Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-07@13:49:54 GMT

وارونگی دما عامل اصلی آلودگی هوا

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۹۰۹۱۴

وارونگی دما عامل اصلی آلودگی هوا

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا در فصول سرد، وارونگی دماست. وارونگی دما زمانی رخ می‌دهد که بخشی از هوای گرم، بالای هوای سرد در مجاورت کره زمین قرار گیرد و در این شرایط با کاهش ارتفاع کاهش دما و با افزایش ارتفاع، افزایش دما خواهیم داشت.

وارونگی دما خود به ۴ نوع تشعشعی، تربولانسی، فرونشینی و جبهه‌ای تقسیم می‌شود که وراونگی تشعشعی بیشتر باعث آلودگی کلانشهرها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در وارونگی تشعشعی فرآیند سرد شدن هوا برای مدت کافی ادامه می‌یابد و هوای نزدیک سطح زمین سردتر از جو بالای آن می‌شود، در چنین شرایطی وارونگی دمایی در نزدیکی زمین گسترش می‌یابد و در نتیجه در هوای آرام یا هنگام وزش باد خیلی ضعیف و کاهش تشعشع از سطح زمین فرآیند سرد شدن به طرف بالا تا ارتفاع نسبتا کمی گسترش می‌یابد که نوعی وارونگی کم عمق ایجاد می‌شود.

برای وارونگی دما باید شرایط مهیا باشد یعنی باید در طول روز هوا آرام و بدون وزش باد باشد تا وارونگی دما شکل گیرد، همچنین طولانی بودن شب نیز یکی از این شرایط برای وارونگی دماست.

جالب است بدانید زمانی که وارونگی هوا ایجاد می‌شود، هوای شهرها به ویژه کلانشهرها به دلیل ایجاد آلاینده‌های بالا توسط خودروها، کارخانه‌ها، گرمای منازل، آلوده می‌شود، به همین دلیل است که در بیشتر اوقات در فصول سرد پاییز و زمستان ما شاهد افزایش روزهای ناسالم و آلوده هستیم.

در مواقعی که وارونگی دما و به تبع آن تشدید آلودگی‌ها به اوج خود می‌رسد، امکان تهویه افقی وجود ندارد، لذا باید سعی کنیم شرایط آلودگی را تشدید نکنیم. در این شرایط کار زیادی از دستمان بر نمی‌آید، جز آن که تردد خودروها را به حداقل ممکن برسانیم و از تردد خودروهای با آلایندگی بالا جلوگیری کنیم، همچنین کودکان و سالمندان و کسانی که دچار مشکلات قلبی و عروقی هستند، تا حد امکان از منزل خارج نشوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083685 برچسب‌ها آلودگی هوا وارونگی دما آلاینده

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: آلودگی هوا وارونگی دما آلاینده وارونگی دما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۰۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای رباط کریم تقریبا سالم است/خرابی دستگاه پایش آلودگی هوا

علیرضا فاضلی در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به شاخص ۱۸۵ هوای رباط کریم در سامانه پایش اظهار کرد: هوای رباط‌کریم تقریباً در وضعیت سالم است اما دستگاه پایش آلایندگی هوای این شهرستان به خاطر ایراد موجود اوزون را بالاتر از حد نشان می‌دهد.

وی از اقدام برای تنظیم دستگاه پایش آلایندگی هوا رباط کریم طی یکی دو روز آینده خبر داد و گفت: اینکه فقط اوزون بالا باشد، غیر طبیعی است، معمولاً آلودگی اوزون آلودگی ثانویه است و باید با شاخص‌های دیگری از جمله نور خورشید ترکیب شود و بالا بودن این شاخص آن هم در شب، تأیید خرابی دستگاه است.

کد خبر 6098822

دیگر خبرها

  • نقش اساسی آلودگی ناشی از ترافیک در سرطان کودکان / عمده موارد قانون هوای پاک اجرا نمی‌شود
  • حل مشکل آلودگی هوای اراک نیاز به حمایت صنایع دارد
  • آلودگی هوا در ۳ شهر خوزستان
  • هوای اصفهان ناسالم است/ کاشان در وضعیت قرمز آلودگی
  • هوای رباط کریم تقریبا سالم است/خرابی دستگاه پایش آلودگی هوا
  • آلودگی هوا در ۵ شهر خوزستان
  • تهران از ابتدای امسال چند روز هوای پاک داشته است؟
  • اهواز رکورددار آلودگی هوا / شاخص کیفی ۲۱ شهر سالم و پاک است
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • جزئیات آلودگی هوا در شهرهای خوزستان