Web Analytics Made Easy - Statcounter

اینکه بومی سازی یک قطعه اساسی ناوگان حمل و نقل عمومی، سالانه 510 هزار دلار صرفه جویی ارزی به همراه داشته باشد، یک رویای شیرین نیست، بلکه حقیقتی است که شرکت شهاب یار آن را رقم زده است.

به گزارش قدس آنلاین وبه نقل از  آستان نیوز، شهاب یار از شرکت‌ های زیرمجموعه در بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی است که ارائه خدمات و تامین قطعات محصولات شهاب خودرو در ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری را عهده دار شده و در تعامل با سازمان اتوبوسرانی کلانشهرها و به ویژه تهران، نیازهای ناوگان آن ها را تامین می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تلاش برای داخلی سازی قطعات مورد نیاز در اتوبوس های ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از مهم ترین اهدف این شرکت بوده تا با حمایت از محققان داخلی و تولید کنندگان داخل کشور، تحریم های ظالمانه دشمنان در این عرصه را بی اثر کند و خوشبختانه خروجی این رویکرد، داخلی سازی 7 قطعه در سال گذشته بود.
یکی از این قطعات دینام مخصوص اتوبوس های درون شهری با موتور M.A.N است که خردادماه سال گذشته تولید و وارد مرحله آزمایشی شد. حالا چند ماه پس از نهایی شدن مراحل تست کامل این قطعه، ظرفیت تولید انبوه آن ایجاد شده و می تواند به وابستگی چندین ساله ناوگان حمل و نقل عمومی کشور پایان دهد.


مهندس داوود عابدی مدیر عامل شرکت شهاب یار در گفتگو با خبرنگار ما در این باره توضیح می دهد: باتوجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر جهش تولید و اعتماد به توان تولید داخلی و همچنین در راستای اجرای سیاست های اقتصادی در آستان قدس رضوی، ما نیز تلاش کردیم در حوزه کاری خودمان این اهداف را محقق کنیم که خوشبختانه به خروجی قابل قبولی رسیده ایم.
وی درباره قطعه بومی سازی شده می گوید: دینام 120 آمپر 24 ولت، قطعه ای پرکاربرد در اتوبوس های درون شهری است که سالهاست از خارج از کشور و بخصوص از آلمان وارد کشور می شود. واردات این قطعه هم ارزبری بالایی داشت و هم به دلیل بومی نبودن دانش آن، برای تعمیر و نگهداری آن نیز با مشکلاتی مواجه بودیم. به همین دلیل تصمیم به داخلی سازی آن گرفتیم و با اعتماد به توان مهندسان ایرانی و تعامل با یک شرکت تولید کننده داخلی، موفق شدیم به هدفمان دست یابیم. عابدی می افزاید: این دینام ها از 30 قطعه مجزا تشکیل شده که مهندسان کشورمان توانستند با مهندسی معکوس، این قطعات را تولید کنند و حالا می توانیم با افتخار بگوییم که به دانش تولید این دینام ها دست یافته ایم و دیگر نیاز به وارادات آن نیست.


پاسخگوی کامل نیاز داخلی
مدیرعامل شرکت شهاب یار درباره ظرفیت تولید این محصول نیز می گوید: به طور میانگین در موتور هر اتوبوس 3 دینام استفاده می شود و با توجه به تعداد اتوبوس های ناوگان، سالانه حدود 1000 دینام برای مصرف داخلی پیش بینی شده است. بر همین اساس ما ظرفیت تولید سالانه 1000 دینام را در نظر گرفته و می توانیم به طور کامل پاسخگوی نیاز داخلی باشیم. عابدی این نکته را هم می گوید که شرکت اتوبوسرانی تهران با بیش از 6 هزار دستگاه اتوبوس، بزرگترین مصرف کننده این دینام هاست و با توجه به تعامل مناسب بین دو شرکت، فرصت بسیار خوبی برای جهش تولید و رفع نیاز داخلی ایجاد شده است.

امکان توسعه دانش تولید
مدیر عامل شرکت شهاب یار میزان صرفه جویی ارزی حاصل شده با بومی سازی این دینام را هم اعلام می کند: تاکنون برای هر دینام 510 دلار هزینه می کردیم و تامین نیاز سالانه 1000 دینام، بالغ بر 510 هزار دلار ارزبری داشت که حالا با بومی سازی تولید آن، سالانه 510 هزار دلار صرفه جویی ارزی خواهیم داشت. نکته مهم دیگری که عابدی به آن اشاره می کند این است که با توجه به مهندسی معکوس انجام شده روی این دینام ها، حالا مهندسان داخلی می توانند با تغییراتی جزئی در ساختار آن، امکان استفاده از این قطعه در کامیون ها را نیز فراهم کنند و این یعنی، حرکت در مسیر جهش تولید و پاسخ مناسب به تحریم ها همچنان ادامه خواهد داشت.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: قطعه سازان ناوگان حمل و نقل عمومی دینام ها بومی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۴۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل ۲۱۵۰ دستگاه ناوگان عمومی در محور‌های مازندران

ناهید شهرامی نیا رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران گفت: در یک سال گذشته ۲۱۵۰ دستگاه ناوگان عمومی در محور‌های استان مورد بازدید و کنترل قرار گرفت که از این تعداد ۳۵۰ مورد تخلف احصاء شده که پس از بررسی، در دبیرخانه کمیسیون‌های مربوطه شامل ماده ۱۱ رانندگان، ماده ۱۲ شرکت‌ها و ۱۴ مالکین وسیله نقلیه طرح و منجر به رای خواهد شد.

او افزود: طرح کنترل و نظارت بر تردد وسایل نقلیه عمومی از جمله ناوگان حاملین مواد خطرناک، اتوبوس ها، مینی بوس‌های برون شهری و سایر وسایل نقلیه عمومی، به منظور ارتقای ایمنی عبور و مرور و کاهش تصادفات و فوتی‌های جاده‌ای به شکل گشت‌های مشترک ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان‌ها و پلیس راه درکلیه محور‌های مواصلاتی، پرخطر و پر تردد و به شکل بازدید‌های میدانی ناوگان عمومی حمل‌ونقل و کنترل مدارک و تجهیزات ایمنی آنها در طول راه‌ها و محل‌های توقف (پایانه‌های مسافری، مقابل پلیس راه‌ها) انجام شده است.

شهرامی نیا گفت: به منظور بازدارندگی، شناسایی و اعمال قانون بر تخلفات رانندگی و همچنین ارتقای ایمنی تردد و کاهش تصادفات و فوتی‌های جاده ای، طرح کنترل و نظارت بر تردد وسایل نقلیه عمومی توسط این اداره کل و قرار گاه پلیس راه استان به صورت مستمر در حال اجرا است.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • کنترل ۲۱۵۰ دستگاه ناوگان عمومی در محور‌های مازندران
  • نوسازی ۷۲ هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای
  • ورود اتوبوس‌های نو­ به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت
  • اضافه شدن ۳۷ دستگاه ون و اتوبوس به ناوگان حمل و نقل بندرعباس
  • کاهش ۵ درصدی سرانه مصرف آب از اولویت‌های آبفای کشور است
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • جابجایی بیش از ۵ میلیون تن کالا توسط ناوگان حمل و نقل