Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی/ دو روز پس از سخنان حاشیه‌ساز رئیس‌جمهوری ترکیه در رژه روز پنجشنبه باکو، واکنش‌ها به این اظهارنظرها در ایران همچنان ادامه یافت. خواندن شعری تحریک‌آمیز توسط رجب طیب اردوغان در این مراسم از روز پنجشنبه باعث واکنش‌های گسترده در ایران شد. صبح جمعه با موضعگیری وزیر امورخارجه این واکنش‌ها شکل جدی‌تری به خود گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیروز نیز تعداد زیادی از نمایندگان مجلس و مقامات دولتی در این باره به موضعگیری پرداختند. در این میان اما بیانیه 4 نماینده ولی فقیه در استان‌های شمال غرب کشور بازتاب وسیعی در رسا

بیانیه نمایندگان ولی فقیه در 4 استان
نمایندگان ولی فقیه در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و آذربایجان غربی در پاسخ به اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری ترکیه در باکو، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. در این بیانیه ضمن تأکید بر وحدت جوامع مسلمان، بر هم خوردن این وحدت «استراتژی ثابت استکبار و صهیونیسم» معرفی شده است. به گزارش ایسنا، نمایندگان ولی فقیه در استان‌های شمال غرب کشور در ادامه ضمن ابراز تأسف از سخنان رئیس جمهوری ترکیه در رژه روز پنجشنبه باکو تأکید کرده‌اند: «دویست سال است که ایرانیان ساکن در ۱۷ ولایت قفقاز که توسط دولت شوروی از وطن مادری، بابا توپراقی و وطن تاریخی جدا شده‌اند اشعار حسرت می‌سرایند و با اشعار حسرت زندگی می‌کنند. چقدر شایسته است محققین تاریخ کشور عزیزمان ایران، اشعار حسرت را جمع‌آوری و برای رئیس‌جمهوری ترکیه ارسال نمایند.» در این بیانیه اشعار حسرت ایرانیان جدا شده از میهن در عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای و اشعار حسرت 25 میلیون علوی آناتولی در فراق شاه اسماعیل ختایی، از جانسوزترین اشعار حسرت در تاریخ معرفی شده‌اند. در پایان این بیانیه آمده است: «همه باید بدانند که حسن همجواری و همکاری با همسایگان و بلکه با تمام ملت‌های مسلمان از اصول خطیرانقلاب اسلامی است و این موضوع همیشه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است. ازاین رو ما از تمام مسلمان‌ها مخصوصاً در ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه می‌خواهیم درشرایط حساس منطقه بسیار هوشیار باشند و ابزار توطئه‌های پیچیده اختلاف‌افکن دشمن قرارنگیرند و آیه کریمه «هموا بما لم ینالوا را محقق سازند.» در همین حال حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی روز شنبه در یک پیام ویدیویی در همین رابطه خطاب به اردوغان گفت: «نکند رژیم صهیونیستی در پشت پرده بخواهد عادی‌سازی پنهانی داشته باشد؛ شما که خودتان یک زمانی در مورد این رژیم بیان داشتید: «رژیم کودک کش»؛ می‌گویم نکند رژیم صهیونیستی در پشت پرده باشد؟ فلذا یک شعری خطاب به دشمنان صهیونیستی مسلمانان می‌خوانم:ندارد حنای دگر این عناد، شنو از من ای دشمن اتحاد، به‌خون شهیدان قسم مانده است، همه مردم ما بر این اعتقاد، دو گوش خودت را باز کن، چو ایران مباشد، تن من مباد.»
تمامیت ارضی ایران خدشه‌ناپذیر است
همچنین جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور نیز ضمن «ناصواب» خواندن اظهارات اردوغان و با تأکید بر اینکه تمامیت ارضی و یکپارچگی سرزمینی جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی خدشه‌پذیر نیست، گفت: اگر انسجام و همبستگی ملی خود را حفظ کنیم، هیچ شیطنتی علیه تمامیت ارضی و یکپارچگی سرزمینی کشور مجال بروز نمی‌یابد. به گزارش ایرنا رئیس کمیسیون اقوام شورای امنیت کشور همچنین  با تأکید بر ضرورت هوشیاری و دقت نظر در خصوص توطئه‌هایی که علیه کشور در زمینه‌ها و حوزه‌های گوناگون در جریان است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد جریانی مرموز با نیات پلید و تفرقه‌افکنانه در حزب حاکم ترکیه، به‌دنبال تنش‌زایی و بحران‌آفرینی در روابط دو کشور است. در همین حال استاندار آذربایجان شرقی با محکوم کردن اظهارات مداخله‌جویانه رئیس‌جمهوری ترکیه، گفت: ایران، کشوری با تاریخ پرافتخار و باشکوه است که وحدت و یکپارچگی در میان اقوام آن موج می‌زند. محمدرضا پورمحمدی روز شنبه در گفت‌وگو با ایسنا افزود: ما مسلمان ایرانی آذربایجانی هستیم و از فرهنگ ملی و قومی خود پاسداری و برای رفاه و پیشرفت منطقه خودمان تلاش کرده و اظهارات مداخله‌جویانه رئیس‌جمهوری ترکیه را بشدت محکوم می‌کنیم.
جلسه کمیسیون امنیت ملی برای بررسی سخنان اردوغان
در میان مجلسی‌ها نیز اظهارات اردوغان واکنش‌هایی در پی داشت.  دیروز یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از جلسه این کمیسیون برای رسیدگی به اظهارات مداخله‌جویانه رئیس‌جمهوری ترکیه درباره ایران خبر داد. فداحسین مالکی در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: «اردوغان باید بداند که رؤیای امپراطوری عثمانی او پس از اقدامات داعش و کودتای ۲۰۱۶ در این کشور، از بین رفته است. به جای آنکه برای همسایه مقتدر کدورت ایجاد کنید، در کنار ما برای زمینگیر کردن دشمنان مشترک تلاش کنید. در اولین جلسه کمیسیون امنیت ملی به این موضوع رسیدگی می‌کنیم.»
همچنین مسعود پزشکیان، نماینده تبریز هم در جمع خبرنگاران با انتقاد از صحبت‌های اخیر رجب طیب اردوغان، خاطرنشان کرد: اینکه کسی به گونه‌ای صحبت کند که آذربایجان از ایران جدا شود، یک خیال خام است، طبیعتاً آذربایجان برای ایران است و در خصوص بحث‌هایی که مطرح می‌شود، اگر قرار باشد به مسائل تاریخی برگردیم تمام آذربایجان برای ایران بود، اما ما هیچ گاه چنین ادعایی را مطرح نکرده‌ایم، چراکه این مسائل باعث تفرقه و دشمنی می‌شود و این اختلافات به نفع مسلمانان نیست.
دیروزهمچنین نمایندگان استان های شمال غرب کشور در مجلس در بیانیه ای تأکید کردند: «بکارگیری ادبیات تفرقه آمیز رئیس جمهور ترکیه آقای رجب طیب اردغان که انتظار حسن همجواری و تلاش درجهت وحدت جهان اسلام و ایجاد صلح و ثبات در منطقه از ایشان می رود، بسیارتعجب انگیز و غیرپذیرفتنی است و شدیداً آن را محکوم می کنیم.»
در همین حال شامگاه جمعه نیز خبرگزاری آناتولی از احضار سفیر ایران در ترکیه خبر داد. بر این اساس خبرگزاری آناتولی ترکیه مدعی شده که دلیل این احضار، «اتهامات بی‌پایه» به رئیس جمهوری ترکیه است.
تجمع مقابل کنسولگری ترکیه در تبریز
بعداز ظهر دیروز همچنین جمع کثیری از مردم تبریز در واکنش به شعرخوانی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، مقابل کنسولگری این کشور در تبریز تجمع کردند. به گزارش ایسنا مردم تبریز در این تجمع شعارهای «غیرتلی_تبریز، غیرتلی_آذربایجان»، «ترک، فارس، آذری؛ امام حسین لشکری»، «آذربایجان جانباز، خامنه‌ای‌ دن آیریلماز» و... را سر داده و بر تمامیت ارضی ایران اسلامی تأکید کردند. در پایان این تجمع، بیانیه‌ای در محکومیت اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه، قرائت شد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس جمهوری ترکیه ولی فقیه در استان تمامیت ارضی اشعار حسرت واکنش ها رجب طیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۳۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است

رئیس جمهور ترکیه ضمن محکومیت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، اعلام کرد حفاظت از قدس یک وظیفه است.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت: هرکس از اسرائیل انتقاد کند متهم به یهودی ستیزی است، اما ما تسلیم این نوع تهدید نمی‌شویم. ما باید تلاش کنیم تا فجایع علیه برادران خود در غزه را نادیده نگیریم و اسرائیل را در برابر قانون پاسخگو کنیم.

به نقل از الجزیره، اردوغان امروز سه شنبه در سخنرانی خود در کنفرانس انجمن «پارلمان‌ها برای قدس» در استانبول تصریح کرد فلسطین و قدس قلب تپنده جهان اسلام هستند.

وی با بیان اینکه آزار و اذیت‌ها علیه مسجدالاقصی در حال افزایش است و هویت مسجد توسط رژیم صهیونیستی از بین می‌رود، تاکید کرد: حفاظت از قدس وظیفه ماست و ما تلاش می‌کنیم تا قدس را به خانه صلح برای همه بشریت تبدیل کنیم.

اردوغان در ادامه با بیان اینکه آنچه در ۷ اکتبر رخ داد توجیهی برای جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها نیست، اعلام کرد: ما برادران خود در جنبش حماس را که از سرزمین خود در برابر اشغالگران دفاع می‌کنند به عنوان یک جنبش آزادیبخش ملی تلقی می‌کنیم و هرگز در برابر نسل‌کشی علیه مردم غزه سکوت نمی‌کنیم که بیش از ۲۰۰ روز است به تنهایی مقاومت می‌کنند.

رئیس جمهور ترکیه درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی تحت رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در غزه تصریح کرد نتانیاهو مانند جنایت‌کاران قبل از خود است و نامش به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است.

وی با اشاره به نتانیاهو افزود: کسی که می‌خواهد فرعون امروز را ببیند، راه دور نرود و به کسانی که در ۲۰۳ روز گذشته ۳۵۰۰۰ فلسطینی را کشته، نگاه کند.

اردوغان در سخنرانی خود با اشاره به قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی گفت ترکیه تنها کشوری است که بار دیگر محدودیت‌های تجاری شامل ۵۴ محصول را بر رژیم صهیونیستی اعمال کرد. آنکارا به قطع روابط تجاری با این رژیم ادامه خواهد داد و ممکن است بقیه روابط را قطع کند.

وی با اشاره به حمایت و همدستی آمریکا با رژیم صهیونیستی گفت آمریکا با حمایت بی‌قید و شرط نظامی و دیپلماتیک خود از رژیم صهیونیستی به تشدید مشکل غزه کمک می‌کند نه حل آن.

اردوغان همچنین خاطرنشان کرد ارزش‌های غربی مانند دموکراسی، قانون و آزادی بیان، اندیشه و مطبوعات به محض اینکه موضوع به رژیم صهیونیستی رسید، نادیده گرفته شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • اتاق فکر دشمنان چگونه در برابر جمهوری اسلامی شکست خورد؟
  • رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است
  • پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان/ چرا پوتین و اردوغان مخالفند؟
  • توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی شکست خورد/ آمریکا به زودی از منطقه خارج می‌شود
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • ادعای اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • تصمیم مهم اردوغان درباره رژیم صهیونیستی ؛ روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • اردوغان: روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد