Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،  پژوهش‌های بومی موجب نگهداری از سرافرازی یک منطقه و تقویت خرده فرهنگ‌هایی می‌شود که ماندگاری آن، بقای فرهنگ ایرانی را تضمین می‌کند و یکی از نشانه‌های گران‌بهای فرهنگ یک سرزمین یا منطقه، آثار مکتوب برجای مانده از آن منطقه است.

طراوت و سرزندگی و شادابی روح هر جامعه بستگی به فرهنگ آن جامعه دارد و این فرهنگ است که همه مسائل دینی، باورها، آداب و رسوم و اخلاق و ادب را به هم پیوند می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب «گنجینه هیکو» که دوستعلی صالحی هیکویی نگارنده از آن به عنوان سرزمین لاله‌های بی غم نیز یاد کرده است، کتابی است که فرهنگ، تاریخ، جغرافیا، دین، خوراک، پوشاک و موضوعات از این قبیل را در روستای «هیکو» وصف می‌کند.

این کتاب را صالحی هیکویی به نگارش درآورده و انتشارات حبله رود آن را در سال ۱۳۹۷ و در ۲۴۸ صفحه به چاپ رسانده است.

نگارنده کتاب در جمع‌آوری اطلاعات موجود در آن، از بزرگان و قدمای روستا و همچنین تعدادی کتاب‌های قدیمی در این حوزه بهره جسته و در پیشگفتار کتاب بیان می‌کند که دو جلد دیگر، یکی در رابطه با گویش هیکویی و دیگری اشعاری در موررد بزرگانی که در هیکو زندگی زندگی کردند را نیز به چاپ می‌رساند.

روستای «هیکو» در شمال استان سمنان و در جنوب دامنه رشته‌ کوه‌های البرز در منطقه‌ای خوش آب و هوا و سردسیر واقع است.این روستا تابع بخش شهمیرزاد شهرستان مهدیشهر است و  آب آن از سرچشمه بالاتنگه به نام بیژن چشمه (جن چشمه) تامین می‌شود.

مردم هیکو مانند مردم مازندران به گویش طبری یا مازندرانی سخن می‌گویند و شغل اکثر آنان کشاورزی، دامداری و صنایع دستی است.

قسمتی از کتاب

بنا به گفته اجداد ما که اطلاعاتشان سینه به سینه و نسل به نسل به ما رسیده است، بنای روستای هیکو مربوط به قبل از اسلام است.

این روستا در ابتدا به صورت قلعه بوده است و ساکنان آن در اطراف این قلعه در غارها زندگی می کردند. وجود تعدادی غار در اطراف این محل نشان دهنده این مطلب می باشد. با توجه به اینکه در این منطقه در بین قبایل درگیری های ناخواسته به وجود می آمد و در اثر این درگیری ها عده‌ای افراد بی گناه، کشته می شدند، رؤسای قبایل تصمیم می گیرند تا بین قبایل دوستی و برادری و همدلی ایجاد کنند، لذا سران قبایل با یکدیگر مذاکره کردند و در نهایت همگی قبول کردند که در یک جا ساکن شوند تا جلوی اختلافات داخلی گرفته شود و بهتر بتوانند در مقابل حوادث و حملات بیگانگان و اشرار از خود دفاع نمایند.

برای این امر ابتدا چند مکان را انتخاب کردند، حتی در بعضی جاها اسکان موقت نمودند ولی به علت نامناسب بودن مکانها، در نهایت پس از بررسیهای همه جانبه، جهت اسکان دائم محل فعلی را انتخاب کردند.

بنا به گفته مطلعین محلی، در هیکو، ١٠ قبیله زندگی می کردند که به خاطر دوستی و وحدت و برادری که بین آنها به وجود آمده بود، به ١٠ برادر معروف شده بودند.

بنا به گفته آقای مشهدی علی اصغر خورشیدی هیکویی" به نقل از پدرش و دیگر بزرگان می‌گفت: قلعه هئیی کو (هیکو) توسط ۱۰ طایفه بنا شده که به ۱۰ برادر معروف بودند. قبیله بیک در طالنگاه و قبیله بیطالم در هلال چاه معروف به شِپِنی زندگی می‌کردند و بقیه طوایف در اطراف این قلعه سکونت داشتند.

درباره نویسنده

صالحی هیکویی در سوم اردیبهشت ۱۳۲۲ متولد شد. به مدت ۳۰ سال در آموزش و پرورش دودانگه و ساری خدمت کرد و در سال ۱۳۸۵ بازنشسته شد. وی در حال حاضر سرگرم تحقیق و پژوهش پیرامون فلکلور و فرهنگ عامه‌ زادگاه خود و سرودن اشعار محلی به گویش مازندرانی است.

دیگر آثار او عبارت است از «اشک نیزه‌ها»، «اشک لاله‌ها»، «اشک آلاله‌ها» و «تیم تیم اسری»

برچسب‌ها کتابخانه ایرنا سمنان کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا سمنان کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی کتابخانه ایرنا سمنان کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۰۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «معجزه شکرگزاری» کلید رضایت خاطر درونی را بیان می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی معجزه حقیقت دارد و زندگی می‌تواند با نیایش و سپاسگزاری، بسیار بهتر از چیزی باشد که در کودکی تصور می‌کردیم. «راندا برن» جزو ۱۰۰ چهره تاثیرگذار برگزیده از سوی مجله تایم در سال ۲۰۰۷ در کتاب «معجزه شکرگزاری» به تشریح اهمیت قدرشناسی در زندگی انسان می‌پردازد و با تمرین‌های آرامش‌بخش کمک می‌کند تا توانایی را در افراد تقویت و معجزه را در زندگی‌شان تزریق کند.

ما انسان‌ها در سرتاسر زندگی با سختی‌ها امتحان می‌شویم، حتی گاهی ممکن است فکر کنیم هرگز دوباره روی پای خود نخواهیم ایستاد. در کتاب «معجزه شکرگزاری» می‌آموزیم که همیشه سپاسگزار بودن را به خود یادآوری و برای آنچه در مسیرمان قرار گرفته، قدردان باشیم. بنابراین، این کتاب راز زندگی را در شکرگزاری می‌بیند و معتقد است تکرار این کار می‌تواند کلید رضایت‌ خاطر درونی و بهبود کیفیت روابط و زندگی‌ افراد نیز باشد.

راندا برن در کتاب معجزه شکرگزاری قصد دارد به افراد نشان دهد که تاثیر سپاسگزاری به‌ عنوان یک عادت هر روزه به شمار می‌آید، زیرا انسان معمولا در گیرودار روزمرگی، ناخودآگاه زیبایی‌های زندگی را نمی‌بیند. برن با مجموعه‌ای از تمرین‌ها و طی یک دوره ۲۸ روزه به افراد کمک می‌کند تا قدرشناسی را به عادت تبدیل کنند و نتایج اعجاب‌آور آن را در طولانی ‌مدت نظاره‌گر باشند.

در بخشی از کتاب معجزه شکرگزاری آمده است «زمانی که سپاسگزار و قدردان نعمت‌هایی باشید که هرچقدر هم کوچک باشند، خواهید دید که فورا افزایش خواهند یافت. اگر برای پولی که هر چند اندک باشد سپاسگزاری کنید، خواهید دید که به طرز بسیار جادویی دارایی‌تان افزایش خواهد یافت. اگر از رابطه‌ای که دارید سپاسگزار باشید، حتی اگر آن‌قدرها هم کامل و بی‌عیب نباشد، می‌بینید که به ‌طور معجزه‌آسایی بهتر و کامل‌تر خواهد شد.

اگر از شغلی که دارید سپاسگزار باشید، حتی اگر در نظرتان اصلا رویایی به نظر نمی‌رسد، خیلی زود تغییراتی در روند کاری‌تان ایجاد خواهد شد به گونه‌ای که بیشتر از آن لذت ببرید و از انواع فرصت‌های کاری در خصوص کارتان متعجب خواهید شد.

نکته مهم این است که اگر نعمت‌ها و داشته‌های‌مان را شمارش نکنیم، در حقیقت در دام شمارش ناخواسته نداشته‌ها و موارد منفی گرفتار می‌شویم و در مورد هرآنچه که نداریم صحبت خواهیم کرد. زمانی که دیگران را نقد می‌کنیم و آن‌ها را مقصر می‌دانیم، زمانی که در ترافیک گیر کرده و از عالم و آدم شکایت می‌کنیم، زمانی که منتظر رسیدن نوبت‌مان هستیم، تاخیرها، کارهای اداری وقت‌گیر، نداشتن پول کافی یا بدی آب‌وهوا، ناخواسته تمام این موارد منفی را شمارش خواهیم کرد.

زمانی هم که موارد منفی را شمارش کنیم آن‌ها به جای نکات مثبت و نعمت‌ها افزایش خواهند یافت و از همه مهمتر با شمارش هر مورد منفی و گله و شکایت، نعمت‌هایی که در مسیر راهمان قرار دارند را هم از بین می‌بریم. در واقع من هر دو را امتحان کرده‌ام، هم شمردن نعمت‌ها و هم موارد منفی و می‌توانم اطمینان دهم که شمردن نعمت‌ها تنها راه فراوانی در زندگی‌تان است».

جملات برگزیده‌ای در این کتاب آمده است که شامل «هرکسی که قدردانی نکند، تمام آنچه که به او ارزانی شده‌ نیز گرفته خواهند شد» و «این یک واقعیت ساده است، وقتی که سپاسگزار و قدردان نیستید نمی‌توانید به اندازه کافی دریافت کنید و در واقع جادو را از ادامه زندگی‌تان حذف نموده‌اید. زمانی که سپاسگزار نیستید، جلوی جریان سلامتی بهتر، روابط بهتر، شادی بیشتر، پول بیشتر و پیشرفت کاری و شغل مناسب را برای خودتان می‌گیرید» می‌شود.

«بامدادان، هنگامی‌که از خواب برمی‌خیزید، برای دیدن روشنایی صبح سپاسگزاری کنید، برای غذا و شادی زندگی‌تان سپاسگزار باشید، اگر هیچ علتی برای سپاسگزاری نمی‌یابید، پس مشکلی در خود شما وجود دارد».

راندا برن نویسنده و تهیه‌کننده استرالیایی را پیش‌تر به‌ خاطر کتاب «راز» ستوده‌اند. کتابی که تا بهار سال ۲۰۰۷ بالغ ‌بر ۴ میلیون نسخه فروش داشت و با چنان اقبالی مواجه شد که فیلمی به همین نام نیز در ارتباط با آن ساخته شد. تاکنون بیش از ۲ میلیون نسخه از فیلم «راز» به فروش رسیده است. راندا برن از تهیه‌کنندگان تلویزیون استرالیاست که در سال ۲۰۰۷، جزو ۱۰۰ چهره برجسته موثر در جهان از نظر مجله تایم نیز شناخته شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حواشی ناتمام «حشاشین»، مهمان ویژه نمایشگاه کتاب و خبرهای جدیدی از حج
  • رونمایی از کتاب هزار و چهارصد و خیلی زود در شیراز
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۸ / این کوروش افسانه است!
  • کتاب «معجزه شکرگزاری» کلید رضایت خاطر درونی را بیان می‌کند
  • قرآن؛ کتاب زندگی/ قرآن، نور و رحمت و هدایت به سوی خیر و سعادت است
  • میزگرد نگاهی به هشت چالش تاریخی؛ پروژه کوروش درخدمت اسرائیل؟
  • کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد
  • کشف بناهای ماقبل‌تاریخی که «مسیری به جهان پس از مرگ» بودند (+عکس)
  • برنامه‌های شاد ویژه «دهه کرامت» در استان سمنان برگزار شود
  • خراسان جنوبی گنجینه ناشناخته سرمایه گذاری /اکسپو سکوی پرتاب توسعه