Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@06:17:59 GMT

اکونومیست: آشتی عربی در مرحله کنونی ممکن نیست

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۹۲۱۱۲

اکونومیست: آشتی عربی در مرحله کنونی ممکن نیست

یک نشریه انگلیسی با اشاره به شاخص‌های بارز اختلاف میان سران عربستان و امارات با امیر قطر، تحقق آشتی عربی در این بازه زمانی را ناممکن توصیف کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم نشریه انگلیسی «اکونومیست» اعلام کرد که آشتی عربی در زمان کنونی و در حالی که مسئله به سطح درگیری شخصی میان کشورهای محاصره کننده قطر با امیر این کشور رسیده و امکان رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک را از میان برده ممکن نیست؛ به ویژه اینکه کشورهای محاصره کننده قطر باب ارتباط با اسرائیل را باز کرده و درها را به روی قطری‌ها بستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

در گزارش نشریه اکونومیست آمده که گردشگران صهیونیست برای اولین بار در دسامبر به دبی سفر کردند؛ این در حالی است که قطری ها اجازه سفر به آنجا را ندارند. همچنین صهیونیست ها به زودی سفیرانی در دو کشور از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهند داشت که این برابر با تعداد سفرای قطر در کشورهای این شورا است؛ آن هم در حالی که قطر یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس است.

نشریه اکونومیست در گزارش خود افزود، به نظر می‌رسد که دشمنی در میان کشورهای حوزه خلیج فارس تشدید شده است. در حالیکه «جراد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری کنونی آمریکا به بهانه حل بحران خلیج‌فارس و آشتی میان عربستان و قطر به منطقه سفر کرده بود و مقامات سعودی و قطری اظهارات مثبتی در این زمینه داشتند و حتی در سایه وعده‌های داده شده برای سرکوب اختلافات باز هم این آشتی عربی در زمان حاضر رخ نخواهد داد.

بر اساس این گزارش در سال 2017 چهار کشور عربی عربستان، مصر، بحرین و امارات لیستی از 13 شرط از جمله تعطیل کردن شبکه الجزیره، قطع روابط با اخوان المسلمین و تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه را به قطر ارائه دادند که این کشور هیچ یک از شروط مذکور را نپذیرفت و برعکس، تبلیغات رسانه ای خود ضد این کشورها را افزایش داده و روابط خود را با ترکیه تقویت کرد. در حال حاضر آمریکایی ها می خواهند که چهار کشور محاصره کننده قطر با باز کردن حریم هوایی خود به روی این کشور گامی در راستای آشتی عربی بر دارند.

چالش‌های خطرناک ریاض در بحبوحه آشتی با قطر؛ از کابوس ابوظبی تا صلح با اشغالگران

در گزارش مذکور آمده که کشورهای محاصره کننده قطر می‌خواستند این کشور روابط خود را با ایران قطع کند؛ اما پس از بستن حریم هوایی خود به روی قطر موجب شدند تا این کشور از حریم هوایی ایران استفاده کرده و چندین میلیون دلار سود به آن هدیه دادند. پایان دادن به محاصره هوایی قطر شاید بتواند گامی در راستای آشتی عربی باشد اما سازش و توافق میان این کشورها ممکن نیست. همچنین جراد کوشنر که ماه آینده به همراه دونالد ترامپ کاخ سفید را ترک می‌کند امتیازی برای تسریع توافق میان کشورهای مذکور عربی را ندارد.

مجله اکونومیست تاکید کرد، ممکن است اقدامات ابتدایی برای حل این بحران فرصتی برای عربستان سعودی جهت جلب نظر دولت «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا باشد؛ اما برخی از شرکای عربستان در این زمینه تمایلی به پیروی از این کشور در آشتی با قطر ندارند. کشوری مانند مصر یا امارات متحده عربی که درگیر دغدغه های عربستان نیستند و از ارتباط قطر با اخوان المسلمین نگرانند به نظر نمی رسد موافق آشتی با قطر باشند و به همین دلیل موضع رسمی در حمایت از آن اتخاذ نکردند.

در ادامه این گزارش آمده که آشتی میان عربستان و قطر به لیست اختلافات میان ریاض و ابوظبی اضافه خواهد کرد. امارات سال گذشته بخشی از نیروهای خود را از یمن بیرون کشید و از ائتلاف تحت رهبری عربستان در آنجا دور شد. همچنین اماراتی ها نگران برخی مواضع ضد ایرانی ترامپ هستند؛ در حالی‌که سعودی ها به این مواضع دامن می زنند.

به گزارش مجله اکونومیست همچنین در دوره اخیر واگرایی در مواضع میان عربستان و امارات در زمینه صنعت نفت نیز دیده می‌شود و ابوظبی به درخواست عربستان سعودی مبنی بر کاهش تولید نفت پاسخ منفی داد. علاوه بر آن همه شاخص‌ها حاکی از آن است که با وجود همه صحبت ها درباره آشتی کشورهای برادر خلیج فارس، اختلاف میان امیر قطر و سران عربستان سعودی و امارات به هیچ وجه قابل حل نیست؛ چراکه محاصره قطر از سوی چهار کشور عربی موجب ایجاد یک خصومت شخصی در منطقه به ویژه میان قطری ها و اماراتی ها شده است.

در همین راستا یک مسئول قطری پیش از این گفته بود که مردم ما به شدت آسیب دیده اند و بافت اجتماعی منطقه عربی ما را آزار می‌دهد، بنابراین فکر می‌کنم که بازگشت به شرایط عادی دو یا سه نسل طول بکشد. به این ترتیب حتی اگر قطری ها بتوانند به زودی بر فراز دبی پرواز کند، خودشان تمایلی به فرود آمدن در این شهر ندارند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار امارات اخبار قطر اخبار عربستان سعودی اخبار امارات اخبار قطر اخبار عربستان سعودی محاصره کننده قطر آشتی عربی خلیج فارس قطری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۲۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبشناس: آمریکا به دنبال آشوب در کشورهای حوزه نفوذ روسیه است

مدیر دفتر خبرگزاری اسپوتنیک در ایران جنگ‌افروزی در کشورهای عربی و غرب آسیا نظیر سوریه، عراق و لیبی را به دلیلِ آشوب‌آفرینی آمریکا در کشورهای حوزه نفوذ روسیه عنوان کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، عماد آبشناس در برنامه راهبرد شرقی رادیو گفت‌وگو با اشاره به روابط دیرین روسیه و اعراب گفت: پس از فروپاشی خلافت عثمانی، مشکلی در کشورهای عربی بروز کرد که ناظر بر هویت سیاسی آن‌ها بود و ازآن‌پس با چنین چالشی روبه‌رو هستیم. برخی از دانشجویان عرب به سمت غرب و قسمی به سمت شرق رفتند و موج تفکرات سوسیالیستی بخش بزرگی از جهان را در بر گرفت که در کشورهای عربی هم تأثیر بسیاری داشت.

دولت‌هایی در این کشورها سر کار آمدند که دیدگاه سوسیالیستی داشتند و از طرفی فضای اسلام‌گرایی هم شکل‌گرفته بود؛ امریکا و غرب هم نسبت به حکام دست‌نشانده خود سرمایه‌گذاری کردند.

وی با بیان این که شوروی از اعراب حمایت می‌کرد و عمدتاً روابط سیاسی و نظامی داشتند که امروز به حوزه اقتصادی کشیده شده است، گفت: انقلاب‌های عربی مورد حمایت سوسیالیست‌ها و شوروی بود و بیشتر گرایش‌های چپ داشتند.

آبشناس این روند را موجب قوی‌شدن ارتباط اعراب با شوروی و سپس با روسیه عنوان کرد و گفت: در برهه‌ای روسیه خود دچار مشکلاتی شد و غربی‌ها در پی تجزیه این کشور بودند و ایجاد 14 کشور از شوروی برای آن‌ها کافی نبود.

مدیر دفتر خبرگزاری اسپوتنیک در ایران با اشاره به این که روسیه ثبات نسبی گرفت و منافع و استراتژی‌های مشترک را پیش گرفت، گفت: آمریکا در برهه‌ای از زمان به نفت کشورهای عربی وابسته بود؛ ولی امروز به صادرکننده نفت تبدیل شده است. اما چین و هند به‌عنوان رقبای آمریکا به نفت منطقه غرب آسیا وابسته هستند و آمریکا می‌خواهند با سیطره بر این منطقه از جهان، در حقیقت بر رقبای خود سیطره یابد.

آبشناس با بیان این که آمریکا سیاست خود را تغییر داده و ازاین‌رو سیاست اعراب در روابط با آمریکا تغییر کرده و به سمت روسیه گرویده است، گفت: کشورهای حوزه خلیج‌فارس به آمریکا وابستگی امنیتی داشتند و امروز در صدد خروج از آن می‌باشند و لذا مجبور هستند موازنه بین‌المللی را با روسیه و چین برقرار کنند.

وی تأکید کرد: لابی‌های آمریکا دنبال گسترش سیطره بر دیگر کشورها و اقتصاد خودشان هستند.

وی سخنان خود را چنین ادامه داد: برخی کشورهای عربی نظیر سوریه، مصر، لیبی و... حوزه نفوذ شوروی بودند و آمریکا پس از فروپاشی شوروی سعی کرد این حوزه نفوذ در کشورهای عربی را از بین ببرد و ازاین‌رو در لیبی و سوریه و عراق جنگ‌هایی به راه انداختند؛ چراکه آمریکا به‌سرعت می‌خواست حوزه‌های عربی را از چنگ روسیه خارج سازد.

در نهایت روس‌ها در سوریه در برابر آمریکایی‌ها ایستادند و با همکاریِ جمهوری اسلامی ایران توان این ایستادگی را پیدا کرد و بسیاری شهید سلیمانی را مسئولِ این مسئله می‌دانند که روسیه را برای ایستادگی در برابر آمریکا تشویق کرد و ازاین‌رو پیش روی غرب به سمت شرق با همکاری ایران و روسیه متوقف شد تا امروز که روس‌ها در حوزه نفوذ آمریکا وارد شده است.

آبشناس کشورهای عربی را به‌صورت سنتی حوزه نفوذ آمریکا و غرب نامید و تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، طی 50 سال آینده شرق آسیا بازار اصلی مصرف نفت جهان خواهد بود و دیگر اروپا بازار نخواهد بود و کاملاً به آمریکا وابسته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رازهای آشتی ایران و عربستان به روایت الجزیره قطر
  • ترکیه: اگر از جنگ کنونی غزه درس نگیریم، تکرار خواهد شد
  • آبشناس: آمریکا به دنبال آشوب در کشورهای حوزه نفوذ روسیه است
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • طرح توهمی نتانیاهو برای غزه بعد از قتل عام فلسطینی‌ها
  • آخرین وضعیت مذاکرات آتش‌بس میان حماس و اسرائیل در قاهره
  • خوش‌بینی منابع مصری به روند مذاکرات آتش‌بس
  • نگرانی از اعتراضات ضدصهیونیستی در عربستان،‌ مصر و اردن
  • آیا « راه حل دو کشوری » میان فلسطین و اسرائیل ممکن است؟/ چالش های پیش روی کشور مستقل فلسطین چیست؟
  • نقشه نتانیاهو برای غزه پس از جنگ فاش شد/ نیویورک تایمز: طرح نخست وزیر اسرائیل به احتمال زیاد از سوی کشورهای عربی رد خواهد شد