Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-05@21:44:50 GMT

نقش عربستان در توافق مراکش و اسرائیل

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۸۷۹۲۵

نقش عربستان در توافق مراکش و اسرائیل

روزنامه "اسرائیل هیوم" از نقش امارات و عربستان در توافق مراکش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرده برداشت.

به گزارش قدس آنلاین، این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک در امارات و مراکش نوشت، ابوظبی و ریاض نقش مهمی در ترغیب برای توافق میان تل آویو و رباط داشتند.

به گفته منابعی در ریاض، طی هفته های اخیر موضع عربستان در مورد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تغییر کرده است، این تغییر به روابط مستحکم میان رباط و ریاض مربوط می شود به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک عربستان هم گام مشابهی در مقابل رژیم صهیونیستی بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین روزنامه اسرائیل هیوم به تیتر درشت صفحه اول روزنامه انگلیسی زبان "عرب نیوز"  متعلق به خانواده سلطنتی عربستان پیرامون صلح مراکش و رژیم صهیونیستی پرداخت و آن را مقدمه ای برای توافق ریاض و تل آویو تفسیر کرد.

روزنامه مذکور نوشت، این احتمال بسیار قوی وجود داشت که رباط و تل آویو قبل از امارات، بحرین و سودان سازش کنند و در ادامه افزود، انتظار می رود این توافق عادی سازی روابط شامل حوزه های فناوری، کشاورزی، آب و همکاری های امنیتی و اطلاعاتی باشد.

اندری ازولای، مشاور نزدیک به پادشاه مراکش و از مسوولان اصلی اقلیت یهود که از طراحان توافق مراکش و رژیم صهیونیستی بود، گفت، مساله به روند دراماتیک و مهم مربوط می شود، بازتاب این روند دیگر کشورهای عربی و اسلامی را به امضای توافقنامه عادی سازی روابط مشابه سوق خواهد داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بن سلمان مراکش اسرائیل عربستان سعودی عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۷۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، اگر ریاض و تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط موافقت نکنند، دولت بایدن با عربستان سعودی موافقت‌نامه دفاعی امضا نخواهد کرد و تاکید کرد: «شما نمی‌توانید یک بخش را از بقیه جدا کنید.»

به گزارش ایسنا، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا شنبه در مصاحبه‌ای با روزنامه «فایننشال تایمز» پیشنهادات اخیر مبنی بر اینکه در صورت امتناع رژیم صهیونیستی از دادن امتیاز به فلسطینیان، توافق دوجانبه بین دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و پادشاهی آل سعود مورد بررسی قرار می‌گیرد، رد کرد.

دولت بایدن برای تشویق ریاض به رسمی کردن روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی به‌عنوان بخشی از طرح‌هایی برای «تضمین صلح پایدار در خاورمیانه»، توافق سه‌جانبه‌ای را به‌ویژه بعد از هفتم اکتبر که عملیات صهیونیست‌ها علیه غزه به راه افتاد و برای هفت ماه است که ادامه دارد، تحت فشار قرار داده است.

ایالات متحده امیدوار است که از چشم‌انداز روابط با آل سعود و عادی‌سازی روابط دیگر کشورهای مسلمان، برای متقاعد کردن رژیم صهیونیستی برای موافقت با امتیازات قابل توجه به فلسطینی‌ها استفاده کند. اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بارها هرگونه حرکت به سوی راه‌حل دو دولتی برای درگیری طولانی تل‌آویو و فلسطین را رد کرده است.

سالیوان گفت: «چشم‌انداز یکپارچه تفاهم دوجانبه بین ایالات متحده و عربستان سعودی همراه با عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی، همراه با گام‌های معنی‌دار از جانب مردم فلسطین است. همه اینها باید با هم جمع شوند... شما نمی‌توانید یک قطعه را از بقیه جدا کنید.»

جیک سالیوان گفت جو بایدن قصد دارد به طور علنی «مسیر به سمت منطقه‌ای آرام‌تر را شرح دهد.»

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: «انتظار دارم در ماه‌های آینده از رئیس‌جمهور بایدن و دیگران، بیشتر در مورد مسیری که ما معتقدیم می‌تواند اسرائیل امن‌تر و منطقه صلح‌آمیزتری ایجاد کند، بشنوید.»

او افزود: «تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که روی آنچه را که فکر می‌کنیم معقول است، کار کنیم و تلاش کنیم تا هر چه بیشتر کشورهای منطقه را با آن همراهی کنیم و سپس آن را ارائه کنیم و در نهایت این به عهده رهبری اسرائیل و مردم اسرائیل است که تصمیم بگیرند که آیا این راهی است که آنها می‌خواهند طی کنند یا خیر.»

دولت بایدن پیش از ۷ اکتبر به سمت توافقی برای عربستان سعودی برای سازش با تل‌آویو پیش می‌رفت که منجر به موافقت واشنگتن با یک پیمان دفاعی با ریاض و حمایت از برنامه هسته‌ای غیرنظامی آن در ازای امتیاز دادن رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها می‌شد.

با این حال عملیات فلسطینی طوفان الاقصی و حمله تلافی‌جویانه صهیونیست‌ها به غزه این روند را تغییر داد، اما ایالات متحده و عربستان سعودی به بحث در مورد توافق احتمالی به‌عنوان بخشی از برنامه‌های گسترده‌تر پس از جنگ «برای تامین صلح در منطقه» ادامه دادند.

اما عربستان سعودی به صراحت اعلام کرده است که پس از ۷ اکتبر، رژیم صهیونیستی را ملزم به دادن امتیازات مهم‌تری به فلسطینی‌ها می‌کند و تاکید دارد که باید «گام‌های برگشت‌ناپذیر» را به سوی تشکیل کشور فلسطین ببیند.

اظهارات سالیوان در حالی مطرح شد که ویلیام برنز، رئیس سیا در قاهره بود، جایی که میانجی‌ها به دنبال متقاعد کردن حماس برای پذیرش پیشنهادی برای توافق هستند که منجر به آتش‌بس و آزادی اسرای صهیونیست می‌شود. میانجی‌ها امیدوارند که برای توقف شش هفته‌ای اولیه در جنگ میانجی‌گری کنند که سپس برای مذاکره در مورد آتش‌بس پایدار مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • عربستان و آمریکا به توافق نزدیک شدند؟
  • آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟
  • منابع آگاه: دولت بایدن و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره یک توافق هستند
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل