Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول مرکز تحقیقات رکتا بسیج دانشجویی استان همدان گفت: کتاب «بارقه اندیشه»، مجموعه تدریس‌های امام جمعه در استان به همت هسته معارف اسلامی مرکز تحقیقات رکتا بسیج دانشجویی استان همدان گردآوری شده است.

بهنام محمدی، مسئول مرکز تحقیقات رکتا بسیج دانشجویی استان همدان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: نخستین دستاورد مرکز تحقیقات رکتا بسیج دانشجویی استان همدان در هفته پژوهش و فناوری رونمایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمدی افزود:  کتاب بارقه اندیشه، مجموعه تدریس‌های آیت الله شعبانی، امام جمعه و نماینده، ولی فقیه در استان با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم می‌باشد که به همت هسته معارف اسلامی مرکز تحقیقات رکتا بسیج دانشجویی استان همدان گردآوری شده است.

مسئول مرکز تحقیقات رکتا بسیج دانشجویی استان همدان خاطرنشان کرد: این کتاب شامل هجده جلسه تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم توسط آیت الله شعبانی در دوره آموزشی «بهار اندیشه» می‌باشد که در ماه مبارک رمضان امسال برگزار شده بود.

وی یادآورد شد: هدف از این کتاب که با محوریت کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» گردآوری شده است تعمیق بیشتر مبانی سیاسی است. در این اثر سعی شده مبانی فلسفه سیاسی اسلام فراتر از کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» بحث و تبیین شود. از طرفی با توجه به خلأ محتوای مناسب آموزشی- تفسیری از مبانی فلسفه سیاسی ضرورت دارد چنین تولیداتی در اختیار قشر فرهیخته حوزوی و دانشگاهی قرار گیرد تا از نظر مبانی فلسفه سیاسی تقویت شوند.

محمدی تاکید کرد: متاسفانه امروزه در فضای عمومی سخنرانی‌ها یا در فضای خصوصی، ریزش‌هایی در بین انقلابی‌ها مشهود است. بعضاً کسانی هستند که در اول انقلاب واقعاً انقلابی و حزب‌اللهی بودند، اما امروز اظهار پشیمانی می‌کنند و حتی نظریات امام را هم قبول ندارند. رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم علت این ریزش‌ها را ریشه در مبانی انقلابی و دینی می‌داند و معتقد است سیاست ورزی‌ها در این راستا به نحو احسن اتفاق نیفتاده است. این افراد مبنای عمیق سیاست ورزی ندارند، انسان باید بتواند سیاست ورزی بکند تا بداند بر اساس چه مبنایی پیش برود، اما وقتی مبنا نیست انسان تابع منافع می‌شود. تا زمانی که منافع ایشان در سمت مشخصی باشد در یک سیاست ورزی خاصی قرار می‌گیرند و وقتی منفعت تغییر می‌کند وارد جناح دیگر می‌شود.

این فعال دانشجویی گفت: همانطور که در جریان هستید هفته گذشته با نام هفته مکتب انقلاب اسلامی جهت تبیین عمیق محتوای فرمایشات رهبر معظم انقلاب نام گذاری شده بود که یکی از محور‌های مهم محتوای آن همین کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم می‌باشد که خوشبختانه همزمان با این هفته شاهد رو نمایی از 《بارقه اندیشه》 هستیم که حاجاقای شعبانی عزیز در آن به نحو احسن به تفسیر کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی پرداخته اند.

وی در خصوص مرکز تحقیقات رکتا بسیج دانشجویی استان همدان تصریح کرد: رکتا مخفف رشد و کادرسازی و تحقیقات اسلامی می‌باشد. این مرکز از ابتدای سال ۹۹ با رویکرد مسئله محوری و نقش آفرینی تخصصی دانشجویان با بهره گیری از ظرفیت علمی دانشگاه‌های استان در جهت حل مسائل بومی و ملی راه اندازی شده است.

بهنام محمدی ادامه داد: شکل ساختاری و تشکیلاتی مرکز تحقیقات رکتا بسیج دانشجویی و ارتباط با سایر نهاد‌ها و مجموعه‌های استان باعث شده تا بسیج دانشجویی یک هویت علمی تازه‌ای پیدا کند و بستری برای هسته‌های پژوهشی دانشگاه‌ها فراهم شود تا بتوانند در راستای رویکرد مسئله محوری درحوزه‌های مختلف علمی با انجام پژوهش‌های بنیادین و کاربردی به حل مسائل اولویت دار کشور بپردازد. همچنین این رویکرد و حمایت‌های مراکز تحقیقاتی بسیج دانشجویی از تحقیقات مسئله محور انگیزه‌ای برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایجاد کرده تا بتوانند کار‌های تحقیقاتی خود را در بستر بسیج دانشجویی انجام دهند.  
مسئول مرکز رکتا بسیج افزود: در حال حاضر مرکز تحقیقات رکتا با ده نفر نیروی پاره وقت در دو رشته معارف اسلامی و مدیریت، هسته پژوهشی فعال دارد البته در نظر داریم بستر به کار گیری هسته‌های پژوهشی سایر رشته‌ها را نیز فراهم کنیم.

وی در پایان گفت: علاوه بر پروژه کتاب بارقه اندیشه، دو پروژه دیگر با عناوین تعیین الگوی مدیریتی مقابله با پاندمی ویروس کرونا مبتنی بر تجارب مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی همدان و استخراج تجارب گروه‌های جهادی سپاه انصارالحسین همدان در مقابله با بحران کرونا بر اساس تفاهم نامه مشترک با این مراکز توسط هسته مدیریت و تجربه نگاری مرکز تحقیقات رکتا در حال انجام می‌باشد که در این راستا بیش از ۵۰ مصاحبه از مدیران محیطی و ستادی دانشگاه علوم پزشکی و سپاه انصارالحسین (ع) همدان اخذ شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بسیج دانشجویی همدان تحقیقات بسیج دانشجویی مسئول مرکز سیاست ورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۰۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، پدیده‌ نشر کتاب، یکی از دغدغه‌های اصلی سیاست‌گذاران نظام‌ها و کشور‌های مختلف دنیا بوده و به‌عنوان مهمترین شاخص پیشرفت و توسعه‌یافتگی در نظر گرفته شده است.

در رابطه با این موضوع پژوهشگران مطالعه‌ای انجام داده‌اند که این صنعت مانند هر صنعت دیگر نیازمند برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاری و تأمین زیرساخت‌هایی است تا بتواند به یک اهرم فرهنگی و اقتصادی مؤثر تبدیل شود. برخورد سطحی، سنتی و تجربی با مسئله نشر جوابگوی نیاز‌های جامعه کنونی نیست؛ زیرا نشر پیوندی عمیق با تاریخ، اقلیم، فرهنگ، اقتصاد و آموزش دارد و نیازمند حرکتی همه جانبه و در تمام ابعاد است. روشن است که این حرکت‌ها بازخورد سریع ندارند، اما در درازمدت تغییرات اساسی ایجاد می‌کنند.

* وضعیت نشر در ایران

 در این پژوهش آمده است که  نشر در ایران طی عمر کوتاه خود همواره با مشکلات عدید‌ه‌ای روبه‌رو بوده و با فراز و نشیب‌های گوناگون برخاسته از تحولات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و پیشرفت‌های فنی مواجه بوده است.

این پژوهش به این مهم اشاره می‌کند که منابع پزشکی با سلامت جامعه ارتباط مستقیم داشته و کتاب به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع، از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف آسیب‌شناسی وضعیت نشر کتاب‌های علوم پزشکی و همچنین شناسایی مشکلات تولید محتوا، تولید فرهنگی و تولید فنی در ایران از دیدگاه ناشران انجام شده است.

بسیاری از مشکلات نشر در ایران ریشه در سیاست‌ها، قوانین و فرهنگ حاکم بر جامعه دارد

این پژوهش توضیح می‌دهد وجود نوسان و نابسامانی در مواردی مانند تعداد عناوین سالانه، نوبت چاپ، تالیف و ترجمه، شمارگان و قیمت در هر سال نشان از عدم برنامه‌ریزی صحیح و اصولی در امر نشر دارد.

* ارتباط سطح سلامت جامعه با نشر پزشکی

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که نشر پزشکی به‌دلیل تاثیر مستقیم آن بر سلامت بشر، از اهمیت بالایی برخوردار است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ بنابراین با بررسی چالش‌های پیشروی این صنعت و تلاش در جهت برطرف‌کردن آنها، می‌توان بر پویایی و بازدهی آن و در نتیجه بالارفتن سطح سلامت جامعه افزود با توجه به اینکه پژوهش‌های مختلف صورت‌گرفته در این حوزه بر اساس دیدگاه متخصصان و ناشران در تمامی حوزه‌های موضوعی نشر می‌باشد.می‌توان نتیجه گرفت که بسیاری از مشکلات نشر در ایران ریشه در سیاست‌ها، قوانین و فرهنگ حاکم بر جامعه دارد.

* عوامل موثر بر آسیب‌های نشر کتاب پزشکی در ایران

این پژوهش مطرح می‌کند که مهم‌ترین آسیب‌های نشر کتاب پزشکی در ایران را می‌توان ضعف در سیاست‌گذاری‌ها و قوانین و چارچوب‌ها در نظر گرفت. از بعد دیگر، نبود نیروی متخصص فنی در قسمت‌های مختلف نشر پزشکی به تنهایی آسیب زیادی را به این حوزه وارد کرده است. مخاطبان کتاب نیز به دنبال کتاب‌های کم‌حجم و منابع امتحانی به جهت قبولی در آزمون‌ها و امتحانات هستند و این مسئه ناشر را نیز با چالش تولید محتوای علمی مواجه می‌کند.

این پژوهش مطرح می‌کند که مسایل سیاسی و اقتصادی حاکم برکشور بر نشر نیز تاثیر گذاشته است که نمود آن را بیشتر درحوزه‌ تولید فنی و خرید و نگهداری مواد اولیه چاپ می‌توان مشاهده کرد. درنهایت متکی بودن بر طب غیرایرانی و استفاده فراوان از منابع ترجمه‌ای و تولید محتوا‌های غیرمفید و عدم رغبت دانشجویان به مطالعه، ماحصل کاستی‌های ریشه‌ای در حوزه‌ نشر است.

متکی بودن بر طب غیرایرانی و استفاده فراوان از منابع ترجمه‌ای و تولید محتوا‌های غیرمفید و عدم رغبت دانشجویان به مطالعه، ماحصل کاستی‌های ریشه‌ای در حوزه‌ی نشر است

پیشنهاد‌های برگرفته از پژوهش حاضر، عبارتند از:

در نظر گرفتن تخصص ناشر هنگام اخذ مجوز نشر، برگزاری جلسات ارتباط مستقیم بین ناشران و سیاست‌گذاران نشر، نیازسنجی مشکلات سلامت کشور و سفارش تولید محتوای متناسب با آن، تجدیدنظر در معیار‌های ارزیابی ناشران و اتخاذ فرایند تشویق و تنبیه بر اساس آن،  اصلاح قوانین ارزشیابی در فرایند ارتقای هیات‌علمی.

 

از دیدگاه نویسندگان این پژوهش؛ توجه جدی‌تر به نشر تخصصی پزشکی از سوی دولت، می‌تواند بسیاری از مشکلاتی را که ناشران حوزه‌ی تخصصی نشر پزشکی و به‌ویژه ناشران خصوصی با آن دست به گریبان هستند، مرتفع سازد و کتاب، این کالای فرهنگی پراهمیت، در استانداردترین حالت‌ممکن و در کوتاه‌ترین زمان به‌ دست مخاطب برسد.

* بیشترین مشکلات و آسیب‌ها در حوزه‌ تولید محتوا

از نظر این پژوهش بیشترین آسیب‌ها در حوضه تولید محتوا در نشر کتاب به شرح زیر است:

نبود سیاست‌گذاری تولید محتوا ترجمه‌ای بودن درصد بالای آثار نشر پزشکی و تخصص نداشتن ناشران پزشکی بیشترین مشکلات و آسیب‌ها در حوزه‌ی تولید محتوا را در برمی‌گیرد.

در ادامه این پژوهش آمده است که مشکلات تولید فرهنگی شامل تخصصی و هزینه‌بر بودن ویراستاری کتاب، حرفه‌ای نبودن داوران و نبود قوانین ساختارمند داوری با آسیب‌ها بیان شده است و مسایل بخش تولید فنی که مشکلات مواد اولیه چاپ و نشر، مشکلات فناوری چاپ و نشر و کمبود نیروی متخصص فنی سه آسیب اصلی در تولید فنی از دیدگاه ناشران برشمرده شده‌اند.

لیکن بر اساس یافته‌های این مطالعه، باتوجه به یافته‌های حاصل از این پژوهش درباره‌ آسیب‌های موجود در صنعت نشر پزشکی، می‌توان نتیجه گرفت که بسیاری از مشکلات نشر در ایران ریشه در سیاست‌های کلی و قوانین و فرهنگ حاکم دارد.

بنابراین توجه جدی‌تر به حوزه‌ تخصصی نشر پزشکی از سوی دولت و سیاست‌گذاری کاملاً بی‌طرفانه در جهت برطرف‌کردن دغدغه‌های ناشران می‌تواند موانع و مشکلات زیادی را برطرف سازد. 

گفتنی است، این یافته‌ها، به صورت یک مقاله علمی پژوهشی باعنوان «تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه‌ی پزشکی با رویکرد پدیدارشناسی» تهیه شده که در دوماهنامه «پیاورد سلامت» منتشر شده است. این نشریه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • واکنش علی ربیعی به هجمه سنگین دولت به مرکز پژوهش های مجلس: با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود
  • برگزاری آیین معارفه مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • برگزاری آیین معارفه مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • از وابستگی مطلق دفاعی به توان دفاعی و بازدارندگی رسیدیم
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • واکسیناسیون ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد