلب با خبر شد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا؛ شما احتمالاً کووید-۱۹ را یک «بیماری تنفسی» می‌دانید، اما معلوم شده که ویروس کرونا، قلب و همچنین ریه‌ها را آلوده می‌کند. در واقع، تحقیق منتشر شده در ژورنال آمریکایی طب اورژانس تایید کرد که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ می‌توانند عوارض قلبی ناشی از کرونا را تجربه کنند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

– میوکاردیت (التهاب عضله قلب)

– سکته قلبی حاد (حمله قلبی)

– نارسایی قلبی

– دیس ریتمی (ضربان قلب نامنظم)

– آسیب میوکارد (قلب آسیب دیده)

– ترومبوآمبولی وریدی (لخته شدن خون).

۱۱ نشانه هشداردهنده عوارض قلبی عروقی کرونا به شرح زیر است:

۱. توورم پا

یکی از نشانه‌های لخته شدن خون تورم در پاست (معمولاً یک پا).

۲. درد ساق پا

با لخته شدن خون، درد اغلب در ساق پا شروع می‌شود و می‌تواند گرفتگی یا درد ایجاد  کند.

۳. پوست قرمز یا بی‌رنگ روی پا

مطابق با وبسایت WebMD: اگر لخته، رگ‌های باز  یا پا‌ها را مسدود کند، آن‌ها ممکن است کبود یا قرمز به نظر برسند. پوست همچنین می‌تواند در اثر آسیب رگ‌های خونی بی‌رنگ شود. 

۴. احساس گرما در پای آسیب‌دیده

با بدتر شدن لخته خون، پوست اطراف آن اغلب قرمز یا بی‌رنگ می شود و در صورتی که پوست را لمس کنید حس گرما خواهید داشت.

۵. فشار در قفسه سینه یا بازو که گسترش می‌یابد

علائم حمله قلبی، بنا به گفته کلینیک مایو عبارتند از فشار، گرفتگی، درد یا احساس فشار در قفسه سینه یا بازو‌ها که ممکن است به گردن، فک یا پشت گسترش یابد. 

۶. حالت تهوع

سوء هاضمه، سوزش معده یا درد شکم از علائم کووید-۱۹ است، اما از نشانه‌های حمله قلبی هم محسوب می‌شود.

۷. نفس تنگی

از آنجایی که کووید-۱۹ می‌تواند ریه‌ها را آلوده کند، تنگی نفس می‌تواند نشان از درگیری قلبی هم باشد و با تجربه این نشانه حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

۸. عرق سرد

هنگامی که قلب شما مشکل دارد، تلاش بیشتری برای پمپاژ خون لازم است. از این رو تعریق افزایش می‌یابد.

۹. خستگی

خستگی شدید می‌تواند نشانه‌ای از نارسایی قلب شما باشد.

۱۰. سبک سری یا سرگیجه ناگهانی

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

۱۱. حس لرزش در قفسه سینه

حس لرزش در قفسه سینه می‌تواند نشانه‌ای از ضربان قلب نامنظم باشد. مطابق با تحقیقات جدید برخی از دارو‌هایی که برای درمان کووید-۱۹ استفاده می‌شوند، مانند هیدروکسی کلروکین، دارای عوارض قلبی بالقوه مربوط به ضربان قلب هستند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا علایم کرونا قلب و عروق قفسه سینه کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۵۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، محققان دانشگاه کمبریج، دانشگاه اکسفورد و کل تک در آمریکا مشغول توسعه روشی نوین به نام «واکسن شناسی پیشگیرانه»( proactive vaccinology) هستند که هدف آن آموزش سیستم ایمنی بدن برای شناسایی ویروس های مختلف کرونا است.

این واکسن از آنتی ژن هایی استفاده می کند که در ۸ ویروس کرونای مختلف از جمله ویروسی در خفاش ها وجود دارد. آنتی ژن ماده ای است که واکنش ایمنی در بدن را آغاز می کند.

چنین روندی به سیستم ایمنی بدن آموزش می دهد تا بخش هایی از آنتی ژن ها را جستجو کند که در ویروس های مختلف، از جمله مواردی که در واکسن وجود ندارد، مشترک است. به عنوان مثال واکسن ویروسSars-CoV-۱ که به همه گیری سارس در ۲۰۰۳ میلادی منجر شد را در بر نمی گیرد.

به طور معمول واکسن ها، مانند نمونه هایی که برای مقابله با کووید۱۹ به کار گرفته شدند، از یک آنتی ژن برای آموزش سیستم ایمنی استفاده می کنند تا ویروس های خاص و جداگانه را هدف بگیرند.

روری هیلز محقق فارغ التحصیل دانشکده داروسازی کمبریج و مولف ارشد پژوهش در این باره می گوید: تمرکز ما توسعه واکسنی است که در مقابل پاندمی ویروس کرونای آینده از انسان ها دفاع کند. باید آن را حتی قبل از آغاز همه گیری آماده کنیم. ما واکسنی ابداع کردیم که در مقابل طیف وسیعی از ویروس های کرونا از جمله نمونه هایی که هنوز ناشناخته هستند، محافظت ایجاد می کند.

نتایج این پژوهش در ژورنال نانوتکنولوژی منتشر شده است.

مارک هاوارث از دانشگاه کمبریج و مولف ارشد تحقیق می گوید: ما نباید منتظر ظهور ویروس کرونای جدید بمانیم. به دانش کافی درباره ویروس های کرونا و واکنش های سیستم ایمنی به آنها دست یافته ایم و اکنون می توانیم واکسن هایی بسازیم که در مقابل شاخه های ناشناخته ویروس کرونا از انسان ها محافظت می کند.

تحقیق نشان داده واکسن جدید که Quartet Nanocage نام گرفته واکنش ایمنی وسیعی در موش ها از جمله حیواناتی که در مقابل Sars-CoV-۲ ایمن شده بودند، ایجاد می کند.

طبق این پژوهش طراحی واکسن ساده تر از نمونه های توسعه یافته است و ا حتمالا در توسعه واکسن هایی برای دیگر مشکلات سلامتی نیز کاربرد دارد. این تحقیق در اوایل ۲۰۲۵ میلادی وارد مرحله یکم آزمایش بالینی می شود.

کد خبر 6099037 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از علایم تنفسی آسم رنج می‌برند/ هزینه ۳۰ میلیون تومانی درمان هر بیمار در سال
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • حمدان: عملیات کرم ابو سالم نشانه آمادگی مقاومت بود
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • وارفارین چیست و چه کاربردی دارد؟ + عوارض، استفاده در دوران بارداری و منع مصرف
  • اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس