Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@18:47:36 GMT

نان در غبار سوخت

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۹۳۵۰۱

نان در غبار سوخت

به گزارش ایرنا، گالن‌های پلاستیکی تنها وسیله مورد نیاز و گازوییل کالایی است که برای دیگران جابجا و قاچاق می‌کنند، پس از رونق مرز باشماق و افزایش عبور و مرور خودروها بویژه نفتکش‌ها و خودروهای حامل سوخت، بنزین و گازوییل به یک محل کسب درآمد قاچاق تبدیل شد.

دیپ زنی خودروهای ایرانی از مدت‌های زیادی است انجام می‌شود اما ۲ ماهی است که دیپ زنی باک خودروهای سنگین عراقی هم آغاز شده است و امکان قاچاق سوخت به خارج از کشور را سخت تر کرده است البته این کسب و کار دلال‌های خُرد و درشت را از رونق نیانداخته فقط درآمد آنها را کمتر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باک خودروهای عراقی که به دینار هم پول سوخت را پرداخت می‌کنند بعد از رسیدن به داخل ایران و حضور در مرز باشماق ممکن است خالی شود و یا به حدی کاهش یابد که نیاز به گازوییل داشته باشند و در درسترس ترین راه هم رفتن سراغ دلالان است.

دلالان اصلی سال‌ها است در مرز باشماق حضور دارند و دیگر برای رانندگان شناخته شده هستند، آنها به گفته دلالان خُرده‌‍پا بیش از ۱۰۰ نفر می‌شوند که منطقه را میان خود تقسیم کار کرده‌اند و اجازه فعالیت به کس دیگری را هم نمی‌دهند.

روزانه تا ۱۰۰ هزار تومان درآمد دلالان خُرده‌پا

آرمان یکی از دلالان خُرده‌پا است که خود را کولبر می‌داند و معتقد است که از سوی دلالان بزرگتر به آنها ظلم می‌شود.

او می‌گوید: حدود 6 ماه است وارد این کار شده‌ام روزانه ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان درآمد دارم، همه می‌دانیم قانونی نیست و ماموران نیروی انتظامی هم هر چند وقت یک بار مانع می‌شوند و چند بار هم بعد از دستگیری با سند آزاد شده‌ام.

وی می‌افزاید: دلال‌ها درآمد زیادی دارند ما فقط به اندازه اینکه زندگی خود را بگذرانیم درآمد داریم. دلال‌هایی را می‌شناسم که ۱۵ سال است در این مرز مشغول دلالی گازوییل هستند و خودروهای عراقی برای خرید گازوییل به سراغ آنها می‌روند.

آرمان گفت: دلال‌ها هم گازوییل را از ما می‌خرند و برای هر گالن ۱۰ هزار تومان سود می‌دهد اما آن را به ۶ تا هفت هزار دینار به رانندگان عراقی می‌فروشد.

او می‌گوید: خودشان دست به سیاه و سفید نمی‌زند و کثیف هم نمی‌شود اما هر گالن برایشان ۱۰۰ هزار تومان سود می‌کند و روزی چند میلیون تومان درآمد دارند.

آرمان اضافه می‌کند: چند ماهی است که برای خودروهای عراقی دیپ‌زنی می‌کنند و هنگام ورود و خروج آنها از مرز میزان گازوییل باک آنها بررسی می‌شود و فقط یک تا دو گالن اضافه اجازه زدن گازوییل دارند.

او می‌گوید: قبل از راه‌اندازی دیپ زنی، این دلال‌ها در یک بار معامله‌ خود، پول خرید یک پراید را از راه دلالی کسب می‌کردند و املاک زیادی را خریداری کرده‌اند، اما الان درآمد آنها محدود شده است.

آرمان با حالت گله‌مندی ادامه می‌دهد: دلال‌ها نمی‌گذارند ما مستقیم وارد معامله با رانندگان عراقی شویم و خود رانندگان هم با این دلال‌ها ارتباط برقرار کرده‌اند.این دلالان دست به یک گالن هم نمی‌زنند و در حاشیه مشغول کسب درآمدهای آنچنانی هستند اگر مامور هم بیاید فقط ما را با گالن‌ها می‌بیند و نمی‌تواند دلالی را پیدا کند چون آنها همیشه در خارج از دید مشغول کار خود هستند.

دلال‌های خُرده‌پای دیروز و عمده امروز

یکی دیگر از گالن به دست‌ها به حالت اعتراض به میان صحبت‌های دوست خود می‌آید و می‌گوید: پدر من هم دلال است سال‌ها زحمت کشیده و با گالن گازوییل فروخته تا به این روز رسیده است و چرخ زندگی ما از همین طریق می‌چرخد.

کسانی که با آنها صحبت می‌کردیم می‌گفتند مجرد هستند و آرمان گفت هزینه‌های خانواده را او تامین می‌کند و پدرش به دلیل وضعیت جسمی نمی‌تواند کار کند.

یکی دیگر از آنها هم گفت: در این شرایط سخت اقتصادی چه کسی جرات ازدواج کردن دارد و یکی دیگر هم گفت پول جمع می‌کنم تا به کشور دیگری بروم. آنها بیشتر مواقع از تانکرها و کانتینرهایی که گازوییل اضافه دارند سوخت می‌گیرند و به خودروهای دیگر می‌دهند اما برخی هم از داخل شهر و خارج از محوطه مرز باشماق گازوییل را به داخل می‌آورند.

معدود افرادی را هم با سن بالاتر می‌شد در محوطه مرز دید که به این کار می‌پردازند و گالن به دست در حال جابجایی گازوییل هستند. در حالی که در نقطه صفر مرزی با دیپ زنی مشغول کنترل قاچاق هستیم اما در چند قدمی مرز افرادی در حال دلالی و قاچاق هستند و به حال خود رها شده‌اند.

شاید بیشتر این دلالی برای مصارف خود رانندگان خودروهای سنگین باشد  وهرچند به نظر می‌رسد دیپ زنی موجب کنترل و کاهش زیاد قاچاق سوخت شده است، اما این جابجایی سوخت خارج از چرخه قانونی و خارج از شبکه توزیع می‌تواند امکانی برای قاچاق آن به خارج از کشور را هم فراهم کند چراکه شنیده شده برخی از خودروها از باک‌های مخفی برخوردارند.

برچسب‌ها مریوان کردستان قاچاق سوخت گازوئيل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مریوان کردستان قاچاق سوخت گازوئيل مریوان کردستان قاچاق سوخت گازوئيل اخبار کنکور هزار تومان مرز باشماق دلال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۳۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۳۲ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در خاتم

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، سردار عباسعلی بهدانی فرد در تشریح این خبر گفت: پس از دریافت خبری مبنی بر تردد نفتکش حامل سوخت قاچاق در محور‌های مواصلاتی یزد بررسی موضوع در دستور کار ماموران انتظامی شهرستان خاتم قرار گرفت. 
 وی افزود: ماموران با کنترل خودرو‌های عبوری، یک دستگاه نفتکش اسکانیارا متوقف و پس از بازرسی از آن ۳۲ هزار لیتر گازوئیل که بدون مجوز قانونی به صورت قاچاق حمل می‌شد را کشف کردند. 
فرمانده انتظامی استان یزد با بیان اینکه محموله سوخت کشف شده از استان‌های مرکزی بارگیری و به مقصد جنوب شرق کشور حمل می‌شد خاطرنشان کرد: در این خصوص یک متهم دستگیر و به مراجع قانونی معرفی شد.

دیگر خبرها

  • کشف ۸۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در بندرعباس
  • کشف بیش از ۸۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین
  • کشف بیش از ۳۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در کرخه
  • کشف و ضبط ۳۳ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در شهرستان کرخه
  • کشف ۳۲ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در خاتم
  • کشف ۳۳ هزار لیتر سوخت قاچاق در کرخه
  • کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان رضوی
  • کشف بیش از ۵ هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین
  • کشف سوخت قاچاق در آبراه اروند
  • کشف ۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در یک چهار دیواری