Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-08@03:39:17 GMT

توهمات اردوغان به نقاط خطرناکی رسیده است

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۸۶۸۸۷

توهمات اردوغان به نقاط خطرناکی رسیده است

یک کارشناس مسائل بین الملل، با اشاره به اظهارات مداخله جویانه رییس جمهور ترکیه در روز پنج شنبه در باکو در ارتباط با ایران گفت: در دولت ترکیه کسانی که به آینده این کشور علاقه‌مندند باید اردوغان را از بازگویی این حرف‌های نادرست و متوهمانه بازدارند.

قدس آنلاین: سید رضا صدرالحسینی، در گفت وگو با ایسنا، در ارتباط با سخنرانی رییس جمهور ترکیه در روز پنج شنبه در جشن پیروز قرهباغ در باکو که شعری را در ارتباط با رود ارس خواند که از نمادهای جدایی طلبی "پان ترکیست ها" است، اظهار کرد: متاسفانه مدتی است که آقای اردوغان توهماتی که در مغزش می گذرد را به زبان جاری می کند و براساس این توهمات اقداماتی را انجام می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که اظهارات اردوغان براساس تفکر نئوعثمانیسم مطرح  شده است، گفت: او در اظهارات اخیرش به نوعی بر موضوع جدایی بخشی از ایران و اضافه شدن آن به آذربایجان و سپس الحاق آذربایجان به ''امپراتوری عثمانی بزرگ'' تاکید دارد .

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که توهمات اردوغان به نقاط خطرناکی رسیده است، ادامه داد: او در طول مدت اخیر، علی رغم مخالفت احزاب مختلف در ترکیه موضوع ترکیه بزرگ را مطرح  کرده و در اظهارات اخیرش متوجه این موضوع نبوده است که قبل از سال 1918 این منطقه به نام آذربایجان نامیده نمی شده است و بعد از این که بخشی از ایران توسط روس ها در قالب عهدنامه ننگین گلستان از کشور جدا شد این منطقه به نام آذربایجان نام گذاری شد.

رییس جمهور ترکیه، تاریخ منطقه را یک بار دیگر مرور کند

صدرالحسینی با بیان این که مناسب است آقای اردوغان تاریخ منطقه را یکبار دیگر مرور کند و مشاورانش به او بگویند که تا قبل از 1918 منطقه آذربایجان مطرح نبوده و بعد از جدایی از ایران این نام گذاری صورت می گیرد، تاکید کرد: مناسب است در دولت ترکیه مشاوران دلسوز و کسانی که به آینده ترکیه علاقه مند هستند اردوغان را از بازگویی این حرفهای نادرست و توهم گونه که به نوعی بزرگتر از دهانشان است، بازدارند. 

 اردوغان در سخنان خود در باکو نقشه بعدی امپراطوری عثمانی را به صورت غیررسمی اعلام کرد

وی با تاکید بر این که اردوغان روز پنج شنبه در اظهاراتش در باکو نقشه بعدی امپراطوری عثمانی را به صورت غیررسمی اعلام کرد، ادامه داد: او در جشن پیروزی آذربایجان شعری را درباره ارس خواند و در آن شعر خطاب به مردم آذربایجان ایران اعلام کرد (ما از شما جدا نمی شویم ما را به زور از شما جدا کردند.ارس به زودی قدرت می گیرد).

این کارشناس مسائل بین الملل  تاکید کرد: به نظرم باید خطاب به رییس جمهور متوهم و متجاوز ترکیه و همچنین همفکران او یادآور شد که یک شعر هم اهالی تبریز از زمان شاه طهماسب در مورد سلف اردوغان دارند که در آن گفته شده است:

رومی آمد بر در تبریز و ...

دیر یا زود هویت رییس جمهور کنونی ترکیه  در برابر بسیاری از مشکلات و مسائل مشخص خواهد شد

 وی تصریح کرد: خلاصه آقای اردوغان یادش باشد که ذوق شاعری و طبع شعری ما بسیار بهتر از وی است که همه داشته‌هایش بر پایه توهمات برقرار شده و دیر یا زود هویتش در برابر بسیاری از مشکلات و مسائل مشخص خواهد شد. مهم واکنش سریع، قاطع و صریح مقامات سیاسی ایران خواهد بود.

صدرالحسینی با بیان این که ایران باید در ارتباط با حرف های اردوغان به صورت آشکارا و رسمی موضع بگیرد، خاطر نشان کرد: درست است که ما با ترکیه در برخی از حوزه ها همکاری داریم ولی باید در برابر زیاده خواهی‌های ارضی رییس جمهور این کشور در حوزه جغرافیایی که خط قرمز ماست واکنش صریحی داشته باشیم.

ایران علاوه بر ترکیه باید به آذربایجان نیز تذکر جدی دهد

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین افزود: باید به دولت آذربایجان نیز که در این کشور این اظهارات مطرح شده تذکر جدی بدهد و نظرات صریح خود را در این ارتباط به مقامات آذربایجان نیز اطلاع دهد. 


انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان اظهارات اردوغان جمهوری آذربایجان کارشناس مسائل بین الملل رییس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۶۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش معاون پارلمانی رییس جمهور به بودجه والیبال ودرخواست کاپیتان

به گزارش خبرنگار مهر، تمرین تیم ملی والیبال با حضور لژیونرها پیش از اعزام به لیگ ملت‌های والیبال برگزار شد.

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رییس جمهور که امروز مهمان تمرین ملی پوشان والیبال بود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: توفیقی بود که بتوانم در آخرین تمرین تیم ملی والیبال حضور پیدا کنم و یک خدا قوت به ملی پوشان بگویم. تیم ملی ایران باید در یک نبرد دشوار شرکت کند تا بتواند سهمیه المپیک پاریس را به دست بیاورد. این ملی پوشان قطعا در کنار تمرینات شان به روحیه هم نیاز دارند که امیدوارم این اتفاق هم با تشویق و دعای خیر مردم رخ بدهد تا شاهد سربلندی تیم ملی در رقابت های پیش رو باشیم.

وی افزود: هفته های آینده روزهای سختی برای والیبال ایران خواهد بود ولی امیدواریم این تیم مانند گذشته سربلند باشد. والیبال ایران در چه در سطح اسیا و چه در سطح جهانی جایگاه خوبی دارد و باید کمک کنیم تا این شرایط را حفظ کنیم. ظاهرا از ۱۲ بازی که تیم قرار است انجام دهد باید ۹ بازی را برنده شویم تا بتوانیم سهمیه المپیک را کسب کنیم. برای تیم آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم با دست پر از این رویداد برگردند.

معاون پارلمانی رییس جمهور در ادامه در واکنش به بودجه کم فدراسیون والیبال در مقایسه با برخی رشته‌های المپیکی توضیح داد: یکی از اولویت‌های دولت توجه به ورزش است. نمایندگان مجلس هم به این عرصه نگاه مثبتی و حمایتگری دارند. در تلاش هستیم تا بتوانیم قدم خوبی برای تقویت ورزش و امکانات ورزشی برداریم. در سال جاری هم بودجه خوبی برای ورزش و به ویژه‌ رشته‌های تیمی مانند والیبال در نظر گرفتیم. البته این انتظار وجود دارد در کنار دولت سایر دستگاه‌ها نیز کمک کنند تا بتوانیم شاهد درخشش دائمی ورزش در عرصه های بین المللی باشیم.

حسینی در پاسخ به این پرسش که چرا به فدراسیون کشتی ۲۴۰ میلیارد، هندبال ۷۰ میلیارد و به والیبال ۲۰ میلیارد بودجه اختصاص داده شده است؛ گفت: در رابطه با بودجه اختصاص داده شده به فدراسیونها تاکید ما این است که نگاه عادلانه باشد مخصوصا در رشته‌های تیمی این مورد باید بیشتر مورد تاکید قرار بگیرد. در این باره حتما با مسوولان صحبت خواهم کرد.

وی در پایان در مورد گلایه میلاد عبادی پور کاپیتان تیم ملی والیبال نسبت به پروازهای در نظر گرفته شده برای ملی پوشان جهت اعزام به رقابت های لیگ ملت ها عنوان کرد: دلیل اینکه امروز در جمع ملی پوشان حاضر شدم همین موارد بود تا بتوانم از نزدیک صحبت آنها، گلایه و مطالباتشان را بشنوم. یکی از صحبت هایی که امروز در این دیدار مطرح شد همین بحث پرواز تیم به مسابقات بود که گلایه درستی هم بود چون پرواز طولانی است و باعث خستگی ملی پوشان می شود. خوشبختانه رییس فدراسیون حمایت می کند و دولت هم در کنار تیم ملی است.

کد خبر 6099322

دیگر خبرها

  • اردوغان: کارهای ناتمام‌ خود را در سوریه به پایان خواهیم رساند
  • استقبال «اردوغان» از امیر کویت در آنکارا
  • «پوتین» به چین و ترکیه سفر می‌کند
  • واکنش معاون پارلمانی رییس جمهور به بودجه والیبال ودرخواست کاپیتان
  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • تولید مقاطع فولادی استاندارد و ریل در ذوب آهن اصفهان
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • رییس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • رییس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیاز خطرناکی پیش می‌رود