Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-04@21:33:13 GMT

شناساندن اشیای تاریخی، بایدها و نبایدها

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۰۳۶۶۳

مهدی مجابی گفت: شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی برای معرفی تاریخ و فرهنگ کشورمان لازم و ضروری است، اما یک شرکت جامع و همه جانبه نه فقط انتقال اشیا. چون اشیا خودشان که قابلیت سخن گفتن ندارند. پس باید علم مربوط به آن‌ها ارائه شود و افراد صاحب نظر از طریق رسانه، کتاب، مقاله و سخنرانی دانشی که در دل آن شی تاریخی هست را منتقل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی مجابی مدرس دانشگاه علم و صنعت و پژوهشگر برجسته میراث فرهنگی درخصوص مساله نگهداری از اشیای تاریخی در موزه‌ها به میزان گفت: نگه داری از اشیای تاریخی در موزه‌ها کار بسیار خطیری محسوب می‌شود. آن زمانی که موزه در ایران احداث شد دیدگاهی که وجود داشت این بود که رسالت اداره کنندگان موزه انبارداری است. اما امروز در دنیا و ایران دیدگاه‌های جدید و مدرن زیادی وجود دارد که نقش موزه‌ها را روز به روز در جامعه از نظر آموزشی، علمی و اجتماعی وسیعتر می‌کند.
وی درخصوص امکان امانت دادن اشیای تاریخی به نمایشگاه‌های خارج از کشور گفت: این اتفاق در سطوحی ضرورت دارد. اما هنگامی که امکانات مخصوص مبادلات بین المللی کاملا فراهم باشد و کشور از جهت حمل و نقل و نحوه تحویل دادن و تحویل گرفتن اشیای تاریخی آمادگی کافی داشته باشد. ولی وقتی بنا به هر دلیلی مشکلاتی وجود داشته باشد حتی المقدور نباید این اقدام انجام بگیرد. چون ممکن است این اشیا هنگام نقل و انتقال آسیب ببینند یا حتی با اشیای فاقد اصالت جایگزین شوند. البته این امر قابل دستیابی است که از طریق مبادلات علمی این هدف محقق شود. زیرا لزومی ندارد یک شی اصیل از موزه جابه جا شود بلکه اگر اطلاعات مربوط به آن شی انتقال پیدا کند کفایت می‌کند.
به گفته این کارشناس میراث فرهنگی در گذشته چنین اتفاقاتی زیاد رخ داده و بسیاری از اشیایی که به خارج انتقال داده شده دیگر بازگردانده نشده است.
مجابی درباره سازوکار‌های موجود برای حفاظت از اشیای تاریخی در صورت انتقال به خارج از کشور گفت: راهبرد اصلی این است که شی موزه‌ای که بسیار پویا و درواقع مجموعه‌ای از اطلاعات است چه در داخل و چه در سطح بین المللی نباید راکد و بدون استفاده بماند. برای اینکه ما بتوانیم اطلاعات این شی را پویا کنیم و به گردش و حرکت دربیاوریم و مبادله کنیم باید اطلاعاتشان به خوبی ترویج شود و داده‌های علمی مربوط به این آثار شناخته شود و امکان انتشار و ارسال آن‌ها به مراکز یا نمایشگاه‌هایی که خواستار آن‌ها هستند فراهم شود.
وی ادامه داد: البته باز تاکید می‌کنم اطلاعات مربوط به این اشیا باید منتقل شود نه خود آنها. خود این اشیا باید در موزه تحت شرایط ویژه‌ای که در موزه فراهم است نگهداری شوند و تنها باید اطلاعات علمی مربوط به آن‌ها را در دنیا منتشر کرد و به این ترتیب از پوسیدگی شی و آن موضوع سوژه موزه‌ای جلوگیری کرد. اما اشیای تاریخی که در موزه‌ها قرار دارند حتی اگر آسیبی هم نبینند درصورتی که اطلاعاتشان به روش علمی مبادله نشود باز هم منزوی و فرسوده به حساب خواهند آمد.   بیشتر بخوانید: شهرداری‌ها جزو دسته تخریب کنندگان آثار تاریخی هستند
مجابی افزود: واقعیت این است که شناسایی آثار و اشیای تاریخی ما از همان موزه‌های خارج از کشور شروع شد. چون ما خودمان موزه را ایجاد نکرده ایم و تا امروز هم روی پیشرفت کار موزه‌ها نقش زیادی نداشته ایم. اما بالاخره امروز امکانات و دانش و شرایطی در داخل کشور داریم که متاسفانه چندان هم برای جهانی شدن مورد توجه قرار نمی‌گیرد. من تصور می‌کنم ضرورت دارد برای تولید دانش در زمینه‌های تاریخی، فرهنگی و علمی و اصولا آن نقش جهانی که ایران ما باید داشته باشد هم در داخل کشور و هم خارج از کشور باید از این داشته‌ها و امکانات استفاده کنیم و من فکر می‌کنم از هر دو روی این قضیه یعنی هم موزه‌های داخلی و هم موزه‌های خارجی باید استفاده شود.
مجابی در ادامه گفت:، ولی اینکه آن دسته از اشیای تاریخی ما که در موزه‌های خارجی نگه داری می‌شوند چه وضعی دارند البته متفاوت است. چون در خارج بعضی از موزه‌ها امکانات پیشرفته و مدرنی برای نگهداری از اشیا تاریخی دارند، اما بعضی‌های دیگر فاقد چنین امکاناتی هستند که باید به این مسائل توجه شود. در کنار این قوانینی هم هست که برطبق آن باید بعضی از اشیای تاریخی به مکان اصلی خود بازگردانده شوند و حتی در این رابطه اهدافی علمی وجود دارد که مطابق آن اصولا باید اشیای تاریخی نه فقط در ایران بلکه در سراسر دنیا به محیط‌های حقیقی خودشان برگردانده شوند. به هرحال این‌ها اهداف و روش‌هایی است که وجود دارد و باید دید از چه نوع شی تاریخی ارزشمندی در چه محیطی نگه داری شود.
کارشناس برجسته میراث فرهنگی درخصوص ارزیابی کیفیت نمایشگاه‌هایی که در گذشته در خارج از کشور برای معرفی آثار تاریخی ایران برگزار شده گفت: فعالیت‌های نمایشگاهی موزه‌ای دارای مطلوبیت‌های خوبی هستند. در نقاط مختلفی مثل اروپا، امریکا و جا‌های دیگر نمایشگاه‌های جهانی برای آثار تاریخی برگزار می‌شود و از کشور‌ها دعوت می‌کنند برای معرفی فرهنگ و تمدن خودشان در آن نمایشگاه‌ها اشیایی را به نمایش بگذارند. یا حتی محصولاتی در حوزه صنعت و کشاورزی را هم به نمایش می‌گذارند و اقدامات دیگری نظیر سخنرانی و چاپ کتاب هم در دستور کار قرار داده می‌شود. اما اینکه ما صرفا اشیای موزه‌ای را منتقل کنیم بدون اینکه به مسائل دیگری نظیر انتشار کتاب و مقاله و ارائه سخنرانی بپردازیم اقداممان ناقص خواهد بود و چه بسا باعث زیان ما هم باشد. شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی برای معرفی تاریخ و فرهنگ کشورمان لازم و ضروری است، اما یک شرکت جامع و همه جانبه نه فقط انتقال اشیا. چون اشیا خودشان که قابلیت سخن گفتن ندارند. پس باید علم مربوط به آن‌ها ارائه شود و افراد صاحب نظر از طریق رسانه، کتاب، مقاله و سخنرانی دانشی که در دل آن شی تاریخی هست را منتقل کنند. با وجود این متاسفانه ما در این زمینه‌ها فعال نبوده و نیستیم.   انتهای پیام/ برچسب ها: اشیای تاریخی مهدی مجابی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اشیای تاریخی مهدی مجابی اشیای تاریخی خارج از کشور نمایشگاه ها مربوط به آن بین المللی برای معرفی موزه ها موزه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۳۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، از تعطیلی اماکن تاریخی– فرهنگی استان در روز شنبه، پانزدهم اردیبهشت‌،سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان، محمد ثابت‌اقلیدی، امروز_ پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ اظهار کرد: به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) اماکن تاریخی فرهنگی تحت پوشش این اداره کل در روز شنبه پانزدهم اردیبهشت تعطیل خواهد بود.

وی افزود: در این روز مجموعه‌های تاریخی- فرهنگی حافظ، سعدی، ارگ کریم‌خانی، موزه سنگ‌های تاریخی هفت تنان، موزه پارس، موزه گرمابه وکیل در شیراز تعطیل است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس همچنین تاکید کرد: میراث‌های جهانی تخت جمشید و موزه تخت جمشید، پاسارگاد، بی‌شاپور، تنگ چوگان، موزه بی‌شاپور، کاخ اردشیر فیروزآباد، کاخ ساسان سروستان، مجموعه‌های باستانی نقش رستم و نقش رجب و موزه مردم‌شناسی کازرون، نیز پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان نخواهد بود.

کد خبر 750053

دیگر خبرها

  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • موزه‌ها شنبه تعطیل است
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) تعطیل است
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • رایگان و یا نیم بها بودن ورودی اماکن تاریخی استان برای برخی از گروه‌ها