Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@21:33:00 GMT

واکنش ها به شعرخوانی اردوغان علیه ایران

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۸۸۴۹۱

واکنش ها به شعرخوانی اردوغان علیه ایران

روز گذشته اردوغان که به عنوان مهمان در مراسم رژه نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان حاضر شده بود بخشی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران خواند و این اقدام رئیس‌جمهور ترکیه با واکنش های انتقادآمیز مواجه شده است.

بخشی از واکنش ها به شعرخوانی اردوغان علیه ایران در پی می آید:

ظریف: هیچکس نمی‌تواند در باره آذربایجان عزیز ما صحبت کند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در حساب توییتری خود نوشت: «به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است!

آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی‌تواند در باره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

احضار سفیر ترکیه در اعتراض به سخنان مداخله جویانه و غیرقابل قبول اردوغان

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از احضار سفیر ترکیه در  جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات مداخله جویانه و غیرقابل قبول آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سفر به باکو خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت : امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ سفیر ترکیه در تهران از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اورآسیا به وزارت امور خارجه احضار و  ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید، به سفیر تاکید شد جمهوری اسلامی ایران خواستار توضیح فوری دولت ترکیه در این خصوص است.

خطیب زاده افزود: در جریان این احضار به سفیر ترکیه ابلاغ شد که دوران ادعا های ارضی و امپراطوری های جنگ افروز و توسعه طلب سال هاست که سپری شده است.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در ادامه اضافه کرد: به سفیر ترکیه تاکید شد جمهوری اسلامی ایران به هیچ کس اجازه مداخله در مورد تمامیت ارضی خود را نمی دهد و همان طور که تاریخ پرافتخارش گواه است، در خصوص امنیت ملی خود حتی ذره‌ای کوتاه نمی‌آید.

کنایه آشنا به اردوغان
حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور در کنایه ای به اردوغان و موسسه ضدایرانی ایرام وابسته به میت نوشت: ‌نتیجه تکیه بر مشاوره‌های شبه اندیشکده‌هایی چون ⁧ایرام⁩ بهتر از این نمی‌شود.

غنى نظرى، نماینده خلخال در مجلس
سیاست خارجیِ نوعثمانیسیم، اردوغان را به حدی سردرگم کرده که تاریخ منطقه را هم فراموش کرده است. اساتید تاریخ و صاحبان کرسی‌های علمِ سیاست در ترکیه به او یادآوری کنند که آذربایجانِ بزرگ متعلق به کجا بود. تمامیت ارضی، خط قرمز ماست.

»»»پشت پرده شعرخوانی ضد ایرانی اردوغان چیست؟/ پاسخ سفیر پیشین ایران در باکو
 

محمد محسنى بندپى، نماینده نوشهر
آقای⁦ اردوغان

‌بعنوان نماینده مردم شریف کشورم در مجلس شورای اسلامی  به شما یادآوری می کنم تاریخ و جغرافیا دو هزار پانصد ساله ⁧ایرانی⁩ و افتخار هزار و چهارصد ساله ⁧اسلامی⁩ را مطالعه کنید. تمامیت ارضی کشورمان خط قرمز ما هست.

‌⁧ ‌به شما و شرکایتان در منطقه تذکر داده می شود از حرکات و سخنان ⁧تشنج آمیز⁩ در منطقه خودداری کنید.

اردشیر مطهرى - نماینده گرمسار
‌اردوغان دچار ⁧توهمات صدامی⁩ شده و حرف هایی زده که سبب ناراحتی مردم ⁧ایران عزیز⁩ شده است. بهتر است تاریخ هشت سال دفاع مقدس ما از سرزمین مان ایران را کامل مطالعه کند.‌⁧

متفکر آزاد - نماینده تبریز
‌اردوغان، سرنوشت صدام را مرور کند

‌⁧یاشاسین ایران⁩، یاشاسین آذربایجان

جلیل رحیمى جهان آباد - نماینده تربت جام
‌مواضع ⁧اردوغان⁩ و شعارهای ⁧پان ترکیسم⁩ نه تامین کننده امنیت منطقه است و نه منطبق بر منافع و روابط دوستانه و متقابل دو کشور ⁧ایران⁩ و ⁧ترکیه⁩. اگر بنا بر ادعای تاریخی باشد بخشهای مهمی از ⁧خاورمیانه⁩، ⁧آسیای میانه⁩ ⁧ماورای قفقاز⁩ حتی ⁧اروپا⁩ و ⁧ افریقا⁩، روزگاری تحت سیطره ایران بوده اند.

علیرضا سلیمی، نماینده محلات
ا
ردوغان باید دوباره تاریخ را بخواند!!

آیا نمیداند اظهار نظر اخیر او به معنای الحاق باکو به ارک (تبریز )است؟

الحاق به سرزمین مادری صورت می گیرد آقای رئیس!!

آیا حس امپراطوری متلاشی شده عثمانی منشا این هذیان گویی شده است !!!؟

 

محسن رضایی: آذربایجان در قلب ملت ایران قرار دارد
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به سخنان رئیس‌جمهور در مراسم رژه پیروزی ارتش جمهوری آذربایجان در باکو، واکنش نشان داد و تاکید کرد: آذربایجان در قلب ملت ایران قرار داد.

محسن رضایی نوشت: اگر آقای اردوغان از خواندن شعر ارس منظورش ایران بزرگ است، درست است. زیرا آذربایجان در قلب ملت ایران و در کنار برادران دیگرش از قوم، لر و کرد و بلوچ و عرب قرار دارد. اگر نظرش تکرار تجربه شکست خورده داعش در سوریه است، حرف غلطی است.

 

سید محمد علی ابطحی، رییس دفتر رییس دولت اصلاحات
خود اقای اردوغان هم می داند با ایران در مورد سرزمینش نباید شوخی کرد

پیشقراولان نگهداری از مرزهای ایران ترک های ایرانی هستند.

تا بوده در تاریخ، مرکزیت اصیل ترکها تبریز بوده است.

 

بطحایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش
به آقای رجب ‌طیب اردوغان یادآوری می‌کنم؛

تهدید مرزهای جغرافیایی با تحریک عواطف قومیتی، موجب توجه ملت‌ها به مرزهای تاریخی خواهد شد!

به عنوان یک معلم پیشنهاد می‌کنم تا زمانی که جوانب و معانی اشارت‌های ادبی را متوجه نشدیم، از آن استفاده نکنیم.

وزارت امور خارجه باید کلام یا مواضع لغو دیگر کشورها در مورد ایران مان را بلافاصله و از موضع اقتدار پاسخ دهد.

تاخیر و یا ضعف در واکنش قاطع موجب توهم آن‌ها می‌شود.

 

حمید ابوطالبی، مشاور سابق دفتر رییس جمهور
ا
سمیرنهΣμύρνηوآناتولیἈνατολή  همواره بالانسرِ قفقاز بوده‌است، از هخامنشیان تاامروز؛ یونان وارمنستان هم درسرزمین خود نقش ایفا می‌کرده‌اند.

بحرانی‌شدنِ هردومنطقه،یعنی نقش‌آفرین شدنِ اروپاوروسیه؛واین یعنی روی‌کارآمدن نظامیان درآنکارا Ánkyra!

سیاست، پرسه زدن درکوچه‌های تنگِ تاریخ نیست.

رسول جعفریان، استاد دانشگاه
حتی آن سالهایی که عثمانی لرزه بر اندام اروپا می انداخت، نتوانست یک وجب از خاک ایران را تصرف کند. گاه وبیگاه منطقه ای را متجاوزانه اشغال می کردند، اما حملات بی امان ایرانی ها از ترک وفارس و لر و... آنان را عقب می راند، به طوری که شنیدن نام قزلباش لرزه بر اندام آنان می انداخت.

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده مجلس دهم
جناب اردوغان و دیگران!

تاریخ حتی یک سیاستمدار پیروز "پان" به خود ندیده است.از برکت مشغله سازی برخی مسئولان،ربایندگان فرصت های راهبردی ایران،کشوری را آزرده میکنند که روزگاری آرزوی سفر به آن داشتند.

 

عبدالله گنجی، روزنامه نگار اصولگرا

اردوغان⁩ پوستین دین و اخوان را پوشیده است اما شعارهای ناسیونالیستی قومی می دهد.چنان مستانه و جو گیرانه سخن می گوید که یادش می رود دو طرف رود ارس صدها سال جز ایران کهن بوده است.منتظر عذرخواهی ایشان و واکنش دستگاه دیپلماسی هستیم.

‌اردوغان ملغمه ای از کمالیسم(ناسیونالیسم ترکی)لیبرالیسم، سلفیسم و مدرنیسم ساخته است که با پایان حیات سیاسی اش حتما فراموش خواهد شد. حتما ما در مقابل ⁧ نئوعثمانی⁩ بسوی ⁧ نئوصفوی⁩ نخواهیم رفت. ما از تجربه تلخ صفوی-عثمانی دیروز برای شکل گیری امت واحده در مقابل غیریت(غرب)بهره خواهیم برد.

 

احمد نادری، نماینده تهران:
از سال ۲۰۱۱ که اردوغان فتنه سوریه را با اربابان غربی- عربی- عبری اش شروع کرد؛ چند بار گفت که بزودی در مسجد اموی نماز خواهد خواند اما محور مقاومت این آرزو را بر دلش گذاشت.

او بایستی توهم عثمانی را کنار گذاشته و سخن به گزاف نگوید.

اگر به تاریخ برگردیم؛ آنچه می ماند ایران است و بس

 

صدیف بدری، نماینده اردبیل:
شعرخوانی اردوغان علیه تمامیت ارضی کشورمان نقض یکی از اصول بنیادین حقوق بین‌الملل است.

موضع ایران در حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان در جنگ قره باغ تحکیم رابطه ایران و آذربایجان را به دنبال داشته؛ ماجراجویی و حاشیه‌سازی در این بین به نفع هیچ یک از کشورهای منطقه نخواهد بود.

پیام توییتری خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه:
به سفیر ترکیه گفته شد بنا کردن سیاست خارجی‌ بر خیالات، خردمندانه نیست.

بسیارند در ترکیه‌ که تاریخ را نیک می‌دانند. لازم است پیش از خوانش شعرها، ریشه اصلی سرایش آن را به دولتمردان خود یادآوری کنند.

آذربایجان غیور، پاره تن ایران عزیز، همواره دژ مستحکم وطن بوده است.

امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل:
اظهارات آقای رجب طیب اردوغان مایه شگفتی و تعجب شد. من فکر می کنم رییس جمهور ترکیه خود نمی داند چه گفته است. آقای رییس جمهور اردوغان! فرق است بین همسایگی و چشمداشت کشورگشایی. لطفا یکبار تاریخ ایران و بویژه تاریخ جمهوری اسلامی ایران را بدقت مرور فرمایید.

 

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کیومرث سرمدی واله، نماینده اسدآباد در مجلس:

جناب اردوغان رویای امپراتوری عثمانی نخ نما شده است. حرف از تجزیه طلبی در مورد ایران بزرگ آخرین عقده های حامیان مالی و مرشدان فکری داعش بود که بر زبانت جاری شد.

کمی بیاندیش

هذیان گویی در مورد ایران یکپارچه را هرگز بر نمی‌تابیم.

علی نیکزاد، نایب رییس مجلس:

جناب اردوغان؛

یا تاریخ نخوانده‌اید یا قصد تحریف آن را دارید...

دست از تلاش برای ایجاد فاصله میان برادری ایران و آذربایجان بردارید؛ این برادری خونی و دینی قرن‌هاست که پابرجاست و هر روز مستحکم‌تر می‌شود

دستگاه دیپلماسی باید به جد این موضوع را پیگیری و گزارش آن را به مردم ارائه کند

تکمیل می شود.../جماران

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران جمهوری آذربایجان وزارت امور خارجه تمامیت ارضی رییس جمهور سفیر ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۸۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان برای گشایش مرز ارس در منطقه کلاله مصمم هستند، گفت: ترانزیت کالا در مسیر شرقی - غربی پس از ساخت گذرگاه ارس افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، داریوش امانی، در بازدید از محل ساخت یک پایانه مرزی در نقطه صفر مرزی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: تقسیم کار بین دو کشور به‌این‌ترتیب است که جمهوری اسلامی ایران پایانه مرزی را احداث کرده و جمهوری آذربایجان نیز به‌موازات آن پل روی رودخانه ارس را می‌سازد.

وی با بیان این که تردد از این پایانه و پل روی رودخانه حداکثر ظرف مدت یک سال انجام خواهد شد، افزود: طرح ساخت به‌تازگی آغاز شده و در دو طرف مرز، دو همسایه با اراده کافی مصمم‌اند تا در زمانی کوتاه کار را به پایان برسانند.

امانی با بیان این که برای آزادسازی زمین و پیش‌بینی سایت موقت، منابع مالی لازم در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این پایانه مرزی در زمینی به مساحت هشت هکتار احداث خواهد شد که زمین آن هم‌زمان در حال تملک و آماده‌سازی است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: این طرح در قالب مدل مفهومی ایران راه باهدف توسعه مبادلات تجاری منطقه‌ای و افزایش ترانزیت اجرا می‌شود و در این زمینه قرار است جاده جلفا به کلاله نیز تعریض شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که قرارداد اولیه با پیمانکار برای ارتقای مشخصات این مسیر ۱۰۷ کیلومتری حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان است، افزود: پیش‌بینی می‌شود پس از ساخت گذرگاه ارس، ترانزیت کالا در مسیر شرقی - غربی و بالعکس افزایش یابد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • احمد داود اوغلو با هنیه دیدار کرد
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • اعلام مجدد آمادگی راه‌آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • راه‌آهن: قطار ترانزیتی افغانستان مجوز گمرک را ندارد
  • اعلام آمادگی مجدد راه آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 
  • جبهه متحد دیپلماسی پارلمانی برای اقدام هماهنگ علیه رژیم صهیونیستی ایجاد شود