Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، صلحبانان کشور روسیه در واکنش به نقض توافق آتش‌بس امروز (شنبه) از سوی جمهوری آذربایجان، پای‌بندی هر دو طرف به این توافق شدند.

سخنگوی صلحبانان روسیه در اظهاراتی بر لزوم حفظ آتش‌بس از سوی ارمنستان و جمهوری‌آذربایجان تاکید داشت.

ساعاتی پیش ارمنستان اعلام کرد دولت آذربایجان دوباره حملات خود در جنوب منطقه قره باغ را از سر گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیانیه‌ای که از سوی وزارت دفاع ارمنستان صادر شده، آمده است: در دوازدهم دسامبر، طرف آذربایجانی عملیاتی هجومی خود رابه مناطق «خین تاگلار» و «ختسابرد» در جمهوری آرتساخ [نامی که ارمنستان بر بخشی از منطقه خودمختار قره‌باغ نهاده است] را از سر گرفته‌اند. مقامات جمهوری آذربایجان هنوز درباره این بیانیه وزارت دفاع ارمنستان اظهارنظر نکرده‌اند.

اکنون نیرو‌های صلح روسیه به محل عنوان شده رفتند تا مشخص کنند ناقض اصلی کدام یک از دو کشور بوده است.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد این نیرو‌های بدون دخالت در جزئیات، «اقدامات کافی» را انجام خواهند داد. همچنین وزارت دفاع روسیه امشب از مشاهده نخستین نقض آتش بس در منطقه قره باغ خبر داد.

در بیانیه‌ای که از سوی وزارت دفاع روسیه منتشر شده و در آن فعالیت نیرو‌های حافظ صلح روسیه در منطقه پوشش داده می‌شود، آمده است: در ۱۱ دسامبر، نقض آتش بس در استان هادروت مشاهده شد.

تاکنون اعلام رسمی از تلفات و مجروحان در این منطقه بیان نشده، اما برخی منابع از زخمی شدن سه نفر خبر می‌دهند.

در مقابل باکو نیز اعلام کرد ارتش کشورش اقدامات ارمنستان برای نقض آتش بس را متوقف کرده است. دولت این کشور اعلام کرد «هم اکنون از توافق آتش‌بس پاسداری می‌شود.»

درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه، ۲۷ سپتامبر آغاز شد. جمهوری آذربایجان گفته است نیرو‌های مسلح ارمنستان به سوی مناطق مسکونی در خط تماس در جمهوری قره باغ شلیک کرده اند و سبب شده اند تا چندین نفر از غیر نظامیان جان خود را از دست بدهند. این در حالی است که ارمنستان و مقامات جمهوری قره باغ، جمهوری آذربایجان را متهم می‌کنند که حملات هوایی و موشکی به این منطقه انجام داده است.

گفتنی است وخامت روابط میان آذربایجان و ارمنستان به پایان دوران شوروی سابق باز می‌گردد؛ زمانی که «کشتار سومقاییت» (که در آن ساکنان ارمنی شهرک ساحلی سومقاییت در جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان یکی از جمهوری‌های تشکیل‌دهنده اتحاد جماهیر شوروی آن زمان، در اواخر فوریه ۱۹۸۸ هدف گرفته شدند) به وقوع پیوست. پس از آن بحرانی در حدود منطقه کوهستانی قره باغ در فوریه سال ۱۹۸۸ شکل گرفت که در نتیجه آن مقامات اقلیم خودمختار قره باغ (که بیشتر ساکنان آن را جمعیت ارمنی تشکیل می‌داد) تصمیم گرفتند تا از قیمومیت جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان خارج شوند. مقامات قره باغ همچنین در سال ۱۹۹۱ با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» اعلام استقلال کردند. این مسأله سبب آن شد جمهوری آذربایجان کنترل خود را بر این منطقه از دست دهد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ناگورنو قره باغ مناقشه قره باغ جمهوری آذربایجان جمهوری آذربایجان وزارت دفاع قره باغ آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۲۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از ارتش ایران

 به گزارش تابناک به نقل از مهر، هیأت نظامی جمهوری آذربایجان با حضور در تیپ ۶۵ نوهد نیروی زمینی ارتش از توانمندی‌ها و آمادگی‌های رزمی این تیپ بازدید کرد.

 در این بازدید کارکنان تیپ ۶۵ در حضور هیأت نظامی جمهوری آذربایجان با اجرای رزمایش‌های متنوع در حوزه مبارزه با تروریسم، رهایی گروگان و… توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشتند.

دیگر خبرها

  • خانواده‌های سربازانی که در غزه می‌جنگند خواستار حمله نکردن به رفح شدند
  • سازمان همکاری‌ اسلامی خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین شد
  • سازمان همکاری‌ اسلامی به رسمیت شناختن کشور فلسطین را خواستار شد
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است
  • بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از ارتش ایران
  • روسیه ۶ پهپاد اوکراین را سرنگون کرد
  • وزیر خارجه اوکراین به برتری‌های نظامی روسیه در مقابل کل غرب اعتراف کرد
  • اعتراف وزیر خارجه اوکراین به برتری‌های نظامی روسیه در مقابل کل غرب
  • روسیه تحقیقات درباره گور‌های جمعی غزه را خواستار شد
  • روسیه تحقیقات درباره گورهای جمعی غزه را خواستار شد