Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@06:01:52 GMT

امنیت شبکه اطلاعات ملی، وضعیت مطلوبی ندارد

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۰۴۵۲۵

امنیت شبکه اطلاعات ملی، وضعیت مطلوبی ندارد

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر فضای مجازی گفت: ما از نظر امنیت شبکه اطلاعات ملی نقاط مثبتی در کنار نقاط ضعف داریم. شرکت‌هایی در خصوص بومی‌سازی خدمات امنیت در داخل کشور فعالیت کرده و سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای امنیتی تولید می‌کنند اما راه طی‌ شده در این موضوع مطلوب نیست.

سهیل تقوی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وارداتی‌ بودن اینترنت در کشور اظهار کرد: اینترنت، سرویسی‌ است که از ابتدا در کشور ما به‌ صورت وارداتی شکل گرفت و متاسفانه از گذشته تفکری در جامعه ما به راه افتاد که این سرویس باید از خارج از کشور خریداری شود، در حالی‌ که در بسیاری از کشورها، خود آن کشور باید سرویس‌ها و خدمات داخلی کشور را بر بستری شکل دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به لزوم تقویت و گسترش شبکه ملی اطلاعات برای جایگزینی در شرایط تحریم و تهدید اینترنت توسط آمریکا تصریح کرد: راهکاری که برای جلوگیری از تهدید توسط کشورهایی مانند آمریکا به قطع اینترنت وجود دارد، گسترش و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است تا مانند کشورهای کره‌ جنوبی، چین، روسیه و برخی از کشورهای آمریکای جنوبی خدمات پرکاربرد در کشورمان مانند ایمیل، پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های خدمات ویدئویی، بازی‌ها و... را حتی‌الامکان بومی کنیم.

این تحلیلگر فضای مجازی افزود: در این شرایط اگر هم تهدیدی از سمت کشورهای دیگر برای شبکه اینترنت ایجاد شود، می‌تواند این تهدیدها را برای خود به فرصتی تبدیل کند. به طور مثال تهدید آمریکا روی خدمات چینی حدود چند ماه پیش و تحریم برخی از سرویس‌های این کشور، تاثیر چندانی بر شبکه این کشور نگذاشت.

تقوی در خصوص وضعیت پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در کشور عنوان کرد: شبکه‌های ملی لایه‌های متفاوتی دارد و اگر تنها از لحاظ لایه‌های زیرساختی فیزیکی مانند بسترهای مخابراتی و... به این موضوع نگاه کنیم، تا حدودی این موضوع پیش رفته و وضعیت مطلوب است.

وی ادامه‌ داد: اگر از لایه‌های بالاتر مانند پلتفرم‌ها، خدمات و... به موضوع نگاه کنیم، متاسفانه ما ضعف‌های بسیاری در این خصوص داریم. به طور مثال کشور ما در زمینه تولید و راه‌اندازی شبکه خدمات ویدئویی، بازی‌ها، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های موبایلی در سطح خوبی فعالیت می‌کند اما در زمینه موتورهای جست‌وجو، پیام‌رسان‌های داخلی و... ضعف‌های زیادی دارد.

این تحلیلگر فضای مجازی خاطرنشان کرد: در دو ترور اخیر که در یک سال گذشته در کشور ما انجام شد، به‌ راحتی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام پیام‌های مخاطبان ما را در واکنش به این موضوع سانسور و پاک می‌کردند، حساب‌ها را می‌بستند و ما هیچ‌ کار دیگری نمی‌توانستیم انجام دهیم، عملا یک نوع ترور سایبری نیز در کنار این ترورها انجام شد.

تقوی در خصوص امکان بهبود شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: امکان رفع مشکلات و ضعف‌های شبکه ملی اطلاعات از مقام نظر، کاملا وجود دارد، از نظر فنی و دانش نیز رشد زیادی کرده‌ و همچنان در حال رشد بوده اما مسیری‌ است که طی‌ کردن آن نیازمند ایجاد اراده جدی در حاکمیت برای انجام حمایت‌های مالی و ایجاد خودباوری در شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی اضافه‌ کرد: ما از نظر امنیت شبکه اطلاعات ملی نقاط مثبتی در کنار نقاط ضعف داریم. شرکت‌هایی در خصوص بومی‌سازی خدمات امنیت در داخل کشور فعالیت کرده و سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای امنیتی تولید می‌کنند اما راه طی‌ شده در این موضوع مطلوب نیست.

این تحلیلگر فضای مجازی در خصوص لزوم سرمایه‌گذاری بیش‌تر در حوزه حفظ امنیت شبکه ملی اطلاعات گفت: متاسفانه ما بسیاری از امکانات انجام این کار را نداریم و در سال‌های اخیر از پخش ویروس تا نفوذ به شبکه‌های مختلف دولتی و غیر دولتی، همه باعث ایجاد مشکلات و شکست‌های در این حوزه شده، بنابراین نیاز به سرمایه‌گذاری بیش‌تری در این بخش وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی اينترنت فضای مجازی امنیت فضای مجازی تحلیلگر فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات امنیت شبکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۴۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت «شهر ری» در تقسیم استان تهران چگونه خواهد بود؟!

احمد وحیدی وزیر کشور در رابطه با تقسیمات استان تهران در گفتگو با خبرنگاران در تهران اظهار کرد: تشکیل استان‌های جدید در غرب و شرق تهران به عنوان یک برنامه کلی در دست بررسی است و پس از طی مراحل در دولت، باید توسط مجلس به تصویب برسد.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: الحاق برخی شهرستان‌ها به استان‌های تهران شرقی و تهران غربی مشخص شده است، اما برخی شهرستان‌ها هنوز قطعی نشده و در دست بررسی است.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا بخش‌هایی از شهرستان ری به استان‌های شرقی و غربی ملحق خواهد شد یا نه؟ گفت: چنین چیزی صحت ندارد.

وحیدی در خصوص تعیین تکلیف شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه نیز تصریح کرد: بر اساس طرح‌های کنونی، دماوند و فیروزکوه از استان تهران جدا نخواهند شد.

موضوع تقسیم استان تهران به سه استان، مدتی است که مطرح شده که پس از تصویب این طرح توسط دولت و مجلس، در کنار استان تهران فعلی، استان تهران شرقی و استان تهران غربی جدید تشکیل خواهد شد.

در این خصوص نظرات مختلفی توسط برخی مسؤولان و نخبگان در خصوص تجزیه شهرستان ری و الحاق برخی از بخش‌های این شهرستان به استان‌های جدید شرقی و غربی مطرح شده بود.

مخاطبان فارس با ثبت‌پویشی با عنوان «مردم قیامدشت با الحالق این شهر به استان شرقی مخالف هستند» در سامانه فارس من، خواستار پیگیری این موضوع از مسؤولان شدند.

دیگر خبرها

  • اتصال شبکه بانکی به سامانه املاک و اسکان عملیاتی خواهد شد
  • وضعیت «شهر ری» در تقسیم استان تهران چگونه خواهد بود؟!
  • دشمن به دنبال ایجاد ناامنی و موج سواری است/ ان‌شاءالله شاهد انتخابات میان دوره‌ای با شکوه باشیم
  • شورای امنیت درباره گور‌های دسته‌جمعی در غزه تشکیل جلسه می‌دهد
  • جریمه 200 میلیون دلاری بزر‌گترین اپراتور بی‌سیم آمریکا به دلیل فروش اطلاعات کاربران
  • کاهش قیمت و افزایش خدمات در حج ۱۴۰۳
  • یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم
  • مشکلات معلمان خرید خدمت آموزشی مناطق محروم
  • خرید بلیط اتوبوس از این به بعد با کدملی امکان پذیر است!
  • سازمان‌های مسئول باید در مقابله با جرایم کمک کار پلیس باشند