Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@02:11:27 GMT

چگونگی مشارکت مردم در مبارزه با کرونا

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۸۹۷۲۶

چگونگی مشارکت مردم در مبارزه با کرونا

از روزی که ویروس کوچک اما مهلک کرونا وارد ایران و اندک‌ اندک خطر آن برای کشور جدی شد، مشارکت مردم هم ابعاد جدی و گسترده‌ای یافت. این مشارکت و فعالیت و حضور داوطلبانه مردم و گروه‌های داوطلب، همچون سایر بحران‌های طبیعی یا زیستی یا انسانی، گسترده، متنوع و مستمر بود.

گسترده از این‌جهت که در سراسر کشور، در نقاط دور و نزدیک، شهری و روستایی فارغ از هر طبقه‌بندی قومی و فرهنگی، به‌روشنی جلوه و بروز عینی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متنوع از این‌جهت که این مشارکت‌های داوطلبانه به یک شکل خاص از خدمات ختم نشد؛ از کمک به تهیه مواد و وسایل بهداشتی همچون ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده گرفته تا تهیه آبمیوه و مواد غذایی موردنیاز، کمک به نیروهای خدماتی در بیمارستان ها و نقاهتگاه‌ها و حتی پیش‌قدم شدن در غسل و کفن‌ودفن فوت‌شدگان کرونایی را شامل می‌شد. در نهایت، مستمر از این‌جهت که از همان نخستین روزهای همه‌گیری کرونا تا امروز این مشارکت خیر و داوطلبانه با همان قدرت ادامه دارد. همان‌طور که اشاره شد، نظیر این نوع مشارکت در موقعیت‌های دیگر بحرانی همچون پشتیبانی جبهه‌های جنگ، کمک به زلزله‌زدگان و سیلزدگان و مانند آن هم مشاهده شده است. شاید برجستگی و تمایز این نوع مشارکت از سوی ایرانیان در مقایسه با برخی کشورهای دیگر شگفت‌آور به نظر برسد؛ آن هم در شرایطی که فشارهای زندگی روزمره و دشواری در تأمین معیشت، همراه با کاهش امید به آینده و فرسایش تعمیم‌یافته اعتماد به نهادهای رسمی، این انتظار اولیه را ممکن است ایجاد کند که بخش زیادی از جامعه چندان تعلق خاطری به «دیگری» داشته باشند و تنها «خود» را ببینند. در تبیین این نوع مشارکت با وجود شرایط دشوار فعلی، می‌توان به دو عامل مهم اشاره کرد: نخست اینکه مردم ایران طی دهه‌های اخیر بحران‌های زیادی را به خود دیده است. این شرایط دشوار، در عین‌حال که کمک کرده تا همبستگی درونی این جامعه بازسازی شود، موجب به میدان آمدن و به ناگزیر، آمادگی مداوم افراد و گروه‌های داوطلب فراوان برای کمک به همنوع بوده است. در نتیجه، وقتی در پس سالیان، بحران دیگری پیش می‌آید، خیل عظیمی از افراد، گروه‌ها و مؤسسات خیریه آماده مشارکت داوطلبانه و همیاری هستند. چنین شرایطی کاملاً با شرایط جامعه‌ای که با بحران‌های مداوم طبیعی و اجتماعی و سیاسی بیگانه است، تفاوت دارد. پس منطقاً نسبت به آن جامعه دیگر که به نسبت در تلاطم‌های کمتری قرار دارد، کمتر دچار شوک و حیرت می‌شود و سریع‌تر از آن جوامع می‌تواند به بحران غیرقابل‌انتظار واکنش نشان دهد. دوم و مهم‌تر اینکه مردم جامعه‌ای که از پس حوادث و بحران‌های مختلف، توان و بضاعت حاکمیت در مدیریت و مقابله با بحران‌ها را دیده و سنجیده‌اند، کمتر به انتظار سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات ملی می‌مانند. آنها پیش از هر حرکتی برای اقدام ملی از سوی حاکمیت، خود دست‌ به‌ کار شده و با سازماندهی‌های منعطف، همه‌ جایی و غیر‌بوروکراتیک، حجم انبوهی از فعالیت‌های متنوع و متکثر را اجرایی می‌کنند. این کار هم با حضور و مشارکت مؤسسات خیریه و سمن‌ها، هم گروه‌های داوطلب غیررسمی و هم افراد داوطلب در قالب‌های کنش‌های خیرِ منفرد، انجام می‌شود. ویژگی مهم فعالیت‌های داوطلبانه و مشارکت‌های مردمی و غیردولتی، بی‌نیازی این نوع مشارکت‌ها از دعوت یا فراخوان مسئولان و دستگاه‌های حاکمیتی است. این فعالیت‌ها، مستقل از تأکید یا عدم تأکید، تأیید یا عدم تأیید، حمایت یا عدم حمایت سیاسیون، راه خود را می‌روند و به تشخیص صحیح خود در کمک به رفع نیاز - در جایی که آن نیاز وجود دارد - عمل می‌کنند.


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نوع مشارکت بحران ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۹۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه زیرساخت‎‌های شهری و توانمندی‌سازی شهروندان راهکار رویایی با بحران‌ها است

رییس شورای اسلامی شهر مهاباد گفت: حاکمیت، مردم و بخش خصوصی در کنار هم چرخه‌های مهم و هم‌افزا برای تقویت مدیریت بحران جامعه‌محور در رویارویی با سوانح طبیعی و صنعتی هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، آرش شهابی امروز _پنج‌شنبه سیزدهم اردیبهشت_ در کارگروه هماهنگی همکاری‌های مردمی قرارگاه عملیاتی سلام اظهار کرد: حاکمیت، مردم و بخش خصوصی در کنار هم چرخه‌های مهم و هم‌افزا برای تقویت مدیریت بحران جامعه‌محور در رویارویی با سوانحی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و سوانح صنعتی هستند و می‌توان با برجسته‌سازی مسئولیت اجتماعی نقشی اساسی در این راستا ایفا کرد.

وی افزود: شناسایی ظرفیت‌های موجود برای واکنش سریع از جمله شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی، سازماندهی نیرو، تجهیزات و ماشین‌آلات، تجهیز و ارتقاء امکانات و تجهیزات، آموزش متناسب با نیازمندی‌های سطح شهرستان، تمرین برگزاری مانورهای واکنش‌های سریع در تعامل با بخش دولتی می‌تواند در کاهش ریسک‌ها موثر، واقع شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مهاباد گفت: برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی توسط هلال احمر، آتش‌نشانی، اورژانس و فوریت‌های پزشکی، حتی از طریق شبکه شاد برای دانش آموزان و رسانه ملی، همچنین ظرفیت‌سازی و به کارگیری بخش خصوصی در میزام افزایش تاب‌آوری جامعه در مواجه با بحران‌ها موثر واقع شود.

شهابی تصریح کرد: تمامی این اقدامات برای پیشگیری، آمادگی، مقابله با بحران است اما مهم‌تر از آن بازسازی و بازتوانی و آسیب‌شناسی بعد از بحران است که لازم بود بعد از بحران‌هایی که در مهاباد تجربه شد از جمله سیل، کرونا و آتش سوزی مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار گیرد و نیازمندی‌ها برطرف شوند و این امر نیاز به تامین اعتبار و منابع مالی به شهرداری، دهیاری‌ها و بخش‌ها و ادارات ذی‌ربط دارد.

وی ادامه داد: از دیگر موارد مورد لزوم می توان به توسعه زیرساخت‌های شهری، ارتقاء ایمنی مدارس و بیمارستان‌ها، تشدید رعایت ضوابط و مقررات ملی ساختمان و شهرسازی، تقویت آمادگی موثر و سیستم هشدار و واکنش سریع اشاره کرد.

شهابی عنوان کرد: همچنین ایجاد پایگاه‌های پشتیبانی در مناطق پرجمعیت و خطرپذیر و توانمندسازی شهروندان، وضعیت اسکان اضطراری در شرایط حین و پس از بحران، ایمن‌سازی مراکز درمانی و ظرفیت درمانی و دارویی، تهیه طرح جامع ایمنی، تجهیز امکانات آتش‌نشانی و فوریت‌های پزشکی و بهداشت و درمان و لایروبی رودخانه از جمله مواردی‌است که در این راستا می‌توان مطرح کرد.

در ادامه این جلسه کوروش کریمی به عنوان دبیر قرارگاه سلام معرفی و مقرر شد که تیم واکنش سریع در تمامی شرکت و سازمان‌ها تشکیل شود.

کد خبر 750110

دیگر خبرها

  • تاریخ بشریت ادامه راه انبیاء در مبارزه با جریان استکبار است
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب
  • مشارکت مردمی و تامین امنیت خاطر در سرمایه‌گذاری‌ها در دستور کار دولت
  • لزوم توجه دولت به مشارکت و امنیت خاطر مردم در سرمایه‌ گذاری‌ ها
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • موافقت با مرخصی و اشتغال به کار جمعی از زندانیان خدابنده
  • توسعه زیرساخت‎‌های شهری و توانمندی‌سازی شهروندان راهکار رویایی با بحران‌ها است
  • سازمان‌های مردم نهاد مشارکت بیشتری برای مبارزه با مواد مخدر داشته باشند
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد