Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@12:13:32 GMT

چرا نباید در دوران کرونا عمل غیرضروری انجام دهیم؟

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۹۵۶۹۴

چرا نباید در دوران کرونا عمل غیرضروری انجام دهیم؟

ایسنا/خراسان رضوی رئیس هیات مدیره انجمن‌های علمی تخصصی نظام پزشکی مشهد گفت: جراحی‌های غیر ضروری با ایجاد استرس به افراد باعث ضعف سیستم ایمنی شده و امکان ابتلا به کرونا را ایجاد می‌کند

علی‌اکبر بهرامی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص انجام جراحی‌های زیبایی غیرضروری در شرایط بیماری کرونا اظهار کرد: ستاد مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت و درمان، دستورالعملی را در ارتباط با عمل‌های الکتیو یا انتخابی از سال گذشته به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ کرده‌اند و در بهار سال جاری نیز این دستورالعمل دوباره ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بر اساس این دستورالعمل می‌توان نوبت‌دهی انجام جراحی‌های الکتیو ضروری مانند جراحی‌های تومورهای خاص، تعویض دریچه قلب و... تا 30 روز، جراحی‌های الکتیو نیمه ضروری مانند بعضی از جراحی‌ها در بیماری‌های زنان تا ۹۰ روز و جراحی‌های الکتیو غیرضروری که شامل جراحی‌های زیبایی مانند لیپوساکشن ،جراحی زیبایی بینی و... هستند را تا حداقل یک سال بعد به تعویق انداخت. 

وی افزود: علاوه‌بر اینکه دستورالعمل‌های وزارت بهداشت از طریق دانشگاه علوم پزشکی به کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و... ابلاغ شده است، در انجمن‌های تخصصی نظام پزشکی نیز مصوب شده است که تمام مراکز فوق با توجه شرایط ویژه از عمل‌های الکتیو غیرضروری پرهیز کنند.

چرا مردم در شرایط کرونا به دنبال عمل زیبایی می‌روند؟

رئیس هیات مدیره انجمن‌های علمی تخصصی نظام پزشکی مشهد در مورد اینکه چرا جراحی‌های غیر ضروری در شرایط کمبود ذخایر خونی و کمبود کادر درمان انجام می‌شود؟، عنوان کرد: کرونا شرایط خاصی را برای جامعه پزشکی ایجاد کرده و جامعه پزشکی درگیر با این ویروس منحوس است ولی درخواست‌های غیر معقول  زیادی از طرف بیماران برای این نوع عمل‌های زیبایی وجود دارد. بحث عمده این مساله فرهنگ سازی بین مردم است. در دوران کرونا افراد در قرنطینه قرار گرفته و فرصت توجه به خود و توجه به توصیه‌های غیر کارشناسی دیگران برای زیبایی را پیدا می‌کنند به همین دلیل درخواست‌های مصرانه‌ای برای این جراحی‌ها به وجود آمده است. درست است که جامعه پزشکی به ویژه جامعه جراحان پلاستیک به خاطر شرایط کرونا از نظر اقتصادی بسیار تحت فشار هستند اما به تمام همکاران ابلاغ کرده‌ایم تا از انجام عمل‌های غیرضروری خودداری کنند. شرایط ویژه کشور به خاطر کرونا می‌طلبد که تا پایان قرنطینه و بهبود شرایط بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده وزارت بهداشت عمل شود.

برخی جراحی‌های زیبایی ضروری هستند

وی افزود: گاهی شرایط خاصی برای بیماران وجود دارد که جراحی الکتیو را از حالت غیر ضروری  به ضروری تبدیل می‌کند. همچنان که بعضی از حراجی‌های بینی برای زیبایی انجام نمی‌شوند.

اگر بیمارستان‌ها نتوانند اتاق عمل خود را فعال نگه دارند، دچار مشکل می‌شوند

بهرامی‌فر در مورد اینکه چرا با وجود ابلاغ دستورالعمل‌های وزارت بهداشت به بیمارستان‌ها باز هم جراحی‌های الکتیو غیرضروری در حال انجام است، تصریح کرد: یکی از مسائلی که در کمیسیون‌های مشترک نظام‌پزشکی و نظارت بر درمان مطرح می‌شود بحث نظارت بیشتر بر جراحی‌های غیرضروری در بیمارستان‌ها است. در حال حاضر این جراحی‌ها در بیمارستان‌های خصوصی و مراکز جراحی محدود انجام می‌شود، البته میزان انجام این جراحی‌ها با توجه به نظارت‌های متعدد کاهش چشمگیری را نسبت به سال قبل نشان می دهد. متاسفانه خیلی از بیمارستان‌های ما درگیر مشکلات اقتصادی هستند و هیچ گونه حمایت دولتی از این بیمارستان‌ها نمی‌شود. بنابراین اگر نتوانند اتاق عمل‌های خود را فعال نگه دارند دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

رئیس هیات مدیره انجمن‌های علمی تخصصی سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به اینکه «از نظر قانونی بحث نظارت بر این نوع جراحی‌ها و انجام آن‌ها مربوط به مدیریت نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی است»، خاطرنشان کرد: در این زمینه  با همراهی دانشگاه علوم پزشکی و اکیپ‌های بازرسی مشترک با هماهنگی واحد نظارت سازمان نظام پزشکی مشهد بازدیدهای مختلفی  در زمینه رعایت ضوابط ابلاغیه وزارت و مصوبات سازمان نظام پزشکی مرتبط با شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و  انجام جراحی‌های الکتیو انجام داده‌اند. اگر تخلفی در این زمینه انجام شود معاونت انتظامی سازمان نظام‌پزشکی با توجه به تذکرات و مکاتبات رسیدگی خواهد کرد.

وی در مورد مهمترین جراحی‌های غیرضروری که در حال حاضر انجام می‌شود، عنوان کرد: بر اساس آمارهایی که به ما رسیده است 82  درصد عمل‌های الکتیو غیرضروری مربوط به جراحی زیبایی بینی است.

مردم تا پایان کرونا از انجام عمل‌های غیرضروری پرهیز کنند

بهرامی‌فر بیان کرد: توصیه می‌کنیم که مردم به شرایط موجود توجه کنند و سلامتی خودشان را به خطر نیندازند. کرونا شرایط ویژه‌ای را در کشور ایجاد کرده و در حال حاضر نیز با کمبود ذخایر خونی در کشور مواجه هستیم. مردم سعی کنند تا پایان شرایط ویژه کرونا و تا زمانی که مراجع پزشکی اعلام نکرده‌اند مطلقا از انجام این عمل‌ها خودداری کنند. از همکاران نیز می‌خواهیم به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در این زمینه توجه داشته باشند.

چرا نباید در دوران کرونا عمل غیرضروری انجام دهیم؟

وی در مورد خطرات انجام این جراحی‌ها در شرایط موجود گفت: جراحی‌های غیر ضروری با ایجاد استرس به افراد باعث ضعف سیستم ایمنی شده و امکان ابتلا به کرونا را ایجاد می‌کند. هر جراحی‌ای عوارضی را به همراه دارد، بعضی از این عمل‌ها ممکن است گاهی خونریزی‌ها و یا جراحی‌های تکمیلی به دنبال داشته باشد که این خود نیازمند انتقال بیمار به بیماستان‌های مجهز است، از طرفی  حضور در این بیمارستان‌ها  ممکن است آلودگی به بیماری کرونا را درپی داشته باشد. همچنین به دلیل کمبود امکانات و تحریم‌ها ممکن است ابزار استفاده شده برای بعضی از عمل‌ها مانند پروتزها به دلیل بسته بودن بازار و عدم تایید توسط دانشگاه علوم پزشکی و بازارهای غیر متعارف از کیفیت کافی برخوردار نباشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس همه باهم علیه کرونا عمل زيبايي نظام پزشكي دانشگاه علوم پزشکی سازمان نظام پزشکی جراحی های الکتیو نظام پزشکی مشهد جراحی های غیر وزارت بهداشت بیمارستان ها جراحی ها شرایط ویژه غیر ضروری عمل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۵۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟

ایسنا/خوزستان یک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی گفت: اگر فردی احساس چاقی می‌کند یا از وزن خود رضایت ندارد به هیچ عنوان نباید به فکر عمل جراحی پلاستیک زیبایی باشد بلکه قبل از آن باید به همکاران متخصص تغذیه یا متخصصان چاقی مراجعه کند و در نهایت پس از کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل، به جراح پلاستیک مراجعه کند.

سید صاحب حسینی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تمایل به انجام عمل‌های زیبایی از جمله پیکرتراشی اظهار کرد: در حال حاضر عمل‌های زیبایی به ویژه پیکرتراشی در سطح جامعه بسیار فراگیر شده است در حالی که باید توجه شود این جراحی‌ها، عمل‌های درمانی هستند؛ همان طور که افراد برای بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری قلبی و گوارشی به پزشک مراجعه می‌کنند باید برای انجام عمل‌های زیبایی نیز به پزشک مربوطه مراجعه کنند.

وی افزود: در مدت آموزش جراحی پلاستیک و زیبایی به جراحان فوق تخصص، آموزش‌هایی ارائه می‌شود تا بسیاری از مراجعه‌کنندگان را از انجام عمل‌ها منصرف کنند. یادمان باشد که فرد برای انجام عمل زیبایی به ویژه پیکرتراشی باید از هر نظر در سلامت کامل عمومی باشد. به هیچ عنوان نباید دیابت داشته باشد و در صورت داشتن این بیماری، باید دیابت کنترل شده باشد. همچنین فرد نباید بیماری تیروئید داشته باشد و در صورت داشتن این بیماری، باید کنترل شده باشد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی بیان کرد: زمانی که فردی به یک پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی مراجعه می‌کند باید ارزیابی‌های قبل از عمل برای وی انجام شود. به طور مثال فاکتورهای خون، دیابت، تیروئید، کبد و کلیه بررسی شود و فرد باید از هر نظر در سلامت کامل باشد یا بیماری وی تحت کنترل باشد.

حسینی‌نژاد عنوان کرد: پیکرتراشی شامل آبدومینوپلاستی، لیپوساکشن و لیپوماتیک است. لیپوماتیک‌ها، جراحی‌هایی هستند که تنها تجمع موضعی و کوچک چربی در سطح بدن را برطرف می‌کنند اما لیپوساکشن بسیار فراگیرتر است و چربی‌های قسمت‌های مختلف بدن را تخلیه می‌کند.

وی افزود: آبدومینوپلاستی نیز یک عمل جراحی است که بر لیپوساکشن افزوده می‌شود. در این جراحی، شاخص توده بدنی برای شروع عمل‌های پیکرتراشی بسیار مهم است و فردی که تحت این جراحی قرار می‌گیرد باید شاخص توده بدنی مناسبی داشته باشد و دچار چاقی‌های مفرط نباشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه عمل‌های جراحی پلاستیک برای کاهش وزن نیستند، گفت: اگر فردی احساس چاقی می‌کند یا از وزن خود رضایت ندارد به هیچ عنوان نباید به فکر عمل جراحی پلاستیک زیبایی باشد بلکه قبل از آن باید به همکاران متخصص تغذیه یا متخصصان چاقی مراجعه کند و در نهایت پس از کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل، به جراح پلاستیک مراجعه کند.

وی افزود: تاکید می‌شود کسانی که عمل‌های زیبایی انجام می‌دهند خود را به عنوان بیمار فرض کنند بنابراین بیمار حتما باید به پزشک مراجعه کند و به جز پزشکان دوره‌دیده جراحی پلاستیک که در عمل‌های سخت تبحر دارند، نباید به فرد دیگری مراجعه کرد.

حسینی‌نژاد گفت: جراحی‌های پیکرتراشی با عارضه و مرگ و میر همراه هستند. اگر فردی از نظر سلامت عمومی و ایمنی در شرایط مناسب و ایده‌آل نباشد شانس آسیب، عارضه و مرگ و میر برای وی وجود دارد بنابراین تاکید می‌شود برای انجام جراحی به متخصص جراحی پلاستیک مراجعه شود تا همه جنبه‌های عمومی بررسی و سنجیده شود.

وی افزود: کارهای زیبایی باید توسط پزشک متخصص زیبایی انجام شود و کلینیک‌های زیبایی یا کسانی که در این خصوص فعالیت دارند، صلاحیت انجام این کار را ندارند. این عمل‌ها توام با عارضه و مرگ و میر هستند و فرد باید در شرایط بسیار مناسب جراحی شود. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک بندرعباسی خارج شد
  • عمده شکایات مردمی از این پزشکان؛ علت چیست؟
  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است
  • عمده شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است
  • چرا برای کاهش وزن نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • چرا نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • پزشکی به شرط کسب درآمد!
  • چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟