Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@20:47:48 GMT

۱۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی مازندران ماندابی است

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۹۶۲۵۹

۱۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی مازندران ماندابی است

ماندابی به وضعیت ماندگاری آب در اراضی کشاورزی گفته می شود که عمدتا در فصل پاییز و زمستان به خاطر بارندگی زیاد رخ می دهد و بافت زمین به گونه ای است که نمی تواند تمامی آب ورودی را جذب کند

خارج کردن زمین از وضعیت ماندابی نیازمند اجرای طرح زهکشی است . زهکشی در واقع به خارج شدن طبیعی یا مصنوعی آب مازاد از یک منطقه گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کنترل و جلوگیری از شور شدن زمین، کنترل و جلوگیری از ماندابی شدن، کننترل فرسایش، کنترل سیل، حفاظت محیط زیست، سلامت عمومی و بهداشت، جلوگیری از راکد شدن آب و ایجاد بوی تعفن و نامطبوع در محیط مزرعه، به زیر کشت بردن اراضی جدید، زودتر گرم شدن خاک در فصل بهار، شروع زودتر عملیات کشاورزی، کیفیت و کمیت بهتر محصولات، حفاظت از ابنیه و تأسیسات عمومی و توسعه روستایی و امنیت غذایی از جمله مزایای مهم اجرای طرح زهکشی است.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران ، فرزین فرهادی افزود که این مشکل سبب شده است تا اراضی به ظرفیت واقعی کشت اول نرسد و امکان گسترش کشت دوم و سوم هم وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای جدی طرح زهکشی ، گفت که مطالعات ۲۲ هزار هکتار اراضی زیر حوزه سد گلورد در حال انجام است.

فرهادی افزود : در بسیاری از مناطق اجرای طرح زهکشی ضرورت دارد و در شهرستان ساری حدود یکهزار و ۴۰۰ هکتار اراضی منطقه فرح آباد تحت پوشش این طرح قرار گرفته است.

وی ادامه داد : زهکش زیرزمینی در شهرستان سیمرغ و آب‌گذر در شهرستان بابلسر در حال انجام است که اجرای این کار با استفاده از اعتبارات ملی است.

طرح جامع زهکشی اراضی مازندران سال گذشته در چهار محور تهیه شد. تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری، اصلاح و بهسازی و افزایش تراکم شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی عمومی، زهکشی زیر زمینی و تلفیقی اراضی کشاورزی برای افزایش راندمان تولید و توسعه کشت‌های ثانویه و احیا، مرمت و بهسازی آببندان ها چهار پروژه طرح جامع زهکشی اراضی مازندران است.

مسئولان کشاورزی مازندران اعلام کرده اند که با عملیاتی شدن این طرح تهدید ناشی از سیلاب در شرایط تر سالی از بین می‌رود ، شوری و قلیایی شدن خاک در شرایط خشکسالی به حداقل می‌رسد ، ضریب کشت افزایش می یابد و ارزش افزوده تولیدات محصولات نیز مضاعف خواهد شد.

کارشناسان کشاورزی هم بر این اعتقادند که با عملیاتی شدن طرح جامع زهکشی اراضی مازندران ظرفیت خودکفایی محصول استراتژیک برنج با حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش میزان تولید و ۱۶ درصد کاهش هزینه‌های تولید محقق می‌شود. این کارشناسان ایجاد شرایط کشت کلزا و انواع نباتات روغنی و سبزیجات حداقل در ۱۰۰ هزار هکتار در قالب کشت‌های دوم را از دیگر دستاوردهای طرح جامع زهکشی در اراضی مازندران در صورت اجرا می دانند.

برچسب‌ها ساری مازندران اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساری مازندران اراضی کشاورزی ساری مازندران اراضی کشاورزی اخبار کنکور اراضی مازندران طرح جامع زهکشی اراضی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۶۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،دکتر ناصر عتباتی با اعلام این خبر بیان داشت: در سال ۱۴۰۲ دستگاه قضایی استان در راستای صیانت از اراضی ملی و طبیعی، با اقدامات خود از بیش از ۲۱۰۰ هکتار از اراضی ملی که مورد تعرض و تصرف عده‌ای افراد سودجو قرار گرفته بود با اقدامات قانونی خود و پای کار آوردن ادارات متولی رفع تصرف نمود.
عتباتی ادامه داد: اقدامات قانونی که در این خصوص صورت گرفت شامل رفع تصرف بیش از ۳۴۹ هکتار در اجرای تبصره ماده ۵۵ و بدون ارجاع به محاکم، قلع و قم ۱۸۲ فقره در مساحتی بالغ بر ۱۵۹ هکتار، اجرای احکام خلع ید در ۱۱۳۷ فقره به مساحت بیش از ۱۲۴۷ هکتار بود.
رئیس کل دادگستری استان همچنین به اقدامات صیانتی در مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ‌ها در سال ۱۴۰۲ نیز پرداخت و گفت: دستگاه قضایی استان در سال گذشته به منظور مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ‌ها با تشکیل قرارگاه پیشگیری از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در استان و شهرستان‌ها با محوریت سازمان جهادکشاورزی استان، ۲۶۸۶ مورد تغییر کاربری غیر مجاز در سطح استان به مساحت بیش از ۸۲ هکتار را شناسایی و در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها به تعداد ۸۰۲ مورد به مساحت بیش از ۱۵ هکتار و اجرای احکام قطعی محاکم کیفری به تعداد ۲۱۳ مورد به مساحت بیش از ۶ هکتار با تعداد ۱۰۱۵ مورد قلع و قمع مستحدثات از تغییر کاربری در این اراضی ممانعت به عمل آمد.
مقام ارشد قضایی استان همچنین به رفع تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی هم اشاره و گفت: در سال ۱۴۰۲ از بیش از ۶۵ هکتار از تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی استان نیز رفع تصرف به عمل آمده است.

دیگر خبرها

  • ۶۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی در استان آذربایجان غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی
  • ۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان بروجرد زیر کشت می‌رود
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • کاهش آفت ملخ در اراضی کشاورزی با بارش های بهاری