Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، درحالی که هیاتی متشکل از چهار وزیر عراقی برای گفت‌وگو درباره همکاری‌های اقتصادی و تجاری از چهارشنبه گذشته در قاهره به‌سر می‌برد، منابع اردنی امروز (شنبه) از عزیمت یک هیات وزارتی این کشور به قاهره برای شرکت در نشست‌های سه جانبه با عراق و مصر خبر دادند.

مطبوعات اردنی نوشتند: یک هیات از وزیران اردن برای شرکت در نشست وزاری مشترک با مصر و عراق رهسپار قاهره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته مطبوعات اردنی، در این نشست همکاریهای مشترک بین اردن، مصر و عراق بررسی خواهد شد که مهمترین آنها پرونده اقتصادی و تجاری است.

هیات وزارتی چهار نفره عراق به ریاست «خالد نجم البتال» وزیر برنامه‌ریزی و عضویت وزیران بهداشت، تجارت و صنعت این کشور چهارشنبه گذشته رهسپار قاهره شد تا هفت یادداشت تفاهم برای فعال‌سازی طرح‌های متوقف شده در عراق و پروژه‌ها و پروتکل‌های فرهنگی، علمی، توسعه و کشاورزی امضا کند و همچنین اجرایی کردن یادداشت تفاهم‌های امضا شده در سفر اخیر نخست‌وزیر مصر و هیات همراهش به بغداد، در دستور کار این هیات قرار دارد.

نخست‌وزیر مصر دهم آبان ماه در صدر یک هیات وزارتی وارد بغداد شد و ۱۵ یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، تجاری، سیاسی، کشاورزی و علمی و فرهنگی با مقامات عراقی به امضا رساند.

هیات وزارتی عراقی در جریان سفر کنونی خود به قاهره، دیدارهای دوجانبه‌ای با وزرای مصری از جمله وزیران بهداشت، برق، کشاورزی، صنعت و معدن، بازسازی و مسکن و مهاجرت و نیز رئیس سازمان ملی سرمایه‌گذاری این کشور برگزار کرد و بازدیدهای میدانی از تعدادی از پروژه‌های مهم در بخش‌های زیربنایی، جاده، پل، برق، کشاورزی و سرمایه‌گذاری مصر داشت.

وزیر برنامه‌ریزی عراق در این ارتباط گفت که کشورش می‌تواند از تجربه مصر استفاده کند و نتایج این سفر بازتاب مثبتی بر روابط دو کشور دارد و درها به روی دوطرف بدون سقف زمانی، باز است.

«حسن التمیمی» وزیر بهداشت عراق نیز از موافقت‌های اصولی برای تبادل تجارب در زمینه دارویی با مصر خبر داد.

مصر و عراق در این سفر همچنین توافقنامه اجرایی همکاری علمی و فرهنگی در زمینه آموزش عالی را برای سالهای 2020 تا 2023 میلادی به امضا رساند.

چندی پیش، «محرم هلال» رئیس اتحادیه کانون‌های سرمایه‌گذاران مصر گفته بود که این اتحادیه خود را برای بحث و گفت وگو با عراق آماده می‌کند تا مشارکت در اجرای پروژه‌های توسعه و آبادانی در این کشور را بررسی کند.

وی افزوده بود: عراق نیازمند همه کالاهای مصر است و توافق بین دو دولت درخصوص واردات از مصر در مقابل دریافت نفت به افزایش تبادل تجاری بین دو کشور منجر خواهد شد.

حال قرار است در حاشیه سفر کنونی هیات عراقی به قاهره، نشست سه جانبه وزارتی عراق، مصر و اردن برگزار شود. آخرین نشست سه جانبه بین سه کشور در سطح وزیران امور خارجه درباره سازوکار هماهنگی سه جانبه درخصوص مسایل فی‌مابین و منطقه‌ای، روز ۲۲ مهرماه گذشته در شهر قاهره برگزار شده بود.

شهر امان پایتخت اردن چهارم شهریور گذشته شاهد برگزاری نشست سه جانبه «عبدالله دوم» شاه این کشور، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر بود که طی آن، همکاری منطقه‌ای و در صدر آن مسئله فلسطین و هماهنگی برای مقابله با شیوع «ویروس کرونا» مورد بحث قرار گرفت.

اردن، عراق و مصر تاکنون سه نشست در سطح سران برگزار کرده‌اند که نخستین نشست در ماه مارس سال ۲۰۱۹ میلادی در قاهره، دومین نشست در ماه سپتامبر همان سال در آمریکا و سومین نشست مردادماه گذشته، در امان برگزار شد.

شهر قاهره چندی پیش نیز میزبان «جمعه عناد سعدون» وزیر دفاع عراق بود. وی در سفر سه روزه به مصر با مقامات عالی رتبه این کشور درباره همکاری نظامی و تسلیحاتی گفت وگو و از صنایع نظامی مصر بازید کرد و «بسام راضی» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری مصر بعد از این دیدار  اعلام کرد که دو طرف همکاری دوجانبه نظامی از جمله آموزش‌های مشترک، تبادل تجربیات، برنامه‌های آموزشی و افزایش توانمندی‌ها را به همراه شماری از مسائل و پرونده‌های منطقه‌ای و عربی مورد علاقه بررسی کردند.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری مصر افزود که السیسی رئیس جمهوری کشورش در این دیدار «بر تمایل فراوان مصر برای همکاری با عراق در همه زمینه‌ها بویژه بخش نظامی در چارچوب اصول ثابت سیاست قاهره در قبال کشور برادر عراق به منظور حمایت کامل از این کشور جهت گذر از همه چالش‌های پیش روی خود و نیز کمک به بغداد برای تقویت نهادهای ملی و پاسداری از امنیت و ثبات خود و پیشرفت و شکوفایی ملت برادر عراق تاکید کرد».

وزیر دفاع عراق نیز به نوبه خود در این دیدار «بر انتظار کشورش برای تقویت چارچوب همکاری با مصر بویژه در سایه موفقیت‌های این کشور در سیاه رهبری السیسی تاکید کرد تا الگوی الهام بخشدی برای منطقه دچار بحران‌ها و ناآرامی‌ها باشد».

محافل سیاسی عراق این دیدارها و نشست‌ها را در راستای رویکرد سیاسی؛ اقتصادی، امنیتی و نظامی دولت الکاظمی نخست‌وزیر این کشور برای نزدیک شدن به کشورهای عربی ارزیابی می‌کنند.

برچسب‌ها امان مصر بغداد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: امان مصر بغداد امان مصر بغداد اخبار کنکور نشست سه جانبه هیات وزارتی نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۷۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافقات جدید گمرکی ایران و عراق برای تسهیل تجارت

رئیس کل گمرک ایران و حسن حمود حسانی مشاور وزارت مالیه و رئیس کل گمرک عراق ضمن توافقات جدید گمرکی میان دو کشور بر تسهیل تجارت تاکید کردند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،رئیس کل گمرک ایران و حسن حمود حسانی مشاور وزارت مالیه و رئیس کل گمرک عراق ضمن توافقات جدید گمرکی میان دو کشور بر تسهیل تجارت تاکید کردند.

رضوانی‌فر در این دیدار از مرزهای طولانی و همجواری 5 استان مهم هم مرز ایران با کشور عراق یاد کرد که اهمیت تجارت ایران با عراق را دوچندان کرده است و توسعه روابط و هماهنگی و همکاری عمیق‌تر و همه جانبه دو کشور را ضروری‌تر می‌کند.

وی افزود: ملاقات‌های منظم مرزی بین مدیران گمرکات مرزی دو کشور می‌تواند به اثربخشی این همکاری کمک کند.

رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: گمرک ایران با هدف تسهیل و توسعه تجارت برای تبادل اطلاعات گمرکی با گمرک عراق آمادگی کامل دارد.

وی ضمن اشاره به موقعیت ممتاز ایران در ترانزیت و عبور خارجی حدود 17 میلیون تن کالا از مسیر ایران در سال گذشته در زمینه کامیونی و ریلی، رتبه اول ایران در کارنه تیر در دنیا را یادآور شد و در خصوص‌ مبادله اطلاعات در راستای توسعه کارنه تیر و همچنین اجرای تیر الکترونیک در طرف عراقی اعلام آمادگی کرد.

رضوانی‌فر در ادامه اشتراک‌گذاری و هماهنگی در رویه‌ها و سیاست‌ها و اعمال شیوه‌های مشابه در مبادی مرزی مختلف و همچنین انطباق روزها و ساعات کاری گمرکات دو کشور را مفید و موجب تقویت تجارت و کاهش سردرگمی تجار و بازرگانان دو کشور دانست.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه تسریع در اطلاع رسانی از تغییرات در رویه‌ها و مقررات گمرکی دو کشور را خواستار شد.

رضوانی فر با بیان اینکه سنگ بنای سیاست‌های گمرکی برای تسهیل و توسعه تجارت در سازمان جهانی گمرک نهاده می شود، اهمیت این سازمان را یادآور شد و همفکری‌ و رایزنی کشورهای مسلمان را در پیشبرد اهداف و منافع مشترک خواستار شد.

وی همچنین از همکاری گمرک عراق در برگزاری مراسم اربعین حسینی قدردانی کرد و خواستار تشکیل یک کارگروه مشترک بین دو کشور جهت روان‌سازی بیشتر امور گمرکی زائران شد.

در این دیدار حمود حسانی رئیس کل گمرک عراق، جمهوری اسلامی ایران را از جمله مهمترین شرکای تجاری عراق معرفی کرد و توسعه روابط تجاری دو کشور را از اولویت‌های کشورش برشمرد. 

وی با اظهار خرسندی از پیشبرد همکاری‌های گمرکی بین دو کشور، اظهار کرد:  موضوعات مشترک با استمرار در همفکری و تبادل نظر پیگیری شود.

رئیس کل گمرک عراق وعده داد هماهنگی بیشتر دولت متبوعش با دولت اقلیم کردستان عراق را به منظور اعمال وحدت رویه گمرکی در این دو منطقه پیگیری کند. 

وی همچنین از پدیده قاچاق سوخت در مبادی مرزی مشترک دو کشور اظهار تاسف کرد و افزود: گمرک عراق در رفع این معضل با طرف ایرانی همکاری خواهد کرد.

حمود حسانی ضمن اشاره به اهمیتی که کشورش در برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی قائل است، بر تصمیم کشورش در تسهیل انجام امور گمرکی زائران و تجهیزات و مواکب تاکید کرد.

بر اساس این گزارش مذاکره برای امضای موافقت‌نامه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی بین دولت‌های دو کشور به منظور تسهیل در تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی و ارائه تسهیلات در انجام رویه های گمرکی در مرزهای مشترک دو کشور، توافق بر امضای توافق‌نامه تسهیل ورود موقت وسایل نقلیه موتوری بین جمهوری اسلامی ایران و عراق، ایجاد تیر پارک اختصاصی در خارج از مرزهای گمرکی دو کشور به منظور پیشگیری از خطرات ناشی از توقف کامیون‌های حامل مواد سوختی در محدوده مرزی، همچنین استقرار نمایندگان سازمان‌های صدور مجوزهای ورود کالا از جمله استاندارد، واحدهای بهداشت و قرنطینه و سازمان‌های مرتبط در گمرکات مرزی عراق، از دیگر محورهای این دیدار عنوان شده است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مشارکت احتمالی کره جنوبی در پیمان آکوس؛ محور گفت‌وگوهای دو جانبه سئول و کانبرا
  • توافقات جدید گمرکی ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • مذاکرات اطلاعاتی- امنیتی ترکیه و سومالی
  • فعالسازی خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • تقویت مرزبانی سبب گستردگی توسعه و پیشرفت همه جانبه جامعه می‌شود
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح
  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور