Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ اردبیل|حامدقادری: براساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، دولت موظف است زمینه‌های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم و‌حمایت‌های لازم را از آنها به عمل آورد.

از جمله این حمایت‌ها، مناسب‌سازی سطح شهر و ادارات و سازمان‌ها در جهت تردد و حضور آسان معلولان است به‌طوری‌که براساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان،کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای‌عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر ‌و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای‌معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس ماده ۷، قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، دولت موظف است جهت ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد معلول‌تسهیلات ذیل را فراهم نماید؛

‌الف - اختصاص حداقل سه درصد (۳درصد) از مجوزهای استخدامی (‌رسمی،‌پیمانی،کارگری) دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات، ‌شرکت‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی کشور‌ استفاده می‌نمایند به افراد معلول واجد شرایط.

ب - تأمین حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان بهزیستی کشور و پرداخت آن به‌کارفرمایانی که افراد معلول را به کار می‌گیرند.

ج - پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی، خدماتی، عمرانی و صنفی‌ و کارگاه‌های تولیدی حمایتی در مقابل اشتغال افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه ‌سالانه مشخص می‌گردد.

د - پرداخت تسهیلات اعتباری خود اشتغالی (‌وجوه اداره شده) به افراد معلول به‌میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می‌گردد.

‌هـ - پرداخت تسهیلات اعتباری (‌وجوه اداره شده) جهت احداث واحدهای‌ تولیدی و خدماتی اشتغال‌زا به شرکت‌ها و مؤسساتی که بیش از شصت درصد (۶۰درصد) سهام و‌ سرمایه آنها متعلق به افراد معلول است.

‌و - اختصاص حداقل شصت درصد (۶۰درصد) از پست‌های سازمانی تلفنچی (‌اپراتور ‌تلفن) دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و معلولان‌جسمی، حرکتی.

‌ز - اختصاص حداقل شصت درصد (۶۰درصد) از پست‌های سازمانی متصدی دفتری و‌ماشین‌نویسی دستگاه‌ها، شرکت‌ها و نهادهای عمومی به معلولین جسمی، حرکتی.

اما گاها مشاهده می‌شود با وجود این قانون جامع برای رفع مشکلات معلولان عزیز، متاسفانه برخی کج‌سلیقگی‌ها نه تنها مشکلات این عزیزان را رفع نمی‌کند بلکه مشکل بزرگی برای آنها ایجاد می‌کند.

در حال‌حاضر ۳۸ هزار فرد دارای معلولیت تحت حمایت بهزیستی قرار دارند که ۱۴ هزار نفر از این افراد مستمری دریافت می‌کنند و ۲۴ هزار نفر نیز از خدمات غیرمستمری بهزیستی برخوردار هستند.

تاکنون فقط حدود ۵۰ درصد معلولان استان اردبیل شناسایی شده‌اند و از خدمات آن بهره‌مند هستند.

 

احد داننده یکی از روشن‌دلان تحصیل کرده استان اردبیل با ما همراه شد تا از مشکلاتی که با آن مواجه است بگوید؛

این روشن‌دل می‌گوید: تعداد زیادی از معلولان استان اردبیل از دریافت یارانه معیشتی محروم هستند، به‌طوری‌که تحصیلات کارشناسی خود را در رشته حقوق به پایان رساندم و اکنون هیچ شغلی ندارم و هیچ‌گونه حمایتی از سوی بهزیستی نشده است.

وی به طرح جامع معلولان که در سال ۹۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده اشاره کرد و گفت: متاسفانه قانون جامع معلولان به درستی و کامل اجرا نمی‌شود و اجرای این قانون اصلی‌ترین دغدغه و خواسته جامعه معلولان است.

داننده ادامه داد: مطابق این طرح معلولان باید ۷۰ درصد حقوق بازنشستگی کشوری را دریافت کنند که این موضوع کمک بسزایی به معلولان خواهد کرد اما این طرح چندین سال است که اجرا نمی‌شود.

باماهیانه ۱۲۵ هزارتومان نمی توان زندگی را چرخاند

وی عنوان کرد: در حال حاضر فقط ماهانه ۱۲۵ هزار تومان مستمری از بهزیستی دریافت می‌کنیم و غیر آن هیچ درآمدی نداریم و این موضوع باعث حاکم شدن شرایط سخت بر زندگیمان شده است.

داننده گفت: واقعا با این وضعیت اقتصادی می‌توان با ۱۲۵ هزار تومان مستمری زندگی کرد؟ ما را از یارانه معیشتی هم محروم کردند و بهزیستی پیگیر این موضوع نیست.

داننده به بحث اشتغال نابینایان نیز اشاره کرد و اذعان داشت: در حال حاضر ۹۹ درصد نابینایان استان اردبیل بیکار هستند. آیا مسؤولان از خود سوال نمی‌کنند که امرار معاش این نابینایان از کجا تامین می‌شود؟

کارت معلولیت ارزشی ندارد

این روشندل در خصوص ارزش و امتیازات کارت‌های معلولیت گفت: به جرعت می‌توانم بگویم که این کارت‌ها به غیر از حوزه مددکاری در هیچ جا ارزش ندارد و هیچ امتیازی هم به آن داده نمی‌شود.

داننده بیان کرد: در روزهای مناسبتی مثل روز معلولان و عصای سفید، مسؤولان فقط به سخنرانی‌های تکراری و همیشگی اکتفا می‌کنند و اصلا توجهی به مشکلات معلولان ندارند.

وی تاکید کرد: مشکل تامین مخارج زندگی، اشتغال، مسکن، ابزار نابینایان و حمایت‌های ورزشی و تفریحی از جمله خواسته‌های معلولان و نابینایان است.

 

مشکلات؛ آلام نابینایان را دوچندان کرده است

ابولفضل جواهری، دیگر روشندل اردبیلی است که با ما همراه شد، وی نیز می‌گوید: در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی تحصیل می‌کنم و همواره تلاش کرده‌ام در تحصیل جزو نفرات برتر رشته باشم و خوشبختانه توانستم رتبه اول المپیاد نخبگان علمی کشور را نیز از آن خود کنم و در رشته‌های مختلف ورزشی چندین مقام قهرمانی کشوری دارم.

وی افزود: ۴ برادر هستیم که در رشته‌های ورزشی نابینایان از جمله وزنه برداری، گلبال و پاورلیفتینگ موفقیت‌های متعددی را کسب کرده‌ایم.

این روشن‌دل بیان کرد: کم لطفی‌های زیادی در حق جامعه نابینایان و معلولان رخ داده و این مشکلات همواره دردها و آلام نابینایان را دو چندان کرده است.

جواهری ادامه داد: عدم حمایت از نابینان توسط سازمان بهزیستی بسیار قابل تامل است و حمایت چندانی از جمله حمایت‌های مالی، تحصیلی، ورزشی و... وجود ندارد.

لزوم توجه فوری به مشکل مسکن معلولان

این روشن‌دل به مستمری دریافتی از بهزیستی اشاره کرد و بیان داشت: ماهانه فقط ۱۰۸ هزار و پانصد تومان مستمری دریافت می‌کنم، بسیاری از نابینایان استان اردبیل شدید به مسکن نیاز دارند که در این زمینه هم حمایتی تاکنون وجود نداشته است.

اشتغال ضروری‌ترین نیاز معلولان

جواهری تصریح کرد: برای یک شخص سالم اشتغال بسیار ضروری است اما این ضرورت برای افراد معلول دوچندان می‌شود چرا که نابینایان جهت معلولیت هزینه‌های مضاعف‌تری را  صرف می‌کنند.

وی افزود: سهیمه سه در صد معلولان در استخدام هیچ کاربردی ندارد به طور مثال من برای آزمون آموزش ابتدایی شرکت کردم و به عنوان نفر اول برگزیده شدم اما چون رشته مذکور خارج از تعهد سهیمه سه درصد بوده قبولی من رد شد. در صورتی‌که رشته من و تخصص من و علاقه من در رشته آموزش ابتدایی بود.

عدم اعطای بسته معیشتی به معلولان

این روشندل عنوان کرد: از ورزشکاران نابینا و معلولان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و... هیچ‌گونه حمایت نمی‌شود و این موضوع فقط در حد شعار باقی مانده است.

ناصر مرادی، دیگر روشندل در استان اردبیل است که وی نیز از عدم اجرای قانون جامع معلولان گلایه کرد و گفت: متاسفانه معلولیت به محرومیت تبدیل شده و عدم اجرای قانون جامع معلولان این موضوع را تصدیق می‌کند.

وی افزود: محرومیت ما از بسته‌ها و طرح‌های معیشتی یارانه‌ای هم از نظر مسؤولان هیچ اشکالی ندارد، در حالی که بیشتر افراد عادی از دهک‌های پایین کمک معیشتی دولتی دریافت می‌کنند اما ما از این مورد هم محروم هستیم.

این روشندل تصریح کرد: خوشبختانه اکنون جامعه معلولان استان اردبیل توانمندی‌های خود را در عرصه‌های مختلف به ویژه در عرصه ورزش ثابت کرده‌اند اما خدمات ورزشی و رفاهی در اختیار قرار داده شده برای این افراد نیز کافی و کامل نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل: وجود معلولان و روشن‌دلان در عرصه‌های مختلف ورزشی، علمی، فرهنگی و ... نشان دهنده توان بالای آنان و نمایش شعار«معلولیت، محرومیت نیست» بوده که حمایت آنان استعدادهای این افراد را شکوفاتر می‌کند.

رسیدگی به مشکل مسکن معلولان و افزایش مستمری آن‌ها و در کل اجرای قانون جامع معلولان مورد تاکید معلولان و روشندلان عزیز اردبیلی است.

انتهای پیام/3463/

منبع: فارس

کلیدواژه: معلولان استان اردبیل تحصیل بهزیستی قانون جامع حمایت قانون جامع معلولان اجرای قانون جامع نهادهای عمومی استان اردبیل حقوق معلولان افراد معلول دستگاه ها حمایت ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۹۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، بخش اشترینان بروجرد با ۳۸ روستا و جمعیتی بالغ بر ۴۰ هزار نفر تنها یک درمانگاه دارد که این امر موجب به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم ساکن در این بخش شده است.
این در حالی است که اهالی روستا‌های اطراف نیز برای استفاده از خدمات درمانی به مرکز اشترینان مراجعه می‌کنند که به علت کمی امکانات این مرکز مجبور به عزیمت به سمت بروجرد می‌شوند.
مسئول مرکزجامع سلامت اشترینان با تائید مشکلات مردم اشترینان در زمینه خدمات درمانی گفت: یک درمانگاه مشکلات مردم این منطقه را رفع نمی‌کند و جوابگوی نیاز‌ها نیست.
سیاحی افزود: در روزه‌های تعطیل بیماران از روستاه‌های اطراف به این درمانگاه مراجعه می‌کنند که جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار نفر به شهر اشترینان اضافه می‌کند که ضرورت ساخت بیمارستان را دوچندان می‌کند.
جمعیت بخش اشترینان بدون احتساب ۳۸ روستای مجاورآن پنج هزار و ۵۷۸ نفر است.
همچنین به دلیل قرار گرفتن اشترینان در مسیر جاده اصلی غرب به شرق و حادثه خیز بودن این محور بخش اشترینان نیازمند یک بیمارستان برای حل مشکلات مردم است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر
  • اعطای تسهیلات 4 میلیاردی به کارفرمایان در ازای به کارگیری معلولان + جزییات
  • اعطای تسهیلات 40 میلیاردی به کارفرمایان زنجانی در ازای به کارگیری معلولان + جزییات
  • بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است
  • کارفرمایان زنجانی در ازای به کارگیری معلولان تا ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت می کنند
  • رئیسی در مسجد جامع «کالپیتی»: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند
  • لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان
  • پیش‌بینی ردیف جداگانه بودجه برای قانون معلولان
  • مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد
  • پاسخ مسئولان به مطالبات مردم در شبکه باران