اگر نویسنده ادا دربیاورد، لو میرود
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۰۳۳۶۸
احمد اکبرپور با بیان اینکه خلاقیت امری انتزاعی نیست، میگوید: نویسنده در لحظه خلق به خلاقیت فکر نمیکند، بلکه حین نوشتن فرم جدید و متناسب با متن را به کار میگیرد. اگر نویسنده ادای متفاوت بودن را دربیاورد سریع لو میرود.
این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتوگو با ایسنا، درباره اعتقادی مبنی بر نبود و یا کمبود خلاقیت و نوآوری در نوشتن کتابهای کودک و نوجوان اظهار کرد: من این موضوع را قبول ندارم و جملههای این شکلی درست نیست؛ قاعدتاً در آسیا ما نویسندگان بسیار خوب و عالیای داریم و به لحاظ کتابهای کودک از خیلی از کشورهای آسیایی جلوتر هستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او درباره اینکه ممکن است کتابهایی که خلاقیت ندارند در بازار تعدادشان بیشتر از آثار نویسندگان خلاق ما باشد، توضیح داد: بله، نویسندگان بازارینویس بیشتر از نویسندگان خلاقه ما هستند. نسل جدید نویسندگان ما بسیار خلاق و بهروز هستند. ما نویسندههایی داریم به دنبال تغییر فرمها هستند و شکل نوشتن را عوض میکنند.
اکبرپور خاطرنشان کرد: ما در سال حداقل ۲۰ کتاب خیلی خوب داریم. از طرف دیگر از ۱۰۰ کشور دیگر هرکدام ۲۰ کتاب خوب ترجمه میشود، خب کتابهای خوب ما در میان آنها گم میشود. من نمیگویم این موضوع نباشد. ما سالهاست شعار حمایت از کالای ایرانی میدهیم و به مردم میگوییم کالای ایرانی بخرند، اما چرا کتاب را یک کالا نمیدانیم؟ کتاب هم یک کالای ایرانی خوب است و در سال حداقل ۲۰ کتاب خوب تولید میشود. مطبوعات و نهادهای داخلی هم باید از تألیف حمایت کنند، در غیر این صورت کتابهای خوب ما در حجم ترجمه گم میشود و باید شرایط ویژهای برای تألیف درنظر گرفته شود.
این نویسنده سپس درباره گاردی که نسبت به خلاقیت و نوآوری وجود دارد، با بیان اینکه همیشه کار خلاقه در اوایل کار با واکنش بد مواجه میشود، گفت: واقعیت این است که خلاقیت در عرصه نوشتن ادبیات کودک برخلاف کتابهای بزرگسال به کار تیمی نیاز دارد نه یک شخص؛ اگر کتاب تصویر خلاقه نداشته باشد هرچقدر هم نویسنده خلاق باشد کار خراب میشود، به همین ترتیب در بخشهای دیگر. در واقع خلاقه نوشتن یک پروسه سلسلهوار است و نباید آن را محدود کرد؛ نویسنده، تصویرگر، گرافیست، ناشر و.. باید خلاق باشند. نویسنده بخشی از یک کتاب خلاقه است و سهمی را باید برای تصویرگر و ناشران و دیگران درنظر گرفت.
اکبرپور درباره اینکه آیا خلاقیت حد و مرزی هم باید داشته باشد، توضیح داد: قاعدتا نوشتن غیرخلاقه نداریم. اگر نویسنده میتواند چیزی خلق کند، کار خلاقه کرده است و اگر کپی کند هم مشخص است. اگرچه تأثیرگذاری وجود دارد و متنهای قبلی به متنهای بعدی کمک میکند اما نویسنده باید دائم در حال خلاقیت باشد.
او در ادامه اظهار کرد: خلاقیت انتزاعی نیست و اینگونه نیست که نویسنده بگوید من میخواهم خلاقیت داشته باشم. نویسنده در لحظه خلق به خلاقیت فکر نمیکند. بله در حین نوشتن فرم جدید و متناسب با متن را به کار میگیرد. اگر نویسنده آگاهانه بخواهد ادای متفاوت بودن را دربیاورد سریع لو میرود. در واقع کار ایجاب میکند که نویسنده از فرمی استفاده بکند یا نه. ادا و اطوار نتیجهای ندارد. اما با این حال نویسنده برای ادا و اطوار هم تجربه کرده است و نباید خیلی ایراد بگیریم. از طرف دیگر اینکه بگوییم فلان نویسنده ادا درآورده است به ذهنخوانی نیاز دارد که امری غیراخلاقی است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: احمد اکبرپور خلاقیت در نوشتن اگر نویسنده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۳۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جای خالی خلاقیت در صنعت بازی سازی/ از نظر کمی رشد مطلوبی نداشیم
آرین طاهری بازیساز و پژوهشگر پژوهشکده فرهنگوهنر اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: بازی به عنوان یک رسانه تاثیرگذار به خصوص برای نسل جوان و نوجوان محسوب میشود که اثر بخشی بسیار زیادی دارد؛ تاثیر گذاری بازیها در سه سطح اتفاق میافتد که باید به صورت همزمان به آن توجه شود.
وی افزود: سطح اول نشانههای دیداری و شنیداری بازی است، نمادهایی که کاربر آن را مشاهده و به صورت مستقیم با آن در ارتباط است، لایه دوم داستان بازی است که لزوما همه بازیها آن را ندارند و سیر خاصی را طی نمیکند و چون برخی از بازیها به صورت شنیداری هستند خیلی به آن پرداخته نمی شود، لایه سوم اختصاصی است و همین ظرفیت باعث شده که بازیهای رایانه ای را ببنیم که داستان را از سینما و یا سریالها اقتباس میکنند و از آنها استفاده می کنند.
طاهری با اشاره به اینکه پرداخت به داستان بازی بسیار حائز اهمیت است افزود: داستان، محور و اصل رویه بازیهاست است و از این طریق می تواند جنبه تربیتی و اثر گذاری بیشتری داشته باشد اما به آن به درستی پرداخته نمیشود.
وی افزود: در مجموع در صنعت بازی سازی از خلاقیت کمتر استفاده میشود که در بازیهای ایرانی و در بازیهای جهانی قابل مشاهده است و جای خود را به پررنگ تر کردن بازیهای برخط چند کاربره داده که نیاز زیادی به خلاقیت ندارند.
طاهری در پاسخ به این سوال که جایگاه ایران در صنعت بازی چگونه است گفت: موضوعی که مطرح می شود این است که ما در بازی سازی از لحاظ کیفی رشد داشتهایم اما از نظر کمی رشد مطلوب نداشتیم.
وی در ادامه افزود: با آمدن بازیهای موبایلی اقتصاد بازی دچار تغییر شد. چرا که بازی های موبایلی به سمت پرداخت درون برنامه ای رفتند که خود این موضوع آسیب زننده است چون باعث کاهش خلاقیت در بازی سازی و صرفا درآمدزایی از تبلیغات میشود و به سمت تبلیغات حرکت می کند.
طاهری در انتها گفت: در حال حاضر در کشور ما برخی بازیها وابسته به حاکمیت است و با بودجه دولتی کار میکنندکه این موضوع باعث می شود که از لحاظ کیفیت و محتوایی در مسیر متفاوتی قرار بگیرد.و خوشبختنانه از ابتذال کمتری نسبت به دیگر بازی های موجود در دنیا برخوردار است.ساختن بایزی های بزرگ و تاثیر گذار نیازمند سازوکار بزرگ است که در حال حاضر در کشور نداریم و امیدواریم با ایجاد فضای جدید و تکنسین های جدید این مسیر بهبودیابد.
انتهای پیام/