Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-04@07:08:34 GMT

از مبارزه با فساد تا رفع تبعیض

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۹۹۳۳۷

از مبارزه با فساد تا رفع تبعیض

تحقق عدالت اجتماعی در گرو مبارزه عادلانه و دقیق با فساد در تمامی سطوح است و علاوه بر اینکه حکومت اسلامی در برابر برپایی عدالت و فساد وظایف مهمی برعهده دارد، مردم نیز باید در جهت برپایی عدالت و مبارزه با فساد تلاش کنند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدیار واحدی؛ یکی از مهمترین مشکلاتی که میتواند گریبان گیر هر جامعه ای شود فساد و تبعیض میان اقشار مختلف جامعه است و این مشکل میتواند سبب هرج و مرج و نارضایتی ها گردد و به همین علت است که مقام معظم رهبری بار ها مسولین اجرایی کشور را به اقامه عدل و عدم تبعیض در برابر قانون توصیه کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ، عدالت و مبارزه با فساد را لازم و ملزوم یکدیگر دانسته اند ؛ یعنی برای اجرای عدل باید ریشه فساد و فاسدین در جامعه علی الخصوص دستگاه های اجرایی کشور کنده شود.

 

باید توجه داشت که وجود افراد فاسد در دستگاه های اجرایی کشور میتواند ضربه ای مهلک به عدالت اجتماعی بزند و جامعه اسلامی را از برقراری عدالت دور کند ، پس برای رسیدن به این مهم عزم جدی برای مبارزه با فساد لازم است.

 

عدالت در صدر اهداف اولیه همه پیامبران الهی بوده است و این موضوع توجه بیش از پیش حکومت های اسلامی برای اقامه آن را میطلبد که یکی از مهمترین و اصلی ترین عوامل اجرایی شدن آن حضور افرادی صالح و متدین است ، بی شک وسوسه هایی نیز در مسیر این امر خطیر وجود دارد(همچون ؛وسوسه مال و مقام دنیوی ) که راه آن بالا بردن عزت نفس است؛ حتی در علوی ترین حکومت تاریخ یعنی حکومت حضرت علی (ع) کسانی بودند که با لغزش و وسوسه های شیطانی سست شده و به رستگاری نرسیدند.

 

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی وجود افراد فاسد هرچند کم را نیز در مسیر تحقق عدالت اسلامی مضر دانسته و ایجاب حضور دستگاه نظارتی تیز بین و دقیق را برای تحقق عدالت اجتماعی لازم و قطعی عنوان میکنند که قطعا توجه به این توصیه معظم له میتواند ره گشا باشد و جامعه اسلامی را از فساد نجات دهد.

 

بی شک حضور دستگاهی عادل برای نظارت بر عملکرد های مسولین امر نه تنها کمکی برای پیشرفت جامعه اسلامی به سمت عدالت می باشد ، بلکه باعث دلگرمی مردم نیز خواهد شد و قطعا قانون در جامعه جایگاهی محکم تر پیدا خواهد کرد و نظم و امنیت بر جامعه حاکم میگردد.

 

همانطور که قبلا نیز گفته شد برای تحقق جامعه عدالت محور باید نسبت به گزینش افراد لایق برای مناصب مهم حساسیت به خرج داد و باید توجه داشت هر شخصی درجایگاهی که شایسته آن قرار گیرد و بعد از انتصاب افراد در آن جایگاه باید همواره زیر نظر باشند تا از قوانین سر پیچی نکرده و از تکلیف خود سرباز نزند چرا که همه وسوسه ها بعد از انتصاب افراد به یک منصب است و به همین خاطر توجه و مراقبت بیش از پیش را میطلبد.

 

اما راه کار دیگر مبارزه با فساد و ترویج عدالت اسلامی خود مردم هستند ؛ اگر مردم تمام قوانین را رعایت کرده و از آن عدول نکند زمینه گسترش فساد در جامعه بسیار کم خواهد شد پس اگر مردم اجازه ندهند که فساد وارد زندگیشان شود بی شک به افراد فاسد فرصت انجام اعمال غیر قانونی را نخواهند داد حتی اگر مشکل فساد به قدری در بخش های دولتی و خصوصی یک کشور ریشه دوانده باشد که مردم فکر کنند ، فساد تنها راه پیشبرد کارها در ادارات و دستگاه های اجرایست ، باز هم باید بدانیم که اگر تک تک افراد آن جامعه به جرم و فساد نه بگویند از گسترش فساد جلو گیری میشود.

 

یکی دیگر از ابزار قدرت که به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با فساد در دست مردم است قدرت انتخاب است و ما مشاهده میکنیم که به طور متوسط هر2 سال یکبار مردم برای انتصاب مسولین اجرایی کشور پای صندوق های رای میروند و قطعا اگر انتخابی درست و به جا داشته باشند علاوه بر جلوگیری از فساد در جامعه به آبادانی آن نیز کمک میکنند پس میتوان مردم را مهم ترین اهرم قدرت در مبارزه با فساد دانست.


مورد دیگری که می تواند در پیشبرد جامعه اسلامی به سمت عدالت اجتماعی کمک کننده باشد قدرت و صلابت دستگاه قضایی در برخورد با مفسدین است.

 

قطعا اگر دستگاه قضایی صالحه بدون توجه به جایگاه فاسدین و کسانی که آن ها را حمایت میکنند به اجرای احکام و قوانین بپردازد و همه را در برابر قانون یکسان ببیند قطعا بخش عظیمی از این مسیر طی خواهد شد و میتواند کمک بزرگی در تحقق این هدف داشته باشد پس میفهمیم که چه قدر دستگاه قضایی مهم و حساس است و چه بار مهمی بر دوش این دستگاه نظارتی می باشد ، چرا که اگر قوه قضاییه به فساد آلوده شود در اینصورت اعتماد مردم نسبت به حکومت ضعیف شده و قانون در نزد مردم سبک شمرده خواهد شد و این آغازی به پایان جامعه عدالت محور است.

 

یکی دیگر از عواملی که در جلوگیری از مبارزه با فساد موثر است تامین حداقل ها جهت گذران زندگی افراد جامعه است که این امر یکی از مهمترین وظایف حکومت اسلامی است و حکومت اسلامی موظف است تا به مهیا کردن نیاز های اولیه زندگی افراد جامعه و تضمین زندگی شرافتمندانه آن ها بپردازد. بی شک اگر مردم از نیاز های اولیه زندگی بهره مند باشند برای تامین این نیاز ها به هر امری متوصل نمیشوند.

 

پس همانطور که گفته شد تحقق عدالت اجتماعی در گرو مبارزه عادلانه و دقیق با فساد در تمامی سطوح است و علاوه بر اینکه حکومت اسلامی در برابر برپایی عدالت اجتماعی و فساد وظایف مهم و موثری برعهده دارد مردم در جامعه اسلامی نیز باید با رعایت قانون و نصب العین قرار دادن اصل برابری و برادری در جهت برپایی عدالت اسلامی و مبارزه با فساد تلاش کنند.

 

مهدیار واحدی - فعال دانشجویی و کارشناس مسائل حقوقی

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فساد تبعیض مبارزه با فساد مبارزه با فساد عدالت اجتماعی حکومت اسلامی جامعه اسلامی برپایی عدالت اجرایی کشور تحقق عدالت خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۹۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدا را سپاسگزاریم که در جای جای نظام سخن از یاد خدا و عدالت و یاری مظلومان است/ مردم ایران اسلامی در صف اول حمایت از فلسطین بوده و هستند

رئیس قوه قضاییه گفت: مجموعه قضایی استان هرمزگان در ابتکار، خلاقیت، مدیریت جهادی، مدیریت میدانی و تعامل برای هم‌افزایی دستگاه‌ها، پیشتاز و نمونه است.

به گزارش مشرق، به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای چهارشنبه‌شب (۱۲ اردیبهشت) در بدو ورود به استان هرمزگان و در نخستین برنامه از سفر رسمی و بدون تشریفات خود، با قریب به هزار نفر از کارکنان و خانواده‌های دستگاه قضایی استان هرمزگان دیدار کرد.

رئیس عدلیه طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: خدا را سپاسگزاریم که در جای جای نظام و کشورمان، سخن از یاد خدا و عدالت و یاری مظلومان و اقدام علیه ظالمان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به استمرار جنایات سبعانه رژیم غاصب صهیونیستی در غزه گفت: صهیونیست‌ها در کمتر از هفت ماه بیش از ۳۴ هزار انسان بی‌گناه در غزه را به خاک و خون کشیدند و بیش از ۷۰ هزار تن از مردم غزه را مجروح کردند؛ امروز در سراسر دنیا نفرتی بی‌سابقه از رژیم منحوس صهیونیستی ایجاد شده و خیزش دانشجویی در نقاط مختلف دنیا در حمایت از فلسطین، روز به روز درحال گسترش است؛ این نکته قابل ذکر است که مردم ایران اسلامی در صف اول حمایت از فلسطین بوده و هستند و بدون تردید خداوند پاداش این مجاهدت‌ها و حمایت‌ها را خواهد داد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با گرامیداشت روز معلم گفت: نقش معلم در جامعه نقش پیامبری است و معلمی در سازندگی کشور و نیروهای انسانی جامعه نقشی بی‌بدیل دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین روز کارگر را نیز گرامی داشت و بر تلاش همه‌جانبه برای رفع مسائل و مشکلات معیشتی و شغلی کارگران کشور تاکید کرد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه، با اشاره به برخی از مسائل و مشکلات همکاران قضایی گفت: شهادت می‌دهم که مسئولان مربوطه در ستاد قوه قضاییه تمام وسع خود را به کار گرفته‌اند تا مسائل و مشکلات معیشتی شما همکاران قضایی را برطرف کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه به رئیس کل دادگستری استان هرمزگان دستور داد تا کارگروه ویژه‌ای را برای رفع مجموعه مسائل و مشکلات کارکنان قضایی و قضات این استان تشکیل دهد.

رئیس عدلیه افزود: مجموعه قضایی استان هرمزگان در ابتکار، خلاقیت، مدیریت جهادی، مدیریت میدانی و تعامل برای هم‌افزایی دستگاه‌ها، پیشتاز و نمونه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان خطاب به کارکنان، قضات و مسئولان قضایی استان هرمزگان گفت: چنانچه شما به صورت شبانه‌روزی برای گره‌گشایی از کار مردم تلاش می‌کنید و بعضاً با ناملایماتی از ناحیه مراجعان مواجه می‌شوید، این را بدانید که خانواده شما نیز در اجر و ثواب خدمت جهادی شما شریک هستند؛ لذا قدر خانواده خود را بسیار بدانید؛ مبادا اضطراب و سنگینی کار را به خانه منتقل کنید؛ نگویید من وسایل زندگی را برای خانواده‌ام فراهم کردم و به این امر اکتفا کنید بلکه با حضورتان و عطوفت‌تان اجازه ندهید خدای ناکرده گسستی در خانواده‌تان ایجاد شود.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، «قهرمانی» رئیس کل دادگستری استان هرمزگان طی سخنانی گفت: از رئیس قوه قضاییه بابت دستور و موافقت با برگزاری همایش خانواده دستگاه قضایی استان هرمزگان که در نوع خود کم‌سابقه است قدردانی می‌کنم.

وی در ادامه به ارائه بخشی از عملکرد مجموعه قضایی استان هرمزگان پرداخت و گفت: ورود به موقع مجموعه قضایی استان هرمزگان به موضوع عدالت اجتماعی و اجرای صحیح قوانین باعث شده که تنها طی دو سال اخیر ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان با انتقال پرونده‌های مالیاتی شرکت‌های بزرگ، به عنوان عوارض و سهم، به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان پرداخت شود.

قهرمانی افزود: پس از دستورات رییس قوه قضاییه در خصوص رفع مشکل افراد فاقد شناسنامه، امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که در نتیجه اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مجموعه قضایی استان هرمزگان، هیچ ایرانی بدون شناسنامه‌ای در این استان وجود ندارد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین از فروش پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان کالای متروکه و تعیین تکلیف چهار هزار و ۲۰۰ پرونده متروکه شامل ۱۰ هزار و ۶۰۰ کانتینر در نتیجه اقدامات و پیگیری‌های قضایی صورت گرفته طی دو سال اخیر خبر داد.

قهرمانی در ادامه، فروش ۲۲ هزار دستگاه وسیله نقلیه موجود در پارکینگ‌های راهور به ارزش بیش از ۳۸ میلیارد تومان که در نتیجه اقدامات دستگاه قضایی استان هرمزگان صورت گرفته است را انقلابی در حوزه امانتداری نسبت به اموال مردم دانست.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در ادامه، از رفع تصرف از اراضی دولتی در ۴۷۳ فقره پرونده به میزان هزار و ۶۳۴ هکتار و به ارزش ۹ هزار میلیارد تومان، حدنگاری صددرصدی اراضی ملی و ۶۷ درصدی اراضی کشاورزی استان هرمزگان و همچنین صدور ۹۰ تا صددرصد اسناد حریم دریا، شهرک‌های صنعتی و جنگل‌های مانگرو خبر داد.

گفتنی است در این مراسم، نمایندگان قضات، بانوان کارمند، کارکنان اداری، همسرانِ معلم کارکنان قضایی و شوراهای حل اختلاف دستگاه قضایی استان هرمزگان، به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

همچنین در جریان این مراسم به مناسبت سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم، با حضور رئیس قوه قصاییه از ۱۰۰ تن از همسران معلم کارکنان قضایی استان هرمزگان، تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

منبع: میزان

دیگر خبرها

  • صدا و سیما مؤثرترین نقش را در ایجاد تمدن اسلامی دارد
  • مبارزه با فساد در الوند پایان نمی‌پذیرد
  • خدمت مسئولان به مردم باید به‌دور از تبعیض باشد
  • ۷۹ درصد افراد جامعه ما کم تحرک هستند
  • درویشیان: گشت ارشاد مدیران با جدیت اجرا شده است
  • دولت با کسی تعارف ندارد
  • تعیین ۳۵ شعبه دیوان عالت اداری به حوزه کار + تصویر
  • خدا را سپاسگزاریم که در جای جای نظام سخن از یاد خدا و عدالت و یاری مظلومان است/ مردم ایران اسلامی در صف اول حمایت از فلسطین بوده و هستند
  • انتقاد دادستان کل کشور از تیترهای صفحه اول برخی روزنامه‌ها
  • توصیه دادستان کرمان به مقامات قضائی استان‌ برای مبارزه جدی با فساد