Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، محبوبیت خودروهای الکتریکی روزبه‌روز در حال افزایش است و این محصولات در آینده نقش مهمی در صنعت خودرو خواهند داشت. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این ماشین‌ها، باتری است که باعث افزایش قدرت، سرعت شارژ بالاتر و برد بیشتر می‌شود. حالا یک شرکت با باتری حالت جامد جدید خود می‌تواند تغییرات شگرفی در دنیای خودروهای برقی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شرکت «QuantomScape» که مورد حمایت فولکس واگن و بیل گیتس است، به تازگی در یک کنفرانس از پیشرفت بزرگی در تلاش‌های ۱۰ ساله خود برای تولید باتری حالت جامد خبر داده‌ است.    
باتری‌های لیتیومی یونی کنونی حاوی مایع به عنوان الکترولیت هستند که به یون‌های لیتیوم اجازه می‌دهد میان کاتد مثبت و آند منفی حرکت کند. این فرایند موجب تولید انرژی می‌شود و بخش اصلی باتری‌های گوشی‌های هوشمند و لپ ‌تاپ‌ها هستند. در حالی که شاید مشکل چندانی با این فرایند در محصولات الکترونیک نداشته باشیم، موضوع در دنیای خودروهای برقی متفاوت است و تغییر آن اهمیت بالاتری دارد.
باتری‌های لیتیوم یونی در دنیای خودروها با چندین مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. این باتری‌ها به مدت زمان زیادی برای شارژ شدن نیاز دارند و حاوی مواد قابل اشتعالی هستند که در تصادفات می‌توانند شعله‌ور شوند و همچنین در دمای بسیار پایین یخ می‌زنند.
برای غلبه بر این مشکلات، محققان در سال‌های اخیر مواد برتر مختلفی مانند پلیمرها و سرامیک‌ها را آزمایش کرده‌اند. QuantumScape برای این مشکل یک راه‌حل پیدا کرده که آن باتری لیتیوم فلزی است.
در این باتری یک جداکننده سرامیکی خشک جای الکترولیت مایع را می‌گیرد و امکان انتقال کارآمدتر انرژی را فراهم می‌کند. این باتری کاملا حالت جامد نیست و در آن از یک ژل استفاده می‌شود، اما مشکلات الکترولیت مایع را ندارد. این باتری می‌تواند بدون یخ زدن در آب و هوای سرد کار کند و رشد دندریت‌های الکترولیت که کارایی باتری‌های لیتیوم یونی را کاهش می‌دهد، سرکوب می‌کند.  
نتایج تست‌ها شگفت‌انگیز هستند. خودروهای مجهز به باتری‌های لیتیوم فلزی تا ۸۰ درصد برد بالاتری نسبت به محصولات با باتری لیتیوم یونی دارند. آن‌ها پس از ۸۰۰ چرخه شارژ، بیش از ۸۰ درصد ظرفیت خود را حفظ می‌کنند که بسیار بهتر از باتری‌های کنونی است. مالکان خودروهای برقی پیش از نیاز به تعویض باتری‌ها می‌توانند تا صدها هزار کیلومتر با باتری‌های جدید رانندگی کنند.
علاوه بر برد فوق العاده بالاتر، ۸۰ درصد ظرفیت آن‌ها هم در مدت زمان ۱۵ دقیقه شارژ می‌شود. با وجود چنین دستاوردی، QuantumScape باید با چندین رقیب مانند CATL، ال جی، سامسونگ، پاناسونیک و تسلا رقابت کند. تویوتا قصد داشت که در المپیک توکیو ۲۰۲۰ از یک باتری حالت جامد رونمایی کند که به علت شیوع کرونا برنامه‌ها تغییر کرد.
QuantumScape اطلاعاتی درباره جنس الکترولیت باتری خود منتشر نکرده، اما برخی از متخصصان بر این باورند که در آن از یک اکسید به نام «LLZO» استفاده شده که احتمالا نقش مهمی در باتری‌های حالت جامد خواهد داشت.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: خودرو باتری لپ تاپ برق تویوتا باتری های لیتیوم حالت جامد باتری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۸۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چادرملو و برنامه‌خاصی که آلومینیوم را نگران می‌کند!

به گزارش ورزش سه، چادرملو اردکان با شکست تیم‌های آریو اسلام‌شهر، فولاد خوزستان و مس کرمان به مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی رسید و در قرعه کشی امروز مشخص شد که باید در این مرحله میزبان آلومینیوم اراک باشد و برای شگفتی‌سازی در جام حذفی تلاش کند.

چادرملو تاکنون دو تیم لیگ یک و فولاد خوزستان لیگ برتری را حذف کرده و با انگیزه و روحیه بالا در مرحله یک چهارم نهایی به میدان خواهد رفت؛ آنها در جدول لیگ آزادگان هم با یک بازی بیشتر نسبت به فجرسپاسی در رتبه دوم حضور دارند و شانس صعود به لیگ برتر را دارند و تمام این اتفاقات به آنها انگیزه لازم را می‌دهد تا یک دیدار سخت و دشوار برای آلومینیوم اراک رقم بزنند.

اصلی‌ترین نگرانی مجتبی حسینی در بازی مرحله یک چهارم نهایی تمام نشدن بازی در وقت قانونی و اضافه خواهد بود، بازیکنان چادرملو در دو بازی جام حذفی رقبای خود را در ضربات پنالتی حذف کردند و این اتفاق می‌تواند اعتماد به نفس بالایی به آنها بدهد تا در بازی با آلومینیوم هم با مدیریت کردن مسابقه و حفظ کردن نتیجه بازی را به ضربات پنالتی بکشند و شانس صعود به نیمه نهایی را دنبال کنند.

البته آلومینیوم اراک هم با شکست پرسپولیس در مرحله یک چهارم نهایی رسید و خود آنها هم در این زمینه اعتماد به نفس کافی را دارند و این روزها با گلر آماده ای که دارند در ضربات پنالتی شانس بالایی خواهند داشت.

چادرملو با 3 گل در جام حذفی ایران به مرحله یک چهارم نهایی رسید و در مقابل دو گل هم دریافت کرده است و با ارائه بازی‌هایی منطقی و اقتصادی نشان داده که تیمی خطرناک و زیرک است و همین موضوع آنها را در جام حذفی غیرقابل پیش بینی خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • تونی کروس: پاس گلم به وینیسیوس؟ پاس خیلی خاصی نبود؛ به آینده فکر نمی‌کنم
  • ساخت نوعی باتری سدیمی که ظرف چند ثانیه شارژ می‌شود
  • سیزتا مورودر ؛ خودرو خاصی که احتمالا نمی شناسید! (عکس)
  • از جی کلاس برقی تا تغییر نام مدل های بنز
  • از ۱۰ برند رژ لب تا مکمل تقویتی مو ؛ این محصولات را نخرید، تقلبی است 
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • «خودروی برقی» راه‌حلی بدون جایگزین
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • چادرملو و برنامه‌خاصی که آلومینیوم را نگران می‌کند!
  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D