Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که بخشی از مردم و مسئولان کشور امیدوار به بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام بودند، مجلس شورای اسلامی با طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، همه این امیدواری‌ها را به هاله‌ای از ابهام فرو برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه ۱۲ آبان، پس از بررسی طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» با قید یک‌فوریت و با ۱۹۶ رأی با آن موافقت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح مصوبه‌ای هسته‌ای است که سازمان انرژی اتمی و دولت را موظف می‌کند به‌تدریج و مبتنی‌بر بدعهدی طرفین اروپایی و آمریکایی برجام در اجرای تعهداتشان، غنی‌سازی اورانیوم را به شرایط پیش از برجام بازگردانند. اما این طرح دارای بندهای مهم دیگری نیز هست.

به عقیده بسیاری از کارشناسان این طرح خط باریکی میان تقویت موضع مذاکراتی ایران و تقویت توان اجماع سازی علیه ایران وجود دارد. یعنی اقدامی که به منظور تقویت موضع ایران اتخاذ می‌شود، اگر مبنای کارشناسی نداشته باشد، ممکن است به تقویت ایران هراسی و توان اجماع سازی علیه ایران منجر شود و به همین دلیل ضروری است چنین طرحی با مشورت و هماهنگی دستگاه دیپلماسی و کارشناسان خبره و فراجناحی این نهاد تهیه می‌شد.

همچنین این طرح می‌تواند راه دشوار جو بایدن، رئیس جمهور منتخب مردم آمریکا که در مورد روابطش با ایران از سوی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی شدیداً تحت فشار است، برای بازگشت به برجام دشوار تر کند.

در مورد طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و همینطور شرایط فعلی برجام با سیدعلیرضا نقوی حسینی، سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

تغییر دولت در آمریکا چه تأثیری بر رویکرد این کشور در قبال ایران دارد؟

معاهده برجام در زمان ریاست جمهوری اوباما منعقد و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت، اما متأسفانه با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، وی به صورت غیرقانونی و با یک امضا از آن خارج شد. ترامپ با خروج از برجام همه موازین بین‌المللی را نقض کرد؛ زیرا زمانی که دولت یک کشور وارد قراردادی بین‌المللی می‌شود، اگر آن دولتی تغییر کرد دولت بعدی نمی‌تواند از آن تعهد خارج شود، اما جمهوری خواهان تعهد برجام را تعهد دموکرات‌ها تلقی می‌کردند و از آن خارج شدند.

با خروج ترامپ از برجام، تحریم‌های ثانویه علیه جمهوری اسلامی ایران فعال شد و کشورهای عضو ۱+۴ نیز به تعهدات برجامی خود عمل نکردند و به نوعی تمامی مراودات بین‌المللی ایران متوقف و فروش نفت به پایین‌ترین سطح خود رسید. با آغاز فعالیت‌های انتخاباتی در ایالات متحده، جو بایدن صراحتاً اعلام کرد در صورت پیروزی در انتخابات، به معاهده برجام برمی‌گردد.

در حال حاضر بایدن در صدد بازگشت به برجام است و به همین دلیل رژیم صهیونیستی و گروه‌های فشار تلاش می‌کنند که بازگشت وی به توافق برجام را مشروط به مذاکره در مورد فعایت‌های موشکی و تسلیحاتی ایران کنند. بایدن نمی‌تواند تنها با یک امضا برجام را احیا کند، در حالی که موضع رسمی و قاطع جمهوری اسلامی ایران این است که به هیچ عنوان در موضوعات موشکی مذاکره نخواهد کرد و اگر ایالات متحده می‌خواهد چهارچوب همکاری با ایران را تقویت کند، تنها باید در قالب برجام به تعهدات خود عمل کند. در صورتی ایران طرح پنجگانه کاهش تعهدات برجامی خود را لغو می‌کند، که واشنگتن و کشورهای اروپایی بدون شرط به برجام برگردند.

طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها چه تأثیری در این روند خواهد داشت؟

مصوبه مجلس شورای اسلامی چندین گام جلوتر از شرایط فعلی است و حامیان آن معتقدند که می‌تواند دست دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را پر کند و به عنوان یک اهرم فشار، کمک دست آن باشد؛ در صورتی که این مصوبه مشکلات زیادی را برای بازگشت بایدن به برجام ایجاد خواهد کرد. بهتر است تا زمانی که دولت بایدن مستقر نشده و موضع رسمی خود را در مورد برجام اعلام نکرده، نباید مانع برای بازگشت وی به برجام شد. در حال حاضر گروه‌های فشار در ایالات متحده تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا مانع از بازگشت بایدن به برجام شوند. ایران نباید بهانه به دست این جریان‌ها بدهد و در رسیدن به اهدافشان کمک کند.

دلیل نگرانی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از بازگشت بایدن به برجام چیست؟

فشارهای اقتصادی ترامپ بر ایران تمام بازوهای اقتصادی تهران در منطقه را قطع کرد؛ بنابراین طبیعی است که رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات از این شرایط خرسند باشند. اگر بایدن به برجام بازگردد تمام خواب‌های خوش دشمنان ایران آشفته می‌شود و به همین دلیل است که سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا اعلام می‌کند از ترس بازگشت بایدن به برجام خوابش نمی‌برد.

خروج ایران از برجام چه مشکلاتی را به همراه خواهد داشت؟

بنده از مخالفان برجام بودم و اعتقادی به آن نداشتم؛ زیرا تصویب آن را خلاف منافع ملی کشور می‌دانستم و معتقد بودم نباید زیر بار چنین توافقی برویم و مسیر استقلال و تکیه بر منافع داخلی را با مقاومت در برابر دشمن همواره کنیم، اما در هر صورت برجام تصمیم نظام بود و زمانی که به آن عمل کردیم دیگر نباید چوب خروج از آن را هم بخوریم و مورد اتهام جامعه جهانی قرار بگیریم و هزینه پرداخت کنیم. باید اجازه دهیم مابقی کشورهای دنیا با خروج از برجام بدنام شوند، همانگونه که آمریکا با خروج از این معاهده بین‌المللی، خیانت خود را نشان داد. اگر ایران از برجام خارج شود فضا را برای رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به مهیا می‌کند. بهتر است با خروج از برجام بهانه به دست دشمنان ندهیم.

به همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی یادآوری می‌کنم که شرایط اقتصادی کشور بسیار سخت است و سفره مردم روز به روز خالی‌تر می‌شود. در حال حاضر بسیاری از مردم جامعه تحت فشار اقتصادی قرار دارند و بهتر است برای حل این واقعیت‌ها، راه‌حلی پیدا کرد؛ زیرا لغو تحریم‌ها و برجام تنها دلیل این مشکلات نیست. علیرغم اینکه معتقدم نباید کشور منتظر غرب بماند، اما نباید در مسیر ارتباط با کشورهای هم پیمان مانع تراشی کرد؛ زیرا اگر بخواهیم در مسیر برجام سنگ اندازی کنیم، کشورهای چین و روسیه نیز با ما هم کاری نمی‌کنند.

زمانی که قطع نامه‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب می‌شد، روسیه و چین هم عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل بودند و می‌توانستند آنها را وتو کنند، اما از آن تبعیت کردند؛ بنابراین بهتر است در مسیر همکاری با کشورهای دنیا مانع تراشی نکنیم.

کد خبر 460837

منبع: ایمنا

کلیدواژه: برجام نقض برجام خروج آمریکا از برجام خروج از برجام جو بایدن و برجام مذاکرات برجامی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مجلس شورای اسلامی عربستان سعودی رژیم صهیونیستی ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا جو بایدن شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها بازگشت بایدن به برجام جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی رژیم صهیونیستی عربستان سعودی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۲۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیر آشتیانی: راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا،  امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به مناسبت ۱۰ اردیبهشت «روز ملی خلیج فارس» پیامی صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

دهم اردیبهشت‌ماه که در تقویم رسمی کشور به نام روز ملی خلیج فارس نامیده شده است؛ روزی است که یادآور حماسه ازخودگذشتگی ملت سرافراز ایران در موضوع بازپس گیری جزیره هرمز از نیرو‌های متجاوز پرتغالی است.

در تاریخ ایران زمین، روز ملی خلیج فارس در امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای این سرزمین است؛ تمدنی که بر شالوده فرهنگ هنر و پایداری بنیان نهاده شده تا خلیج نیلگون همیشه فارس، از زمره مستحکم‌ترین اسناد حقوقی در جهان باشد.

این روز که مقارن با اخراج استعمارگران از منطقه است، بیانگر واقعیت‌ها، اسناد و مدارک تاریخی، سیاسی، جغرافیایی، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی منطقه حیاتی و راهبردی خلیج فارس است.  در واقع خلیج فارس یک نام جاودانه و عمری شش هزار ساله به موازات هویت جغرافیایی ایران می‌باشد.

خلیج فارس این پهنه آبی تمدن‌ساز، به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ و از هزاره‌های پیش از میلاد تاکنون، همواره در همه زبان‌ها و به طور مستمر نامی شناخته شده در کتاب‌ها، سفرنامه‌ها، اسناد، نقشه‌ها، پژوهش‌های تاریخی و اسناد بین‌المللی و زبان‌های مختلف با نام کهن خلیج فارس پیوسته مورد اشاره، تصریح و تأکید مورخان و پژوهشگران به ویژه در منابع معتبر عربی و اسلامی بوده است.

در واقع قدیمی‌ترین اسناد موجود درباره خلیج فارس به دوران یونان باستان برمی‌گردد و تا زمان حال تمام اسناد و نوشته‌های مورخان و جهانگردان در طول چند سال گذشته همواره از خلیج فارس به عنوان نامی که از ابتدا روی این آبراه مهم و بزرگ وجود داشته است؛ یاد کرده‌اند.

کرانه‌های این آب‌های نیلگون از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب متأثر از فرهنگ عمیق و اصیل ایرانی- اسلامی و متأثر از این سرزمین بزرگ و کهن است. در این میان وجه برجسته ارزشمند تنگه هرمز خلیج فارس، گویای زیست فرهنگی و هنرمندانه مردمان این دیار است که با قدرت راهبردی و اندیشه مرزداری عجین شده است تا جلوه‌های دیرپای تمدنی را باشکوه‌تر و نمونه‌های تازه‌تر آن را غنی‌تر به نمایش گذاشته و جهان عرضه کنند.

آب‌های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان در دهه‌های اخیر به ویژه در مقطع جنگ تحمیلی که تهدیدات گسترده جهان‌خواران و دست‌نشاندگان آنها بر این منطقه متمرکز شده بود، شاهد مجاهدت‌ها و پایمردی‌های رزمندگان نیرو‌های مسلح در حفظ حراست از هویت و ماهیت تاریخی این آبراه حیاتی بوده و همسایگان جمهوری اسلامی ایران در این منطقه راهبردی نیز دلاورمردی و رشادت جوانان ایران در این زمینه را می‌ستایند.

ایران بزرگترین و مهم‌ترین کشوری به شمار می‌رود که همواره نقش مهمی را در تعاملات مناسبات منطقه و فرامنطقه‌ای به خصوص در منطقه خلیج فارس بر عهده داشته و اکنون نیز دارای جایگاه ویژه‌ای در منطقه غرب آسیا به ویژه در حوزه خلیج فارس است؛ بنابراین خلیج فارس در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت وافری برای ایران دارد و تصمیمات راهبردی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره با در نظر گرفتن جایگاه این منطقه اتخاذ و تدوین می‌شود که در این میان راهبرد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و جغرافیای منطقه است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همسایگان ایران مجاهدت‌های نیرو‌های مسلح در حراست از خلیج فارس را می‌ستایند
  • وزیر دفاع پیام صادر کرد
  • امیر آشتیانی: راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • وزیر دفاع: راهبرد نیروهای مسلح تامین امنیت خلیج فارس است
  • وزیر دفاع یک پیام صادر کرد +جزئیات
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • آمادگی بلاروس برای همکاری با ایران باوجود تحریم‌های غرب
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • حیرت و درماندگی غرب در برابر شکوه قدرت سازی ایران
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!