Web Analytics Made Easy - Statcounter

صحبت‌های اخیر حیدر العبادی نخست وزیر پیشین عراق در خصوص ترور فرماندهان شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و ادعای وی درباره این که پهپادها با اطلاع دولت عراق وارد حریم فرودگاه بغداد شده‌اند، جنجال زیادی به پا کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، حیدر العبادی در مصاحبه با شبکه "العراقیه" شبکه رسمی و دولتی عراق  به تشریح مسائل سیاسی و امنیتی عراق در دوران حکومت خود و سال‌های بعد از آن پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در بخشی از این صحبت‌ها می‌گوید که پهپادهایی که شهیدان سردار قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس را در فرودگاه بین المللی بغداد هدف قرار دادند با مجوز عراق وارد این کشور شدند.

واکنش عادل عبدالمهدی به اتهام زنی العبادی

در پی اظهارات اخیر عبادی، عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق عراق با صدور بیانیه‌ای به سخنان وی واکنش نشان داد و ادعای وی را رد کرد.  عبدالمهدی افزود: آمریکایی‌ها بارها درخواست‌هایی مبنی بر صدور مجوز برای ورود نیروهای جدید به خاک عراق یا استفاده از پهپاد در مناطق حساس را مطرح کرده‌اند اما تمامی این درخواست‌ها به طور مکتوب و صریح و شفاف رد شده است.

در ادامه بیانیه آمده است: در متن درخواست‌ها از مقامات عراق خواسته شده بود که تمامی قوانین محدود کننده در مقابل ائتلاف بین‌المللی (به اصطلاح) ضد داعش در عراق رفع شود و نیروی هوایی این ائتلاف اجازه داشته باشند در مناطق ممنوعه پرواز کنند.

اهداف العبادی از اتهام زنی‌های اخیر چیست؟

از نظر کارشناسان سیاسی هدف حیدر العبادی از طرح این سخنان چندین جنبه دارد. برخی طرح این سخنان را رقابت‌های درون گروهی بین جریان‌های سیاسی عراق می‌دانند که عبادی تلاش دارد اتهام را متوجه شخص عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق عراق کند که در بین مردم عراق و سیاسیون همچنان از وجهه قابل قبولی برخوردار است. برخی دیگر به این مسئله فراتر از ابعاد داخلی آن می نگرند و  جنبه‌های دیگری را مطرح می‌کنند.

توجه رسانه‌های ضدایرانی به اظهارات عبادی

به نظر می‌رسد که العبادی با طرح چنین اتهاماتی قصد دارد روابط عراق و متحد اصلی‌اش را دچار چالش کند. او چون شکست سیاسی خود را از چشم ایران می‌بیند با چنین ادعاهایی در صدد ایجاد شکاف میان ایران و عراق در این شرایط حساس است. جریان غربگرای عراق بعد از ترور شهید مهندس به دنبال آن است تا جریان مقاومت را از آینده سیاسی عراق به حاشیه براند اگرچه تاکنون در این راه ناکام بوده‌اند. انتشار گسترده سخنان العبادی در رسانه های ضدایرانی از جمله سعودی نشان می‌دهد که سعودی‌های بر روی روشن کردن آتش فتنه و اختلاف در میان دو کشور ایران و عراق حساب ویژه‌ای باز  کرده‌اند.

سابقه عبادی در طرح اتهام علیه ایران و تخریب روابط دو کشور

البته این اولین باری نیست که حیدر العبادی سخنانی علیه ایران و در راستای تشدید اختلاف در روابط ایران و عراق مطرح کند.  

العبادی پیش از این ضمن مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی الشرقیه علت عدم موفقیتش در  نخست وزیر شدن برای دور دوم را  عدم اراده ایران دانسته بود و با اتهام زنی مدعی شده بود که ایران در عراق جنگ اراده‌ها به راه انداخت و موجب شد که وی نتواند برای بار دوم به نخست وزیری عراق برسد.

العبادی: به عدم استفاده از دلار در تبادلات با ایران پایبندیم، نه به تحریم‌های آمریکا

منحرف کردن افکار عمومی از مسئله خروج نظامیان آمریکا

هدف دیگر العبادی از طرح چنین ادعای منحرف کردن افکار عمومی از مسئله اصلی یعنی موضوع مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از عراق است تا آمریکایی‌ها مدت زمان بیشتری بتوانند در عراق حضو داشته باشند. پس از جنایت آمریکایی‌های تروریست در ترور حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس پارلمان عراق رای به خروج آمریکا از عراق داد و اعلام کرد حضور آمریکا در عراق حضور اشغالگرایانه است. آمریکایی‌ها در قالب گفتگو و گفتمان و اینکه مذاکره کنیم در صدد هستند تا مصوبه پارلمان را به تاخیر بیاندازند.

یکی دیگر از ابعاد اتهام زنی‌های العبادی تبرئه آمریکایی‌ها و نشانه رفتن انگشت اتهام به طرف دولت عراق است. آمریکایی‌ها خودشان رسما مسئولیت ترور شهید را بر عهده گرفته‌اند اما طیف غربگرای عراق با هدف تبرئه آمریکا و حفظ موقعیت آمریکا در عراق و جلوگیری از پاسخگو شدن واشنگتن در مجامع بین المللی تمام تلاش خود را در این راستا به کار گرفته‌اند حتی اگر این تلاش موجب تضییع حقوق ملت عراق شود.

تحلیلگر عراقی: ادامه سیطره آمریکا بر حریم هوایی عراق/ باید به شورای امنیت متوسل شدتحلیلگر عراقی: آمریکا در همه امور ریز و درشت عراق دخالت می‌کند

مسئولیت دولت عراق و لزوم پاسخگوسازی آمریکایی‌ها

دو گانه اظهارات العبادی و البته انتشار تکذیبیه عادل عبدالمهدی به معنی نفی مسئولیت دولت عراق در قبال ترور فرماندهان مقاومت نیست. عراقی‌ها در ماجرای رسیدگی به پرونده شهدای فرودگاه بغداد باید پاسخگو باشند و علاوه بر پیگیری محاکمه متهمان و خونخواهی شهدا باید واشنگتن را موظف به پاسخگویی کنند زیرا ترور شهید سلیمانی توسط آمریکائیها اثبات شده است و نباید اجازه دهند جریانی در عراق به دنبال تبرئه تروریست‌های آمریکایی باشند. پنتاگون پس از عملیات ترور فرودگاه بغداد، در بیانیه‌ای رسما اعلام کرد که هدف قرار دادن سردار سلیمانی از سوی ارتش آمریکا، دستور دونالد ترامپ بوده است و مدعی شد که این اقدام با هدف ممانعت از برنامه‌های ایران برای حملات بعدی انجام شده است. بنابراین دیگر جایی برای تبرئه قاتل و مجازات عاملان این جنایت باقی نمی‌ماند.

مقوله منحرف کردن بحث خروج آمریکا از عراق و تبرئه قاتلان ترور فرودگاه بغداد ارتباط مستقیمی با تلاش گروه‌های ضد ایرانی برای ایجاد شکاف بین تهران و بغداد دارد . البته دولت عراق موظف خواهد بود تا پرونده ترور فرماندهان مقاومت را در مجامع بین المللی پیگیری کند و متهمان آن را مورد بازخواست و مجازات قرار دهد. عراق مسئول تامین امنیت مهمانان خود است و ترور مهمانان عراق در فرودگاه بغداد مسئولیت آنها را دو چندان می‌کند.

نویسنده: حسین محمدی اصل، کارشناس مسائل عراق

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عادل عبدالمهدی فرودگاه بغداد حیدر العبادی آمریکایی ها بین المللی دولت عراق نخست وزیر اتهام زنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۲۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، احمد وحیدی ضمن اشاره به نقش مناطق آزاد در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، اظهار داشت: برای پویا شدن اقتصاد باید ظرفیت های بالقوه بالفعل شوند.

وی تصریح کرد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می توانند تعیین کننده و پیشران بزرگ در اقتصاد کشور، باشند.

وحیدی اذعان داشت: حرکت ها و اقدامات بسیار خوب و مهمی جهت رشد اقتصادی در مناطق آزاد انجام شده که باید به صورت مستمر پیگیری شوند.

احمد وحیدی یکی از وظایف مناطق آزاد را جذب سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور عنوان کرد و افزود: مناطق آزاد برای اینکه بتوانند در توسعه اقتصاد اثر گذار باشند، باید موضوع محور گام بردارند.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در راستای مسئولیت های فرهنگی، ساخت شهرک های اربعین جهت سهولت زائرین اباعبداله الحسین(ع) باید در دستور کار مناطق آزاد قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است
  • قیمت خودروهای داخلی و خارجی +جدول
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • گسترش اعتراضات دانشجویی در پایتخت آمریکا
  • روزی که رژیم بعث عراق به کاربرد سلاح‌های شیمیایی محکوم شد
  • واکنش حماس به سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین
  • مسئله‌گی حجاب؛ از بحران داخلی تا بشارت تمدنی