Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قراردادهای ارتباط با صنعت گفت: ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت موضوعی است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. آمار‌های موجود در خصوص قرارداد‌های ارتباط صنایع و دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور خوشبختانه رشد مناسبی را طی این سال‌ها نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیف ادامه داد: همچنین در سال‌های اخیر تفاهم نامه‌هایی میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی امضا و همکاری‌های خوبی آغاز شده است که نتیجه‌ی آن واگذاری پروژه‌های تحقیقاتی به مراکز علمی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور بوده است.

او ادامه داد: اعضای هیئت علمی به عنوان مجری اصلی این پروژهش‌ها نقش تاثیرگذاری در به حرکت درآوردن چرخه‌ی ارتباط با صنعت و اقتصاد کشور ایفا کرده اند. از طرف دیگر آمار‌های حاصله نشان از کم بودن تعداد قرارداد‌های کلان دانشگاه‌ها با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به نسبت دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها دارد. به عبارت دیگر هنوز هم از پتانسیل دانشگاه‌ها بخوبی استفاده نشده است و میتوان انتظار رشد بسیار بیشتری را در آیند‌های نزدیک داشت.

سیف ادامه داد: تدوین و ابلاغ طرح تحول همکاری دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت، شناسایی و مستندسازی دستاورد‌های ویژه و منحصر به فرد دانشگاه‌ها در حوزه ارتباط با صنعت و دانشگاه از سال ۶۹ بصورت مستمر و سالیانه، توسعه و ساماندهی دوره‌های مهارت آموزی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در جهت افزایش توانایی فارغ التحصیلان و تسهیل در اشتغال آنها، رصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی، حمایت از ایجاد ساختار‌های هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در دانشگاهها، از جمله برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور افزایش ارتباط با جامعه و صنعت در سال‌های اخیر بوده است.

مدیر کل ارتباط با صنعت وزارت علوم اظهار کرد: از سوی دیگر ساماندهی و توسعه قرارداد‌های کلان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و همچنین آسیب شناسی مستمر مسائل و مشکلات حقوقی و قانونی دانشگاه‌ها در قرارداد‌های همکاری با صنایع و دستگاه‌های اجرایی کشور و تلاش در جهت رفع آن‌ها از طریق قوانین و راهکار‌های مناسب گام‌های مهمی بوده است که با همکاری دانشگاهها، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته است.

برگزاری ۶ هزار دوره مهارت شغلی طی ۳ سال در دانشگاه ها/شرکت ۱۹۵ هزار دانشجو در دوره‌های مهارت شغلی

او در تشریح جزئیات این اقدامات نیز گفت: افزایش مهارت‌های شغلی و آشنایی با محیط کار برای دانشجویان یک ضرورت بوده و خوشبختانه در حال حاضر بصورت متوسط در هر دانشگاه سالانه ۹۳ دوره افزایش مهارت شغلی در حال برگزاری است. تاکنون ۶ هزار و ۵۵۴ دوره برگزار شده که از این دوره‌ها ۳ هزار و ۷۷۷ دوره تخصصی و ۲ هزار و ۷۷۷ دوره عمومی برگزار شده که در این دوره‌ها ۱۹۵ هزار و ۷۱۵ نفر شرکت کرده اند.

سیف درباره رشد برگزاری دوره‌های مهارت شغلی در دانشگاه‌ها گفت: به صورت میانگین و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در سال ۹۶ در هر دانشگاه ۲۲ دوره مهارت شغلی، در سال ۹۷ در هر دانشگاه ۳۰ دوره مهارت شغلی، در سال ۹۸ در هر دانشگاه به صورت میانگین ۷۷ دوره مهارت شغلی و در سال ۹۹ در هر دانشگاه به طور میانگین ۹۳ دوره مهارت شغلی برگزار شده است. تعداد شرکت کنندگان نیز با رشد همراه بوده است به این صورت که در سال ۹۶ در هر دانشگاه سالیانه ۹۴۸ نفر، سال ۹۷، هزار و ۱۰۰ نفر، سال ۹۸، ۲ هزار ۲۳۸ نفر و سال ۹۹، ۳ هزار و ۱۱ نفر به صورت میانگین در دوره‌های مهارت افزایی شغلی شرکت کرده اند.

بیشتر بخوانید

عملکرد ضعیف ۵۰ دانشگاه در حوزه ارتباط با صنعت فراخوان وزارت علوم برای پذیرش سرباز امریه ارتباط با صنعت ثبت تجارب و الگو‌های موفق ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم دانشجویان وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی ارتباط با صنعت دوره مهارت شغلی دوره های مهارت دانشگاه ها وزارت علوم دوره ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۹۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات «سدید»‌ مهارت‌های ارتباطی دانشجویان را تقویت می‌کند

ایسنا/لرستان معاون فرهنگی دانشگاه لرستان گفت: مسابقات «سدید»‌ مهارت‌های ارتباطی دانشجویان را تقویت می‌کند.

محمد حیاتی در آیین اختتامیه و تجلیل از منتخبان مرحله استانی مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای «سدید»‌ که هشتم اردیبهشت‌ماه به همت جهاددانشگاهی لرستان و به میزبانی دانشگاه لرستان در سالن اجتماعات شهید میربهرسی این دانشگاه برگزار شد، با تقدیر از جهاد دانشگاهی به خاطر برگزاری مسابقات ملی سدید، اظهار کرد: شرکت دانشجویان در مسابقات سدید می‌تواند بسترساز یک تجربه شیرین باشد.

وی افزود: دانشجویان با شرکت در این مسابقات می‌توانند خود را با یک‌سری از مقررات وفق دهند و در واقع این تجربه می‌تواند تمرینی برای ایفای نقش‌های بزرگ‌تری باشد که دانشجویان به عنوان آینده‌سازان این مملکت در آینده خواهند داشت.

حیاتی با اشاره به مشارکت ۵۳ دانشجو در مرحله استانی مسابقات ملی سدید در لرستان، اضافه کرد: باید زمینه مشارکت بیشتر دانشجویان در این مسابقات فراهم شود.

وی با تأکید بر لزوم مشارکت هر چه بیشتر دانشجویان در مسابقات ملی «سدید»‌، گفت: مسابقات ملی «سدید»‌ ضمن تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان به نوعی تمرینی برای نقش‌های بزرگ‌تر دانشجویان است.

مهدی امید، عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان نیز در این مراسم با بیان اینکه ارائه یک مطلب در سه دقیقه تا حدودی دشوار است اما دانشجویان شرکت‌کننده در این مسابقه به خوبی از عهده آن برآمدند و در مجموع ارائه خوبی داشتند، گفت: ارائه دادن مطالب در قالب مسابقاتی مثل سدید یک هنر است و دانشجویان باید برای موفقیت در آن تمرین و ممارست داشته باشند.

وی افزود: برای موفق بودن در این مسابقات لازم است محتوا، ظاهر و فرم مطالب مورد توجه باشد و چارچوب نظری و روش ارائه برای مخاطبان مشخص شود و در ارائه مطلب فراز و فرود و تن صدا مورد توجه باشد.

امید با بیان اینکه سدید به معنای محکم و استوار است و ضرورت دارد شرکت‌کنندگان در مسابقات سدید در ارائه مطالب محکم و استحکام و استواری در صدا را مدنظر داشته باشند، ادامه داد: همچنین لازم است پیکربندی و انسجام و خروج از بحث در زمان تعیین شده و همچنین استفاده از زبان بدن مورد توجه شرکت‌کنندگان باشد تا مطالب ارائه شده تأثیر خود بر مخاطبان را داشته باشد و علاوه بر این ارائه دهنده مطلب ابتدا خودش به فهم درستی از مطالب برسد تا مخاطب نیز پذیرای آن باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دانشگاه آزاد سمنان میزبان نخستین مسابقه ملی «طراحی و دوخت»
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • رویداد صدرا با حضور ۶۰ شرکت در دانشگاه آزاد بوئین‌زهرا آغاز شد
  • تربیت نیروی ماهر در گرو ارتباط دانشگاه و صنعت
  • معرفی فرصت‌های شغلی برای کارجویان در نمایشگاه کار دانشگاه امیرکبیر
  • تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری
  • ارتباط صنعت و دانشگاه، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای
  • برگزاری دوره‌ی آموزش مهارت‌های رسانه‌ای موبایل آوین نو
  • مسابقات «سدید»‌ مهارت‌های ارتباطی دانشجویان را تقویت می‌کند