Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از تارنمای رسمی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)، شصت‌ودو نامزد از ۳۳ کشور جهان به رقابت نهایی برای کسب جایزه هانس کریستین اندرسن موسوم به نوبل کوچک راه یافتند.

پژمان رحیمی‌زاده تصویرگر کتاب‌های دیوانه و چاه، آرش (حکایت تیر انداختن قصه‌گو) و رستم و اسفندیار و جمشید خانیان نویسنده کتاب‌هایی همچون قلب زیبای بابور و ادسون آرانتس دوناسیمنتو و خرگوش هیمالیایی‌اش دو نامزد ایرانی حاضر در این فهرست هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحیمی‌زاده در سال ۲۰۱۶ نیز نامزد دریافت جایزه اندرسن بود و در رقابت با تصویرگران مطرح جهان موفق شد به فهرست پنج تصویرگر برتر راه یابد. وی بیش از دو دهه به صورت مستمر به تصویرگری کتاب و طراحی جلد برای کودکان و نوجوانان پرداخته و تاثیر ماندگار و مهمی در رشد ادبیات و تصویرگری کتاب کودک و نوجوان داشته است. آثار رحیمی‌زاده به فهرست‌ و نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی بسیاری راه یافته و موفق به کسب جوایز متعددی چون دیپلم افتخار IBBYو کتاب‌های برگزیده شورای کتاب کودک شده‌اند.

جمشید خانیان نیز جوایز و افتخارات ملی و بین‌المللی بسیاری را در کارنامه هنری خود دارد که از آن جمله می‌توان به دیپلم افتخار IBBY، فهرست «کلاغ سفید» (کتابخانه بین‌المللی کودک و نوجوان مونیخ) و جوایز متعدد ملی مانند لوح برگزیده شورای کتاب کودک اشاره کرد. آثار خانیان به دلیل تاکید بر مسائلِ انسانِ امروز چون جنگ، مهاجرت، تبعیض، تنهایی و...، رسیدن به سبک نوشتاری خاص با تاکید بر فُرم، تکنیک، جنبه‌های زیبایی‌شناسانه‌ زبانِ روایت و توجه ویژه به شخصیت و همچنین برانگیختن کنجکاوی، پرسشگری و رشد تفکر انتقادی در مخاطبان تاثیر ماندگاری بر رشد ادبیات نوجوان گذاشته‌اند. خانیان تاکنون کارگاه‌ها و نشست‌های بسیاری در حوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان، داستان‌نویسی و نقد ادبی در شهرهای مختلف ایران و خارج از ایران مانند چین و آلمان داشته است. تاکنون بیش از صد مقاله، رساله و پایان‌نامه‌ پژوهشی بر اساس آثار وی نوشته شده است. خانیان سهم منحصر به فردی در پیشبرد و ارتقای سطح کیفی ادبیات کودک و نوجوان ایران داشته است.

جایزه هانس کریستین اندرسن یا نوبل کوچک معتبرترین جایزه ادبی و هنری در حوزه ادبیات کودکان است که از سوی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان به منظور بالا بردن سطح ادبی و هنری کتاب های کودکان هر دو سال یک بار، به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر داده می شود. اهدای این جایزه به مجموعه آثار یک نویسنده از سال ۱۹۵۶ و به مجموعه آثار یک تصویرگر از سال ۱۹۶۶ آغاز شده است. این جایزه شامل یک مدال طلا و یک دیپلم افتخار است که در مراسمی در کنگره دو سالانه IBBY، به برندگان اهدا می شود.

در ادامه فهرست کامل نامزدهای نهایی این جایزه در سال ۲۰۲۲ را مشاهده می‌کنید:

آرژانتین: ماریا کریستینا راموس ؛ گوستی

استرالیا: مارگارت وایلد ؛  توبی رایدل

اتریش: هنز یانیچ ؛ لیندا ولفسگروبر

بلژیک: توماس لاوچری ؛ کارل کانوت

برزیل: مارینا کولسانتی؛ نلسون کروز

کانادا: آنجل دلانویس ؛ سیدنی اسمیت

چین: جین بو ؛ شیونگ لیانگ

 کلمبیا و ونزوئلا: ایوار دا کول

 کرواسی: دوبراوکا کولانویچ

 قبرس: آنا کوپانو ؛ دورا اورنتی

استونی: اندروس کیویراچ ؛ پیرت راود

 فرانسه: ماری یود موریل ؛ ژیل باشلت

 آلمان: اندریاس اشتنهوفل ؛ نیکولاس هایدلباخ

 یونان: ماریا پاپایانی ؛ آیریس سامارتزی

 مجارستان: لاسلو هربست، اندراس دانیل

 ایران: جمشید خانیان؛ پژمان رحیمی‌زاده

 ایتالیا: روبرتو پیومینی ؛ بئاتریس آلمانیا

 ژاپن: جوکو ایواسه ؛ ریوجی آرایی

 جمهوری کره: یی هیون ؛ سوزی لی

 لتونی: الکسیج ناموفس

 لبنان: فاطمه شرف‌الدین؛ سنان هلاک

 لیتوانی: کستوتیس کاسپاراویوس

 هلند: تونکه دراگت؛ سیلویا ویو

 لهستان: مارچین سژیزیلسکی ؛ ایوانا چمیولوسکا

 روسیه: سرگئی ماخوتین ؛ جولجا گوکووا

 اسلوونی: پیتر سوتینا ؛ دمیجان استپانچیچ

 اسپانیا: جوردی سیرا و فابرا ؛ النا اودریوزولا

 سوئد: آنیکا ثور؛ آنا بنگتسون

 سوئیس: فرانتس هولر ؛ کاترین لویی

 ترکیه: بهیج آک ؛ مصطفی دلی‌اوغلو

 اوکراین: هالینا مالک ؛ کوست لاورو

 انگلستان: مارکوس سدویک ؛ دیوید مک کی

 ایالات متحده آمریکا: لیندا سوپارک؛ کادیر نلسون

نامزدهای جایزه هانس کریستین اندرسن از سوی دفاتر ملی کاندید می‌شوند و هیات داورانی متشکل از کارشناسان برجسته ادبیات کودکان برندگان این جایزه را از میان نامزدهای معرفی‌شده برمی‌گزینند. از جمله معیارهای گزینش برندگان می‌توان به کیفیت بالای زیبایی شناختی آثار نویسنده و تصویرگر،‌ در نظر گرفتن مخاطب کودک، خلاقیت و نوآوری و اصالت و مهمتر از همه داشتن سهم جاودان در ادبیات کودکان جهان اشاره کرد.

تنها برنده ایرانی این جایزه جهانی فرشید مثقالی تصویرگر است که در سال ۱۹۷۴ موفق به دریافت این جایزه شد. هوشنگ مرادی کرمانی نیز در سال ۱۹۹۲ تحسین هیئت داوران این جایزه معتبر را برانگیخت.

برچسب‌ها کتاب کودک کتاب ادبیات جایزه کتاب سال

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتاب کودک کتاب ادبیات جایزه کتاب سال کتاب کودک کتاب ادبیات جایزه کتاب سال اخبار کنکور کریستین اندرسن کودک و نوجوان ادبیات کودک بین المللی رحیمی زاده کتاب کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۰۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گل کریستین رومرو به آرسنال روی اشتباه مهلک دروازه‌بان (تاتنهام 1-3 آرسنال)

گل کریستین رومرو به آرسنال روی اشتباه مهلک دروازه‌بان (تاتنهام 1-3 آرسنال)

دیگر خبرها

  • جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ به اسیر فلسطینی رسید
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • گل کریستین رومرو به آرسنال روی اشتباه مهلک دروازه‌بان (تاتنهام 1-3 آرسنال)
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • آغاز ضبط مناظره ی نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟