Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@22:15:41 GMT

پرونده نظام قدیم ها برای کنکور ۱۴۰۰ بسته شد

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۰۱۷۸۵

پرونده نظام قدیم ها برای کنکور ۱۴۰۰ بسته شد

خبرگزاری مهر:منصور غلامی در حاشیه آیین تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر و فناوران برگزیده که صبح امروز برگزار شد، در جمع خبرنگاران رسانه ملی گفت: مراکز رشد چون عموماً در کنار دانشگاه‌ها شکل گرفته از طریق اساتید و دانشجویان صاحب ایده فعالیت می کند. برای حضور دانش آموزان مانعی نیست و اگر ایده‌ای دارند که به عنوان ایده جدید و قابل حمایت مطرح می‌شود، این کار شدنی است و می توانند همراه مربی و تیمی که این ایده را پیش می برد در مراکز رشد حضور داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره کنکور و حذف آن گفت: موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور جدی مطرح است تا تدبیری برای جایگزینی کنکور اندیشیده شود. در برخی رشته های پرطرفدار حتماً باید شاخص انتخاب داشته باشیم. امیدواریم نتیجه قابل اعتمادی از لحاظ ارزیابی و انتخاب دانش آموزان برای دانشگاه ها به دست بیاید. این اراده وجود دارد.

غلامی ادامه داد: شاخص اصلی ما در حال حاضر نمره آزمون سراسری است. اگر بخواهیم این شاخص را جایگزین کنیم، باید یک انتخاب علمی انجام دهیم. انتخاب علمی را قاعدتاً در یک سال تحصیلی نمی شود انجام داد و باید چندسال متوالی را با یک سیستم ثابت و همه گیر از نظر سطح ملی ارزیابی کنیم. باید بتوانیم در سراسر کشور دانش آموزان را در یک سطح استاندارد با همدیگر مقایسه کرده و آنها را انتخاب کنیم. اینکه دانشگاه‌ها خودشان هم شاخص های خاصی داشته باشند، مورد بحث است و باید اجازه بدهید کار کارشناسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال ۱۴۰۰ و قبل از ثبت نام کنکور ۱۴۰۱ تصمیم نهایی اعلام شود.

غلامی در پاسخ به اینکه آیا پرونده نظام قدیمی ها برای کنکور ۱۴۰۰ بسته شده است نیز گفت: از نظر ما پرونده اش بسته شده است.

وی درباره جایگاه و سطح یژوهش‌های علمی ایران در دنیا اظهار کرد: پژوهش های علمی ما در سطح دنیا با شاخص‌های مختلف سنجیده می‌شود. از نظر تولیدات علمی، کیفیت به گونه‌ای است که مقالات در مجامع علمی دنیا پذیرفته و در نشریات چاپ می شوند و جامعه علمی ما در رتبه بندی ها در جایگاه پانزدهم قرار دارد.

وزیر علوم افزود: شاخص دیگر، کیفیت مقالات است که از طریق نسبت ارجاعات به مقالات ما سنجیده می شود. از این لحاظ رتبه بسیار خوبی داریم. مورد دیگر، سرعت رشد علمی کشور است. وقتی در یک مسابقه بین کشورهای بزرگ و مطرح دنیا برای ارائه دستاوردهای علمی قرار می‌گیریم معنایش این است که آنها هم دارند با توانمندی های بیشتری کار می‌کنند. همچنین وقتی ایران به لحاظ سرعت رشد علمی در دنیا، دوم می شود و یا به اعتباری برخی شاخص ها در رتبه اول هستیم به معنای آن است که محققین و پژوهشگران ما دارند با توان بالا کار می کنند.

غلامی درباره اینکه دستاوردهای علمی ما چقدر در داخل مورد استفاده قرار می گیرد اظهار کرد: ما حتماً باید جایگاه بین المللی مان را حفظ کنیم و نگاهی به استفاده آنها در داخل داشته باشیم. برخی از پژوهش ها در حوزه علوم پایه و برخی علوم جدید هستند که هنوز در سیستم های کاربردی ننشسته اند و بسیاری از دستاوردهای محققین ما که در دنیا در حال استفاده است از همین گروه است.

وی ادامه داد: البته تعداد زیادی از این تحقیقات هم از طریق پایان نامه ها و هم به کار گیری در حوزه های فناوری به سمت کاربردی شدن رفته است. در حال حاضر تعداد زیادی واحدهای فناور داریم که در مراکز رشد و پارک ها مستقر هستند و هر ایده‌ای که دارند مبتنی بر یک پژوهش و نتیجه یک تحقیق است.

وزیر علوم با بیان اینکه تعداد زیادی شرکت های دانش بنیان در کشور داریم که حداقل قریب به ۲۰۰ مورد در پارک های وزارت علوم مستقر هستند گفت: در مجموع قریب به ۶۰۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که همه آنها بر مبنای یافته های علمی کار می‌کنند و این جریان جوانی در کشور است.

غلامی افزود: سابقه این حرکت علمی به ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر می رسد و نباید خودمان را با کشورهایی که نزدیک به ۱۰۰ سال است این مسیر را طی کرده اند مقایسه کنیم. اما در این ۱۰، ۱۵ سال یک شتاب بسیار جدی و قوی اتفاق افتاده که ما را در رده کشورهای صاحب دانش و فناوری قرار می دهد و اراده ها قوی است و در آینده نه چندان دور این جایگاه را هم در دنیا به حد جایگاه علمی خودمان بالا خواهیم برد که حاصل آن خوداتکایی، امید و اعتماد ملی به جوانان خودمان است.

منبع: فردا

کلیدواژه: وزیر علوم پرونده نظام قدیم ها دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۱۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند

شهروز همتی با بیان اینکه در این کنگره و در بخش نمایشگاهی، بیش از ۲۰۰ شرکت تولید کننده و دانش بنیان حضور دارند،بیان کرد: هرسال کنگره یک رویکرد اصلی دارد ودر سنوات گذشته رویکرد اصلی کنگره کرونا  هوش مصنوعی بوده است اما امسال نقش ومحوری کنگره، نقش آزمایشگاه ها در نظام سلامت است.
وی ادامه داد: مطالب علمی در کارگاه ها براساس نیازسنجی ها ارائه می شود و پیش بینی می شود ۸ هزار نفر از کنگره امسال بازدید کنند و ۳۵۰۰ نفر تاکنون در بخش علمی ثبت نام کرده اند که نسبت به سال گذشته افزایش مخاطب شاهد هستیم.
نقش مهم شرکت های تولیدی کیت های آزمایشگاهی در ارائه خدمات
در ادامه این رویداد،پروفسور امیرحسن زرنانی دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران درباره نقش شرکت های دانش بنیان حاضر در این کنگره در افزایش سطح علمی مخاطبان وشرکت های مخاطب کنگره گفت: این شرکت ها با آوردن فناوری های جدیدووابسته به هوش مصنوعی، تشخیص هارادر آزمایشگاه به روز، دقیق و سریع تر می کنندزیراهرچه دستگاه ها دقیق تر عمل کنند می توانند در تشخیص بهتر موثر باشند.
وی افزود: نقش شرکت های تولیدی کیت های آزمایشگاهی و تولید کیت های استانداد در ارائه خدمات آزمایشگاهی مهم است وقتی تشخیص درست و سریع اتفاق بیافتد، تشخیص پزشک نیز صحیح و به نفع بیمار خواهد بود.
زرنانی اضافه کرد:دراین صورت می توان نتیجه گرفت که شرکت های تولیدی کیت های دانش بنیان به طورغیرمستقیم باسلامت بیماردرارتباط هستند.
وی درباره اینکه با وجود بیش از  ۵ هزار آزمایشگاه در سطح کشور، نقش آزمایشگاه ها در نظام سلامت به چه صورت است افزود: آزمایشگاه ها مهم ترین پایه سلامت در کشور هستند و به عنوان عوامل کمک کننده درتشخیص بیماری های بالینی به شمار می آیند. پزشک با توجه به علایم بالینی بیمار، ممکن است دچار تردید شود که آزمایشگاه ها می توانند این موارد را برطرف کنند.
زرنانی اظهار کرد: آزمایشگاه هادرنظام سلامت نقش پایه و محوری دارند در تمام سطوح پزشکی مانند تشخیص بیماری های عفونی، انگلی، سرطان، خودایمنی و متابولیک، آزمایشگاه ها کمک کننده هستند.
وی درپایان گفت: بالین خوب یعنی تشخیص خوب و تشخیص خوب یعنی استفاده از تجهیزات یک آزمایشگاه خوب لذا آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند.
فعالیت ۴۰ هزار نفر در ۶ هزار آزمایشگاه کشور
همچنین، غلامرضا حمزه لو دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران درحاشیه این کنگره گفت: امسال سعی کردیم با توجه به مشکلات و مسایل روز آزمایشگاهی و پیشرفت های تکنولوژی صورت گرفته، نیازهای روز همکاران خدمت رسان در درمان را برآورده و با تکنولوژی و مسایل جدید آزمایشگاه ها آشنا کنیم.
وی افزود: پنل های کنگره به صورتی است که در تعدادی از آنان به نقش وجایگاه آزمایشگاه در نظام سلامت پرداخته می شود بسیاری از برنامه های اجرایی در سطح ملی با کمک آزمایشگاه های علمی صورت می گیرد و همکاران با داده های این آزمایشگاه ها در مراکز درمانی تیم مراقبت را هدایت می کنند لذا برگزاری اینگونه کنگره ها اهمیت بالایی دارد.
حمزه لو با این بیان که در سطح کشور ۶۰۰۰ آزمایشگاه داریم که ۴۰هزار نفر در آنان فعالیت دارند، ادامه داد: موضوع روز آزمایشگاه فناوری های دنیاست بحث آزمایشگاه بر روی یک تراشه، پرداختن به موضوعات ژنتیکی وترکیب موارد با هوش مصنوعی از جمله موارد مهم است که در پنل ها سعی شده به این موضوعات پرداخته شود
وی بر اهمیت نقش آزمایشگاه ها تاکید و اظهار کرد: موضوعات هوش مصنوعی درتشخیص زودهنگام یک بیماری و پیش گویی کردن برخی بیماری ها دستاورد خوبی است که امیدواریم بتوانیم در کشورمان در این زمینه پیش رو باشیم.

منبع: قدس آنلاین

دیگر خبرها

  • آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند
  • دستاوردهای عملیات‌ وعده صادق ‌در عرصه علم و فناوری چه بود؟
  • پرونده ب_ز بسته شد؛ حالا نوبت به کرسنت است
  • پس از عملیات «وعده صادق» نگاه دنیا به ایران تغییر کرد
  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • بانک رفاه دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد
  • تدارک ویژه حوزه‌های علمیه برای دهه کرامت در ۱۴۰۰ نقطه دنیا
  • چند دانش‌آموز سیل زده از کنکور سراسری جا ماندند؟
  • پرونده شمشیربازی ایران با حذف سازنچیان بسته شد
  • برگزاری ماراتن کنکور در کرمانشاه با پیشتازی بانوان