Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخشایش گفت: با توجه به شاخص‌های اقتصادی که استان یزد در بخش کشاورزی دارد اگر مسئولین همت کرده و جهت رفع موانع این بخش فعالیت کنند شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «سیدحسین بخشایش» مدیر امور بازرگانی جهاد کشاورزی استان یزد در گفتگو  با یزدرسا؛ گفت: وقتی صحبت از برند و برندینگ است وجه تمایز یک محصول مدنظر ماست که مشتری نسبت به آن توجه خاصی داشته باشد و از طرف دیگر نقطه قوتی میان رقبا داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشبختانه ما صاحب اقلیمی هستیم که محصولات به خصوص محصولات گلخانه‌ای ما کیفیت و ماندگاری بسیار خوبی دارد.

وی با اشاره به ظرفیت های استان یزد در تولید محصولات زراعی و دامی افزود: استان یزد در وجود مجتمع‌های دامداری، سرانه تولید گوشت مرغ، گوشت کبک و بلدرچین و تولید خیار مقام اول، در تولید محصولات گلخانه ای مقام دوم، در تولید پسته و زعفران مقام سوم، در تولید انار مقام چهارم و در تولید زردآلو و قیسی مقام پنجم را دارد.

وی بیان داشت: علاوه بر ظرفیت خدادادی سخت‌کوشی کشاورزان و دامداران یزدی نیز باعث شده محصولات یزد مشتریان بیشتری را به خود جذب کند و چنین جایگاهی را در کشور کسب کند.

بخشایش عنوان کرد: کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین روسیه و آذربایجان مدت هاست محصولات گلخانه‌ای یزد را خریداری می‌کنند. اما همچنان مشکلاتی برای نقل و انتقال محصولات وجود دارد. اگر بخواهیم جایگاه فعلی را حفظ کرده و یا ارتقا دهیم باید محصولاتمان را سریعتر به دست مشتریان برسانیم. این مساله به حفظ کیفیت محصولات که برای مشتریان بسیار حائز اهمیت است کمک می کند. علی رغم کیفیت بالای محصولات گلخانه ای که تولید می کنیم متاسفانه به خاطر بالا بودن هزینه ها و نبود زیرساخت های هوایی هنوز موفق نشدیم صادرات هوایی خود را برقرار کنیم.

مدیر امور بازرگانی جهاد کشاورزی استان یزد  اذعان داشت: خوشبختانه طی دو سال گذشته مستقیماً از اسپانیا دام های پربازده را به داخل استان آوردیم که فتح بابی برای آغاز این حرکت بود.

وی تاکید  کرد: مهمترین نکته حمایت بخش دولتی است. دولت باید زیرساخت ها را فراهم  و  مجوزها را صادر کند.یعنی همان کاری که کشورهای دیگر دنیا انجام می دهند. با این کار تولید کننده بدون دغدغه می‌تواند به سمت کیفی کردن محصولات برود اما متاسفانه در کشور ما به قدری دغدغه تولیدکننده زیاد است که فقط همان شاخصه نعمت خدادادی باعث می‌شود محصولات ما در بازار ماندگار شود.

این مقام مسئول ادامه داد: وقتی ‌بخواهیم کیفیت را بالا ببریم بحث مکانیزه شدن تولید محصولات پیش می آید.بسیاری از کشورهای دنیا اکنون به کشت هیدروپونیک رو آورده اند و حداقل مصرف آب را دارند که ما راهی طولانی در این مسیر داریم.

بخشایش اظهار  داشت: معضل بعدی هم موضوع بسته‌بندی است که همیشه از آن صحبت می‌شود ولی متاسفانه هیچ وقت کسی برای رفع آن اقدام نمی کند. یکی از دلایل آن عدم حمایت بخش دولتی است. حمایت‌های دولتی، روابط با کشورهای مختلف و آشنا کردن تجار با اطلاعات روز دنیا نیز می‌تواند بسیار  موثر  باشد.

وی ادامه داد:  گاهی حلقه‌هایی در مسیر تولید تا صادرات داریم که نه تنها کمکی به این امر نمی‌کنند بلکه متاسفانه خودشان عاملی برای مشکلات عدیده نیز هستند. در اینجا بخش‌های مالی بسیار می‌توانند گره‌گشا باشند.

بخشایش گفت: تولیدکننده بخش کشاورزی وقتی می‌خواهد رقابت کند نیازمند کمک است، تنها در این صورت می توانند محصول مورد نیاز را با بهترین قیمت به دست تولیدکننده برسانند. در کشور ما تا چندی قبل نهاده ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست تولید کننده می رسید عملاً این ارز حذف شده است. برای کود نیز همین اتفاق افتاد در نتیجه یک تولید‌کننده نمی‌توانند از بهترین ها  استفاده کند در نتیجه کیفیت محصول نهایی نیز  افت می کند.

مدیر امور بازرگانی جهاد کشاورزی استان یزد اعلام کرد: دریافت وام هم یک پروسه خیلی سخت و هم وثیقه های سنگین دارد که از توان کشاورز خارج است. همچنین بهره‌های بالا و جریمه‌های سنگین نیز مشکل مضاعف است. از طرف دیگر قوانین سخت گیرانه، نبود زیرساخت حمل و نقلی مناسب برای محصولات کشاورزی به خصوص در مورد تره بار که باید ظرف ۲۴ ساعت به بازار مقصد برسد اما گاهی این پروسه ۱۲ روز نیز طول می کشد. با همه این مشکلات تنها عاملی که کشاورزان را مشغول نگه داشته سخت کوشی و یا اجبار است.

وی در پایان بیان داشت: با توجه به شاخص های اقتصادی که ما در بخش کشاورزی داریم و نسبت به صنایع دیگر شاخص‌های مثبتی است و همچنین ارزآوری خوبی که این  بخش برای کشور داشته بهتر است حالا که یک نقطه قوت داریم با حمایت همه جانبه به توسعه آن کمک  بکنیم. اگر مسئولین همت کنند و جهت رفع موانع این بخش فعالیت کنند  شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: محصولات گلخانه ای تولید محصولات استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۵۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این که بخش کشاورزی از ظرفیت‌های خوبی برای مشارکت اختیاری در طرح‌های تشویقی صنعت برق برخوردار است، افزود: امسال برای نخستین بار با موافقت هیات وزیران مقرر شده تا در کنار اختصاص برق رایگان به مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت با طرح‌های مدیریت مصرف همکاری کنند، امکان قرار گرفتن در لیست پاداش مشارکت نیز فراهم شده است.

به گزارش تسنیم، وی افزود: براساس مصوبه هیات وزیران، برق مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت در طرح‌های مدیریت مصرف مشارکت کنند، رایگان خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در صورتی که کشاورزان ۸۰ درصد دیماند مصرفی خود را که معادل ١٥ درصد از مصرف روزانه آنهاست، از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند، از برنامه‌های مدیریت مصرف معاف خواهند شد.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: علاوه بر این اگر کشاورزان بیش از ٥ ساعت نیز در طرح‌های مدیریت بار مشارکت داشته باشند، تا ٤ برابر هزینه‌های تامین برق از پاداش‌های صنعت برق برخوردار خواهند شد.

رجبی مشهدی با اشاره به این که این میزان بیش از ۲۵۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است، گفت: در حقیقت این پاداش، متناسب با ساعاتی که در این طرح مشارکت می‌کنند از ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان متغیر است.

وی اضافه کرد: در واقع مشترکان کشاورزی این فرصت را دارند که با بهینه سازی فناوری مورد استفاده در موتور‌های پمپاژ آب، استفاده از تجدیدپدیر‌ها و... از این پاداش‌ها بهره‌مند شوند.

دیگر خبرها

  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • بالغ‌بر ۵۰ درصد چاه‌های عمیق جوین متقاضی مجهز شدن به پنل‌های خورشیدی هستند
  • حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • اردبیل رتبه چهارم تولید عسل کشوری را دارد
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • هشدار هواشناسی برای کشاورزان یزدی/ بروز مداخلات جوی در بافق
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • برگزاری همایش جهش تولید در دیم زار‌های روستای امام قیس شهرستان بروجن
  • رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان