Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «طرفداری»
2024-05-04@05:56:09 GMT

ایرج دانایی فرد | جوجه تیغی دوست داشتنی

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۸۹۱۹۰

ایرج دانایی فرد | جوجه تیغی دوست داشتنی

بیست و یکم آذر ماه در تقویم فوتبال ایران روز تلخی است، روز درگذشت ایرج دانایی فرد زننده اولین گل تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی

ایرج دانایی فرد روزی نامش را در فوتبال ایران جاودانه کرد که در بازی ایران و اسکاتلند در جام جهانی 1978 آرژانتین دروازه حریف بریتانیایی را گشود و نامش به عنوان اولین ایرانی گلزن در جام جهانی ثبت شد اما این ستاره درخشان فوتبال ایران خیلی سال پیش تر از آن، باید در آسمان فوتبال می درخشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به گزارش طرفداری، 21 آذر ماه سالروز درگذشت زنده یاد ایراج دانایی فرد است. زننده اولین گل تاریخ ایران در جام های جهانی که متولد 20 اسفند 1329 و فرزند زنده یاد علی دانایی فرد، پدر تاج بود، 21 آذر 1397 به دلیل بیماری کبدی در بیمارستانی در شیراز دار فانی را وداع گفت. رسم نیست در یادبود کسی از خاطره های تلخ نوشت اما حالا که دو سال از درگذشت این تاریخ ساز می گذرد، مرور برخی وقایع خالی از لطف نیست؛

جوانی ایرج، فرزند علی پدر معنوی تاج، ستاره ای که دیر درخشید ایرج اولین قربانی شهرت پدر

ایرج دانایی فرد تنها به جرم این که فرزند علی دانایی فرد بود، کمتر در تیم ملی مورد توجه قرار می گرفت. او را شاید بتوان اولین قربانی شهرت پدر در فوتبال ایران دانست. ایرج زمانی که پدرش سرمربی تاج بود، در تیم جوانان این باشگاه می درخشید اما فرصت بازی در تیم اصلی را به دست نمی آورد. سالی که پدرش سرمربی تاج بود، فقط به این دلیل که متهم به پارتی بازی نشود، از ایرج در ترکیب تیم بزرگسالان استفاده نشد و سال بعد هم باز به این دلیل که پسر دانایی فرد بود راهی به تیم اصلی نیافت. او ناچار شد از تاج به عقاب نقل مکان کند و از عقاب به پاس... بازی نکردن در تاج باعث شده بود ایرج دنبال پوشیدن پیراهن پرسپولیس باشد. بار اول او وقتی بازیکن عقاب بود، با پرسپولیس به توافق رسید اما عقاب که به نیروی هوایی تعلق داشت، اعلام کرد ایرج فقط می تواند به پاس برود و بار دوم هم وقتی در پاس توپ می زد، با پرسپولیس توافق کرد اما پاس رضایت او را به تاج داد. 

دلخوری ایرج از رایکوف

داستان دلخوری ایرج از تاج در واقع داستان دلخوری او از رایکوف بود. ایرج جوان وقتی عضو تیم ملی جوانان ایران بود، در دو مقطع رایکوف او و سایر متولدین 1329 را خط زد تا از متولدین سال 1327 که دو سال بزرگ تر و درشت اندام تر بودند، در تیم ملی جوانان استفاده کند. ایرج با قدی کوتاه و جثه ای نحیف به چشم رایکوف نیامد و وقتی رایکوف سرمربی تاج شد، ایرج با قبولی در دانشکده افسری به نیروی هوایی و عقاب پیوست. البته دانایی فرد سال 56 دوباره به خانه اش برگشت و زمان جکیچ برای تاج در لیگ تخت جمشید بازی کرد. او تا زمان انقلاب بازیکن تاج بود.

دانایی فرد شایسته ای که دیر به تیم ملی رسید

دانایی فرد که در فوتبال ایران به جوجه تیغی معروف بود (این لقب را به دلیل نوع بازی او که یار مستقیم خود را عاصی می کرد و همچنین به دلیل تیغ دار بودنش که در جناح چپ به خصوص در نقش گوش چپ در هربازی یا گل می زد و یا گل می ساخت، به دانایی فرد داده بودند.) زمان اوفارل به تیم ملی امید دعوت شد و حتی مقابل تیم منتخب برزیل در اصفهان برای این تیم بازی کرد و پایه گذار تنها گل امیدهای ایران هم شد. او بعد از قهرمانی با پاس در لیگ تخت جمشید، به تیم ملی بزرگسالان راه یافت و با انتخاب حشمت مهاجرانی به جام جهانی آرژانتین رفت. او اولین بازی ملی اش را سال 1355 انجام داد. بازی با عربستان در مرحله مقدماتی جام جهانی اعتماد اول حشمت خان به ایرج جوان بود در حالی که کارشناسان اعتقاد داشتند ایرج باید زودتر از این ها پیراهن تیم ملی را می پوشید.

قرار بود مامور مهار آرچی گمیل باشد، گمیل اسیر او شد

ایرج دانایی فرد در اولین بازی ایران در جام جهانی 1978 مقابل هلند، نیمکت نشین بود. مهاجرانی برای بازی در خط هافبک انتخاب های دیگری داشت و بعد از شکست 3 بر صفر مقابل هلند هم برنامه و قصدی برای تغییر ترکیب ایران نداشت چرا که ما مقابل نایب قهرمان جام جهانی 1974 که اتفاقا در جام جهانی 1978 هم نایب قهرمانی اش را تکرار کرد، روی دو ضربه پنالتی با نتیجه 3 بر صفر باخته بودیم و بازنده سربلند محسوب می شدیم. اما یک شب قبل از بازی دوم ایران مقابل اسکاتلند، یک مربی بریتانیایی به اردوی ایران آمد و اطلاعاتی از نوع بازی حریف در اختیار حشمت مهاجرانی گذاشت. حشمت با توجه به توصیف هایی که شنیده بود، ترکیب را تغییر داد و به پیشنهاد اصغر شرفی، دستیارش در کادر فنی تیم ملی، ایرج دانایی فرد را از ابتدا به میدان فرستاد تا او مامور مهار آرچی گمیل، ستاره بی چون و چرای اسکاتلند شود. قرار بود ایرج سایه به سایه با گمیل حرکت کند. درباره گمیل همین بس که مقابل پرو ستاره اسکاتلندی ها بود و بعد از مساوی با ایران هم مقابل هلند، نایب قهرمان جام بازی درخشانی به نمایش گذاشت و گل سوم اسکاتلند به هلند را با دریبل سه بازیکن به ثمر رساند که هنوز هم یکی از گل های برتر ادوار جام جهانی است. جوجه تیغی ایران قرار بود در جناح چپ ما و راست اسکاتلندی ها آرچی گمیل بزرگ را مهار کند اما با گذشت یک نیمه از جریان بازی، ورق برگشت و این آرچی گمیل بود که از عهده مهار ایرج بر نمی آمد. هنوز هم صدای گزارشگر بازی ایران و اسکاتلند، غرورآفرین است که می گوید؛ ایرج دانایی فرد، قرار بود مامور مهار آرچی گمیل باشه اما این آرچی گمیله که مامور مهار ایرج دانایی فرد شده و در این کار موفق هم نیست!

گل جهانی، بازی در تیم منتخب جهان و کاپیتانی ایران

ایرج اجازه نفس کشیدن به آرچی گمیل را نمی دهد و هر چه از بازی می گذرد او جرات و شجاعت بیشتری برای حمله به دست می آورد و در یکی از همین نفوذها دروازه اسکاتلند را باز می کند. یک گل مدل گل کوچک بازها، با سماجت و ظرافت مثالزدنی از زاویه بسته... سرمربی اسکاتلند در پایان بازی می گوید؛ تاکتیک تیم را بر مبنای گمیل چیده بودم اما اگر بازی دوباره تکرار شود، تیم را بر اساس بازیکن ناشناس جناح چپ ایران طراحی می کنم.

جام جهانی برای ایران با شکست مقابل پرو تمام می شود اما همین درخشش جوجه تیغی برای جهانی شدن او کافی است. ایرج به بازی منتخب جهان دعوت می شود و مقابل پله و کرویف بزرگ بازی می کند. او آبان ماه 1357 برای بازی در مسابقه خداحافظی پله به دعوت فیفا همراه آندرانیک اسکندریان به امریکا می رود و دیگر به تاج برنمی گردد. بعد از انقلاب هم فوتبالش را در ایالات متحده دنبال می کند. البته در این میان جام ملتهای آسیا 1980 و در 29 سالگی پیراهن تیم ملی را می پوشد و یک گل هم به کره شمالی می زند. آن هم با ضربه سر، با 168 سانتی متر قد، گلزنی با ضربه سر! بعد از آن هم مثل خیلی های دیگر قربانی طرح 27 ساله ها می شود. ایرج در بازی رده بندی جام ملتهای آسیا در روزی که ناصر حجازی کاپیتان اصلی تیم ملی، روی نیمکت نشسته بود، به عنوان کاپیتان تیم ملی جلوتر از همه وارد زمین شد. این کاپیتانی کمترین پاداش برای مردی بود که اگر قربانی نام پدرش نمی شد، بیش از اینها در فوتبال ایران می درخشید. 

17 بازی ملی و تنها 3 گل ملی برای ستاره ای مثل ایرج ناچیز است اما او با اولین گل ایران در جام جهانی جاودانه شد ایرج به حقش رسید، هرچند دیر، هر چند کم!

قصه گلزنی ایرج دانایی فرد در جام جهانی 1978، حضورش در تیم منتخب جهان و کاپیتانی اش در تیم ملی آن هم در بازی مهمی که منجر به مقام سومی ایران در جام ملتهای آسیا شد، نمونه ای کافی برای اثبات این نظریه است که شاید بتوان برای مدتی یک فرد صاحب حق را از رسیدن به حقش محروم کرد اما آن شخص اگر محق باشد، سرانجام حقش را می گیرد. البته که حق ایرج دانایی فرد بیش از اینها بود اما همین که نام او به عنوان اولین ایرانی گلزن در جام جهانی برای همیشه و تا ابد در تاریخ فوتبال ایران ثبت شده، افتخار کمی نیست.

جوجه تیغی زخمی

جوجه تیغی محبوب ایران، با آن جثه ریز، در جناح چپ غیر قابل مهار بود و فقط با خطا می شد او را متوقف کرد. درباره دانایی فرد به شوخی می گفتند؛ هر وقت بازی می کند یک تخت در بیمارستان به نامش رزرو می شود چراکه به قصد کشت او را می زنند. باور نمی کنید؟ حتما مصاحبه های قدیمی زنده یاد ابراهیم آشتیانی را بخوانید که می گفت برای متوقف کردن ایرج فقط یک راه وجود دارد؛ خطا! یا از اکبر میثاقیان که دست او را شکست و یا از مدافعان اسبق ملوان و دفاع راست قدیم راه آهن و مدافع راست تیم ملی هنگ کنگ و تمام آنهایی که بیش از ده بار ایرج را در بیمارستان بستری کردند، بپرسید.

ایرج دانایی فرد سرانجام 21 آذر 1397 در بیمارستانی در شیراز و در حالی که منتظر پیوند کبد بود، دار فانی را وداع گفت. او در امریکا یک فروشگاه پوشاک ورزشی را اداره می کرد و هر از گاهی هم از دالاس به تهران می آمد اما هر بار که منصبی در استقلال به او پیشنهاد می شد، می گفت؛ می خواهم هوادار تیم بمانم. خدایش بیامرزدش...

تولد اسفند 29، وفات آذر 97

بیشتر بخوانید:

توافق هشتاد هزار تومانی یک استقلالی با پرسپولیس / عجایب نقل و انتقالات (بریده جراید)

گل دانایی فرد به اسکاتلند، در بین بهترین گل های آسیایی در جام جهانی از دید AFC

تساوی 1-1 ایران و اسکاتلند در دور گروهی جام جهانی (1978/6/7) / ویدیو

دو گل ایرج دانایی فرد و مهدی مهدوی کیا در نظرسنجی بهترین گل تیم ‌های آسیایی در تاریخ جام جهانی

منبع: طرفداری

کلیدواژه: فوتبال ایران ایرج دانایی فرد جام جهانی 1978 ایران در جام مامور مهار جوجه تیغی جناح چپ تیم ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۹۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کل‌کل دیدنی نیما شعبان‌نژاد و نعیمه نظام‌دوست؛ بشین خانم محترم! (فیلم)

            منبع : خبرآنلاین ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بغض و ناراحتی بازیگران در حضور مهران مدیری به وضعیت بد اقتصادی: خجالت بکشید (فیلم) نعیمه نظام‌دوست؛ دوست دارم با مهران مدیری ازدواج کنم (فیلم) مهران مدیری ، نعمیه نظام‌ دوست را حسابی شوکه کرد (فیلم)

دیگر خبرها

  • ملاقات با یک دوست و هموطن؛ ترکیب احتمالی آرسنال مقابل بورنموث
  • تصاویر دوست‌داشتنی از بچه‌های حیوانات که دلتان را می‌برد
  • کل‌کل دیدنی نیما شعبان‌نژاد و نعیمه نظام‌دوست؛ بشین خانم محترم! (فیلم)
  • پنالتی نبود، مهرداد محمدی باید اخراج می‌شد
  • این غذاهای دوست‌داشتنی دشمن مغزتان هستند؛ فراموشی در ۷۰ سالگی در انتظارتان است
  • حرف‌های جنجالی بازیگر مشهور که صداوسیما اصلا قبول ندارد
  • کرگر: بازی جمال موسیالا را بیشتر از جود بلینگام دوست دارم
  • یازده ستاره تیم ملی ایران که زود خاموش شدند
  • خاطره ایرج مهدیان از همکاری با ویگن و عارف در مولن‌روژ
  • پرسپولیس - سپاهان؛ جنگ جهانی برای ماندن در کورس قهرمانی/ پیش بازی