Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان با اشاره به تاخیر دولت در ابلاغ مصوبات مجلس پس از اظهارنظر دولتی‌ها نکاتی را مطرح کرده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

دولت به‌دنبال وقت‌کشی است

دولت درصدد است که در زمینه ابلاغ و اجرای طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها وقت‌کشی کرده و از این‌رو این مصوبه را تا آخرین لحظه نگه‌دارد تا ۱۰ روز بشود و پس از آن نیز چند روز طول بکشد تا رئیس‌مجلس اعلام کند تا نهایتا دو هفته زمان گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تاخیر از سوی دولت درحالی است که مبنا و عرف در روابط فیمابین مجلس و دولت، «تاریخ ارسال» است.

مبنا، زمان ارسال مصوبه از مجلس درنظر گرفته شده است

اگر دولت بخواهد، مصوبات را با تاخیر و چند روز دیگر اعلام وصول کند، طرح‌ها بدین‌ترتیب عقب می‌افتد لذا مبنا از زمان ارسال آن از مجلس درنظر گرفته شده است. بنابراین وقتی ۱۰ روز به پایان رسید، از آنجایی که این مصوبه بسیار مهم و حیاتی بود، رئیس‌مجلس آن را ابلاغ کرد.

 دولت حقوقدان به قانون پایبند باشد

طبق زمزمه‌ای که از دولت و آقای روحانی شنیده می‌شد، آنها مخالف مصوبه برجامی مجلس بودند، بنابراین ما بیش از این نمی‌توانستیم منتظر ابلاغ دولت بمانیم.

به‌نظر می‌رسد این دولت خودش را دولت قانونی و حقوقدان می‌داند نه سرهنگ درحالی که حقوقدان‌ها باید بیشتر به قانون پایبند باشند، درحالی که درباره دولت اینچنین نبوده است.
 


گفتنی است پس از کشمکش‌های دولت با مجلس بر سر مصوبه هسته‌ای درباره «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» بالاخره سه‌شنبه‌شب هفته گذشته قالیباف، رئیس‌مجلس این قانون را ابلاغ کرد و ساعاتی پس از این ابلاغ توسط قالیباف، رئیس‌جمهور در سخنانی ضمن گلایه از این اتفاق گفت که «باید صدای کشور در سیاست خارجی واحد باشد، رفتار پخته‌تر، سنجیده‌تر و با دوراندیشی بیشتر و باید منافع ملی اصل باشد و منافع جناحی را کنار بگذاریم.»

اقدام قالیباف در ابلاغ این قانون به‌جای حسن روحانی، به استناد ماده یک قانون مدنی و تبصره آن صورت گرفته است؛ ماده‌ای که تاکید می‌کند مصوبات مجلس شورای اسلامی پس از طی مراحل قانونی و ابلاغ به رئیس‌جمهوری، باید ظرف مدت پنج روز از سوی رئیس‌جمهوری امضا و به مجریان ابلاغ شود.  

همچنین باید رئیس‌جمهوری دستور انتشار آن را صادر کند و روزنامه رسمی هم موظف است در مدت ۷۲ ساعت پس از ابلاغ، آن را منتشر کند. در تبصره این ماده نیز تصریح شده که درصورت استنکاف رئیس‌جمهور از امضا یا ابلاغ در مدت یادشده، روزنامه رسمی موظف است به دستور رئیس‌مجلس، ظرف مدت ۷۲ ساعت مصوبه را چاپ و منتشر کند. قوانین، ۱۵ روز پس از انتشار در روزنامه رسمی، در سراسر کشور لازم‌الاجراست.
 


قالیباف نیز با تمسک به این ماده قانون در نامه‌ای خطاب به رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور به تاریخ روز ۱۸آذر، تاکید کرده بود که «با توجه به انقضای مهلت مقرر در ماده یک قانون مدنی و در اجرای تبصره ذیل ماده یک قانون مذکور «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» برای چاپ و انتشار در روزنامه رسمی ابلاغ می‌شود.»

پس از این اتفاق ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد ملاک، ارسال نامه از مجلس نیست بلکه اعلام وصول از سوی دبیرخانه دولت است که در روز شنبه وصول شده و تا چهارشنبه (۱۹ آذرماه) فرصت داشتیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محمدباقر قالیباف مجلس شورای اسلامی قانون دولت حسن روحانی طرح اقدام راهبردی تحریم روزنامه رسمی رئیس مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۳۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت تقسیم استان‌های کرمان و تهران از زبان معاون پارلمانی رییس جمهور

معاون پارلمانی رییس جمهور در خصوص آخرین وضعیت لایحه تقسیم استان‌های کرمان و تهران گفت: این لایحه با توجه به فرصت زمانی کم باقی مانده تا پایان مجلس فعلی، به مجلس دوازدهم ارائه خواهد شد.

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور در گفتگو با خبرنگار استان‌ها خبرگزاری دانشجو در کرمان در خصوص آخرین وضعیت لایحه تقسیم استان‌های کرمان و تهران گفت: این لایحه با توجه به فرصت زمانی باقی مانده تا پایان مجلس فعلی، به مجلس دوازدهم ارائه خواهد شد.

وی افزود: در بحث تقسیمات کشوری، موضوع تاسیس چندین استان جدید در کشور در دولت در حال نهایی شدن است، که این موضوع هم در مورد تهران و هم در مورد کرمان و احتمالا در مورد سیستان و بلوچستان صورت خواهد گرفت.

حسینی در مورد تاسیس استان کرمان جنوبی با توجه به قول رییس جمهور در سال ١٤٠١ در جمع مردم جیرفت نیز اظهار داشت: موضوع تاسیس استان کرمان جنوبی از نظر دولت نهایی شده است و قرار شد لایحه آن با موضوع تقسیم استان‌ تهران با هم به مجلس ارائه شود.

معاون پارلمانی رییس جمهور تاکید کرد: موضوع تاسیس استان‌های جدید در دستور کار دولت است که بزودی بصورت یکجا اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: لایحه تاسیس استان‌های جدید در کرمان و تهران بزودی و در آینده‌ای نزدیک به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌گردد.

دیگر خبرها

  • برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود
  • قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها ابلاغ شد
  • آخرین وضعیت تقسیم استان‌های کرمان و تهران از زبان معاون پارلمانی رییس جمهور
  • اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر، منصوب و معرفی شدند
  • خود را به رویکرد امنا برای تغییر مدیریت مجلس آینده پایبند می‌دانم
  • اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر معرفی شدند
  • معاون پارلمانی رئیسی: از مجلس آینده انتظار داریم همکاری خوبی با دولت داشته باشد؛ البته ما از مجلس فعلی هم راضی هستیم
  • افشاگری کیهان درباره مخالفت با لایحه عفاف و حجاب
  • ابلاغ ماده واحده «تعیین ترکیب اعضای هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان»
  • ابلاغ ماده واحده «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان»