Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، شهر روز‌های شلوغی را پشت سر می‌گذارد، خیابان‌های پرترافیک و بازار‌های شلوغ، هرجا نگاه کنی حضور مردم را در جای جای شهر مشاهده می‌کنید.

بازار روز‌ها نیز روز‌های پر جنب و جوشی را سپری می‌کنند. در حالی در دو هفته اخیر اعمال محدودیت‌ها را پشت سر گذاشتیم که بیشتر اصناف کرکره مغازه خود را پایین کشیده بودند تا به قطع زنجیره کرونا کمک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند روزی بیشتر به شب یلدا باقی نمانده است. این آئین سنتی در نزد ایرانیان گرامی داشته می‌شود و به واسطه طولانی‌تر بودن آن به نسبت دیگر ایام سال، به محفلی برای دورهمی خانواده‌های ایرانی و جمع شدن‌های خودمانی تبدیل شده است.

اما امسال طعم شب یلدای ایرانی با طعم گرانی همراه است. هرچند کرونا سبب شده تا امسال یلدایی متفاوت را تجربه کنیم و سعی کنیم این دورهمی‌ها را به صورت مجازی رقم بزنیم، اما با باز شدن بازارها، و در ایام نزدیک به بلندترین شب سال در شهر شور و حال دیگری برپا شده است.

هر کدام از مردم به دنبال خرید میوه و آجیل شب یلدا هستند. اگرچه شب یلدا یا شب چله یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که مردم را گرد یکدیگر جمع می‌کند تا این شب را با شادی و گفتگو سپری کنند و با خوردن آجیل‌های مخصوص، شیرینی و میوه‌هایی مانند انار و هندوانه که نمادی از برکت و فروانی و شادکامی هستند، جشن خود را کامل کنند، اما امسال طعم گرانی نیز به این جشن‌ها باز شده و کام مردم را تلخ کرده است.

امسال با توجه به فراگیر شدن همه‌گیری کرونا، توصیه‌ها و پند‌ها و اندرز‌ها به شهروندان با توجه به نزدیک شدن به طولانی‌ترین شب سال، پرهیز از حضور و یکجانشینی و دوری از دورهمی‌های سنتی است.

کارشناسان و کارگزاران بهداشتی این مفهوم را بار‌ها به جامعه منتقل کرده‌اند که هر نشست خانوادگی و دورهمی برابر با خطر مرگ عزیزان است. یلدای امسال نیز می‌تواند همین گونه خطرآفرین و مرگبار باشد و می‌تواند همراه با طعم شیرین انار و هندوانه در یک دورهمی خانواده، شوکران مرگ را برای خانواده‌ها به همراه داشته باشد.

به چند مرکز خرید میوه در سطح شهر بیرجند می‌رویم و با چند نفر از همشهریان که مشغول خرید میوه شب یلدا هستند هم کلام می‌شویم.

بانویی بیرجندی که در حال خرید انار است گفت: این روز‌ها جرات نمی‌کنیم که پا به بازار بگذاریم و حتی یک کیلو میوه خریداری کنیم چرا که قیمت میوه روزانه تغییر می‌کند.

او افزود: انار را در هفته گذشته می‌توانستیم در روز بازار‌های سطح شهر با قیمت ۱۰ هزار تومان خریداری کنیم، اما امروز در روز بازار بیرجند که باید قیمت از داخل شهر مناسب‌تر باشد انار با قیمت ۱۵ هزار تومان خودنمایی می‌کند.

بیشتر بخوانید

طرح نظارتی ویژه شب یلدا در خراسان جنوبی آغاز شد  دورهمی های یلدا این بار مجازی برگزار شود اجرای طرح نظارتی ویژه شب یلدا توسط تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

دیگر شهروند بیرجندی هم با گلایه از گرانی میوه هر ساله در ایام شب یلدا گفت: امسال گویی انار بسیار گران است آنقدر که در سطح شهر با قیمت ۱۷ هزار تومان باید برای خرید انار پول بپردازی و قیمت پرتقال و نارنگی هم افزایش یافته است.

او افزود: در این آشفته بازار قیمت‌های نجومی مردم گویی باید دور مرکبات و میوه هم خط بکشند آن هم در شب یلدا و مسئولان تنها حرف از نظارت می‌زنند، اما خبری از نظارت و رصد قیمت‌ها در بازار نیست.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه امسال قیمت هندوانه و خربزه زیاد گران نیست، اما دیگر میوه‌ها گران است گفت: گویی امسال انار و لیمو می‌خواهند رکورد میوه‌های شب یلدا را به نام خود ثبت کنند.

او بیان کرد: با حضور در بازار و مشاهده قیمت اجناس و کالا‌ها متوجه می‌شوید که قیمت انواع کالا‌های مصرفی به ویژه مواد غذایی افزایش یافته و فشار حاصل از تورم در سال جاری سبب شده با درآمد‌های پایین کارمندی و کارگری، بازار‌ها متاثر از شرایط بد اقتصادی جامعه دیگر رونق سال‌های پیش را به خصوص در آستانه شب یلدا نداشته باشد.

بانوی خانه داری که خرید آجیل شب یلدا را برای خود تحریم کرده  گفت: شوهرم کارمند است و درآمدمان کفاف مخارج ماهیانه را نمی‌دهد و برای کمک به شوهرم ناچارم در بیرون از خانه کار کنم.

او افزود: خرید آجیل و میوه‌های مخصوص شب یلدا برای خانواده ما میسر نیست و نمی‌توانیم شب یلدا را متفاوت از دیگر شب‌های سال سپری کنیم.

اشرفی مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: با توجه به فرارسیدن ایام پایانی فصل پاییز و افزایش تقاضا برای خرید میوه، شیرینی، آجیل و خشکبار از سوی مصرف‌کنندگان برای شب یلدا، سازمان تعزیرات حکومتی طرح نظارتی ویژه شب یلدا را با تاکید بر رعایت اصول پیشگیرانه و برای جلوگیری از تخلفات احتمالی در بازه زمانی ۲۲ آذر تا ۳۰ آذر اجرا می‌کند.

او افزود: در این طرح با همکاری سازمان صمت و اتاق اصناف، واحد‌های صنفی عرضه کننده کالا‌های مرتبط با این سنت به یادگارمانده از پیشینیان مورد بازرسی و نظارت قرار خواهند گرفت.

اشرفی گفت: سال گذشته در اجرای طرح نظارت ویژه شب یلدا ۱۲۸ پرونده رسیدگی و متخلفین به پرداخت مبلغ یک میلیارد و ۶۸۴ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی اظهار کرد: مردم در صورت داشتن هرگونه شکایت می‌توانند با تلفن گویای ۱۳۵ تماس گرفته و یا با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ تعزیرات حکومتی گزارش‌ها و شکایات خود را ارائه دهند.

اما امسال می‌توان با قدری درایت و برنامه ریزی و پرهیز از دورهمی حضوری هم یلدا را گرامی داشت و هم برای شکست کرونا یک گام جدی و پسندیده برداشت.

بیاییم امسال برای حفظ سلامتی خودمان و عزیزانمان یلدا را همانند دیگر مراسم به صورت مجازی برگزار کنیم. در حالی که می‌دانیم برگزاری تجمعات و گردهمایی‌های خانوادگی عامل اصلی شیوع ویروس کرونا است.

دورهمی‌های خانوادگی می‌تواند به گسترش زنجیره انتقال ویروس کمک کنند و این دورهمی‌های خانوادگی ممکن است به شیوع خوشه‌ای ویروس نیز منجر شود و یلدا اکنون عرصه‌ای برای آزمودن حس مشارکت جمعی در مبارزه با کرونا است.

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است و با کمترین بی توجهی همه زحمات کارکنان بهداشت و درمان زیر سوال خواهد رفت.

هیچ تلاشی به صورت یک طرفه اثربخش نخواهد بود. عدم توجه به این شیوه نامه‌ها اوضاع را وخیم‌تر می‌کند، اما تدبیر در برگزاری آیین یلدا می‌تواند گامی در جهت کنترل موثر این همه گیری باشد.

انتهای پیام/ ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شب یلدا گرانی میوه محدودیت ها خرید میوه تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی ویژه شب یلدا شب یلدا طرح نظارت دورهمی ها خرید میوه میوه ها روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۴۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ خرید در بازار مسکن؛ با ۶ میلیارد در منطقه ۲۱ ملک بخرید+ جدول

به گزارش خبرنگار مهر، با پایان سال (۱۴۰۲) و افزایش قیمت مسکن در روزهای پایانی سرد سال و همزمان با شروع سال جدید، افزایش نرخ اجاره بها کابوس مستأجران شد که در مقابل با فاصله گرفتن نرخ‌های پیشنهادی اجاره بها با قدرت پرداختی مردم، موجب تشدید کابوس آنها شد؛ همچنین با کاهش قدرت خرید مصرف کننده نهایی و افزایش دلاری قیمت آپارتمان، انتظار خروج از رکود در کوتاه مدت دور از ذهن است. بنابراین، انتظار می‌رود معاملات تهاتری رونق بیشتری پیدا کند.

بر اساس اهمیت مسکن در معیشت و رفاه زندگی مردم، خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال گذشته (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ رهن و اجاره در مناطق «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» و «منطقه ۱۸» و «منطقه ۱۹» و «منطقه ۲۰» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ رهن و اجاره «منطقه ۲۱» تهران را بررسی کنیم.

براساس آمار قیمت‌ها، برای خرید یک واحد ۸۵ متری در منطقه ۲۱ «شهرک استقلال»، ۸ ساله ساخت، نیازمند حداقل ۵ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان است.

قیمت خرید و فروش واحدهای دیگر در منطقه ۲۱ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۲۱) متراژ ساختمان عمر ساختمان قیمت کل ملک (تومان)
تهرانسر ۸۷ ۱۳۹۷ ۷,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک آزادی ۸۹ ۱۴۰۰ ۷,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک استقلال ۸۵ ۱۴۰۱ ۵,۵۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک دانشگاه ۸۸ ۱۴۰۲ ۳,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک دریا ۹۸ ۱۴۰۰ ۶,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک غزالی ۷۵ ۱۴۰۳ ۴,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک ویلا شهر ۷۰ ۱۳۹۸ ۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
وردآور ۸۰ ۱۴۰۱ ۴,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کد خبر 6097535 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۰۰ درصدی مصوبه الگوی کشت تنها راهکار تنظیم بازار میوه و صیفی
  • هنری که لاکچری شده!
  • افتتاح ۴۰ بازار جدید میوه و تره‌بار تا پایان سال
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد
  • سبزیجات در مدار گرانی+جدول
  • اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ با ۶ میلیارد در منطقه ۲۱ ملک بخرید+ جدول
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک، دنا و تارا + جدول
  • پیش‌بینی جالب درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • بارندگی قیمت محصولات جالیزی در مشهد را افزایش داد