Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان مدیر امور مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گیلان گفت: توسعه مکانیزاسیون در شالیزارها موجب می‌شود که جذابیت تولید برنج برای کشاورزان جوان گیلان افزایش یابد.

حیدر کامیاب در گفت و گو با ایسنا گفت: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و به اندازه کافی در استان ماشین نشاء کار وجود دارد که در همه این اراضی نشاء برنج به صورت مکانیزه انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاه به محدودیت‌هایی که برای واردات ماشین‌آلات برنجکاری جدید به دلیل انتقال ارز، تامین ارز مورد نیاز و حذف ارز یارانه‌ای خرید ماشین آلات کشاورزی وجود دارد، افزود: با اقداماتی که در سال گذشته انجام شد در حال حاضر ۱۲۰۰ دستگاه نشاء‌کار در گیلان توزیع شده، تا در فصل زراعی پیش رو نشاء برنج در مزارع را به صورت مکانیزه انجام دهند.

کامیاب ادامه داد: در فصل زراعی گذشته نشاء مکانیزه در ۶۷ درصد اراضی شالیزاری گیلان انجام شد، از لحاظ کشت مکانیزه گیلان استان اول در کشور است.

مدیر امور مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گیلان در خصوص دلایل استفاده نکردن ۳۳ درصد دیگر کشاورزان که کشت برنج را به صورت سنتی انجام می‌دهند، اضافه کرد: داشتن نیروی کار در داخل خانه برای پرداخت نکردن اجاره ماشین نشاء کار، بافت نامناسب اراضی برنج کاری برای بردن ماشین نشاء کار به مزرعه و خود کشاورز ترجیح می‌دهد که از ماشین نشاء کار استفاده نکند.

عمومی نشدن فرهنگ نشاء برنج به صورت مکانیزه

وی افزود: هنوز فرهنگ نشاء برنج به صورت مکانیزه عمومیت پیدا نکرده است و برای تحقق و توسعه این امر در استان اقدامات مختلفی انجام داده و خواهیم داد.

کامیاب با بیان اینکه متاسفانه برخی از کشاورزان نیز برای استفاده از مکانیزاسیون دیرپذیر هستند و ترجیح می‌دهند که به صورت سنتی نشاء برنج را انجام دهند، تصریح کرد: شهرستان رضوانشهر در کشت مکانیزه برنج در کشور پیشرو است و بیش از ۹۰ درصد از اراضی شالیزاری این شهرستان با نشاء کشت می‌شود و پس از این شهرستان، ماسال هم در کشت مکانیزه برنج موفق عمل کرده است،         

وی گفت: کاهش هزینه تولید از مزایای مهم تولید مکانیزه برنج است، زیرا هزینه نیروی کارگری حذف می‌شود، خوشبختانه برنجکاران شهرستان‌های شرق گیلان هم برای اجرای کشت مکانیزه برنج رغبت بیشتری پیدا کرده‌اند و به این ترتیب استان تقریبا متعادل شده است.

افزایش ده درصدی کشت نشاء مکانیزه در فصل زراعی پیش‌روی گیلان

مدیر امور مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود، در فصل زراعی پیشرو شاهد افزایش ده درصدی کشت مکانیزه برنج باشیم و به این ترتیب کار طاقت‌فرسای کشت برنج به صورت دستی بسیار کاسته می‌شود.

وی افزود: در گیلان اغلب کارسخت نشاء برنج به صورت دستی بر عهده زنان است و توسعه مکانیزاسیون به مقدار زیادی از این سختی‌ها می کاهد.

کامیاب با اشاره به اینکه اگر کشاورزان درآمدی خوبی از فروش برنج به دست بیاورند در حفظ زمین شالیزاری خود بیشتر تلاش خواهد کرد، گفت: تولید مکانیزه برنج موجب می‌شود که تولید برنج صرفه اقتصادی بیشتری برای برنجکار داشته باشد.

اجاره زمین شالیزارهایی که صاحبانش در استان نیستند توسط جوانان برنجکار  

کامیاب تصریح کرد: تولید برنج به صورت مکانیزه نه تنها برای جوان روستایی جذابیت ایجاد کرده است حتی برخی از جوانان که زمین ندارند، شالیزار افرادی را که در استان حضور ندارند و یا به دلیل شاغل بودن وقت کشت برنج را ندارند را اجاره می کنند و به کشت برنج می پردازند.

مدیر امور مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه مکانیزاسیون برای کشاورزان ایجاد فراغت کرده و درگیرهای ذهنی کشاورزان را کاهش داده است، افزود: آزاد شدن ذهن کشاورز از سختی چند روز نشاء دستی موجب می‌شود که مدیریت به‌زراعی بیشتری را از سوی کشاورزان شاهد باشیم.

وی افزود: افزایش محصول حاصل فاکتورهای متعددی از جمله کاهش درگیری ذهن کشاورز به دلیل پرداخت به نشاء مکانیزه برنج است و اگر به شیوه‌های قدیمی کار می‌کرد با ذهن و کار خسته نمی‌توانست به بهبود عملکرد در زمینش بپردازد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی مکانیزاسیون کشاورزی جذابیت برنج برنج به صورت مکانیزه نشاء برنج به صورت کشت مکانیزه برنج ماشین نشاء کار فصل زراعی تولید برنج کشت برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۴۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌ کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان

انجمن سینمای جوانان سقف حمایت‌های خود از تولید فیلم کوتاه را در همه سطوح تولیدی افزایش داد.

انجمن سینمای جوانان ایران به‌عنوان فراگیرترین مدرسه سینمایی کشور که رسالت خود را آموزش حرفه‌ای سینما و کشف و حمایت از استعداد‌های سینمایی ایران می‌داند، از طریق پیچینگ به بررسی طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های کوتاه سینمایی می‌پردازد و بنابر سطح فیلم‌ساز و فیلم‌نامه، در سه قالب «فیلم اولی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت می‌کند.

طبق مصوبه هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامه‌ها در فرآیند پیچینگ در سال ۱۴۰۳، فیلم‌اولی‌ها تا سقف اعتبار ۲۵ میلیون تومان، فیلم‌های نیمه‌حرفه‌ای تا سقف ۱۲۵ میلیون و فیلم‌های حرفه‌ای می‌توانند تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان، بودجه تولید دریافت کنند.

پیش از این انجمن سینمای جوانان ایران از فیلم اولی‌ها تا سقف ۱۵ میلیون تومان، فیلم‌های نیمه حرفه‌ای تا سقف ۷۵ میلیون تومان و فیلم‌های حرفه‌ای تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان حمایت می‌کرد.

همچنین، هنرمندان پس از ساخت اثر خود، در صورت بالا بودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، امکان درخواست متمم قرارداد را نیز دارند که در مجموع (مبلغ قرارداد بعلاوه متمم) برای فیلم‌اولی‌ها تا سقف ۵۰ میلیون تومان، برای نیمه‌حرفه‌ای‌ها تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان و برای حرفه‌ای‌ها تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

فیلم‌سازان جوان ایران از سراسر کشور می‌توانند از طریق سامانه «پرتال تولید انجمن سینمای جوانان ایران» به نشانی مورد نظر اقدام به ثبت طرح‌ها و فیلمنامه‌های خود کنند.

در آئین نامه جدید تولید، اولویت‌های مضمونی انجمن طبق سنوات گذشته اعلام شده است که مهم‌ترین آن در سال جدید توجه ویژه به موضوع فلسطین و کودکان مظلوم غزه است.

از عموم هنرمندان و متقاضیان جلب حمایت تولید فیلم کوتاه تقاضامند است جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت دقیق درخواست خود، حتما پیش از اقدام به ارائه درخواست، آیین نامه تولید ۱۴۰۳ انجمن سینمای جوانان ایران را مطالعه فرمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌ کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • تعیین تکلیف چای سنواتی باید مدبرانه‌ باشد
  • ضرورت تعیین تکلیف چای سنواتی/ دغدغه کشاورزان برطرف شود