Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، اگر گیاهان مختلف مواد مغذی کافی دریافت نکنند، سطح نیتروژن آنها از حد عادی کمتر خواهد بود و لذا کشاورزان باید به طور مرتب این موضوع را کنترل کنند.

برای غلبه بر این چالش دستگاهی تولید شده که حسگر فشرده طیف سنج رامان نام گرفته است. این حسگر که ظاهری شبیه به بدنه مسلسل دارد با تاباندن نور لیزر تک رنگ بر روی برگ گیاه سطح نیتروژن آن را بررسی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فرایند تابش باعث لرزش مولکول‌های برگ شده و نور را به شیوه‌ای خاص در سطح برگ پراکنده می‌کند.

با تحلیل شیوه ایجاد این پراکندگی، می‌توان مواد شیمیایی موجود در برگ و از جمله نیتروژن را تشخیص داد. این وسیله کوچک را می‌توان به راحتی به مزارع برد و برگ گیاهان مختلف را با استفاده از آن بررسی کرد.

حسگر یادشده علاوه بر اطلاع از سوءتغذیه احتمالی گیاهان، برای شناسایی مشکلات دیگر آنها نیز قابل استفاده است. زیرا قادر به برآورد تعداد و تنوع رنگدانه های مختلف در برگ هر گیاه است. به عنوان مثال این حسگر می‌تواند کمبود رنگدانه هایی که به کاروتنوئید معروف هستند را در هر گیاه تشخیص دهد. این کمبود ممکن است منجر به قدکشیدن غیرعادی گیاهان برای دریافت نور بیشتر خورشید شود.

کد خبر 5093308

منبع: مهر

کلیدواژه: گل و گیاه چاپگر سه بعدی لیزر تغذیه ویروس کرونا واکسن کرونا حاکمیت سایبری فناوری فضایی شرکت دانش بنیان شرکت اسپیس ایکس تحقیقات علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نوآوری ایالات متحده امریکا فیس بوک امنیت سایبری لایحه بودجه ۱۴۰۰ تولید دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۸۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارخانجات و واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شود

حجت‌الاسلام حسینی در جلسه با شورای معاونین، روسای دادگستری و دادستان‌های حوزه‌های تابعه قضایی استان در سنندج، اظهار کرد: مسئولین قضایی استان باید در راستای تحقق شعار سال ضمن شناسایی کارخانجات و واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل و اعلام این واحد‌ها به ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان، اهتمام جدی داشته باشند. 

وی تاکید کرد: سند تحول قضایی و اجرای برنامه‌های عملیاتی قوه قضاییه در سال ۱۴۰۳ باید محور حرکت فعالیت‌های دستگاه قضایی استان در سال جدید باشد.

رئیس کل دادگستری استان کردستان با اشاره به ضرورت تکریم مراجعین به دستگاه قضایی، گفت : یکی از مصادیق بارز این موضوع، پاسخگویی صحیح به سوالات و درخواست‌های ارباب رجوع است و همچنین ارزش قائل شدن قضات و کارکنان اداری برای وقت مردم است. 

حسینی خطاب به روسای دادگستری و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان بر تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص تاکید کرد و افزود: قضات باید در صدور قرار تامین منجر به بازداشت با دقت بیشتری عمل کنند. 

وی اضافه کرد: قضات امسال باید در راستای مختومه نمودن پرونده‌های قضایی توام با اتقان آراء تلاش و جدیت بیشتری داشته باشند تا زمینه رضایتمندی بیشتر مردم استان فراهم شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • کارخانجات و واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شود
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی به کجا رسید؟
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • یک سفر خبری خوشمزه!
  • برپایی پایگاه سنجش و ارزیابی سلامت در بیمارستان علامه بهلول گنابادی
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی