Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@19:31:51 GMT

موانع اثرگذاری ارز 4200 تومانی

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۸۶۳۵۰

موانع اثرگذاری ارز 4200 تومانی

خبرگزاری آریا - یک اقتصاددان گفت: اینکه برخی می‌گویند ارز 4200 تومانی خیلی تاثیر گذار نبوده و مانع از افزایش قیمت کالاهای اساسی نشده، اساساً یک حرف غیرمنطقی و غیرعلمی است.
به گزارش خبرگزاری آریا ، رییس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین گفتگوی تلویزیونی خود تاکید کرد که ماهانه 3 میلیون تن کالا و از ابتدای سال، 23 میلیون کالا از گمرک تخلیه شده و این جریان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همتی حتی گفت: بانک مرکزی برای سال 99 معاد0ل 8 میلیارد دلار تعهد تامین ارز داشته که از این میزان 5.5 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و 2.5 میلیارد دلار برای دارو بوده است.
با وجود این سخنان، اما همین نهاد بارها تاکید کرده که مشکلی برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور وجود ندارد و این توزیع متناسب کالاها است که مبهم است. چنانچه رییس کل بانک مرکزی در گفتگوی خود خاطرنشان کرد: در نظام توزیع مشکل داریم و همچنین در بخش‌های اجرایی مشکلاتی وجود دارد که مسئولان مربوطه تلاش می‌کنند این مشکلات را رفع کنند.
نظام توزیع بخش مهمی از اقتصاد را تشکیل می‌دهد که از تخصیص ارز تا واردات مواد اولیه و کالاها، ترخیص آنها و رسیدن به دست مشتریان اصلی در دو بخش تولیدکننده و مصرف‌کننده را شامل می‌شود. به عقیده کارشناسان این بخش به دلیل ضعف‌هایی که دارد اولاً نظارت قوی را می‌طلبد که کالاها در زمان درست و به اندازه کافی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد و دوماً اخبار و شایعات داخلی و بین‌المللی نتواند بر آن تاثیرگذار باشد و موجب ابجاد انتظارات تورمی شود.
مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی، در اینباره به خبرنگار ایبِنا می‌گوید: به طور کلی باید گفت در ایران این چارچوب‌های اجرایی و اداری هستند که تورم‌زا بوده و این جدای عوامل دیگری است که تاثیر خود را می‌گذارند.
او معتقد است: اینکه اعلام می‌شود ما ارز 4200 تومانی می‌دهیم و یا ارز تامین شده است، برای مدیریت قیمت کالاهای اساسی کافی نیست و سایر عوامل اقتصادی و غیر اقتصادی در شرایط فعلی فعال هستنند که مورد توجه قرار گیرد.
افقه خاطرنشان می‌کند: بنابراین حتی اگر کالاهای اساسی با ارز ارزان تولید شده باشند، تابع انتظارات مردم و هزینه‌های حمل و نقل، نیروی کار و سایر عوامل و به طور کلی متاثر از نرخ تورم در جامعه می‌شوند.
این تحلیل گر اقتصادی درباره اینکه برخی می‌گویند ارز 4200 تومانی خیلی تاثیر گذار نبوده و مانع از افزایش قیمت کالاهای اساسی نشده است، هم می‌گوید: اساساً این یک حرف غیرمنطقی و غیرعلمی است، چرا که بخش قابل توجهی از افزایش قیمت‌ها به دلیل افزایش ساختاری قیمت‌ها در سایر بخش‌هاست که طبیعتاً بر کالاهای اساسی هم اثر گذاشته است. پس به نظرم این حرف تا حدی اغراق‌آمیز است.
اما ما در ابعاد دیگری همچون تحریم‌ها هم دچار مشکل هستیم، چنانچه افقه در این‌باره اظهار می‌کند: تحریم‌ها و به تبع آن محدودیت‌هایی که ایجاد می‌شود در انتظارات تورمی مردم تاثیرگذار بوده است. در حالی که ممکن است که مشکل خاصی هم اتفاق نیفتاده باشد، ولی همین اخبار و شایعات کافی است تا مردم نسبت به آینده و کمبودها بدبین شوند و به سمت خرید یک کالا هجوم ببرند.
این تحلیل گر اقتصادی یکی از عواقب انتظارات تورمی را خرید بیش از حد کالاها می‌داند و می‌گوید: اگر به افکار عمومی نگاه کنیم، می‌بینیم که به نظر می‌رسد هر روز مشکلات اضافه می‌شود، گاهی مشکلات داخلی و دعواهای سیاسی و گاهی از بیرون تهدیداتی که اتفاق می‌افتد، همگی باعث می‌شود انتظارات مردم تغییر کند و سطح تقاضا به طور غیر عادی افزایش پیدا کند.
در مجموع، می‌توان گفت آنگونه که آمار و ارقام بانک مرکزی نشان می‌دهد میلیاردها دلار ارز 4200 تومانی برای ورود کالاهای اساسی و دارو تامین و روزانه در بازار متشکل ارزی عرضه شده است و طبق فهرست‌هایی که وزارت صمت ارائه می‌کند، ارزهای نیمایی نیز تخصیص داده شده است.
اما بازارها حکایت از آن دارد که هنوز برخی از کالاها با تورم غیر واقعی مواجه هستند که ناشی از مشکلات در سیستم توزیع است. حالا باید دید برای کاهش انتظارات تورمی و برخورد با متخلفان، آیا دیگر دستگاه‌های نظارتی و اجرایی وارد گود می‌شوند یا شعارهای بیرون گود خطاب به بانک مرکزی ادامه خواهد یافت؟
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: انتظارات تورمی کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۶۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا فخاری ظهر دوشنبه، در حاشیه حضور در ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران در تهران که برای روز سوم در نمایشگاه بین المللی تهران برپا است، در بازدید از شرکت های شهرک های صنعتی استان تهران، مستقر در این نمایشگاه که با همراهی محمد علیمهری، معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری تهران و تیم اقتصادی ای استان انجام شد، اظهار کرد: با ابتکار مسوولان در حوزه صنعت و معدن شاهد برپایی این نمایشگاه هستیم که با استقبال کشورهای داوطلب برای انجام مذاکرات و مراودات تجاری و بازرگانی روبرو شده است.

استاندار تهران با بیان اینکه این نمایشگاه زمینه خوبی را برای آینده حوزه تولید و صادرات فراهم می کند، گفت: هر چقدر که بتوانیم در حوزه تولید و کیفی سازی در این امر از طریق استاندارد سازی ورود کنیم، می توانیم بخشی از بازار های دنیا را تحت تاثیر اقدامات تولیدی خود قرار دهیم.

فخاری با اشاره به اینکه وجود ظرفیت های بسیار خوب، در کشور از جمله نیروی کار مناسب، مجرب، دانا و مسلط و همچنین کاهش هزینه های جانبی مثل سوخت و هزینه های مرتبط با آن یک ظرفیت بی بدیلی را نسبت به رقبای دیگر در سایر کشورها فراهم کرده است، افزود: تجار و تولیدکنندگان ما با تکیه بر این دارایی های ملی باید ضعف بین المللی ایجاد کنند و این فرصت از طریق «اکسپو» با استفاده از مراودات، مذاکرات و محاورات طرفین فراهم می شود.

وی موضوع مهم دیگر را توجه به کارهای استارتاپی و شتاب دهنده ها دانست و گفت: برخی شرکت ها برای معرفی ظرفیت های ملی که از ظرفیت های خرد اقتصادی بخش تولید و تجارت تشکیل می شوند به این مقوله ورود کرده اند و این فرصت هایی است که این امکان را فراهم می سازد که مخاطبان ما را بهتر بشناسند و این ظرفیت برای آنها فراهم شود که در انتخاب و رقابت، خودشان را در یک موقعیت جدیدتری ببینند.

استاندار تهران یکی دیگر از ویژگی های مهم اکسپو را معرفی ظرفیت های ملی برای امر تولید و صادرات عنوان کرد.

فخاری در ادامه آسیب شناسی عدم اثر گذاری مطلوب از سوی تشکل ها، سازمان ها و مجموعه هایی که باید در چگونگی معرفی، ظرفیت سازی، رفع موانع و ایجاد تسهیلات برای بخش های تولیدی کار کنند را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: اگر ما انتظار داریم که یک مشارکت وسیع و مردمی از اقتصاد خرد ما را در یک اقتصاد کلان با فرصت سازی جدید قرار دهد که بتوانیم خودمان را عرصه های بین المللی معرفی کنیم، باید در نوع عملکردها بازنگری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه ساختار، مقررات و ضوابط کمبودی نداریم، بلکه نیارمند این هستیم که مشارکت عام را فراهم کنیم، افزود: باید برای رفع موانع حضور مردمی در اقتصاد ملی و کاهش تصدی گری دولت در امر اقتصاد تلاش کنیم.

فخاری بیان کرد: در هر حوزه اقتصاد که تلاش بخش خصوصی پررنگ شده است، فرصت های طلایی جدیدی برای کار اقتصادی فراهم شده که نه تنها نیازهای داخل را تامین می کند بلکه مازاد آن جنبه های صادراتی نیز پیدا خواهد کرد.

استاندار تهران با تاکید بر شناسایی نقاط آسیب زا در مشارکت های مردمی، گفت: طبق منویات مقام معظم رهبری باید چگونگی مشارکت مردم را در قالب یک مدل و فرمول ارائه کنیم و نباید این موضوع در حد شعار باقی بماند.

وی با تاکید بر رفع آسیب هایی که در گذشته از ساختار ها و تشکل ها داشته ایم، گفت: باید به چگونگی مدل سازی در ساختارهای جدیدی که می تواند یک ظرفیت خرد را به یک پتانسیل کلان اقتصادی تبدیل کند، بپردازیم.

کد خبر 6092343

دیگر خبرها

  • موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود
  • ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • کشف بیش از ۴۸ میلیارد ریال کالای قاچاق در ایلام
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند