Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس استان فارس بعد از تجربه‌ی تلخ ۲ ماهه موج سوم و سنگین کووید ۱۹، که آمار ابتلای روزانه را به نزدیک ۵۰۰ بیمار و آمار قربانیان این بیماری را به هر ساعت ۲ نفر هم رساند! طی روزهای اخیر، شاهد روند کاهشی بروز این بیماری‌ست؛ اگرچه خطر همچنان در کمین افراد بی‌مبالات نسبت به دستورالعمل‌های بهداشتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به کاهش سطح محدودیت های کرونایی در کشور و استان فارس، گفت: اجرای طرح ۲ هفته‌ای محدودیت‌ها درس بزرگی به ما داد و به همگان اثبات کرد که حفظ فاصله اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، چه میزان در کاهش آمار ابتلا و مرگ ناشی از کووید۱۹، تاثیرگذار است.

دکتر مهرزاد لطفی شنبه ۲۲ آذر در جلسه ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا در فارس، خاطرنشان کرد: طی هفته‌های اخیر شاهد همکاری خوب و موثر مردم در زمینه کاهش تردد شهری و بین شهری و رعایت بهتر و کاملتر اصول پیشگیرانه بودیم و نتیجه این همراهی مطلوب، کاهشی شدن روند بروز و شیوع کروناویروس بوده است.

لطفی دستاوردهای اجرای طرح محدودیت‌های ۲ هفته‌ای را دلگرم کننده دانست و تصریح کرد: در این مدت اصل "رعایت فاصله‌ی فیزیکی" که جزو مهمترین توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت و دست اندرکاران حوزه سلامت برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و قطع زنجیره انتقال بوده است، بیش از گذشته رعایت شد و همه شاهد نتیجه مثبت آن هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به گذشت قریب به ۱۰ ماه از شروع اپیدمی کروناویروس در کشور، نقش آگاهی، مشارکت و همراهی مردم در حل این بحران را بسیار سازنده خواند و گفت: در طول این مدت هر زمان این مشارکت و همراهی مردم تقویت شد، روند ابتلا و آمار جان باختگان، کاهش یافت و هر زمان که فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌ها کمرنگ شد، روند هم به سمت افزایش آمارها تمایل پیدا کرد.

مرگ ۱۷ نفر طی ۲۴ ساعت در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در جمع خبرنگاران گفت: براساس آخرین آمار، تعداد ۱۷ نفر دیگر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در فارس طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داده‌اند تا آمار کل فوتی‌ها در این استان به ۲۸۱۰ نفر افزایش یابد.

دکتر عبدالرسول همتی، با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون بیش از ۵۲۴ هزار نفر تست داده‌اند، گفت: با بررسی نمونه‌های دریافتی، طی ۱۰ ماه گذشته ۱۵۵ هزار و ۹۸۲ بیمار مثبت قطعی در فارس شناسایی شده است.

همتی با اشاره به اینکه اکنون ۱۱۱۹ بیمار به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری هستند، گفت: از این تعداد ۳۰۲ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

شیراز با اختلاف زیاد پیشتاز تعداد مبتلایان به کرونا در فارس

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز همچنین مجموع بهبودیافتگان این بیماری را ۱۴۸ هزار و ۹۰۵ نفر اعلام و خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع بیماری تاکنون ۷۸ هزار و ۷۴۲ نفر در شیراز به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند.

همتی اضافه کرد: طی این مدت از کل بیماران شناسایی شده در فارس، ۴۲۸۸ مورد مربوط به کازرون، ۳۸۸۶ مورد مرودشت، ۲۶۳۶ مورد فیروزآباد، ۲۶۲۳ مورد ممسنی، ۲۴۷۴ مورد آباده، ۲۴۶۵ مورد داراب، ۲۴۳۵ مورد کوار، ۱۸۲۷ مورد سپیدان، ۱۵۴۳ مورد استهبان، ۱۴۱۶ مورد زرین دشت، ۱۴۱۵ مورد نی ریز، ۱۳۶۰ مورد کوه چنار، ۱۳۵۹ مورد اقلید، ۱۳۳۹ مورد قیروکارزین، ۱۱۹۲ مورد خرم بید، لامرد و رستم هر کدام ۱۰۶۸ مورد، ۱۰۳۸ مورد زرقان و ۱۰۰۳ مورد مربوط خرامه بوده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: پاسارگاد با ۹۹۸ مورد، فراشبند با ۹۳۸ مورد، ارسنجان با ۷۶۳ مورد، سروستان با ۶۷۱ مورد، مهر با ۶۴۶ مورد، بوانات با ۵۴۶ مورد، بیضا با ۵۳۳ مورد، بختگان با ۴۸۹ مورد و سرچهان با ۳۷۶ مورد بیمار مثبت قطعی، در رده های بعدی تعداد مبتلایان به کرونا قرار دارند و آمار شهرستان‌های لارستان، فسا و جهرم نیز از سوی دانشگاه یا دانشکده‌های علوم پزشکی مرتبط اعلام می‌شود.

توزیع واکسن آنفولانزا در داروخانه های استان

معاون بهداشت دانشگاه همچنین از در دسترس بودن واکسن آنفلوآنزا در داروخانه های استان خبر داد و گفت: پس از تزریق واکسن برای گروه های هدف بیماری آنفلوآنزا از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هم اکنون واکسن این بیماری به میزان کافی در داروخانه ها توزیع شده و هم استانی هایی که نیاز به این واکسن دارند می توانند برای دریافت، به داروخانه های استان مراجعه کنند.

به گزارش ایسنا، مسئولان و کارشناسان بهداشتی با اشاره به تداوم وضعیت شیوع بیماری کووید۱۹، بر لزوم رعایت پروتکل‌ها از سوی گروه‌های مختلف مردم تاکید و به شهروندان توصیه کردند که همچنان از برگزاری دورهمی و میهمانی‌های خانوادگی به شدت پرهیز کنند.

خودداری از انجام سفرهای غیرضروری درون و برونشهری، پرهیز از حضور در مکان‌های سربسته شلوغ، استفاده دائم از ماسک هنگام خروج از منزل، شست و شوی مکرر دست‌ها با آب و موادشوینده، استفاده از مواد ضدعفونی کننده دست در صورت دسترسی نداشتن به آب و صابون و ... از دیگر توصیه‌های اکیدی است که باز هم از سوی مسئولان بهداشت و درمان تکرار و بر آنها تاکید می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همه باهم علیه کرونا طرح محدودیت های 2 هفته ای دانشگاه علوم پزشکی شیراز داروخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۷۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است

دکتر سیدمجید غضنفری گفت: البته در سال های قبل شماری افراد مبتلا به مالاریا در غرب خراسان شناسایی شده بودند که خوشبختانه با انجام مراحل تشخیص سریع بیماری و شروع درمان به موقع، از انتقال محلی آن جلوگیری شده بود.

اخیرا رییس اداره کنترل بیماری‌های منتقله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود که برای اولین بار مواردی از مالاریا در استان‌های همدان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، محدوده دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در غرب خراسان رضوی و برخی دیگر از مناطق پاک کشور، ثبت شده است که همگی مالاریای وارده و غیربومی بوده‌اند و همگی مسافرت‌های مرزی به مناطق جنوب شرقی داشته‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار افزود: مالاریا از بیماری‌های منتقله است که توسط پشه آنوفل از انسان آلوده به افراد سالم منتقل می شود و این پشه در اکثر مناطقی که دارای آبگیر، برکه و یا رودخانه باشند، به وفور دیده می شود.

وی افزود: این بیماری می تواند در صورت ورود افراد بیمار از مناطق آلوده کشور به مناطق پاک و گزش پشه آنوفل، به صورت محلی انتقال پیدا کند که خطر اپیدمی بیماری را نیز به همراه دارد.

وی گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و جنوب کرمان از جمله مناطقی هستند که در آن بیماری مالاریا به صورت بومی وجود دارد و متاسفانه موارد فوق در سیستان و بلوچستان در حال افزایش است و افرادی که به عنوان مسافر و یا دلایل شغلی از جمله رانندگی، سربازی، خدمت نظامی و انتظامی و... به این مناطق رفت و آمد می کنند، در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

دکتر غضنفری یادآوری کرد: در صورت درمان نشدن به موقع بیماری، ضمن خطر مرگ و میر بالا، احتمال انتشار بیماری مالاریا از طریق گزش پشه آنوفل و انتقال آن به دیگران وجود دارد.

وی بیان کرد: شهروندان در صورت مشاهده علایم تب و لرز شدید در خود، پس از سفر به مناطق آلوده، به پزشک و یا مراکز خدمات جامع سلامت، مراجعه کنند.

 دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیش از هزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی در قالب ۶ بیمارستان، ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، همچنین ۱۹۵ خانه بهداشت به بیش از نیم میلیون نفر جمعیت شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس چه بود؟
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس در دست بررسی است
  • شیراز میزبان رویداد تخصصی بازساختی پزشکی آینده
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • ‌رویداد تخصصی بازساختی ـ پزشکی آینده در شیراز برگزار می‌شود
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد