Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر در گزارشی که از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر شد، عملکرد شاخص‌های مهم مربوط به بخش محیط زیست درهفت سال اخیر مورد بررسی قرار گرفت. پیش‌بینی اعتباری بالغ بر ۱۴۵ میلیارد تومان برای تامین تجهیزات یگان حفاظت و اطفای حریق مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و رشد ۶۳ درصدی اعتبار حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش و مناطق تحت مدیریت؛ بخش‌هایی از این گزارش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دراین گزارش که درخصوص عملکرد شاخص‌های مهم مرتبط با بخش محیط زیست در هفت سال اخیر می‌توان به مواردی چون حفاظت از منابع پایه زیستی از جمله تعیین حقابه تالاب‌ها و تدوین و اجرای برنامه مدیریت زیست بوم از تعداد ۳ تالاب در سال ۱۳۹۲ به ۱۷ تالاب در سال ۱۳۹۸، حفاظت از گونه‌های در معرض تهدید و خطر از ۲ گونه در سال ۱۳۹۲ به ۱۹ گونه مختلف در سال ۱۳۹۸، تهیه و اجرای طرح جامع مدیریت پسماندهای شهری از تعداد ۳۸۰ شهر در سال ۱۳۹۲ به ۸۸۰ طرح / شهر در سال ۱۳۹۸، اشاره کرد.

همچنین به منظور بهبود وضعیت هوای شهرها و کاهش آلودگی آنها، میزان تولید روزانه سوخت بنزین و گازوئیل یورو ۴ در کشور که بواقع از سال ۱۳۹۵ مورد توجه جدی این دولت قرار گرفته بود در پایان سال ۹۸ به میزان روزانه ۱۴۰ میلیون لیتر رسیده است.

به علاوه تراز آبی دریاچه ارومیه که تا سال ۱۳۹۲ به سرعت رو به افول بوده است و نگرانی‌های بسیاری در خصوص خشک شدن کامل آن وجود داشت در سال ۱۳۹۸ تراز افزایشی به خود گرفت و اکنون به حدود ۱۲۷۲ متر رسیده است.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور نیز توجه زیادی به بخش محیط زیست شده است و با تخصیص اعتبارات پیش‌بینی شده انتظار می‌رود اقدامات و نتایج زیر ضمن اجرای بودجه سال ۱۴۰۰ در بخش محیط زیست محقق شود:

۱) پیش‌بینی اعتباری بالغ بر ۱۴۵ میلیارد تومان برای تامین تجهیزات یگان حفاظت و اطفای حریق مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست

۲) رشد ۶۳ درصدی اعتبار حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش و مناطق تحت مدیریت

۳) رشد حدود ۴۴ درصدی حفاظت، پایش و احیای تالاب‌ها و رودخانه‌های در معرض خطر کشور

۴) رشد ۴۲ درصدی اعتبار برنامه‌های اجرایی آموزش و پیام رسانی محیط زیستی

۵) افزایش بیش از ۸۱ درصدی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بخش محیط زیست (از ۲۷۵ میلیارد تومان مصوب قانون بودجه سال ۱۳۹۹ به ۵۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰)

۶) رشد ۹۸ درصدی اعتبارات هزینه‌ای سازمان حفاظت محیط زیست (از ۶۰۴ میلیارد تومان مصوب قانون سال ۱۳۹۹ به ۱,۱۹۵ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰)

۷) ایجاد ردیف درآمد- هزینه تحت عنوان کاهش آلودگی و جلوگیری از تخریب محیط زیست از طریق اعطای تسهیلات و حمایت مالی موضوع بند (م) تبصره (۶) لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بابت سی و پنج درصد از عوارض آلایندگی وصول شده به مبلغ ۱,۰۰۰ میلیارد تومان.

کد خبر 5094001

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان محیط زیست سازمان برنامه و بودجه لایحه بودجه ۱۴۰۰ بانک مرکزی ایران قیمت دلار لایحه بودجه ۱۴۰۰ قیمت نفت ویروس کرونا راه آهن خواف هرات شاخص کل بورس وزارت جهاد کشاورزی قانون چک نهاده های دامی بانک مرکزی تولید نفت بورس تهران وزارت صنعت معدن و تجارت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مناطق تحت مدیریت میلیارد تومان بخش محیط زیست سال ۱۳۹۸ سال ۱۳۹۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۰۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری از مشاهده یک نفر پلنگ برای دومین بار در منطقه حفاظت شده سبزکوه خبر داد.

سعید یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال وبختیاری با اشاره به مشاهده یک نفر پلنگ در منطقه سبزکوه، اظهار کرد: مأمور یگان حفاظت محیط‌زیست استان حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه موفق به ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی شد.

وی افزود: این تصاویر توسط محیط‌بان ملک‌آرا خلیل طهماسبی در منطقه حفاظت شده سبزکوه ضبط شده است و دومین ثبت پلنگ در منطقه حفاظت شده سبزکوه و اولین ثبت در سال‌جاری است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی، گونه در خطر انقراض جهانی است، افزود: گونه پلنگ در رأس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

یوسف‌پور تصریح کرد: در حال حاضر ۴۳۲ گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده است که از این تعداد، ۴۶ گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

وی اضافه کرد: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری به ثبت رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به منطقه حفاظت شده سبزکوه، تاکید کرد: منطقه حفاظت‌شده سبزکوه با مساحت بیش از ۵۱ هزار هکتار، زیستگاهی ارزشمند با تنوع زیستی غنی و منحصر به فرد در چهارمحال‌وبختیاری است که در ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان و ۳۰ کیلومتری شهر لردگان و در شهرستان‌های کیار و بروجن قرار گرفته است.

یوسف‌پور گفت: زیست‌بوم ویژه، تنوع گیاهی، وجود دره‌های عمیق و جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس، بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های جانوری مانند پلنگ، کل و بز وحشی، خرس قهوه‌ای و دیگر جانداران در این محدوده تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در چهارمحال‌وبختیاری یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و شش منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود ۱۵ درصد مساحت این استان را در برمی‌گیرند.

پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری توسط محمدرضا احمدی مسئول منطقه حفاظت شده سبزکوه در سال‌جاری ثبت شده است و پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

کد خبر 751110

دیگر خبرها

  • توسعه پایدار بر مبنای حفاظت محیط زیست صورت گیرد
  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • تحویل یک قطعه بوتیمار به محیط زیست
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • نظارت مأموران محیط زیست آذربایجان‌غربی بر بیش از۷۶۰ هزارهکتار ازمناطق تحت مدیریت
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • منظور: رشد ۳۸۰ درصدی اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی